Nooit meer lenzen?

06-04-2016 17:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Bijna negen jaren heb ik (zachte hydrogel) lenzen gedragen. Ik had droge ogen, maar het was te doen. Af en toe even druppelen en dan ging het wel goed. Helaas had ik er de laatste tijd steeds meer last van, vooral in ruimtes met wat airco moest ik echt blijven knipperen om ze in te houden. Lang achter een beeldscherm zitten was bijna niet meer te doen. Afgelopen winter ging ik naar een warm land op reis. Hier werd het echt een drama. Ik had enorm zere ogen, m'n ogen voelden aan alsof de lenzen er gewoon ingebrand waren. Knipperen, knipperen, knipperen moest ik om ze in te kunnen houden.. Bij thuiskomst begon mijn oog heel rood en klein te worden, het leek op een beginnende ontsteking. Gelijk naar een goede opticien gegaan, eentje waar een optometrist werkzaam is. Deze maakte tijdens het onderzoek al allerlei afkeurende geluidjes en gebood me om ze een week helemaal uit te laten. Na een week mijn bril gedragen te hebben (dit was een ware straf, nooit eerder gedaan!) ging ik vol goede moed naar de opticien terug. Helaas kwam teleurstelling nr. 2 hier. Bril weer op en lenzen nog een maand in. Inmiddels is ook deze maand voorbij en had ik vanmiddag weer een afspraak. De "break up time" (BUT) is nog steeds zeer slecht, beter gezegd: precies even slecht als dat het was. Mijn hoornvlies heeft ernstig zuurstoftekort en lenzen zijn uit den boze. Mijn laatste sprankje hoop werd me ontnomen toen hij erbij vertelde dat ook laseren dan zeker geen optie was. Ik kan nu pas over een hele tijd weer laten testen, maar om eerlijk te zijn ben ik mijn hoop verloren! Ik heb echt een hekel aan een bril en zou al zielsgelukkig zijn als ik twee keer per maand mijn lenzen weer een paar uurtjes in mag. Ik mis mijn lenzen gigantisch, nu al! Ik ben heel benieuwd of er meer mensen dezelfde ervaring als mij hebben. Hoe hebben jullie dit alles ervaren? Hebben jullie een oplossing kunnen vinden, wat was bij jullie de oorzaak etc.?
Alle reacties Link kopieren
Het heeft bij mij ongeveer 7 jaar geduurd voordat de schade aangericht door lenzen (begonnen in ongeveer 1985 met lenzen) eindelijk was verdwenen.

Ben gewoon gewend geraakt aan een bril. Draag nu alleen bij gelegenheden wel eens wegwerp dag-lenzen.





Ik zou zeggen, spijtig. Blijkbaar toch de lenzen niet goed onderhouden of niet op tijd vervangen. Dat is het risico waar voor gewaarschuwd wordt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Wow, 7 jaar! Dat is echt lang.. Ben je ook naar een oogarts geweest of iets? En wat voor schade had je precies?
Als je ooit weer lenzen in mag, voor daglenzen kiezen.



Waarom daglenzen?



Daglenzen vervang je elke dag. Je hoeft ze dus niet schoon te maken of te desinfecteren. Aan het eind van de dag gooi je ze gewoon weg. Door daglenzen te dragen krijgen je ogen maximaal zuurstof. Hierdoor worden voedingsstoffen en afvalstoffen optimaal uitgewisseld tussen hoornvlies en traanvocht. Zo wordt het hoornvlies minimaal belast. Bovendien sluiten daglenzen beter aan op de ogen waardoor vuiltjes minder makkelijk achter de lenzen kruipen. Draag je slechts af en toe lenzen ? Dan zijn daglenzen de beste optie.



Voordelen van daglenzen?



Daglenzen zijn de meest hygiënische contactlenzen op de markt. Je hoeft ze maar één keer in te brengen en te verwijderen. Geen geknoei dus met lenzenvloeistof om ze schoon te houden. Gedaan met lenzenbakjes in de badkamer. Bovendien is de kans op beschadiging bij een daglens minimaal. Gevolg: gezonde ogen en helder zicht.



http://www.hansanders.be/ ... enzen-of-maandlenzen-/46/
Ik heb ook een soortgelijk verhaal en draag nu alweer vijftien jaar naar volle tevredenheid een bril.



(Moest lachen om de creativiteit toen je dit topic plaatste: pijler 'zien'.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivaneesje schreef op 06 april 2016 @ 17:41:

Als je ooit weer lenzen in mag, voor daglenzen kiezen.



Waarom daglenzen?



Daglenzen vervang je elke dag. Je hoeft ze dus niet schoon te maken of te desinfecteren. Aan het eind van de dag gooi je ze gewoon weg. Door daglenzen te dragen krijgen je ogen maximaal zuurstof. Hierdoor worden voedingsstoffen en afvalstoffen optimaal uitgewisseld tussen hoornvlies en traanvocht. Zo wordt het hoornvlies minimaal belast. Bovendien sluiten daglenzen beter aan op de ogen waardoor vuiltjes minder makkelijk achter de lenzen kruipen. Draag je slechts af en toe lenzen ? Dan zijn daglenzen de beste optie.



Voordelen van daglenzen?



Daglenzen zijn de meest hygiënische contactlenzen op de markt. Je hoeft ze maar één keer in te brengen en te verwijderen. Geen geknoei dus met lenzenvloeistof om ze schoon te houden. Gedaan met lenzenbakjes in de badkamer. Bovendien is de kans op beschadiging bij een daglens minimaal. Gevolg: gezonde ogen en helder zicht.



http://www.hansanders.be/ ... enzen-of-maandlenzen-/46/



Als de optometrist zegt dat ze geen lenzen meer in kan, dan moet je er vanuit gaan dat het klopt. Hoe zuur ook. Daglenzen kent een optometrist ook, als dat wel zou kunnen zou hij dat ook gewoon zeggen.



PS. TO, misschien je topics laten samenvoegen?
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Briljant dat dit topic onder zien staat



Hier ook gestopt met lenzen. Af en toe, naar een feestje ofzo, draag ik daglenzen, maar verder een bril. Of eigenlijk meerdere brillen. Dat maakte het voor mij in het begin een stuk makkelijker, dat ik een paar leuke nieuwe brillen had gekocht. Inmiddels (moest ook echt even wennen in het begin) vind ik een bril veel leuker en makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivaneesje schreef op 06 april 2016 @ 17:41:

Als je ooit weer lenzen in mag, voor daglenzen kiezen.



Waarom daglenzen?



Daglenzen vervang je elke dag. Je hoeft ze dus niet schoon te maken of te desinfecteren. Aan het eind van de dag gooi je ze gewoon weg. Door daglenzen te dragen krijgen je ogen maximaal zuurstof. Hierdoor worden voedingsstoffen en afvalstoffen optimaal uitgewisseld tussen hoornvlies en traanvocht. Zo wordt het hoornvlies minimaal belast. Bovendien sluiten daglenzen beter aan op de ogen waardoor vuiltjes minder makkelijk achter de lenzen kruipen. Draag je slechts af en toe lenzen ? Dan zijn daglenzen de beste optie.



Voordelen van daglenzen?



Daglenzen zijn de meest hygiënische contactlenzen op de markt. Je hoeft ze maar één keer in te brengen en te verwijderen. Geen geknoei dus met lenzenvloeistof om ze schoon te houden. Gedaan met lenzenbakjes in de badkamer. Bovendien is de kans op beschadiging bij een daglens minimaal. Gevolg: gezonde ogen en helder zicht.



http://www.hansanders.be/ ... enzen-of-maandlenzen-/46/Bedankt voor de tip! Dit is zeker een goede optie als ik ooit weer iets in mag, ik heb veel mensen gehoord inmiddels over daglenzen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 06 april 2016 @ 17:41:

Ik heb ook een soortgelijk verhaal en draag nu alweer vijftien jaar naar volle tevredenheid een bril.



(Moest lachen om de creativiteit toen je dit topic plaatste: pijler 'zien'.)



Oh, dit is fijn om te horen! Ook brillen wennen dus als ik jou mag geloven, haha.

Ja, het voelde als de juiste optie toen ik hem aanklikte haha, foutje!
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 06 april 2016 @ 17:50:

[...]





Als de optometrist zegt dat ze geen lenzen meer in kan, dan moet je er vanuit gaan dat het klopt. Hoe zuur ook. Daglenzen kent een optometrist ook, als dat wel zou kunnen zou hij dat ook gewoon zeggen.



PS. TO, misschien je topics laten samenvoegen?Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ergens blijft de hoop dat het toch iets verbeterd en ik ze ooit af en toe weer in mag! : -) Dank je voor de tip, ik ben nieuw op dit forum, hoe zou ik ze kunnen laten samenvoegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kloktikt schreef op 06 april 2016 @ 18:22:

Briljant dat dit topic onder zien staat



Hier ook gestopt met lenzen. Af en toe, naar een feestje ofzo, draag ik daglenzen, maar verder een bril. Of eigenlijk meerdere brillen. Dat maakte het voor mij in het begin een stuk makkelijker, dat ik een paar leuke nieuwe brillen had gekocht. Inmiddels (moest ook echt even wennen in het begin) vind ik een bril veel leuker en makkelijker.Ben je gestopt met lenzen om dezelfde reden als mij? En mocht je na verloop van tijd weer af en toe daglenzen in? Fijn om te horen dat je er dus echt aan kunt wennen en een bril zelfs leuker en makkelijker kunt gaan vinden, dit geeft hoop, haha!
Alle reacties Link kopieren
Nee, bij mij is de oorzaak niet duidelijk, maar het wordt waarschijnlijk niet meer beter. Wel heb ik dus zeer droge en gevoelige ogen.



Ben je nooit naar een oogarts geweest trouwens? Van haar kreeg ik namelijk wel druppels en doekjes die veel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm hoe kan het dat ik niet eerder wist van pijler zien ? Staat ook niet in de pijlerlijst. Maf?



Harde lenzen zijn meer zuurstof doorlatend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kloktikt schreef op 06 april 2016 @ 19:02:

Nee, bij mij is de oorzaak niet duidelijk, maar het wordt waarschijnlijk niet meer beter. Wel heb ik dus zeer droge en gevoelige ogen.



Ben je nooit naar een oogarts geweest trouwens? Van haar kreeg ik namelijk wel druppels en doekjes die veel helpen.Hm, lastig dat de oorzaak niet bekend is lijkt mij! Nee, ik ben nog nooit bij een oogarts geweest. Deze week heb ik een afspraak bij de huisarts waarbij ik ga vragen om een verwijsbrief voor de oogarts!
Alle reacties Link kopieren
quote:Brilmeisje schreef op 06 april 2016 @ 18:32:

[...]





Ja, daar heb je wel gelijk in, maar ergens blijft de hoop dat het toch iets verbeterd en ik ze ooit af en toe weer in mag! : -) Dank je voor de tip, ik ben nieuw op dit forum, hoe zou ik ze kunnen laten samenvoegen?Even vragen aan de moderator in het mod topic op 'overig.' Of je eigen topic 'staffen,' kan bovenaan je topic met de toverstaf. Wel even je vraag in het reageervenster zetten.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik had toen de eerste modellen zachte lenzen. Was ook zuurstof gebrek en uitdroging waardoor er "eelt" ontstond. Duurde lang voordat dat vervangen was.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven