leesboekentips voor hoogbegaafden

10-06-2008 20:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.



Heeft iemand tips welke boeken zeer geschikt zijn om te lezen door een hoogbegaafd persoon?

En dan m.n leesboeken en geen informatieve boeken o.i.d.

Alvast bedankt....groet van Indygo
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die hoogbegaafd is, hij leest graag Conan de Barbaar... geen grapje X-D
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dat dat gewone leesboeken zijn. Dus ik zou hem/haar vragen van wat voor boeken hij/zij houdt.



Hoogbegaafdheid heeft met je intelligentie te maken, niet met je interesses. OK, ik kan me voorstellen dat je geen doktersromannetjes moet kopen... Maar verder zou ik het niet mee laten spelen in je keuze, leesboeken lees je immers omdat je ze leuk vindt.
de werled van sofie:



Deze roman over de geschiedenis van de filosofie is een spannend verhaal, een detective en een filosofie-geschiedenis in één: een intrigerende roman die iedereen zal aanspreken die iets over zichzelf en de wereld om zich heen wil leren. Het boek werd in meer dan veertig talen vertaald en is een internationale bestseller. In Vlaanderen en Nederland werden meer dan 400.000 exemplaren verkocht.





misschien ook wel informatief maar ook zeker een mooi verhaal!
go0w schreef op 10 juni 2008 @ 20:42:

de wereld van sofie:



Deze roman over de geschiedenis van de filosofie is een spannend verhaal, een detective en een filosofie-geschiedenis in één: een intrigerende roman die iedereen zal aanspreken die iets over zichzelf en de wereld om zich heen wil leren. Het boek werd in meer dan veertig talen vertaald en is een internationale bestseller. In Vlaanderen en Nederland werden meer dan 400.000 exemplaren verkocht.





misschien ook wel informatief maar ook zeker een mooi verhaal!
Ho oops.. perongelijk quote gedaan in plaats van wijzigen, in het woord wereld zat een foutje X-D
Alle reacties Link kopieren
Haha hebben ze speciale boeken voor dat soort? Lijkt me meer van interesses dan intelligentie afhangen, ook hoogbegaafde dames houden van doktersromannetjes hoor.
Alle reacties Link kopieren
Denk idd niet dat daar speciale boeken voor zijn ;-) meer kijken naar interesses en daar dan een beetje een boek 'op niveau' van kopen, zou ik doen dan.
Alle reacties Link kopieren
Indygo schreef op 10 juni 2008 @ 20:01:

Hoi.



Heeft iemand tips welke boeken zeer geschikt zijn om te lezen door een hoogbegaafd persoon?

En dan m.n leesboeken en geen informatieve boeken o.i.d.

Alvast bedankt....groet van Indygo
Denk je dan aan zware kost en lastige literatuur waar je wel even goed voor moet gaan zitten??
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Schaduw van de wind, wereld van sophie, eigenlijk alle boeken wel toch?
Alle reacties Link kopieren
Voor hb-ers geldt hetzelfde als voor de rest van de wereld: je moet gewoon boeken zoeken die aansluiten op je interesses. Ik had met 10 jaar de hele paranormale fenomenen afdeling van de bieb gelezen. Een ander leest weer liever over filosofische dingen, Plato lees natuurlijk helemaal geweldig. Ook zijn oude mythes enzo erg cool. Maar joh, gewoon kijken wat het subject in kwestie zelf boeit.
Pffffffffffffffffffffffff.
Alle reacties Link kopieren
Moet meteen denken aan dat topic van laatst over die hoogbegaafde vriend van iemand blablaba... is het boek voor hem soms???
Beetje sneu dit, hoor.

Een hoogbegaafde vriendin is dol op chicklit. Jahaaa, heel hoogstaand allemaal. Wat hier al gezegd wordt: het gaat toch om interesses....
Alle reacties Link kopieren
Hoi, altesaam.



Jullie hebben natuurlijk gelijk (wat betreft de interesse e.d).

Maar ik heb gehoord dat hoogbegaafde (kinderen) juist boeken zoeken die net wat dieper gaan. :)

Interesse staat natuurlijk bovenaan....

Het was ook zomaar even een vraagje hierzo, misschien een domme toch dan?

@-(



Bye bye
Alle reacties Link kopieren
bill bryson: a history of nearly everything

harry mulisch: ontdekking van de hemel

ook boeken van salman rushdie of mark haddon zijn goed...voor een kind zou ik het niet weten, ik las met 10 jaar de boeken van Hotel New Hampshire en Agatha Christie... En nu verslind ik ook harry Potter, heb alleen mavo en meao gedaan uiteindelijk... dus dat zegt ook niets!

succes!
Alle reacties Link kopieren
Begrijp dat het voor een kind bedoeld is? Dan zou ik gewoon de leeftijdsaanwijzingen iets ruimer nemen. Ik las echt allerlei soorten boeken, maar meestal wel voor oudere kinderen of volwassenen. Dus als je voor een tienjarige een boek koopt, kun je bijvoorbeeld eens kijken naar wat de Lemniscaat serie heeft in de categorie 12-16 (of 12-18, geen idee hoe ze dat indelen).



Voor volwassenen maakt het echt niet uit...Kom op zeg, Hb-ers hebben geen speciaal Heul Moeilijk hoekje in de bibliotheek.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Aha, dus het gaat om een kind?

Ik denk dat niemand van de mensen die reageerden dat uit je vraag had opgemaakt.

De tip van Websje lijkt mij dan wel een goede.

Al zal een bijzonder slim kind van 9 misschien niet geinteresseerd zijn in de 1e zoenen/seks die dan weer het onderwerp kunnen zijn van boeken voor 12+.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
:sun:

Oke, ik heb nu tips gehad.....thanx



CU
Alle reacties Link kopieren
Indygo schreef op 13 juni 2008 @ 20:38:

Hoi, altesaam.



Jullie hebben natuurlijk gelijk (wat betreft de interesse e.d).

Maar ik heb gehoord dat hoogbegaafde (kinderen) juist boeken zoeken die net wat dieper gaan. :)





Proust! Of misschien James Joyce's Ulyssees X-D
Alle reacties Link kopieren
Aanbevolen literatuurlijst:



Dikkie Dik maakt vrienden

Nijntje naar het circus

De puntmuts van kabouter Plop



Slechts een suggestie.
Alle reacties Link kopieren
Even serieus, jammer dat veel mensen dat hier niet zijn over hb zijn. Ik heb een hb dochter en naast de informatieve boeken leest ze graag de plusboeken. Dit zijn boeken die pittig geschreven zijn, maar nog wel gewoon over de hond van tante jo gaan enzo hihi. Je snapt me wel. Zijn in de betere boekenwinkels te verkrijgen en in de bieb.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je het wel bij de leuke verhalen boeken houden hoor. Het Oneindige Verhaal (Die Unendliche Geschichte) vond ik als kind erg leuk, The Hobbit en daarna The Lord of the Rings, Alice in Wonderland...., dat soort boeken dus. De boeken van Charles Dickens vond, en vind ik nog steeds, ook leuk. Nou ja, in dat genre zo'n beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven