Goed boek over filosofie en psychilogie

16-06-2015 12:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Momenteel heb ik meer tijd over en graag zal ik me willen verdiepen in boeken over filosofie en psychologie. Ik heb al een beetje rond gekeken op internet maar wie weet wat meer over de verschillende vlakken en richtingen waar boeken over geschreven zijn?

Wat ik vooral interressant vind is het volgende:

Ik vind het vooral de denkwijzen van allerlei groeperingen, cultuur en management erg interessant. Ik vind het interessant waarom mensen tot bepaalde keuze komen, wat men in bepaalde situaties doet en handelt en hoe mensen verbanden trekken. Graag een boek wat ook fijn leest



Alvast bedankt!

Groetjes,
Ik heb niet echt titels van "leuke" leesboeken voor je. In welke prijsklasse zoek je?

Je zou kunnen Googlen op antropologie voor culturen. Psychologie zijn volgens mij vaak zelfhulp boeken, of je zit aan leerboeken. Als je leerboeken niet erg vindt heb ik nog wel wat titels voor je.



Succes



Ps er staat een nogal lullig staande tikfout in je titel. Je kunt in het mod topic vragen of ze dit even willen wijzigen.
Filosofie is wel heel wat anders dan psychologie, al is het vaak wel zinnig om iets van filosofie te weten als achtergrond van psychologie. Goed begin boek is "De wereld van Sofie" van Jostein Gaarder; soort detective verhaal die je in zevenmijlslaarzen langs alle belangrijke filosofen en hun denkbeelden loodst. Dik boek, maar erg begrijpelijk en leuk uitgelegd.
Ken je "het lucifer effect" al?



https://m.bol.com/nl/p/het-lucifer-effe ... 007516451/
Alle reacties Link kopieren
de troost van de filosofie

ben de schrijver even kwijt, maar makkelijk leesbaar, hoe verschillende filosofen tegen bepaalde dingen in het leven: zoals armoede, liefdesverdriet en vrienden aankijken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Is alles geoorloofd als God niet bestaat? - Andries van Dantzig



Al een wat ouder boek, maar zeker niet ouderwets geschreven. Denk dat ie toen wel zijn tijd vooruit was.
Another Tale of Infinite Dreams
Ik heb pas 'wij zijn ons brein' gelezen. Interessant leesvoer over wat ons brein doet. Misschien dat dat in je straatje past?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een aantal boeken van Oliver Sacks? Gaat over wetenschap, ons brein en hoe het werkt (o.a. hoe het verbanden legt). Over zijn eigen onderzoeken, maar de boeken lezen als een trein, zijn leuk en onderhoudend.
"waarom mensen tot bepaalde keuze komen, wat men in bepaalde situaties doet en handelt en hoe mensen verbanden trekken"



Ons feilbare denken, van Daniel Kahneman.

Of Rechtvaardigheid en Niet alles is te koop van Michael Sandel.



Dat zijn boeken die heel concreet gaan over psychologie, filosofie en ethiek in onze maatschappij, in plaats van algemene overzichten van filosofen.
Alle reacties Link kopieren
"over levenskunst" van Joep Dohmen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en; "Denk niet aan een roze olifant" vind ik zelf ook wel leuk en interessant.
Another Tale of Infinite Dreams

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven