Friedrich Nietzsche liefhebbers?

12-07-2015 13:21 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag Viva,

Zijn er hier ook mensen die Nietzsche lezen?

Veel mensen hebben mij zijn werk aanbevolen, en ik moet zeggen dat het geweldige boeken zijn.

Deze hoogbegaafde man was zijn tijd ver vooruit.



Vooral zijn "Wil tot macht" en "Ubermensch/untermensch" concept (niet te verwarren met het Nazigedachtegoed) is zeer interessant.

Ik heb pas twee boeken van hem gelezen, dus ik heb er nog een aantal te gaan.



Het was ook Nietzsche die deze geweldige spreuk heeft bedacht:

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker"



Hoe vinden jullie de boeken en theorie van deze man?
Gott ist tot
In combinatie met je andere topic word dit steeds bijzonderder
Alle reacties Link kopieren
als ik klaar ben met Hegel, ga ik Nietzsche doen.
Alle reacties Link kopieren
Stegeman, daar hou ik van.
Alle reacties Link kopieren
dbbl
Alle reacties Link kopieren
trpl
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_bubbles schreef op 12 juli 2015 @ 13:32:

In combinatie met je andere topic word dit steeds bijzonderderJa...ik vermoed echt dat het mannelijk deel van de van Mesdag kliniek op onbegeleid verlof is vandaag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 12 juli 2015 @ 13:35:

als ik klaar ben met Hegel, ga ik Nietzsche doen.

Ah Hegel, hoe zijn die boeken?

Ligt ongeveer in hetzelfde straatje neem ik aan?
Gott ist tot
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 12 juli 2015 @ 13:41:

Stegeman, daar hou ik van.dat is nog eens een diepgaande filosofische worstduiding.
quote:CaptainJaneway schreef op 12 juli 2015 @ 13:35:

als ik klaar ben met Hegel, ga ik Nietzsche doen.Ik heb nog twee Jill Mansells liggen maar daarna gaat ie op het lijstje.
quote:viva-amber schreef op 12 juli 2015 @ 13:45:

[...]





Ja...ik vermoed echt dat het mannelijk deel van de van Mesdag kliniek op onbegeleid verlof is vandaag.Klinkt zeer aannemelijk ja
Alle reacties Link kopieren
quote:RitchieWouters schreef op 12 juli 2015 @ 13:45:

[...]



Ah Hegel, hoe zijn die boeken?

Ligt ongeveer in hetzelfde straatje neem ik aan?



nog geen mening hierover. Ik ben Hegel gaan lezen op aanwijzing van een andere auteur die Hegel adviseerde in een van zijn boeken. Ik ben geinteresseerd in het totaalconcept van wetenschap, esthetica, godsdienst EN filosofie tesamen. Ik geloof niet in een God die in zijn eentje in de hemel zit en over alles beslist. Ik voel meer voor de idee dat het Goddelijke in ieder mens zit. De Levensvonk zeg maar.



Afijn, ik was wat aan het lezen hierover toen die auteur (ben even zijn naam kwijt maar het heeft te maken met The New Thought Movement) dus Hegel adviseerde. Evenals Schoppenhauer trouwens, die een tijdgenoot was van Hegel. Ik geloof niet dat ze elkaar zo heel erg mochten. Dus vind ik het interessant te zien hoezeer hun filosofie van elkaar verschilt in hetzelfde tijdsbeeld.

En dan met de kennis en zienswijze van nu.



Maar ik ben er niet fulltime mee bezig hoor... ik haal de bits and pieces eruit die voor mij interessant zijn.



En zo gaat dat ook met Nietzsche gebeuren als ik eenmaal zo ver ben.

En waardoor komt jouw interesse voor N?
Nietzsche is een beetje oppervlakkig vind ik. Liever lees ik Epictetus.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 12 juli 2015 @ 13:45:

[...]





Ja...ik vermoed echt dat het mannelijk deel van de van Mesdag kliniek op onbegeleid verlof is vandaag.

Dit mag je natuurlijk in al mijn topics neerzetten maar het slaat nergens op helaas.



Ik ben gewoon benieuwd of er hier mensen zijn die dezelfde interesses delen als ik.
Gott ist tot
Alle reacties Link kopieren
quote:Wompie schreef op 12 juli 2015 @ 13:50:

[...]



Ik heb nog twee Jill Mansells liggen maar daarna gaat ie op het lijstje.
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 12 juli 2015 @ 13:57:

[...]



En waardoor komt jouw interesse voor N?

Ongeveer hetzelfde, ik geloof ook niet in een god. Maar dat elk mens wel degelijk een god in zichzelf heeft.



De Ubermensch is hier een mooi voorbeeld van.

Iemand die zijn eigen keuzes maakt en die zich niet laat leiden door anderen, tradities, moraal enz.

Hij onderneemt, neemt de touwen in eigen handen, en doet wat hij van belang vind. Hij doet niets wat anderen van hem verwachten of verlangen.



En zijn hevige kritiek op het Christendom en Jodendom is zeer vermakelijk om te lezen.
Gott ist tot
Lees je die in het Duits, of de vertaling in een andere taal? (dit omdat ik mij afvraag of je taal in het algemeen wel goed beheerst wat zeker voor zo'n complexe literatuur essentieel is). Nietzsche vind ik zelf dodelijk saai. Niet helemaal vergelijkbaar, maar Hermann Hesse vond ik wel goed te lezen, in het Duits dan, vertalingen vind ik maar niks.
Van wat ik van die man heb gelezen, komt hij op mij over als iemand die compleet gestoord was, leed aan extreme zelfhaat en uiteindelijk ook is in gestort.



Wel vermakelijk verder maar vind het niet meer passen bij mijn leeftijd (boven de 20).
Alle reacties Link kopieren
quote:laverne schreef op 12 juli 2015 @ 14:22:

Lees je die in het Duits, of de vertaling in een andere taal? (dit omdat ik mij afvraag of je taal in het algemeen wel goed beheerst wat zeker voor zo'n complexe literatuur essentieel is). Nietzsche vind ik zelf dodelijk saai. Niet helemaal vergelijkbaar, maar Hermann Hesse vond ik wel goed te lezen, in het Duits dan, vertalingen vind ik maar niks.

Als ik die boeken in het Duits zou lezen, dan zou ik er 0,0% van begrijpen. Ik ben de Duitse taal niet heel machtig.

Ik heb respect dat jij ze wel in het Duits kan lezen, en ook kan begrijpen.
Gott ist tot
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 12 juli 2015 @ 14:33:

Van wat ik van die man heb gelezen, komt hij op mij over als iemand die compleet gestoord was, leed aan extreme zelfhaat en uiteindelijk ook is in gestort.



Wel vermakelijk verder maar vind het niet meer passen bij mijn leeftijd (boven de 20).Volgens mij heeft hij ook last gehad van (mentale) stoornissen, maar: "Genius and madness are two sides of the same coin".
Gott ist tot
quote:RitchieWouters schreef op 12 juli 2015 @ 14:38:

[...]



Volgens mij heeft hij ook last gehad van (mentale) stoornissen, maar: "Genius and madness are two sides of the same coin".

sja dat vind ik altijd onzin, je hebt genoeg geniale mensen die sociaal normaal te noemen zijn (Einstein tegenover Tesla bijv.), en mensen die gewoon gestoord zijn zonder geniaal te zijn (te vinden in elk ziekenhuis op gesloten afdeling).



En ja, hij is uiteindelijk volledig ingestort, dat moet je toch weten als fan. Hint: zoek op Nietzsche en paard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven