Zoek een jeugdboek

16-11-2015 04:47 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry snap nog niet volledig hoe dit werkt, ik zoek een boek dat zware indruk op mij maakte toen ik 12 of 13 was ( dat is dus begon jaren 90). Het heette Gegijzeld ( nee, niet het boek van Evert Hatman ), was waarschijnlijk een vertaling maar ben niet zeker. Het was een nogal zwaar boek, bus met kinderen wordt gegijzeld, er vallen verschillende doden maar vooral het einde is ma bijgebleven. De hoofdinspecteur zendt zijn eigen zoon om te onderhandelen maar die jongen wordt gefolterd en bekent de plannen van de politie. Zijn vader had dit voorzien en daarom valse info aan zijn zoon gegeven. Die kan daar echter niet mee leven en pleegt zelfmoord. Is er iemand die denkt dit boek ook gelezen te hebben en de naam van de auteur weet ? Zou jullie zeer dankbaar zijn. Beste groetjes, Benedicte
Alle reacties Link kopieren
Alle maskers af van Robert Cormier.

http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/931
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/bus-gegyzeld/1001004005110791/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet echt als een jeugdboek.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 november 2015 @ 06:32:

http://www.bol.com/nl/p/bus-gegyzeld/10 ... eester(es) google
Alle reacties Link kopieren
En weg is to....
Gijs Wanders?
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk, echt bedankt, heb hier zo lang naar gezocht, had eerder aan een forum moeten denken maar, ik woon al 15 jaar in India en alhoewel we internet hebben is het vreselijk traag dus ben ik een digitale technologische idioot gebleven... Nogmaals vele dank
Alle reacties Link kopieren
Ja, bleek dus bus geg
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het gevonden hebt. Op basis van je omschrijving was ik overtuigd van alle maskers af



Het gebeurde allemaal op een oude treinbrug. Vier terroristen, kapen een bus vol kleuters. De terroristen waren: Artkin, die had de leiding, Miro, was een 16 jarige jongen die een probleem jeugd achter de rug had. En de 2 oudere helpers Antibbe en Stroll. Artkin en Miro hadden al weken bestudeerd wat de route van de bus precies was. Miro’s taak was om de buschauffeur te doden, dat zou dan zijn eerste moord worden. Maar toen de bus kwam zat niet de normale chauffeur achter het stuur, maar een meisje. Dat meisje heette Kate en ze was het nichtje van de chauffeur. Toen Artkin had besloten dat het meisje nog even in leven zou blijven, omdat ze misschien nog van pas kon komen, was Miro teleurgesteld omdat hij z’n eerste moord perfect wou hebben, precies zo als het gepland was.

Artkin stopte de kinderen vol met chocola waar slaapmiddel in zat, zodat ze gingen slapen. Maar een kind was kennelijk allergisch voor het middel en overleed eraan. Dat was natuurlijk niet gepland maar Artkin gebruikte het als waarschuwing voor de politie. Toen Artkin aan het onderhandelen was, had hij Miro de opdracht gegeven om op de kinderen te letten en Kate’s vertrouwen te winnen. In de gesprekken die Kate en Miro hebben vertelt Miro over zich zelf om zo sneller Kate’s vertrouwen te winnen. Kate is aardig tegen hem omdat ze a bang is dat hij haar anders vermoord. Kate maakt zich ook zorgen om de kinderen en is bang dat Miro door zal hebben dat ze acteert tegen hem. Dan doet ze een poging om met de bus weg te rijden, maar die mislukt omdat ze in de bus valt.

In de tussentijd had Artkin alle eisen bekend gemaakt aan Inner Delta, een geheime FBI locatie. Artkin wil dat er verscheidene politieke gevangenen worden vrijgelaten, hij wil 10 miljoen dollar en hij wil dat Inner Delta vernietigd wordt. Maar hun hoofddoel is om hun geboorteland te bevrijden. En als er op een van de mannen geschoten zou worden, zal er voor elk schot een kind vermoord worden. En ze hielden hun belofte. Toen Antibbe per ongeluk geraakt werd, doodde een kind, Raymond die Kate gezelschap had gehouden en best wel een steun voor haar was geworden. Maar toen kregen de kapers het bericht dat hun leider, Sedeete, gevangen was genomen door agenten van Inner Delta. Artkin wou bewijs. Hij eiste dat er een speciale steen uit Sedeete’s appartement aan hem zou worden laten gezien. Degene die het moest komen laten zien moest geen agent zijn. De generaal koos zijn zoon Ben om het te doen. Hij wil dat Ben het doet, ondanks dat Ben z’n enige zoon is en het erg gevaarlijk is. Maar hij vertrouwde Ben volledig.

Als Ben bij de brug aankomt en de bus in gaat, wordt hij ondervraagt en er wordt gekeken of hij geen wapen bij zich heeft. Ben verteld Artkin alles. Maar alles wat Ben weet is valse informatie, maar zelfs Ben zelf weet dat niet om het nog echter te laten lijken. Ook wordt hij bij het ondervragen flink in elkaar geslagen. Ben had de kapers verteld dat Inner Delta zou aanvallen, maar Inner Delta kwam een half uur vroeger dan Ben de kapers had verteld. Tijdens de aanval wordt Ben neergeschoten door Artkin. Alle kapers overlijden behalve Miro. Hij ontsnapt en neemt Kate mee met hem het bos in. Daar hebben ze een laatste gesprek waarin Kate aan Miro vraagt of Artkin zijn vader was. Dan pas besefte Miro hoe belangrijk Artkin voor hem was en hij weet niet meer hoe hij nu verder moet. Opeens heeft hij door dat Kate hem aan het manipuleren is en hij schiet haar neer. Hij loopt naar z’n auto en doodt nog een man die hij tegen komt. Dan rijdt hij weg om ergens anders een nieuw leven te beginnen.

Ben was niet gedood door de kogel, hij was alleen in coma geraakt. Als hij uit z;n coma komt, schrijft hij een boek over wat er gebeurde op de brug en in z’n leven. Zodat ook zijn vader weet wat hij Ben heeft aangedaan. Daar begint het verhaal ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beneravi schreef op 19 november 2015 @ 12:29:

Ongelooflijk, echt bedankt, heb hier zo lang naar gezocht, had eerder aan een forum moeten denken maar, ik woon al 15 jaar in India en alhoewel we internet hebben is het vreselijk traag dus ben ik een digitale technologische idioot gebleven... Nogmaals vele dankGraag gedaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven