Op zoek naar de naam van jeugdboekenserie

04-07-2016 17:05 5 berichten
Hallo allemaal,



Ik ben op zoek naar de naam van een serie die ik als kind gelezen heb. Het was fantasy, heeft meerdere boeken en ik weet zeker dat minstens het eerste deel verfilmd is.



Ik weet niet meer waar het over ging precies, maar het speelde zich beetje af in de middeleeuwen, alle personen zijn dieren. De slechteriken zijn ratten, volgens mij is de hoofdpersoon een muis, maar dit weet ik niet helemaal meer zeker en een groot deel van het(eerste?) boek speelt zich af in een klooster.



Wie kan me helpen? Google laat me helaas in de steek!
Alle reacties Link kopieren
Ff voor je gezocht, bedoel je de kronieken van Narnia?
Niks moet, Niksen mag
Nee, het is niet Narnia, alle karakters zijn echt dieren. Maar bedankt voor het kijken!



Ik probeerde net zelf een laatste google ronde en ik heb hem gevonden! Het gaat om de Redwall serie van Brian Jacques.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je de Roodburcht bedoelt? Mijn zoon heeft ze gelezen en was er gek op.



Eerste deel van de geschiedenis van in een abdij wonende muizen die gekleed gaan als monniken en leven als in een kloostergemeenschap. Ze worden aangevallen door ratten die eruit zien en zich gedragen als boeven. De ratten krijgen hulp van hongerige fretten, sluwe wezels en kwaadaardige hermelijnen. De muizen, onder aanvoering van een jonge monnikmuis, slaan met hulp van mollen, hazen, dassen en eekhoorns voorlopig de ratten van zich af. Gaandeweg went de lezer aan het merkwaardige idee dat de figuren geen mensen zijn maar dieren die zich als mensen gedragen. De figuren zijn uiterst zwart-wit beschreven, de muizenleider blinkt uit in moed, slimheid en gedienstigheid en kent geen enkel zwak moment; de rattenleider is een gewetenloze slechterik. De taal is wat plechtstatig en ouderwets, ook braaf en de spanning wordt hier en daar kunstmatig opgevoerd. Het verhaal is gedrukt in een groot lettertype met boven elk van de 22 hoofdstukken een zwart-wit vignet. De enige illustratie is een plattegrond van de abdij met omgeving. Het einde is onbevredigend; men wordt verwezen naar deel twee van deze driedelige serie om achter de inhoud van een belangrijke geheime tekst te komen.



Weet alleen niet of het verfilmd is.
Ja dat zijn ze inderdaad! Ik heb een groot deel van de serie wel gelezen, maar dat het er 22 waren wist ik niet. Bedankt in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven