Boek repareren... Help!

20-10-2016 18:49 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb water over een boek laten vallen. Van de schrik pakte ik zonder nadenken een theedoek en ben het boek gaan droogwrijven.

Daardoor is de rug een beetje losgekomen. Ik was op de helft en het boek ligt ook op die plek opengeslagen, maar nu zit er in het midden een gleuf.

Het is een gelijmd boek, niet gebonden. De schutbladen zijn nog intact. Als ik nu echter door het boek ga bladeren, zullen de pagina's los 1 voor 1 loslaten.



Ik heb al gelezen dat je in elk geval speciale lijm of tape moet gebruiken, maar misschien dat iemand mij hier kan helpen aan tips? Of is het boek nou over en uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er bang voor, tenzij je een professionele boekbinder zijn gang laat gaan. Die kan wellicht de hele rug losweken en opnieuw lijmen.

Of je zult de bladen één voor één vast moeten maken met Magic tape.
Houtlijm met een kwast over de rug met pagina's strijken en de kaft er weer om doen. Een dag laten liggen met postbode elastiek erom heen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel!

Ik ga het toch eens zo proberen, Velma.

Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat de pagina's na het drogen een soort van losknappen, vanwege de spanning die er dan op zit. Maar goed, er zit niets anders op, ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Misschien met boekbinderslijm?
quote:Caro_22 schreef op 20 oktober 2016 @ 19:29:

Misschien met boekbinderslijm?



Verschilt niet veel van houtlijm.

Houtlijm werkt goed, het boek zal niet meer zo stevig zijn zoals 'ie uit de fabriek is gekomen maar op die manier heb ik honderden boeken gerepareerd
Alle reacties Link kopieren
Is het zo'n bijzonder boek?

Als je het geleend hebt zou ik een nieuw exemplaar kopen om terug te geven.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Velma

En nee, niet heul bijzonder, maar ook echt niet meer leesbaar op deze manier.

Ik ga morgen lijmverf scoren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven