Gratis e-books

12-01-2017 07:37 25 berichten
Hoi allemaal,



Soms krijg ik via nieuwsbrieven van uitgeverijen e.d. de mogelijkheid om gratis e-books te kunnen downloaden. Zal die berichten hier ook plaatsen, aangezien er meer leesliefhebbers zijn.



Tot 12 januari 10.00 uur kun je gratis het e-book 'Ten westen van de vrijheid' downloaden. Ten westen van de vrijheid is deel 1 van 4.

Deel 2 en 3 zijn al tegen betaling verkrijgbaar; deel 4 volgt in de zomer.

Let op: Er staat dat je 0.01 euro moet betalen; dit bedrag wordt echter niet in rekening gebracht.

Let verder op: na 12 januari 10.00 uur kost het boek 9,99 euro.
Er zijn een heleboel mensen die hun brood verdienen met boeken schrijven, vertalen, uitgeven. Dit gratis delen van e-books is pure broodroof. Hetzelfde als het illegaal downloaden van films, bijvoorbeeld.



Ik weet dat het op grote schaal gebeurt. Maar dat betekent niet dat het oké is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je toestemming om dit zomaar te delen?
Volgens mij schrijft To dat ze gewoon mail krijgt van uitgevers met de mogelijkheid gratis e boeken te downloaden dus vind dit niet broodroof en alleen maar goed bedoelt.
Joh, eerst even kijken voordat je wat roept, dit wordt gewoon door de uitgever zo aangeboden: http://www.amboanthos.nl/ ... n-westen-van-de-vrijheid/



Niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
quote:canvas schreef op 12 januari 2017 @ 08:09:

Er zijn een heleboel mensen die hun brood verdienen met boeken schrijven, vertalen, uitgeven. Dit gratis delen van e-books is pure broodroof. Hetzelfde als het illegaal downloaden van films, bijvoorbeeld.



Ik weet dat het op grote schaal gebeurt. Maar dat betekent niet dat het oké is.

Anderzijds komt men misschien wel in contact met items waarvan men anders nooit het bestaan af ging weten.

Het is een dubbeltje op z'n kant maar uiteindelijk kan het gewoon publiciteit zijn.

Zoals in dit voorbeeld duidelijk wordt zal de lezer zich al dan niet aangesproken voelen om delen 2 tot 4 te lezen.

Wat is dan één boek als gift t.o.v. van de kans dat er 3 betalende delen aangeschaft worden?



Simpele casus:

Ik koop deel 1 in de winkel maar ik ben niet overtuigd. Dan koop ik de rest ook niet.

Versus:

Ik krijg deel 1 en aangezien het gratis is hoeft m'n lust naar lezen niet als zodanig opgewekt te worden als in de casus waarbij ik diende te betalen. De kans is groter dat men dan toch één extra deel koopt. Valt dat dan in de smaak, dan wordt de rest vermoedelijk ook gekocht.



Zeker bij de minder bekende schrijvers kan deze methode meer opbrengen dan de standaardverkoop.



Het is maar hoe je het bekijkt maar ik ben dan wel in de veronderstelling dat er afspraken gemaakt werden tussen de uitgeverij en de auteur.



En uiteindelijk doet iedereen er voordeel bij. De auteur krijgt z'n boeken verkocht en de lezer heeft iets waar hij zich mee kan bezighouden. Lijkt me dan een win-win.
En je moet al je gegevens achterlaten. Makkelijk voor de spam
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 12 januari 2017 @ 09:33:

En je moet al je gegevens achterlaten. Makkelijk voor de spamE-mailadres:

https://10minutemail.com/10MinuteMail/i ... dswid=4753



Naam: Miss Janny Janssens.

Adres: Janssensstraat 112



Je hoeft zeker in deze context niet de correcte gegevens in te vullen.

Geen spam, wel het boek.



Wees wel op tijd om de link in de e-mail na te kijken, verlengen kan, maar na 10 minuten mag je anders het (registratie)proces opnieuw uitvoeren.
anoniem_317967 wijzigde dit bericht op 12-01-2017 10:37
Reden: Verduidelijking laatste zin
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Veel klassiekers worden trouwens sowieso als gratis e-book aangeboden, oa bij bol.com



Verder worden papieren boeken ook te pas en te onpas gratis weggedaan of voor een paar centen doorverkocht, heeft de schrijver ook niets meer aan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Citaat geklikt i.p.v. wijzigen van m'n vorige bericht. Excuses
anoniem_317967 wijzigde dit bericht op 12-01-2017 10:36
Reden: Dubbel
% gewijzigd
quote:canvas schreef op 12 januari 2017 @ 08:09:

Er zijn een heleboel mensen die hun brood verdienen met boeken schrijven, vertalen, uitgeven. Dit gratis delen van e-books is pure broodroof. Hetzelfde als het illegaal downloaden van films, bijvoorbeeld.



Ik weet dat het op grote schaal gebeurt. Maar dat betekent niet dat het oké is.Misschien had je eerst even moeten kijken, alvorens te reageren . Dit is geen illegaal e-book, maar legaal! Geen broodroof dus; keuze van auteur en uitgever. Het vormt voor buitenlandse auteurs een mooie kans om in ons land naamsbekendheid te krijgen. Men hoopt natuurlijk dat als je deel 1 gelezen hebt, je de volgende delen koopt. Maar daar ben je nog altijd zelf bij.
quote:Annelleke schreef op 12 januari 2017 @ 08:35:

Heb je toestemming om dit zomaar te delen?



Als jij op de webshop van de betreffende uitgeverij had gezocht, had je het ook gewoon kunnen zien hoor!

Ik heb het van de nieuwsbrief van de uitgeverij. Voor de volledigheid: er staat ook nergens dat ik de info niet mag delen.
Als je vaker dit soor aanbiedingen krijgt mag je ze best delen hoor.
quote:Lovely7 schreef op 12 januari 2017 @ 08:42:

Volgens mij schrijft To dat ze gewoon mail krijgt van uitgevers met de mogelijkheid gratis e boeken te downloaden dus vind dit niet broodroof en alleen maar goed bedoelt.Dank voor je reactie. Bedoelde het inderdaad attent voor andere lezers, maar als ik de reacties zo zie, zal ik het wellicht volgende keer niet meer doen. Beetje vervelend als men schijnt te denken dat het illegale praktijken/e-books betreft. Alsof ik crimineel gedrag zou vertonen of promoten. Dat is onterecht.
quote:Starshine-2 schreef op 12 januari 2017 @ 09:33:

En je moet al je gegevens achterlaten. Makkelijk voor de spam



Ik vul altijd nicknames in bij dergelijke acties en heb er een speciaal e-mailadres voor.

Daarnaast vaker iets bij betreffende uitgeverij/webshop besteld en weet dat ze vertrouwelijk met je gegevens omgaan. Nog nooit spam gekregen.

Volgens mij is het simpel: lijkt het je wat, neem je deel aan de actie. Lijkt het je niets, neem je niet deel. Ik zal er niet van wakker liggen.
Ach, ik snap ook wel dat alleen de zon voor niets opgaat. Ze bieden zo'n gratis boek bij wijze van promotie voor de serie en ze halen daarmee ook gegevens binnen van potentiële klanten.
Jonas: ken verschillende auteurs. Vandaar dat ik weet dat deze acties inderdaad in overleg tussen auteur en uitgever gaan.

Ik heb door dit soort acties, al best goede nieuwe auteurs en boeken gevonden. Dat is wat ik er ook het meest aan waardeer.
quote:Starshine-2 schreef op 12 januari 2017 @ 18:15:

Als je vaker dit soor aanbiedingen krijgt mag je ze best delen hoor.Begreep dat je er geen belangstelling voor had.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 12 januari 2017 @ 18:31:

Jonas: ken verschillende auteurs. Vandaar dat ik weet dat deze acties inderdaad in overleg tussen auteur en uitgever gaan.

Ik heb door dit soort acties, al best goede nieuwe auteurs en boeken gevonden. Dat is wat ik er ook het meest aan waardeer.

Dat vermoedde ik al. Commercieel geïnspireerd maar zonder dwang.

Ik vind dit een prima oplossing om mensen dingen, in dit geval boeken, te laten ontdekken en toch nog iets in het laatje te krijgen



Zijn er ook non-fiction boeken die zo te 'verkrijgen' zijn?

Of geldt dit vrijwel altijd voor fiction?
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 12 januari 2017 @ 18:36:

[...]





Begreep dat je er geen belangstelling voor had. Oh jawel hoor. Mijn spamopmerking was misschien wat te kort door de bocht.
quote:Starshine-2 schreef op 12 januari 2017 @ 18:52:

[...]



Oh jawel hoor. Mijn spamopmerking was misschien wat te kort door de bocht.Oké... kan gebeuren. Dan begrijp ik je in elk geval nu goed ;)
quote:JonasV91 schreef op 12 januari 2017 @ 18:49:

[...]



Dat vermoedde ik al. Commercieel geïnspireerd maar zonder dwang.

Ik vind dit een prima oplossing om mensen dingen, in dit geval boeken, te laten ontdekken en toch nog iets in het laatje te krijgen



Zijn er ook non-fiction boeken die zo te 'verkrijgen' zijn?

Of geldt dit vrijwel altijd voor fiction?



Ik heb in het verleden wel eens via dergelijke gratis legale e-books in het non-fictiegenre gekregen. Maar nu je het zegt, is dat al wel even geleden.

Vroeger schreef ik boekrecensies en kreeg daardoor nog veel meer gratis boeken/e-books. Was een leuke bijkomstigheid! De e-books mocht je niet delen; de papieren boeken wel, als ze maar eenmaal in de winkel lagen.
Alle reacties Link kopieren
Aaahh.. ik had het verkeerd gelezen.. nu is het niet gratis meer. Jammer.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 12 januari 2017 @ 19:06:

[...]





Ik heb in het verleden wel eens via dergelijke gratis legale e-books in het non-fictiegenre gekregen. Maar nu je het zegt, is dat al wel even geleden.

Vroeger schreef ik boekrecensies en kreeg daardoor nog veel meer gratis boeken/e-books. Was een leuke bijkomstigheid! De e-books mocht je niet delen; de papieren boeken wel, als ze maar eenmaal in de winkel lagen.Ik heb bijna elke maand een gratis boek via hebban.nl
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 12 januari 2017 @ 19:13:

[...]





Ik heb bijna elke maand een gratis boek via hebban.nlWat leuk! Heb je er ook al goede nieuwe schrijvers door ontdekt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven