Welk boek heeft jouw leven (een klein beetje) veranderd?

16-01-2009 21:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een boekenbon liggen van 25 euro dus vandaar deze vraag? Welk boek was een eye opener, gaf jou een andere levensstijl of heeft jouw kijk op het leven veranderd. Welke heeft indruk gemaakt en bleef je langer over nadenken. Van Deepak Chopra tot Sonja Bakker.



Echte mannen eten geen kaas van Maria Mosterd heeft op mij ontzettend veel indruk gemaakt. Wat een nare wereld. eigenlijk vak ´literatuur´ voor iedereen die met jongeren te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
"Nevelen van Avalon" van Marion Zimmer-Bradley, over de rollen en posities van de vrouwen in de Koning Arthur-sage. Veranderde mijn kijk op het christendom aanzienlijk.



Verder heeft "Joe Speedboot" veel indruk op me gemaakt, weet zo ff de schrijver niet. Dat is ook een vermakelijk boek.



Het boek "echte mannen eten geen kaas" heb ik als jeugdhulpverlener inderdaad gelezen. Mijn stagiaire vertelde me dat "het meisje met de negen pruiken" van vergelijkbare kwaliteit is.



Succes met het uitzoeken van een boek. (altijd leuk!)
Alle reacties Link kopieren
adeloos van kim moelands moet ook een heel mooi boek zijn..



en wat ik een heel erg mooi boek vond/vind is weg van lila van patrick van rhijn, ik had al nooit zo een hoge pet op van het nederlands rechtsysteem maar nu helemaal niet meer!
Alle reacties Link kopieren
"Als hij maar gelukkig is" van Robin Norwood.

De "Celestijnse belofte" van .........
Alle reacties Link kopieren
Voor mij persoonlijk is dat wel Karma als kans geweest van Manfred van Doorn. Eigenlijk 1 van mijn eerste serieuze boeken die ik heb gelezen. Ik heb deze ook wel 2 keer gelezen en aan vele mensen uitgeleend. Het gaat over zingeving en koersbepaling in het dagelijkse leven. De auteur benadert die bewustwording via de spirituele psychologie van Albert Pesso. Aspecten van het (hier antroposofische) begrip karma worden toegelicht, behoeften en gevoelens, de 'basisbewegingen' van de ziel, beschreven. Het boek is vrij makkelijk geschreven. Dus als je zoiets interessant vind is dit zeker de moeite waard eens te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Een Ongewoon Gesprek met God door Neale Donald Walsch. Ik was het beeld van een God daarboven op een troon al aan het loslaten maar door dit boek besefte ik nog meer het belang van mijn eigen koers bepalen. Ook heeft het mijn kijk op politiek, opvoeding, relaties, werk, gezondheid etc. volledig veranderd. Nu nog er actief iets mee doen



Het zijn net mensen van Joris Luyendijk. Over zijn ervaringen als correspondent in het Midden Oosten. Hij doet een boekje open over het correspondentschap in landen waar dictatuur heerst, over het hele pers-apparaat, politieke inmenging in de media en hoe ongemogelijk het is om een zuiver beeld te schetsen van een situatie door een correspondent. Tja, ik was al geen fan van de media maar door dit boek realiseerde ik me nog meer hoe weinig weet we hebben van wat er 'achter de schermen' gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
waris diri "mijn woestijn". dan ben je toch wel weer heel dankbaar met het feit dat je in NL op de wereld bent gezet.
Alle reacties Link kopieren
Het is al een tijd geleden, maar ik vond alle boekjes van Yvonne Kroonenberg heerlijk weglezen.



# Alles went behalve een vent, 1989

# Kan ik hem nog ruilen?, 1991,

# Zij houdt van hem. Hij ook, 1993

# Nog één man om het af te leren, 1995

# Het zit op de bank en het zapt, 1997



Ze zullen er ook wel tweedehands zijn en dan heb je waar voor je geld, dat vond ik tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je leven helen, Louise Hay,

Spiegelogie, Willem de Ridder (het werkt echt)

Ongewoon gesprek met God.



Laat je nog ff weten welke je gekocht hebt?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! ´´Mijn woestijn´´ heb ik ook enkele jaren geleden gelezen en daar heb ik ook nog een tijd lang mee in mijn hoofd rondgelopen. Zelfde geldt voor ´´duizend schitterende zonnen´´.



Ik denk dat ik van de week eerst even naar de bieb ga met al jullie titels. Er zijn verschillende die mij nieuwsgierig hebben gemaakt.



Nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond in: dromen, durven, doen.... van Ben Tiggelaar, een aantal antwoorden die ik zocht, maar waarvan ik niet eens wist dat ik daar vragen over had! Dit is mijn aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Spiegelogie van Willem de Ridder (fantastisch!)

De Ontembare vrouw van...eh even googlen...ah: Clarissa Pinkola Estes
On The Road van Jack Kerouac.
Een kleine geschiedenis van Amsterdam - Geert Mak.



Ik kan Amsterdam niet meer in zonder overal plekken en gebouwen uit dat boek tegen te komen. Klinkt erg logisch natuurlijk (duh), maar je kent ineens zoveel verhalen en achtergronden, dat je met hele andere ogen kijkt.

Omdat ik veel van dit soort boeken lees, kijk ik anders naar steden en landschappen. Wat heeft hier vroeger gestaan? Waarom is dit dorp hier en niet verderop? Deze weg was er 1000 jaar geleden ook al, hoeveel mensen hebben hier gereisd. etc.

Dat maakt een wandelingetje in de stad veel interessanter en spannender. Bijkomend voordeel is dat je ook nog interessante weetjes aan anderen kunt vertellen .



Nu ben ik De Graanrepubliek aan het lezen en Het Pauperparadijs ligt al klaar. Deze boeken gaan resp. over de teloorgang van het Groningse platteland en de veenkoloniën in Drenthe. Klinkt als gortdroge kost, maar is echt leuk om te lezen. Deze zomer gaan we ook op vakantie in die streek, ik kijk er al helemaal naar uit.
Alle reacties Link kopieren
Life Strategies van Dr.Phill. Ik las een bepaald hoofdstuk, begreep eindelijk dat het belangrijk is om werk te doen dat je leuk vindt, ipv dikke paycheck. Heb een kleine maand later ontslag genomen :-)



Verder nog het boek van Coelho, De Alchemist. En 'n boek over meditatie - titel weet ik even niet. Oja en een boek van Bill Bryson - A Really Short History Of Nearly Everything.
Alle reacties Link kopieren
'Als hij maar gelukkig is' van Robin Norwood was voor mij een echte eye-opener en ik heb het boek in het begin ook niet kunnen uitlezen. Het was té confronterend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het boek "Weg van Lila" van Patrick van Rijn in een ruk uitgelezen.



Weg van Lila is het autobiografische verhaal over Djon, een jonge MTV regisseur die drie jaar alleen voor zijn dochtertje, van nu vier jaar, zorgt en die dan de rechtzaak verliest waarna hij het meisje naar haar moeder in Zweden moet laten vertrekken. Het is het hilarische, maar genadeloos eerlijke verhaal over hoe zowel de vader, de moeder als het kind die conflict- en scheidingssituatie ervaren en hoe ze omgaan met hun angsten, onzekerheden, woede en verdriet. Hopelijk zorgt het boek ervoor dat mensen meer vanuit liefde en respect met elkaar omgaan dan vanuit angst, woede en onzekerheid.
zoebie wijzigde dit bericht op 29-01-2009 23:46
Reden: Naam auteur toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
The Treehouse -- Eccentric Wisdom from My Father on How to Live, Love, and See, van Naomi Wolf. Probeer wel de Engelse (UK) uitgave te krijgen, want die heeft een fraaie omslag.



Erg fijn boek, zowel om te lezen, als om te leren. Zit in de hoek van persoonlijke ontwikkeling, alleen dan zonder de prestatiedrang die uitgaat van de "Getting Things Done / Seven Habits" sektes.
Alle reacties Link kopieren
Alle mensen zijn sterfelijk,



van Simone de Beauvoir
Alle reacties Link kopieren
"Rust in je hoofd" van Donna Smallin. Het boek staat vol met tips om je te richten op wat echt belangrijk is.



Waarom? (selecteer de tekst hieronder om het te lezen )

Door dit boek had ik eindelijk door waarom ik niet gelukkig was. Ik richtte me op de toekomst, nooit op het heden; daardoor bleef ik doelen najagen in plaats van (ook) te genieten van die doelen die al had bereikt.

Ik heb nog steeds doelen, maar ben ze als gelukkig(er) mens aan het halen! Als ik een doel bereik, hebben ze nu ook meer glans.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je leven helen van Louise Hay

Als hij maar gelukkig is van Robin Norwood
Alle reacties Link kopieren
Sleutels in jezelf
Alle reacties Link kopieren
"Er komt een vrouw bij de dokter" van Kluun heb ik net uit en houdt me erg bezig.

En verder de literaire thrillers van nederlandse schrijfsters (Esther Verhoef, Saskia Noort etc).
Alle reacties Link kopieren
Een gouwe ouwe, maar een waanzinnige serie:



'De Aardkinderen' van Jean M. Auel, beginnende met het boek:

De Stam van de Holebeer.



Een roman die zich afspeelt in de ijstijd, 35000 jaar geleden. Helemaal op feiten gebaseert, alleen de karakters zijn fictief. Ontzettend mooi geschreven, ze houden mij na al die jaren nog steeds in hun greep, de 5 boeken. Het zijn dikke pillen, je moet daar van houden, maar ze zijn het lezen dubbel en dwars waard! Ik heb de serie zelfs 3 keer gelezen, als ik met nummer 5 klaar was, was ik zo teleurgesteld dat het verhaal 'op' was, dat ik weer bij 1 begon... Junky



Voor mij hebben deze boeken zelfs zo'n diepe indruk gemaakt dat ik mijn dochter de naam van de hoofdpersoon heb gegeven.
Alle reacties Link kopieren
HET MONSERVERBOND!



Errug leerzaam !! Betreft relaties met (foute) mannen.

Een hele duidelijke uiteenzetting van het hoe, wat en waarom....Aanrader voor degene die zich afvraagd waarom ze telkens tegen de verkeerde partners "aan te lopen" !

Confronteerd je ook met je eigen tekort komingen !!



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven