Boektitel kwijt..

17-09-2018 10:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zoek me al een hele tijd suf, maar ik kom niet meer op de titel van een boek.. Het gaat om een boek voor Volwassenen.

Het speelt zich af in WOII. Volgens mij was het in een getto in Krakau/Warschau/Lodz, die kant op.
Het gaat om een jonge man die woont in een stadje/getto en probeert te overleven door onopvallend te zijn. Hij werkt op een begraafplaats om daar de doden van de oorlog te begraven.
Hij stookt zijn kamer warm met de houtjes en kooltjes die hij op straat vind. Zelfs zijn geliefde boeken steekt hij in de kachel, de stoel waar hij op zit en zo verder. Het boek is Nederlands, maar of het door een Nederlander geschreven is, weet ik niet (meer).

Ik weet niet hoe het boek afloopt, ik heb het nooit uit kunnen lezen. Daarom zoek ik 'm. :)

Ik heb het boek ooit geleend bij de bibliotheek, maar heb daar geen abonnement meer, dus kan 't niet nazoeken. In de catalogus van de bieb kan ik 'm niet vinden.. Heb de bibliotheek al gemaild, maar die zijn niet zo bijzonder snel met antwoorden.

Ik weet het, het is heel summiere informatie, maar wellicht dat er een lampje gaat branden bij iemand.
kleineschnitzel wijzigde dit bericht op 17-09-2018 11:12
10.79% gewijzigd
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
The Pianist - The Extraordinary True Story of One Man’s Survival in Warsaw, 1939-1945 van Władysław Szpilman

Misschien?
Alle reacties Link kopieren
Helaas, dat was 'm niet. Wel een goed boek overigens! :) Dank voor je suggestie Stefania88!
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
was het een boek voor jongeren of volwassenen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een e-mail sturen aan het Joods Historisch Museum, daar weten ze vast welk boek je bedoelt.
https://jck.nl/nl/locatie/joods-historisch-museum
nounou
Alle reacties Link kopieren
De Boekendief?
Oorlogskind.
De geverfde vogel?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 17-09-2018 11:13
53.33% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2018 11:02
was het een boek voor jongeren of volwassenen?
volwassenen, goeie!
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
17-09-2018 11:07
Misschien een e-mail sturen aan het Joods Historisch Museum, daar weten ze vast welk boek je bedoelt.
https://jck.nl/nl/locatie/joods-historisch-museum
Dank je wel!
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
17-09-2018 11:11
De Boekendief?
Oorlogskind.
De geverfde vogel?
Alle drie niet, helaas. :(
Gaat om een wat meer volwassen man dan deze hoofdrolspelers. :)
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
gokje:

https://www.bol.com/nl/f/uit-naam-van-a ... /30012855/
Alle reacties Link kopieren
Is het The Diary of Dawid Sierakowiak ?
https://www.bol.com/nl/f/diary-of-dawid ... /30455435/

Misschien heb je iets aan dit lemma van Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Getto_van ... %B3d%C5%BA
nounou
Alle reacties Link kopieren
Op bibliotheek.nl kun je de catalogus raadplegen. Heb al even gezocht, maar kan met jouw info niet heel veel vinden. Je omschrijving doet me ergens wel een belletje rinkelen (en ik heb heeeeeel veel van dit soort boeken gelezen), maar het is eigenlijk net even te summier.

Heb je nog meer informatie, dan kan ik wat gerichter helpen zoeken?

Bijvoorbeeld: hoe lang geleden heb je het boek gelezen, weet je zeker dat het een volwassen man was, was dit echt alleen het beginnetje (eerste pagina's) of was je al een heel eind in het boek en kan je je nog meer details of grove lijnen herinneren?
Alle reacties Link kopieren
Kleineschnitzel, als je de titel gevonden hebt kom je dat dan nog even vertellen ?
Net als bij Flomo doet het me vaag aan een boek denken, maar ik zou niet meer weten welk.
Weet je zeker dat het Polen was, bijvoorbeeld ?
Is het geen scène uit een boek van Elie Wiesel ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nog niet gevonden? Ik ben ook erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg benieuwd. Ik heb gisteren op bibliotheek.nl al een hele lijst beschrijvingen van romans over de oorlog bekeken, maar er zat niks bij wat hierop leek.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet gevonden, helaas!

Het boek heb ik gelezen in 2015/2016.

Mijn geheugen zegt een volwassen man (jong volwassen wellicht), zeker omdat ik mij herinner dat hij werkte op de begraafplaats en daar lief en leed deelde met de andere mannen die er werkten. Het boek was echt bijna uit, het moest terug naar de bibliotheek en heb het daarna helaas niet weer geleend.. Dom..

Gevoelsmatig was het Polen, maar een ander land in die contreien kan natuurlijk ook.. Lastig dit! Ik ga proberen nog zo veel mogelijk informatie uit m'n hoofd te toveren, ondertussen zoek ik verder. Alvast enorm bedankt voor de suggesties!

Helaas heeft de bibliotheek niet gereageerd op mijn verzoek (lijst van ooit door mij gelezen boeken. :( )
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
kleineschnitzel schreef:
25-09-2018 14:58
Nog niet gevonden, helaas!

Het boek heb ik gelezen in 2015/2016.

Mijn geheugen zegt een volwassen man (jong volwassen wellicht), zeker omdat ik mij herinner dat hij werkte op de begraafplaats en daar lief en leed deelde met de andere mannen die er werkten. Het boek was echt bijna uit, het moest terug naar de bibliotheek en heb het daarna helaas niet weer geleend.. Dom..

Gevoelsmatig was het Polen, maar een ander land in die contreien kan natuurlijk ook.. Lastig dit! Ik ga proberen nog zo veel mogelijk informatie uit m'n hoofd te toveren, ondertussen zoek ik verder. Alvast enorm bedankt voor de suggesties!

Helaas heeft de bibliotheek niet gereageerd op mijn verzoek (lijst van ooit door mij gelezen boeken. :( )

Jammer dat je het nog niet gevonden hebt !
Kun je die lijst van door jou gelezen boeken niet gewoon in je profiel op de site zien, wanneer je ingelogd bent ?
Bij mijn bibliotheek kan dat.
En heb je het Joods Historisch Museum al geprobeerd te mailen ? Daar loopt vast iemand rond die je verder kan helpen.
nounou
Is het misschien: 'Poolse Tranen' van Miriam Guensberg (dit is een boek uit 2013)
Alle reacties Link kopieren
IK HEB HEM! IK HEB HEM! IK HEB HEM! :cheer2:

De korte versie:
Het boek heet 'Leven met de ster' is geschreven door Jiri Weil en uitgegeven door Uitgeverij van Gennep B.V. ISBN nummer is 9789461642073.

De lange versie:
Ik kreeg een mail terug van de bibliotheek. Omdat ik geen lid meer ben, kan ik natuurlijk niet meer inloggen op mijn online bibliotheekprofiel. Ook zij konden niet meer bij mijn oude gegevens (of waren te lui om het op te zoeken, mijn oude bibliotheek kennende; het laatste) :facepalm: Ik had inmiddels ook mail terug van het Joods Museum, ook zij konden mij niet verder helpen. Ze droegen wel enkele boektitels aan (en schrijvers die dergelijke verhalen zouden kunnen schrijven) maar daar zat hij ook niet tussen.
De moed zakte in mijn schoenen.

Echter; vannacht werd ik wakker met een opwelling; ik herinnerde mij ineens dat hij een vrouw/liefje/minnares/buurvrouw/nichtje (wat dan ook) had met de naam Ruth, Rudie, Rudina, Rubi of iets dergelijks én schoot me later te binnen dat hij of zij in Praag woonde. Opgeschreven en vanochtend direct gegoogled. En ja wel hoor!
Ik zocht op: 'boek, tweede wereldoorlog, man, verstopt, begraafplaats, praag, ru***' En daar was hij, de bovenste hit op google. Zodra ik de titel las, wist ik dat ik goed zat. :yes:

Ik wil iedereen enorm bedanken voor het meedenken, het prikkelen van de hersens én het aandragen van boektitels; mijn te-lezen-boeken-lijst is weer een stukje aangevuld, toppers! :-*
kleineschnitzel wijzigde dit bericht op 27-09-2018 08:45
Reden: Aanvulling
1.23% gewijzigd
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
Ha, wat goed zeg !
Van Jiri Weil had ik nog nooit gehoord, ik ga het lezen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Oh wat top! Ik heb hem even opgezocht en nog steeds komt het me bekend voor, maar ik twijfel of ik hem echt gelezen heb... Ik ga eens kijken of onze bibliotheek hem ook heeft!

Over je gegevens bij de bibliotheek: ik denk dat ze die gegevens niet zo lang mogen bewaren (als je geen lid meer bent). In het kader van de AVG enzo.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
27-09-2018 11:41
{...}

Over je gegevens bij de bibliotheek: ik denk dat ze die gegevens niet zo lang mogen bewaren (als je geen lid meer bent). In het kader van de AVG enzo.
Eens! Dat zou inderdaad goed kunnen. Nou weet ik alleen toevallig dat een vriendin een paar weken terug hetzelfde had, naar de bieb is gegaan en wél de gegevens meekreeg.. Dus wellicht dat het niet online mag, maar alleen in real-life. :)

Naja; maakt niet uit. Ik heb hem! :cheer2:
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven