Vraag - zwarte golven

28-05-2019 22:02 19 berichten
Ik las een aankondiging van dit boek op LinkedIn en het sprak me aan.
Juist omdat het waargebeurd leek te zijn.

https://www.couturekrant.nl/8-columns/n ... rhaal.html

Maar dan zie ik 99% waargebeurd. Oké, het is niet veel, dat ene procentje.
Maar dat vind ik dan juist weer irritant. Ik wil OF een waargebeurd verhaal lezen, óf fictie.
Maar me niet steeds bij een hoofdstuk of alinea afvragen; is dit nu echt, of is dit de sterk overdreven versie, leuk voor de verkoop.....

1% is niet veel natuurlijk, namen van de betrokkenen (sowieso van de hoofdpersoon - schrijver zo te zien) zijn waarschijnlijk aangepast.

Wat is jullie gevoel erbij? Iemand al aan het lezen toevallig?
Bij dat ene procentje zou ik denken dat het gewoon waargebeurd is, maar ze kunnen nooit meer tot in de letterlijke bewoording zeker weten hoe iemand iets gezegd heeft.
Alle reacties Link kopieren
Er was een interview met de schrijver in het radioprogramma Spijkers met Koppen. Het verhaal is helemaal waar. De details zullen af en toe anders zijn en de personages.Lijkt mij wel een spannend boek.
100% waargebeurd bestaat niet. Ik vind het storend als ze het doen voorkomen alsof iets waargebeurd is, zoals met die stomme Freddy Mercury film laatst.
Ben benieuwd...
Het lijkt mij ook een spannend boek. En ik vind dat soort verhalen altijd interessant. De psychologie achter het verhaal, zeg maar...net als boeken over iemand die in een sekte heeft gezeten, meisje dat in de kelder van Dutroux heeft gezeten, verhaal over een moeder met Münchhausen by Proxy, enz.

In dit geval vroeg ik me gewoon even af in hoeverre het niet (teveel) aangedikt is voor de verkoop.

Dank voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Dit is met elke verfilming en vertelling. Niks is 100% waar. Als je ooit hebt gedacht dat een boek of film 100% waar is gebeurd heb je jezelf voor de gek gehouden.
Nee, ik begrijp natuurlijk wel dat er altijd details zijn die iemand zich niet meer herinnert, namen die misschien veranderd zijn.
Juist door de toevoeging ‘voor 99% waargebeurd’ geeft het mij gewoon een beetje een raar gevoel - alsof er dan toch stiekem nog veel meer dan 1% is dat is aangedikt en schromelijk is overdreven. Misschien in combinatie met de man/schrijver, zijn beroep, het filmpje dat ik zag, het onderwerp.
Weet niet, raar onderbuikgevoel...
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 28-05-2019 23:53
1.87% gewijzigd
Ik wacht de eerste recencies wel even af.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een boek lees boeit het me totaal niet of het waargebeurd is of niet. Ieder verhaal is een interpretatie, al vanaf het journaal, laat staan een roman
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
29-05-2019 06:29
Als ik een boek lees boeit het me totaal niet of het waargebeurd is of niet. Ieder verhaal is een interpretatie, al vanaf het journaal, laat staan een roman
Mij boeit dat dus wel.
Ik lees graag óf fictie óf een waargebeurd verhaal. Omdat ik psychologie interessant vind. Dan wil ik me niet hoeven afvragen; hmmm.....welk deel is nu waargebeurd en welk deel is fictie.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
29-05-2019 06:35
Mij boeit dat dus wel.
Ik lees graag óf fictie óf een waargebeurd verhaal. Omdat ik psychologie interessant vind. Dan wil ik me niet hoeven afvragen; hmmm.....welk deel is nu waargebeurd en welk deel is fictie.
Dat begrijp ik uit je OP. Je vroeg naar hoe anderen dat zien
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik vroeg vooral dit:
“Wat is jullie gevoel erbij?’ (bij dit boek) ‘Iemand al aan het lezen toevallig?’

Maar toch dank voor je mening. :)
Alle reacties Link kopieren
Ok. Mijn gevoel erbij is dat het me niet boeit of iets echt gebeurd is omdat ieder verhaal, hoe feitelijk ook gebracht, slechts een interpretatie van die feiten is :)

Het boek ken ik niet ;)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Voor wie het boek ook wil lezen: ik zag nergens een ebook, maar heb het gevonden.
Voor weinig geld: https://www.uitgeverijwater.nl/boek/zwa ... ven-ebook/
Alle reacties Link kopieren
Misschien een wat late reactie, maar ik zie deze thread nu pas en misschien is het leuk om ook mijn visie te horen. Ik ben namelijk de schrijver van het boek waar het hier over gaat (Zwarte Golven). Zoals een aantal anderen hierboven al aangeven, wilde de uitgever en ik eerlijk zijn door deze nuance te maken aangezien je 20 jaar later nooit 100% waarheidsgetrouw kunt zijn en er her en der een paar kleine aanpassingen gemaakt zijn omwille van de leesbaarheid van het verhaal. Overigens vind ik de discussie over wat waar en niet waar is (en het gevoel dat je bij iemand hebt) in dit geval wèl een heel toepasselijke: want over exact dit onderwerp gaat dit boek. Is wat iemand zegt waar? Of 90%? Of veel minder? Wat is mijn realiteit en wat is de jouwe? Mocht je besluiten om het boek toch te lezen (wat ik uiteraard hoop), dan zal je antwoord krijgen op de vraag of ik het type ben dat overdrijft of niet (en of jouw onderbuikgevoel klopt).
Wat leuk om te lezen, een reactie van de schrijver. Bedankt.
Ik lees wel vaker waargebeurde verhalen en ik vond het juist een beetje apart dat het er zo specifiek bij stond. Maar met je uitleg begrijp ik wel wat je bedoelt. Het kan inderdaad nooit 100% kloppen.

Ik heb het boek inmiddels gelezen: ik heb er niet lang over gedaan om het uit te lezen. Ik vond het een interessant boek. Wat een reis hebben jullie beleefd.
Ik herkende veel in de beschrijving van de hoofdpersoon (de ‘foute’ hoofdpersoon bedoel ik dus): ik heb zelf in het verleden ook van dichtbij te maken gehad met iemand die alles bij elkaar verzon en loog en wat jij ook beschreef gebeurde toen ook... momenten dat je denkt: nu valt iemand door de mand en is er geen escape meer, nu moet diegene alles wel toegeven.... en dat er dan toch wéér een leugen komt. Inderdaad ook verhalen tegen andere mensen over situaties waar ik bij geweest was en waarvan ik dus zeker wist dat er niks van klopte. Precies wat jij in het boek ook beschrijft.

Jullie hebben op de boot wel geluk gehad, sommige dingen klonken wel echt heel gevaarlijk en eng. Gelukkig hebben jullie het overleefd en waren er ook mooie herinneringen om aan terug te denken (zoals de walvissen en dolfijnen).

Ik vond het boek zeker een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te horen dat je het gelezen hebt en het een aanrader vindt!
We hebben inderdaad heel erg veel geluk gehad. Pas nu realiseer ik me echt goed hoe het anders had kunnen aflopen. En inderdaad, er waren gelukkig ook die hele mooie momenten die ik mijn hele leven niet meer zal vergeten. Typisch trouwens hè, die mensen die zo kunnen liegen. Helaas zijn er meer van hen dan je zou willen.
Ja, heel eng ook.
Vooral dat er ook veel van die mensen zijn in machtige posities / belangrijke functies binnen politiek en in het bedrijfsleven.
Een verhaal wordt er doorgaans niet slechter op als er hier en daar wat wordt gedramatiseerd/romantiseerd. Het klinkt in elk geval als 'n boek dat ik zou willen lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven