De geboorte van je kindje zelf ook zien.

01-10-2011 09:18 47 berichten
Beetje vage titel misschien maar het komt op het volgende neer: Ik denk dat ik het wel mooi zou vinden als ik zelf mijn tweede kindje geboren zou kunnen zien worden. Ik weet alleen niet zo goed hoe dat het beste kan. Ik weet dat je met een spiegel kan meekijken maar ik ben bang dat ik misschien niet meer durf te persen als ik zie wat er allemaal gebeurt . En ik ben ook bang dat ik de spiegel op het moment supreme weiger waar ik later misschien weer spijt van krijg. Of dat ik te veel van de wereld ben om het echt bewust mee te maken. Andere optie zou kunnen zijn om het te filmen. Maar ik wil er absoluut niemand anders bij (en al helemaal niet iemand die rond hobbelt met een camera overal tussen) en mijn man heb ik nodig om mij te ondersteunen. Een camera op statief zou misschien kunnen maar heeft dat zin? Gaan mensen er niet voor staan? En "vergeet" je op den duur dat het ding er staat? Ik zou het absoluut alleen voor mezelf (en mijn man) willen filmen, niet om gezellig tussen de familievideootjes te zetten.

Het lijkt me mooi om de geboorte te zien maar ook om te horen wat we als eerste zeggen tegen/over Kaedootje. Ik kan me niet meer herinneren wat ik zei toen Kootje net geboren was. Ik wilde in elk geval niet voelen dat het hoofdje half geboren was, dat weet ik nog wel Ik wilde alleen maar dat hij geboren zou worden en liefst zo snel mogelijk. Ik ben dus bang dat ik dat gevoel ook bij de tweede zal hebben en dat ik geen aandacht heb voor de spiegel of zeg dat ze dat ding weg moeten halen en het kind er uit moeten halen



Wie heeft de geboorte van haar kind goed gevolgd en hoe heb je dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Pffff, ik zou al blij zijn dat ie er gewoon zonder al te veel trauma uitkomt dus hier geen behoefte om het allemaal vast te leggen .
Alle reacties Link kopieren
Heeft het trouwens geen functie denk je, dat je niet zo heel veel meer herinnert van de bevalling?
Ik zou toch voor de statief gaan, en maar kijken of het werkt. Lijkt me ook de enige optie als je er niemand bij wilt om te filmen en geen spiegel wilt.
Alle reacties Link kopieren
Het moment van geboren worden gaat heel snel volgens mij. Ik zou toch voor de spiegel gaan. En als je het op dat moment echt niet ziet zitten...jammer dan...Of de kraamverzorgster vragen of ze het wil filmen. Veel andere opties heb je niet echt lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat JoniJoni zegt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel gedaan. Een camera er vól bovenop. Bij mijn derde en laatste kind. Dit was mijn kans zeg maar.

De gehele bevalling is gefilmd. Dus ook tijdens het persen en je nog niks ziet en vlak daarna wel.....

Tijdens de bevalling was ik alleen bezig met ademhalen e.d en ik kon echt geen spiegel op dat moment verdragen.

Maar ná de bevalling; vriend en ik hebben een aantal keer de film bekeken! De film is overigens alleen bestemd voor ons.



Mijn vriend hield dus de camera in zijn ene hand. Ging prima.

Ik zeg doen hoor. Lekker filmen. En ik vond de camera een extra motivatie om te stoppen met gillen. Zo zonde van de film.

En oh, wat je zegt ná zo'n bevalling als je baby net op je wordt gelegd.

We hebben daarna zo gelachen om wat werd gezegd.

Ik had mij dat nooit kunnen herinneren zonder film. Ik vond dat heel leuk.
Zie je ook bewust iets in de spiegel dan? Ik ken (geloof ik) niemand die bevallen is met spiegel er bij. De kraamhulp kan denk ik niet filmen. Die is er toch als ondersteuning en heeft toch allerlei andere taken tijdens en na de bevalling?



En vergeten wat er precies gebeurt is heeft inderdaad misschien wel een functie... Voordeel van een video is dan weer dat je hem niet terug hoeft te kijken als je dat niet wilt. Onze bruiloft (het gedeelte in het stadhuis) is ook gefilmd en heb ik nooit meer terug gezien Van de kraamhulp die we bij Ko hadden weet ik dat ze haar eigen bevalling gefilmd had en er wel stukjes van had teruggekeken maar nog niet alles en alleen maar zonder het geluid aan. Zij heeft toch al heel wat bevallingen gezien maar vond het moeilijk om haar eigen bevalling "zo eventjes" terug te zien.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het filmen toch? gewoon de camera ergens neerzetten op een goeie plek of idd een statief, wat je zelf al aangeeft ;)



Ik heb mijn eigen geboorte zelfs gezien door de camera! Supercool!! Ben ik heel blij mee nog steeds..
Fleur, dat idee heb ik dus ook. Misschien is het ons laatste kindje en krijg ik die kans niet weer...
Hoefde je vriend je been niet vast te houden? Dat moest mijn man wel bij de eerste. De verpleegkundige hield mijn andere been vast en de vlos stond aan het voeteneind.
Ditendat, dat Kaedootje dan zijn eigen geboorte zou kunnen terug zien heb ik nog niet eens aan gedacht! Wel bijzonder inderdaad.... Weet niet of ik hem ooit de film zou laten zien eigenlijk maar dat hoef je natuurlijk ook niet vantevoren te bedenken. Als er een film is kan het in elk geval wel...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad misschien de kraamverzorgster? Ik weet niet wat zij doet normaal gesproken. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en dan is er geen kraamverzorgster bij.



Toen ik aan het persen was zei de vk op een bepaald moment dat ze het hoofdje zag ofzo en toen zei ik ja? En keek.. Dat vond ik niet zo'n mooi gezicht de verpleegkundige wilde al een spiegel gaan pakken, daar heb ik voor bedankt. Dat wist ik ook al van te voren, dat ik het niet wilde zien. Nu denk ik dat ik het bij een tweede toch wil zien. Maar wel met een spiegel niet achteraf. Op dat moment is het zo, dan kan je dat natuurgeweld aan, dat hoort erbij, maar later samen op de bank? Nee, voor mij niet. Hooguit ik alleen, ik zou niet willen dat m'n vriend dan meekijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb benen in steunen gelegd. En zo'n klein cameraatje is makkelijk vast te houden in 1 hand.

Ik denk dat een film op zo'n afstand (cam op statief) minder leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Een bevalling filmen, op die manier, dus echt constant gericht op de vagina, nee, dan ben je naar mijn inziens niet goed bij je hoofd. Bah! En het daarna terugkijken met je partner... nee..... hier heb ik geen woorden voor....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier de afgelopen tijd ook wel over nagedacht. Camera op statief en dan maar zien wat er dan overblijft van zo'n film. Puur voor onszelf, inderdaad om vanuit een ander perspectief je bevalling nog eens terug te zien. Ook hier derde kindje, laatste kans...



Maar wat me een beetje tegenhoudt is dat ik altijd zo slecht op foto's en filmpjes sta, als ik weet dat er echt op mij ingezoomd wordt, zeg maar. Ik kan echt niet poseren en mijn gezicht valt dan helemaal vanzelf in allerlei rare kronkels en fronsen. En ik ben bang dat ik dan me dan tijdens de bevalling niet op mijn gemak voel, ga bedenken hoe raar ik kijk, hoe vreemd mijn stem klinkt op film... Ik ben er nog niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou lichtpuntjes, zo kan ie wel weer.



Ik heb eerst een tijdje geperst met vriend een been vast en moeder andere been vast, later moest ik ze zelf vasthouden. Dat vond ik niet zo leuk trouwens. Maar ja kind moest eruit hè?
Ik ben bevallen met spiegel. In het ziekenhuis, ik had geen persweeen en ben 1.5 uur bezig geweest. Ik heb wel gekeken, en vond de spiegel heel motiverend, schrok alleen eerst wel van hoe ontploft ik er uit zag

Ze hebben hem alleen even weggezet tijdens de knip. Maar als je echt heel bewust wilt zien en horen wat er gebeurd, dan zou ik filmen, het is bij mij toch allemaal wat wazig.
Alle reacties Link kopieren
De kraamverzorgster heeft bij ons de foto's gemaakt. Dus ik dacht dat zij op het moment supreme wel even zou kunnen filmen. Maar als je de hele bevalling wilt filmen dan zou ik voor de camera op statief gaan.



Alvast een goede bevalling toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
quote:fleur_ schreef op 01 oktober 2011 @ 09:35:





...En ik vond de camera een extra motivatie om te stoppen met gillen. Zo zonde van de film.





Huh, mag je niet gillen dan tijdens de bevalling????



Ik zou idd een statief proberen. Vantevoren even goed kijken waar je hem op moet stellen.



Brrr, ik heb er geen enkele behoefte aan mezelf terug te zien tijdens m'n bevalling. Er per ongeluk een kort filmpje gemaakt van dat zoon er al was en placenta er nog uit moest: verschrikkelijk!!!



Nee dan heb ik liever in m'n geheugen dat het allemaal wel mee viel en dat ik er nog best charmant uitzag :-)
Zet het filmpje of de foto's in ieder geval niet op een computer die met het internet is verbonden. Dit in verband met de mogelijkheid dat je computer wordt gehackt.
De eerste is in het ziekenhuis geboren op medische indicatie (inleiding). Daar was dus geen kraamverzorgster bij, alleen een verpleegkundige. Zij had geen hand vrij om te fotograferen of te filmen. Deze keer gaan we in elk geval weer naar het ziekenhuis (poliklinisch) maar weet niet wat de kraam doet tijdens de bevalling eigenlijk... Bij mijn schoonzusje was een stagiaire verloskundige bij de bevalling en zij heeft foto's gemaakt. Lijkt me toch ook wel mooi om terug te zien.



Lichtpuntjes, wat een lekker genuanceerde reactie. Gewoon zeggen dat jij dat niet zou willen is ook duidelijk toch? Hoezo niet goed bij je hoofd?



Kezz, ik weet dus ook niet of ik het terug wil zien. Maar als er een camera bij is dan kan het wel. En zoals mijn kraamhulp had gedaan zou je het ook zonder geluid terug kunnen zien. Ik vind het ook altijd vreselijk om mezelf in beeld te zien of om mijn eigen stem te horen...



Mooi om te lezen dat de spiegel ook juist motiverend kan werken. Ik ben bang dat ik misschien niet meer durf als ik zie wat er allemaal precies gebeurt
Alle reacties Link kopieren
quote:19juni schreef op 01 oktober 2011 @ 09:53:

[...]





Huh, mag je niet gillen dan tijdens de bevalling????



Natuurlijk wel! En ik deed het ook hoor. Maar ik weet nog dat ik een beetje in paniek was. Maar toen zag ik de cam weer in de hand van mijn vriend..het heeft me wel geholpen. Op dat moment.
quote:19juni schreef op 01 oktober 2011 @ 09:53:

[...]





Huh, mag je niet gillen dan tijdens de bevalling????



Ik zou idd een statief proberen. Vantevoren even goed kijken waar je hem op moet stellen.



Brrr, ik heb er geen enkele behoefte aan mezelf terug te zien tijdens m'n bevalling. Er per ongeluk een kort filmpje gemaakt van dat zoon er al was en placenta er nog uit moest: verschrikkelijk!!! Nee dan heb ik liever in m'n geheugen dat het allemaal wel mee viel en dat ik er nog best charmant uitzag :-)



Bij Kootje heeft man een stukje gefilmd toen Ko op mijn buik lag en de placental al geboren was. Wel hoor je op de achtergrond de vlos iets zeggen over het hechten. Volgens mij zijn ze op dat moment daar mee bezig. Ik vind het zelf wel een heel mooi stukje al is het maar 20 of 30 seconden. Maar zo net voor de geboorte van de placenta is toch weer anders...



De placenta hoefden wij ook niet te zien. De verloskundige hield hem omhoog en begon een heel verhaal over de vliezen etc. maar wij luisterden en keken niet. Ik vond mn kindje toch mooier
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hield de vlos ook de placenta omhoog, zodat mijn vriend even de gelegenheid had om deze op de gevoelige plaat vast te leggen. Ieuw! Dat hoefde voor ons echt niet! Fijn dat het negen maanden zijn werk goed gedaan heeft, maar verder is de placenta vooral iets dat na de geboorte zo snel mogelijk afgevoerd mag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven