Hoe snel kinderopvang regelen?

06-10-2011 14:11 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik sinds kort (3 mnd) weet dat ik zwanger ben komen er opeens zoveel vragen naar boven.



Zo vroeg een vriendinnetje mij onlangs hoeveel dagen ik wilde blijven met werken en hoe ik e.e.a. ging doen met kinderopvang en waar. Het leek wel als of ik met stomheid geslagen was. Oh ja.... dat moet ik natuurlijk regelen was mijn reactie. Ze zal wel gedacht hebben...



Maar ik begrijp dus van diverse mensen dat je dit bijna al voordat je zwanger bent moet regelen ivm wachttijden e.d.



Om eerlijk te zijn hebben manlief en ik nog helemaal geen keuze gemaakt hoe we e.e.a. willen doen. Ik denk dat ik 4 dagen wil blijven werken waarvan 1 thuisdag. Dan blijven er nog 3 dagen oppas over. 1 dag heeft mijn moeder aangeboden op te passen dus ik heb dan nog 2 dagen opvang nodig.



Maar kies je dan voor een kinderdagverblijf of zo'n thuismoeder die kinderen opvangt....



Ik voel een klein ' help wat moet ik doen momentje' opkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte bij 7 weken zwangerschap een afspraak bij kdv en toen was ik al rijkelijk laat. Moet na mijn zwangerschapsverlof nog 2 maanden extra verlof opnemen vanwege wachtlijst.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Idd, nu even om tafel met je man, en bedenken wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de wachttijd bij een KDV heel regio/plaatsgebonden, hier zijn bv bijna geen wachtlijsten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij 8 weken het kdv gebeld en ingeschreven en had gelukkig na mijn verlof nog 5 weken vakantie ... En dan had mijn zoon al voorrang omdat hij al een broer op hetzelfde kdv had....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas gaan bellen toen ik 5 mnd zwanger was. Kon meteen komen kijken en zoon kon direct na ons kraamverlof opgevangen worden. Ligt eraan waar je woont, welke regio.



In (zuid)limburg is het erg stil de laatste tijd op de kdv's
bij een gastouderbureau hoef je soms helemaal niet lang te wachten, als er net iemand plaats heeft voor jouw kinderen op jouw dagen.

Wachtlijsten op een kdv kunnen enorm variëren, bel er eerst maar eens een paar. Een kdv hier in de buurt heeft een wachtlijst van 2 jaar bijvoorbeeld.

Het ligt er ook aan welke dagen je nodig hebt. Woensdag en vrijdag blijken niet populair te zijn, dus dan is er vaak eerder plek. Overleg dus.
Alle reacties Link kopieren
De vraag naar kinderopvang gaat per 1 januari een stuk dalen wegens sterk gestegen kosten. Als ik jou was zou ik in ieder geval de kinderopvangorganisaties bij jou in de buurt even bellen. Het kan nooit kwaad om op een wachtlijst te staan want je kunt er altijd weer af.
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerken met een klein kind om je heen.... mag ik even lachen :-)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad... thuiswerken met een klein kind: denk dat je dat wel kan vergeten.

Een kleine baby slaapt vaak onregelmatig. Plannen is niet te doen. Je bent dan druk met voedingen, verschonen en uitgeput naar het plafond staren...

Nu mijn dochter wat ouder is (20 mnd) slaapt ze 's middags 2 à 3 uur. Dat is de enige tijd die ik zou hebben om iets te kunnen werken. Maar ik pak die pauze liever voor wat huishoudelijk werk of voor een boek en een kop thee.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 06 oktober 2011 @ 14:34:

Thuiswerken met een klein kind om je heen.... mag ik even lachen :-)



Ja lach maar.... heb ik zelf ook wel een beetje gedaan.

De praktijjk zal ook moeten leren of het werkelijk kan.

Nu slaapt zo'n kleintje hopelijk nog veel in het begin en kan ik mooi mn gang gaan. Ben wat dat betreft heeeel flexibel met mn werk en kan bij wijze van ook 's avonds als manlief thuis is nog aan de gang.
quote:mamainwordiing schreef op 06 oktober 2011 @ 14:43:

[...]





Ja lach maar.... heb ik zelf ook wel een beetje gedaan.

De praktijjk zal ook moeten leren of het werkelijk kan.

Nu slaapt zo'n kleintje hopelijk nog veel in het begin en kan ik mooi mn gang gaan. Ben wat dat betreft heeeel flexibel met mn werk en kan bij wijze van ook 's avonds als manlief thuis is nog aan de gang.Hihi, veel slapen?? Ik help het je hopen. Mijn kinderen wilden ieder uur/anderhalf uur een voeding................
Alle reacties Link kopieren
Even een puntje: een thuiswerkdag met de zorg voor een kind erbij is over het algemeen weinig succesvol.



Een kennis van mij werkt 4 dagen, waarvan 3 thuiswerkdagen. Ze regelt dat met 2 dagen kdv en een man die de 2 andere werkdagen 'doet'.
...
Ik had de aanvraag half augustus verstuurd, een week later kon ze al wennen. Begin september ging ik weer aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan bellen toen zoon al 1,5 maand was.

(opvang was geregeld maar kwam iets tussen en had toen onverhoopt toch een kdv nodig).

Mijn zoon kon gelukkig direct na mijn verlof 1 dag in de week terecht en na 2 weken ook de andere dag. Dit was dus goed op te lossen met vrije dagen.



Laatst moest ik het bureau hebben omdat ik een dag moest wisselen en heb gelijk gevraagd wat gebruikelijk is om de opvang te regelen. Zij gaven aan dat eigenlijk zo snel mogelijk te doen zodat zij er rekening mee kunnen houden ivm de planning.



Het verschilt inderdaad enorm per regio wat de wachtlijsten zijn.



Overigens 4 dagen werken en 1 dag thuis. Denk jij serieus te kunnen werken als je kind thuis is? Ga er maar vanuit dat je dat op je buik kan schrijven. In het gunstigste geval heb je een slaapkoppie, maar dat slapen overdag kwam bij ons pas toen zoon kon lopen. Daarvoor was hij eigenlijk alleen maar wakker overdag.



En een kdv uitkiezen is een kwestie van gevoel. Ga er bij een aantal langs en kijk wat je ervan vind.
Alle reacties Link kopieren
mijn man heeft helaas niet de job om een thuiswerkdag of papa dag te hebben. Dat wisten we van te voren dus ik moet gewoon naar andere opties zoeken....
Als ik je baas was ging ik niet akkoord met thuiswerkend terwijl kind thuis is. Als hij/zij geen kinderen heeft geef ik je nog wel een kans
Alle reacties Link kopieren
quote:mamainwordiing schreef op 06 oktober 2011 @ 14:48:

mijn man heeft helaas niet de job om een thuiswerkdag of papa dag te hebben. Dat wisten we van te voren dus ik moet gewoon naar andere opties zoeken....Jouw man heeft recht op ouderschapsverlof, dus dat is onzin
Alle reacties Link kopieren
quote:mamainwordiing schreef op 06 oktober 2011 @ 14:43:

[...]





Ja lach maar.... heb ik zelf ook wel een beetje gedaan.

De praktijjk zal ook moeten leren of het werkelijk kan.

Nu slaapt zo'n kleintje hopelijk nog veel in het begin en kan ik mooi mn gang gaan. Ben wat dat betreft heeeel flexibel met mn werk en kan bij wijze van ook 's avonds als manlief thuis is nog aan de gang.Ga er alsjeblieft niet van uit dat een thuiswerkdag met baby gaat lukken. Dat is niet negatief bedoeld, maar realistisch. Neem dat nu maar aan van alle mama's op dit forum.
quote:mamainwordiing schreef op 06 oktober 2011 @ 14:48:

mijn man heeft helaas niet de job om een thuiswerkdag of papa dag te hebben. Dat wisten we van te voren dus ik moet gewoon naar andere opties zoeken....



bijzonder toch altijd...dat vrouwen altijd banen hebben waarmee ze makkelijk een dag minder kunnen werken en dat mannen altijd zo onmisbaar zijn op hun überbelangrijke baan dat een papadag (ja, braak) zwaar onmogelijk is.



edit: ik bedoel, zelfs Wouter Bos kon toen hij minister van financiën was een papadag nemen.

Niemand is onmisbaar op zijn werk, anders kon je man ook nooit vakantie nemen of ziek zijn. Dat mensen denken dat ze onmisbaar zijn is wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerkdag plannen op zaterdag? Of werkt papa dan ook?
...
Alle reacties Link kopieren
En als (ALS!) ze overdag veel slapen dan zijn ze misschien wel de hele nacht klaarwakker en dan val jij dus overdag ook gewoon in slaap als je achter je computer zit.
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon een keer kijken bij zo'n kdv. Dan kan je een beetje sfeer proeven, vragen stellen, kijken of het prettig voelt..



Thuiswerken was hier absoluut geen succes. Vooral de eerste maanden zijn zo overweldigend. (weinig slaap) En inderdaad elke 2 uren voeding. Ik was kapot en was zó blij dat mijn vriendin aanbood wekelijks 1 dagje op hem te passen. Maar wie weet, is het bij jou wel een succes. (Ik zou echter wel een back- up regelen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Tinus1977 schreef op 06 oktober 2011 @ 14:56:

En als (ALS!) ze overdag veel slapen dan zijn ze misschien wel de hele nacht klaarwakker en dan val jij dus overdag ook gewoon in slaap als je achter je computer zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 06 oktober 2011 @ 14:49:

Als ik je baas was ging ik niet akkoord met thuiswerkend terwijl kind thuis is. Als hij/zij geen kinderen heeft geef ik je nog wel een kans Dit dus.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven