Wie heeft er ervaring met een cerclage?

08-12-2011 14:54 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meiden zijn die ervaring hebben met een cerclage



Ik ben nu ongeveer 6 weken zwanger en heb dit jaar April een vroeggeboorte gehad.Nu zij de gyn dat ik met een volgende zwangerschap een cerclage of medicijnen zou krijgen.

Ik vind dit best spannend en wil graag ervaringen horen hoe is het gegaan,heb je de zwangerschap voldragen Enz..



Ik hoop op reactie,s



Groeten,Chantal
Alle reacties Link kopieren
Hoi chantal,



ik heb (helaas) ervaring met een cerclage. Mijn eerste zwangerschap eindigde met 18w5dagen vanwege een zwakke baarmoederhals (ben DESdochter, google maar eens).



Bij tweede zwangerschap met 13 weken een cerclage gekregen, Vanaf 17 weken wekelijks een progesteron depospuit. Met 24 weken kreeg ik toch vroegtijdige weeen en heb ik een kleine 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Met 37 weken is cerclage verwijderd en mocht ik thuis verder platliggen. Met 39w5d is dochter geboren in ziekenhuis.



Zwangerschap daarna weer met 12-13 weken cerclage gekregen en wekelijkse progesteronspuit. Bij 20 weken echo bleek cerclage losgelaten te hebben en had ik uitpuilende vliezen. Na drie dagen met hoofd omlaag/benen hoog liggen is een tweede cerclage aangelegd. Helaas hield die het ook niet en kreeg ik in het WKZ na aandringen een derde cerclage. Deze hield het wel ondanks (of dankzij?) deze niet in baarmoederhalsweefsel is gezet maar in vaginawand weefsel. Dat was niet de bedoeling maar gelukkig hield het wel. Ik heb 10 weken in ziekenhuis gelegen vanwege kans op ernstige bloedingen vanwege verkeerde plaatsing en daarna nog 7 weken thuis plat gelegen. Met 37 weken ben ik met keizersnede bevallen.



Als je wilt kun je googlen op cerclage + vivaforum, dan zie je het topic waar ik op geschreven heb.



Bedenk wel dat ik een extreem geval was. De meeste zwangerschappen met cerclage gaan goed of iig beter dan die van mij



Heel veel succes en sterkte.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chantal,



Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

Wat erg dat je een vroeggeboorte hebt meegemaakt. Bij hoeveel weken ben je bevallen?



Ook ik heb ervaring met een cerclage.

Vorig jaar september ben ik bij 20 weken en 3 dagen bevallen van ons zoontje. Daarna was ik snel weer zwanger van onze dochter.

Bij 14 weken heb ik een cerclage gekregen (een Shirodkar cerclage, dit is een hoogvaginale. De andere is de Mc Donald cerclage en dat is een laag vaginale).

Vanaf 14 weken tot 34 weken heb ik platte bedrust gehad (23 uur per dag plat op bed en 1 uur per dag zitten/douchen/plassen). Over bedrust zijn de adviezen en meningen van gynaecologen erg verdeeld.

Maar ik nam het zekere voor het onzekere: er liep hier nog geen kindje rond, dus kon ik 'makkelijk' bedrust houden en ik wilde later niet hoeven denken: had ik maar rustiger aan gedaan.

Vanaf 16 weken kreeg ik wekelijks hormoonspuiten met weeenremmers en ik heb 3x een antibioticakuur gehad die 3 maanden werkt.

Vanaf 34 weken ben ik iets gaan mobiliseren en bij 37 weken en 2 dagen ben ik bevallen (ingeleid vanwege het HELLP-syndroom).



Waar ik persoonlijk erg veel aan heb gehad was een groepje op een ander forum, daar schreven ook meiden die allemaal een cerclage hadden en op dat moment ook op bed lagen. We zagen meiden ons succesvol voorgaan en we telden samen de dagen af en konden met alle angsten en onzekerheden bij elkaar terecht.

Als je wil, wil ik je wel sturen welk forum dat is, weet niet of dat ik dat hier mag zetten.



Heel veel succes tijdens deze zwangerschap.

Als je vragen hebt, stel ze maar en ik vertel het je graag.

Ook Louise heeft destijds op mijn forum gereageerd, erg fijn!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Nolleke en Louise,



Bedankt voor jullie reacties!



Ik ben bij mijn vorige dochter Souaila bevallen met 20 weken

toen die tijd ben ik door een hel gegaan ik had in de zwangerschap al erg veel last van buikpijn heb ik trouwens nu weer

en ben toen 2 keer met spoed naar het ziekenhuis geweest ik liep toen die tijd niet bij een gyn maar bij de verloskundige.Ik heb haar toen al een paar keer gezegt dat ik een raar gevoel had ik mijn onderbuik maar alles werd afgedaan als bandenpijn tot op 27 April ik heel erg veel last had van mijn onderrug en een drukkend gevoel op mijn blaas gelijk naar het ziekenhuis daar werd er verteld dat mijn kindje toe vroeg geboren zou gaan worden.Ik dacht dat de grond onder mijn voeten vandaan werd gezogen ik kreeg een heel raar gevoel van binnen ik heb het er nu ook nog heel erg moeilijk mee dat zullen jullie vast herkennen zij is op 29 April geboren een prachtig meisje Souaila.Nu 7 maanden later ben ik weer zwanger en vind het heel erg leuk maar ook heel erg eng zo van wat ALS het weer gebeurt ik heb nu al weer veel klachten zoals rare steken rechts onderin bij me liezen lage rug pijn buik pijn wat zou dat zijn? alleen niet zo vaak misselijk wat ik bij mijn vorige wel had.



Ik moet over 2 weken weer terug voor een termijn echo en bloedonderzoek enz..De gyn wil met 16 weken een cerclage plaatsen of medicijnen geven maar wat als dat niet goed gaat ik ben daar zo bang voor.



Hebben jullie nog eenig idee wat ik nog zou kunnen vragen aan de gyn?en doet een cerclage plaatsen pijn en heb je nog iets van napijn?Bedant voor jullie steun en hoop op een berichtje!



Liefs,Chantal
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chantal,



Gecondoleerd met je dochtertje, wat moeilijk he, om zo ineens afscheid te moeten nemen van het meest waardevolle in je leven!

En het is ook hartstikke spannend om weer zwanger te zijn.

Erg herkenbaar! Ik was ook vanaf het begin af aan erg angstig, maar achteraf vond ik de eerste 12 weken nog het minst angstig, want dan heb je net als andere vrouwen kans op een miskraam, maar kan er nog niets misgaan met je baarmoedermond.

Als je een cerclage krijgt, wordt er geadviseerd om die voor de 16 weken te plaatsen! Vanaf 16 weken wordt de baarmoeder namelijk zo zwaar dat je ontsluiting kunt krijgen als je een zwakke baarmoederhals hebt.

Bij mij is de cerclage onder volledige narcose geplaatst. Dit gebeurd niet overal, maar mijn gynaecoloog vond dat ik bij zo´n emotioneel zware ok niet wakker moest zijn.

Ik heb geen pijn gehad, maar door het gefrut aan je baarmoederhals had ik wel veel buikpijn en bloedverlies en dat vond ik zo vreselijk eng.



Ik zou vooral vragen wat je wel en niet mag, dus wel of niet werken, wel of geen bedrust. Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt.

Ik ben bij 12 weken gestopt met werken en de cerclage is bij 14 weken geplaatst.

Je mag met een cerclage ook geen sex hebben en niet in bad.

Vraag of je ook antibioticakuren krijgt, ivm infectiegevaar door de cerclage.

En of je Proluton injecties gaat krijgen (weeenremmers).

Hoe vaak mag je op controle komen. Ik ben bij 15 weken zwangerschap naar huis gegaan, toen bij 17 weken een controle, daarna bij 20 weken en vanaf toen 1x per week voor de injectie en controle geweest.

Wanneer gaan ze de cerclage verwijderen.



Dit zijn zo even de dingen die ik kan bedenken.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden,



ben afgelopen woensdag naar de gyn geweest en

ik krijg dus geen cerclage hun vinden het een te groot risico ik ben hier helemaal niet blij mee ik krijg nu vanaf 16 weken proluton spuiten

en metingen aan de baarmoeder ik vind dit niet echt fijn ik had liever een cerclage gehad weten jullie wat proluton spuiten zijn de gyn gaf er niet echt een duidelijk antwoord op volgens mij had hij zijn dag niet echt!! heeft er iemand ervaring met proluton? hij zegt ook dat ik maar 95%kan heb op vroeggeboorten hoe kan dat nou ik heb al eens een vroeggeboorten gehad ik ben zo bang dat het weer gaat gebeuren wat moet ik nu doe?



Ik hoop dat jullie mij wat kunnen informeren



chantal
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chantal,



sorry voor mijn late reactie. Wat jammer dat je een arts hebt waar je je niet gerust bij voelt. Weet je hoe lang je baarmoederhals nu is en hoe lang ben je nu zwanger? Ik heb buiten een zwangerschap om al een vrij korte en "slappe" baarmoederhals. Tel daarbij op dat ik desdochter ben en de keuze voor een cerclage was snel gemaakt. Misschien dat er bij jou andere redenen zijn voor de vroeggeboorte. Neemt niet weg dat een cerclage een middel kan zijn om een vroeggeboorte vanwege een slappe baarmoederhals te voorkomen. Als ik jou was zou ik naar een academisch ziekenhuis gaan voor een second opinion.



Die spuiten waar je gyn het over heeft zijn waarschijnlijk progesteronspuiten. Dat is een hormoon wat je normaal in een zwangerschap al aanmaakt alleen krijg jij er wat van bij via de spuiten. Het is bedoeld om je baarmoeder en baarmoederhals rustig te laten, minder snel prikkelbaar.



Heel veel sterkte en ik hoop dat deze zwangerschap goed zal verlopen en dat je een gezond kindje zult krijgen!
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven