PCOS, hoe nu verder?

13-12-2011 14:00 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen overgewicht. Na een 1e miskraam kreeg ik PCOS. Daarna duurde het zwanger worden 14 maanden. Maar duurde ook zolang, omdat het wel lang duurde voordat PCOS geconstateerd werd. Heb een heel jaar aangeklooid met hele lange en onregelmatige cyclus. Na de diagnose en met de 1e ronde Clomid en het volgen van mijn cylcus mbv de echo was ik toen geheel onverwacht zwanger (terwijl waarden man ook niet goed waren).
Alle reacties Link kopieren
Olmpie, wat rot dat jij ook PCOS hebt.

Ik heb ook PCOS en weet dit sinds juni 2011. Wij zijn in september 2010 gestopt met de pil, hierna 4 keer uit mezelf ongesteld geworden en daarna niet meer. Naar het ziekenhuis enja hoor PCOS. Ik heb geen overgewicht, heb een BMI van 23.4, heel netjes dus.

Ben meteen begonnen met clomid 50 mg, dit sloeg niet aan. Toen 100 mg clomid, ook dit sloeg niet aan. 2 maanden geleden met 150 mg begonnen, en dit is wel aangeslagen, zo goed zelfs dat ik teveel grote eieren heb dat ik naar 125 mg ga aankomende keer. (had afgelopen keer 3 grote eieren en hadden een seksverbod gekregen ivm grote kans op meerling)



Het kost allemaal wel veel tijd hoor, want ik moest vanaf de 50 mg clomid zo'n 5 keer per cyclus naar het ziekenhuis voor een follikelecho. Heb dus al 10 tallen bezoekjes, gesprekken en follikelecho's erop zitten. Maar het is me allemaal waard Zodra we weten of de 125 mg aanslaat moeten we het een paar maanden zelf proberen zonder die ziekenhuis bezoeken.



Hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de diagnose PCOS wel gesteld, maar ik heb geen volledig uitblijvende cyclus. Ik heb af en toe dus wel een eisprong (dat is door de gyn adhv verschillende bloedtests wel uitgewezen). Daarbij heb ik ook flink overgewicht dat is ontstaan toen ik van de pil (onderdrukking van de groei van eicellen) over ging op het spiraaltje (onderdrukking van de ontwikkeling van baarmoederslijmvlies). Mijn dietiste heeft in die periode dat ik zoveel en zo snel aankwam aangegeven dat dat alleen mijn eigen schuld kon zijn, ik zou zelf wel wat verkeerd hebben gedaan.

Na de mededeling van mijn gyn in september dat er pas in februari wat werd gedaan en ik voor die tijd mijn BMI onder de 34 (of zelfs 32, afhankelijk van het behandelend ziekenhuis) moest zien te krijgen, ben ik meteen begonnen met een aangepast eet-schema en weer actiever gaan sporten. Ik deed alles wel al, maar nu gewoon strikter. Er is nu 5,5kg af, het gaat allemaal veel langzamer dan bij mensen die niet een hormonaal probleem hebben.



Bij mij zal het er overigens in de nabije toekomst wel weer bij gaan komen: ik heb 29 november voor het eerst van mijn leven een positieve test in handen gehad. En die had ik zelf gemaakt
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
@ Olmpie, niet spontaan hoor, maar wel zonder medisch ingrijpen

Dank voor de felicitatie!
Alle reacties Link kopieren
@Ingmagh, had je al wel medicatie gekregen? Zo ja, mag ik vragen hoe dat proces een beetje bij jou is verlopen? Je krijgt toch eerst medicatie om je 'ongesteldheid' op te wekken en daarna in de meeste gevallen Clomid?
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, ik bedoelde met "niet spontaan" dat het ook weer niet helemaal vanzelf ging

Ik heb geen medicatie gehad. Ik heb hele lange, onregelmatige cycli. Soms van 8 weken zonder eisprong, soms ineens 5 weken met. Ik heb vanaf begin dit jaar getemperatuurd om hier inzicht in te krijgen en kon daardoor, in combinatie met de bloedtests in het ziekenhuis, met zekerheid vaststellen dat ik soms toch echt een natuurlijke eisprong heb. En de laatste keer is er blijkbaar een van de zwemmers van mijn vriend op tijd bij geweest (uit zijn tests kwamen geen afwijkingen).



Mijn gyn zei dat we het nog even zelf moesten proberen, omdat de clomid wel de ontwikkeling van eicellen kan reguleren, maar ook de ontwikkeling van baarmoederslijm (voor de innesteling) een beetje onderdrukt. Aangezien ik dus nog wel wat natuurlijke sturing van hormonen in mijn cyclus heb, vond hij het niet tegen elkaar opwegen om dan met de medicijnen de kans op een innesteling weer te verkleinen. Vandaar dat wij tot februari nog zelf even aan moesten modderen en dan terug moesten komen voor de overige tests (hij had het over controle van eileiders, baarmoederchecks etc).
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens, een meerlingzwangerschap brengt risico's met zich mee voor de moeder, maar ook voor de kinderen. Het is dus een risico dat ze in basis niet willen nemen. Natuurlijk is dat zonde, maar de kans dat het mis gaat is gewoon te groot.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook PCOS.



Ik had toen het geconstateerd werd een BMI van 28. Ik ging ook afvallen, en na de eerste 4 kilo begon mijn cyclus weer 'normaler' te worden.



Overigens, en dat heb ik hier al vaker geroepen, vrouwen met PCOS hebben níet automatisch overgewicht. Er is echter wel een groot deel van de vrouwen met PCOS die ook overgewicht heeft. En in veel gevallen is het zo dat de cyclus weer terugkeert na 10% gewichtsverlies. Maar dat hoeft dus ook weer niet perse.

In ieder geval kan het nooit kwaad om ervoor te zorgen dat je een gezond BMI hebt.



Voor TO, wat mij geholpen heeft was dit boek: Boek 1

Een duidelijke uitleg, en ook informatie over eten wat wel en niet goed is.

Neemt natuurlijk niet weg dat als je af wilt vallen, dat alleen werkt door een gezond eetpatroon, en genoeg bewegen.

Suiker is in ieder geval erg slecht, dus zorg ervoor dat je dat zo snel mogelijk uit je eetpatroon haalt!



Een boek wat ik ook heb, en wat vooral over eten gaat: Boek 2



Dit boek heb ik ook, maar dat vind ik zelf wat minder. Is een beetje een betuttelend schoolboekje waar je dingen moet invullen: Boek 3





Bij mij duurde het na de diagnose PCOS nog 1,5 jaar voor ik zwanger was.

Maar echt... Aan dat soort informatie heb je helemaal niets. Dat is voor iedereen anders. (Ligt er o.a. aan hoeveel je moet afvallen, of alles bij je man goed werkt, etc)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook PCOS.

In januari gestopt met de pil, cyclus was vrijwel direct redelijk regelmatig. In de zomer opeens 10 dagen overtijd (dan baal je echt: je denkt/hoopt: 'ik maak gewoon nog wat weinig hcg aan, vandaar de negatieve testen', maar nee hoor, toch ongesteld uiteindelijk).

Sindsdien paar keer langere cyclussen gehad. In oktober bij gyn te horen gekregen dat ik pcos heb. Echter is er slechts bij één eierstok sprake van de bekende kralenkrans.

Vanwege het feit dat ik nog wel menstrueer, moet ik het nog even 'zelf' proberen, omdat ik in theorie wel spontaan zwanger zou moeten kunnen worden. Vanaf januari ben ik weer welkom in het ziekenhuis voor een fertiliteitsonderzoek en word zowel ik als man (zaad) verder onderzocht. Dan hoop ik snel met Clomid te kunnen beginnen en snel zwanger te worden .



Overigens bij mij geen sprake van overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Pcos maar toch spontaan EN dwars door de pil heen zwanger geworden.

Ik heb trouwens een BMI van 19 en verder ook geen klachten als overbeharing oid.



Opmerkelijk is dat ik na mijn bevalling nu bijna 2 jaar geleden ineens een "normale" cyclus kreeg van 28 dagen.

Inmiddels net weer gestopt met de pil en mijn cyclus was meteen na het stoppen 32 dagen.....heel netjes dus.

Bij ons is het nu afwachten hoe het zich bij mij gaat ontwikkelen. Van behandelingen is dus nog geen sprake.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Olmpie. Ik reageer hier even ipv op het andere topic, heb je alle verhalen op een rijtje.



Ik heb ook pco. Ik had na het stoppen van de pil geen menstruatie. Bleef helemaal uit. Na een kuurtje primolut wel iets van bloeding gehad, daar na weer radiostilte. Uiteindelijk na 1,5 jaar toch spontaan zwanger geworden. Was inmiddels wel al bij de gyn geweest, en achteraf al 5 weken zwanger op dat moment. Gyn had niets gezien... na de zwangerschap weer terug naar de gyn om uit te zoeken hoe en wat en toen bleek ik pco te hebben.



Toen ik graag een tweede wilde zei de gyn dat ik eerst 3 maanden af moest wachten. Had ik gedaan en toen 3 maanden geen menstruatie. Ik kreeg weer primolut en hierna clomid en na 1 kuur van 50mg vas ik weer zwanger. Tot zo ver nog redelijk makkelijk.



Nu een aantal jaren verder (jongste is 3,5jr) wil ik graag een derde. Echter het is een heel ander verhaal. Clomid 50, 100 en 150mg deden helemaal niets. Hierna begonnen met puregon, deed ook helemaal niets, toen over op menopur. Hier ben ik nu een aantal maanden mee aan het spuiten en heb nu voor het eerst in 1 jaar een eisprong gehad. Helaas niet zwanger.

Na deze eisprong cystes ontwikkeld. Moest weer een maand wachten. deze laatste maand had ik te veel eitjes, dus weer stop gezet. Nu wachten tot ik weer ongesteld wordt (ALS ik dat al spontaan ga worden) dan weer verder met menopur in een lagere dosering. Als ik wederom teveel eitjes aan ge maken kom ik in aanmerking voor (escape) ivf. Screening loopt al.



Ik heb geen overgewicht en geen overbeharing.



Er is dus weinig zinnigs over te zeggen. Bij mij 3x heel anders... En dat allemaal in 1 lijf. Raar he?! Ik snap mezelf niet in ieder geval. Bets frustrerend...
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je temperatuur om een andere reden omhooggegaan? Al bij mij de temperatuur zakt wordt ik meestal dezelfde dag ongesteld. (de paar keer dat het gebeurd is tot nu toe dan....)

Lastig he? Ik herken het helemaal!



Heb jij wel eens tarwekiemolie gebruikt? Ik las ergens dat dat bevordelijk kan zijn, maar heb geen idee of het ook echt zo is. Morgen moet ik naar de gyn, zal het gelijk even navragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:olmpie17 schreef op 23 januari 2012 @ 11:35:

Vanaf mijn bezoek aan de Gyn ben ik begonnen met afvallen! Na 1,5 maand tijd is er inmiddeld 7,5kg vanaf en dat is beloond.



Huh? 7,5 kg in 1,5 maand tijd? Dat is wel erg veel hoor! Kijk uit dat het er niet zo weer aan zit... (Snel afvallen levert vaak ook weer snel aankomen op)



Wat betreft je temperatuur zou ik het niet weten. Ik heb nooit echt getemperatuurd.

Meet je wel altijd op hetzelfde moment? Dat kan ook heel veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
@Jipsie, ja ik durf het ook niet te zeggen. Gebruik inderdaad tarwekiemolie, maar volgensmij heeft het tot nu toe nog geen effect gehad. Ben benieuwd wat je Gyn erover zegt, wil je het me even laten weten als je terug bent?



@Karan, 7,5 kilo vanaf 13 december vorig jaar! Ja ik vind het zelf ook super snel gaan, maar de Gyn zei dat het alleen maar goed was. Doe niks geks, laat alleen de suikers en zoveel mogelijk snelle koolhydraten weg. Ik meet elke dag (ook in het weekend) om dezelfde tijd, dus daar kan het niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Gyn gelooft er niet echt in. Ik eerlijk gezegt ook niet, maar heb het net wel gekocht. Zowel de tarwekiemolie als de teunisbloemolie. Ik dacht baat het niet... (ik weet niet of die vlieger helemaal op gaat, maar goed, dan heb ik er iig alles aan gedaan.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven