13 weken zwangerschap en wachten op uitslag vlokkentest!

12-01-2012 13:15 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



Ik ben sinds kort nieuw op dit forum en zal mij even kort voorstellen. Ik ben Romee en ben 26 jaar oud. Ik ben morgen 13 weken zwanger van ons eerste kindje. Wij hebben bewsut gekozen voor de combinatietest zonder bijzonderheden in de familie of leeftijd. Afgelopen maandag de testresultaten gekregen en de uitslagen zien er niet goed uit. Ik heb een kans van 1:92 op het syndroom van down. Op de andere twee afwijkingen (trisomie 13 en 18) scoor ik ook laag maar dan ongeveer 1:250 en 1:550. Afgelopen woensdag meteen een vlokkentest laten uitvoeren en nu is het 10 hele lange werkdagen wachten op de uitslag. Daarnaast was mijn PAPP-A ook extreem laag wat weer een vroeggeboorte met zich mee kan brengen. Kortom, op dit moment is het nog niet echt genieten. Maar we blijven natuurlijk positief



Zijn er hier misschien meiden die in hetzelfde schuitje zitten of dit ook ooit hebben meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wil je wel veel sterkte wensen. Wachen kan zoms lang duren. Hopelijk valt alles mee.
Home is where your wifi connects automatically.
Garanties heb je met dit soort testen nooit, het komt vaker voor dat genoemde chromosoomafwijkingen spontaan optreden dan dat je bij voorhand door zo een samenlevingstest een kansberekening maakt en een negatieve uitslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Die onzekerheid is killing. Helaas kun je niets anders doen dan afwachten. Bedenk dat de kans op een gezond kind nog steeds groter is dan de kans op een gehandicapt kind.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas ook ervaring..waren de pittigste weken uit mijn hele leven tot nu toe...ben je net door de onzekere 12 wk heen en wil je genieten...krijg je dat nieuws met 14 weken.

Nekplooi was hier prima maar mijn bloedwaarden waren "heel slecht" (kans van 1:75). Op internet kwam ik verhalen tegen van vrouwen met dezelfde bloedwaarden als ik die draagster waren van een kindje met Down...pff, kon het echt niet positief bekijken.

Vlokkentest laten doen en na 10 dagen kregen we de uitslag dat alles prima in orde was en of we wilden weten wat het werd...dat vond ik wel een mooi kadootje voor 2 wk stress dus de volgende dag voor een hoop geld roze kleetjes gekocht! Ze wordt alweer bijna 3 maar ik kan me nog steeds de stress herinneren van toen.



Probeer positief te blijven en te denken dat het kansberekeningen zijn! Op internet kwam ik toen zoveel verhalen tegen van mensen met kans van 1:50 of zelfs 1:12 die uiteindelijk gewoon een gezond kindje hebben gekregen.

Daarentegen las ik ook verhalen van mensen die een kans hadden van 1:12.000, die wel een kindje met Down hadden gekregen. De arts zei overigens ook tegen mij dat ik echt niet in zak en as moest zitten en dat dit soort uitslagen heel vaak voorkomen terwijl alles gewoon in orde is.



Heel veel sterkte in ieder geval met wachten en probeer positief te blijven. Laat je het ons nog even weten wat de uitslag was?
Alle reacties Link kopieren
Hier zo goed als hetzelfde verhaal sls Sanne. Ik heb een vruchtwaterpunctie ondergaan, waarvan de uitslag van de snelle kweek al na drie dagen bekend is. Daarnaast wordt het materiaal ook voor langere tijd op kweek gezet (drie weken). Na drie dagen kregen wij het verlossende telefoontje: geen afwijkingen. Ook bij mij zat de afwijking in mijn bloed. Het kindje heeft zelf geen verdikte nekplooi of andere lichamelijke aanwijzingen voor afwijkingen.

Ons kindje moet nog geboren worden, maar nu de chromosomen geteld zijn, is er in ieder geval op dat gebied zekerheid.



De onzekerheid die volgt, de hoop en het bijna niet durven hopen op een goede uitkomst is killing en vreselihk zwaar. Laat staan de vraag die concreet wordt als de test slecht uitpakt: wat doe je?



Heel veel sterkte deze dagen, zoek steun bij je partner, familie en vrienden. En blijf realistisch, de kans dar het goed is, is vele vele malen groter.
Alle reacties Link kopieren
Meiden!



Hartstikke bedankt voor alle lieve en geruststellende woorden. Het geeft echt heel erg veel steun dat er mensen zijn die meeleven. Wat dat betreft heb ik gelukkig ook erg veel steun aan mijn man, familie en vrienden. We wachten het rustig af ( nou ja..rustig?!) maar hebben goede hoop op een positieve uitslag. En Sanne, ik ga net doen zoals jij denk ik als we een goed bericht krijgen. Wat een opluchting en een blijdschap als de uitslag positief is, dat mag wel even gevierd worden met mooie spulletjes. Ik laat jullie weten wat de uitslag is en nogmaals bedankt voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met wachten, is echt killing!!
Alle reacties Link kopieren
@doggie75,Bedankt voor je berichtje. We hebben goede hoop
Alle reacties Link kopieren
Wanneer krijg je de uitslag Romee?



Hier hetzelfde meegemaakt. Eerste kindje, bewust combinatietest laten doen. Daaruit bleek meteen al dat de nekplooi verdikt was, 3,5 mm. Uit de bloedtest kwam een risico van 1:5 waarop dus de vlokkentest volgde. De tijd tussen dit nieuws en de uitslag waren de 2 meest verschrikkelijke weken van ons leven. Bij ons was het niet goed, ons kindje had downsyndroom en daarnaast ook nog een heleboel lichamelijke afwijkingen waardoor hij niet levensvatbaar was. Met 15 weken is hij geboren.



Afgelopen jaar was ik gelukkig weer zwanger en gingen we weer voor de combinatietest. De nekplooi was heel mooi dun (1,4 mm) maar na 2 weken kregen we weer een slechte bloeduitslag. Dit keer een kans van 1:130. En dat terwijl wij beiden erfelijkheidsonderzoek hebben laten doen, en het de eerste keer pure pech was, en niks afwijkends in onze genen.

Weer die slopende tijd in, weer de vlokkentest. Dit keer waren we wel positiever, want de kans was nu vele malen groter dat het gewoon goed was. Na 8 dagen het verlossende telefoontje, ons kindje was helemaal gezond! Wat waren we ontzettend gelukkig, en uiteraard hebben we dit ook gevierd. Een etentje, en de aankoop van kleertjes.



Ik hoop voor je dat alles er gewoon goed uit ziet!
Alle reacties Link kopieren
@wohman, Het zijn absoluut verschrikkelijke weken, ze kunnen bellen tot volgende week dinsdag. Dat zou dan de 10e werkdag zijn maar we hopen natuurlijk dat het eerder bekend is. Het lijkt me vreselijk om te worden gebeld met zo'n vreselijk bericht maar we moeten wel realistisch blijven. Je doet die testen natuurlijk niet voor niets maar de realiteit is wel erg confronterend. Voor jou ben ik erg blij dat je tweede zwangerschap goed is verlopen ondanks weer zo'n relatief hoge kans. Hoe oud is je kleine nu?



We gaan het heerlijk vieren als we goed bericht krijgen en flink verdrietig zijn als dit niet zo is. Enerzijds zijn we erg positief maar het blijven onzekere weken.



Bedankt voor je berichtje, heel erg lief!
Alle reacties Link kopieren
@Romee

Wij hebben telkens zelf gebeld. We konden niet tegen de onzekerheid en ik schrok elke keer enorm als de telefoon ging.

Zo had ik het gevoel dat we toch nog een beetje grip hadden op de situatie en niet zaten af te wachten op het oordeel.



Ik ben nog niet bevallen van ons 2e kindje, ben nu 20 weken zwanger. Dus deze hele situatie is voor ons ook nog niet zo lang geleden. Met 14 weken en 5 dagen kregen we de goede uitslag te horen!

Man had gebeld want ik kon het niet aan om slecht nieuws te horen. Ik hoorde vrij snel dat het goed was en toen kwamen alle emoties van de afgelopen weken eruit. Ik heb zeker n uur keihard staan huilen. Man begreep er niks van, het was toch goed nieuws? Maar dat moest er gewoon uit. Je bent dan zo blij en opgelucht.



Ik hoop dat het voor jullie ook zo loopt en je zwangerschap gewoon door kan gaan en het echte genieten dan kan beginnen. Want dat was bij ons even helemaal weg. Daarna dubbel en dwars ervan genoten door alle spullen te kopen. (was vroeg, maar ik had er enorme behoefte aan) En me te beseffen hoe blij ik ben met deze zwangerschap.



Hoop dat je hier nog komt melden wat de uitslag is!

En misschien toch zelf bellen? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo romee en de andere dames met ervaring over dit onderwerp.



Waarom kozen jullie er bewust voor zo'n combinatie test te doen? Dat is toch meestal als je weet dat er al risico's zouden kunnen zijn?



Dacht dat zo'n test ook weer risico's met zich mee kunnen brengen. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Hi Romee en andere dames,



Ook ik ben hier sinds vandaag nieuw en kan me helemaal inleven in de gevoelens op dit moment van Romee. I zal me voorstellen:

Ik ben Sab, 35 jaar en ben morgen 13 weken zwanger. Vorige week een verhoogde nekplooi en kansberekening gekregen. nekplooi van 3.3, Down 1:5 en Patau en Edwards 1:70 en 1:50...was erg schrikken en we hebben afgelopen maandag een vlokkentest laten doen. Ook wij zitten te wachten op de uitslag , die we uiterlijk vrijdag zullen weten. Wat een onzekerheid, hoop zo dat we niet voor een onmenselijke keuze komen te staan.....



Fijn om jullie reacties te lezen en voor degene in deze situatie, heel veel succes!



Groetjes Sab
Alle reacties Link kopieren
Meiden!



Ik heb gelukkig ontzettend goed nieuws gekregen. De baby is helemaal gezond en het wordt een meisje!! 2012 kan niet meer stuk en nu kan het genieten eindelijk gaan beginnen.



@mamaloes; De reden dat wij de test hebben laten uitvoeren is omdat wij liever geen gehandicapt kind willen hebben. Ik kan het natuurlijk heel mooi nuanceren maar uiteindelijk was dit voor ons wel de reden. Kijk, een kind met down bijvoorbeeld heb je ook in verschillende gradaties maar van te voren weet je niet in welke gradatie je kind down heeft. Als je weet dat het de milde vorm heeft dan kan je nog overwegen het te houden maar wij vinden dat het kind wel een acceptabel leven moet kunnen lijden. Gelukkig stonden wij niet voor deze moeilijke beslissing maar hebben wel veel respect voor mensen die er wel voor kiezen het kindje te houden in geval van slechte uitslagen. Er kleven inderdaad wel risico's aan de vlokkentest, een op de 200 vrouwen krijgen een miskraam van een mogelijk gezond kind. Ik zeg mogelijk omdat het niet helemaal te achterhalen is of het een keus was van de natuur omdat het kindje niet goed was of dat het dus heeft gelegen aan de vlokkentest.



@sab76; Het is echt vreselijk om af te moeten wachten, ik weet dus helemaal hoe je je voelt. Heb je de vlokkentest toevallig in het AMC laten doen? Wij hadden de uitslag gelukkig al na 5 werkdagen terwijl ze zeiden dat het 10 werkdagen zou duren. Laat even weten wat voor uitslag je hebt gekregen. Weet dat ik aan je denk!



@VM; Nou inmiddels gaat het dus helemaal goed met ons. Helemaal uit de zenuwen en 100 kilo lichter, nu kunnen we lekker gaan genieten hoewel we dus nog steeds wel kans houden op vroeggeboorte. Hoe is het verder met jou?



Liefs X
Alle reacties Link kopieren
Wauw Romee, proficiat met jullie meisje, wat ben ik blij voor jullie!

Ik hoop ook dat wij dit goede nieuws vrijdag krijgen. We hebben wel gevraagd om het geslacht nog niet te vertellen. Dit willen we met goed nieuws nog niet weten.

Wij hebben de test in de Radboud Nijmegen laten doen. Ik laat nog weten hoe of wat, mn zenuwen vreten me zowat op....



Groetjes! Sab
Alle reacties Link kopieren
@Romee

Gefeliciteerd met het goede nieuws. Wat een opluchting is dat he! Nu kun je gewoon weer door met genieten.



@Sab

Voor jouw heel veel sterkte de komende dagen. Het is inderdaad slopend om zo in onzekerheid te zitten.

Hoop ook dat jij snel een goede uitslag krijgt!



@Mammaloes

Zelfde reden voor de combinatietest als Romee geeft. Hier geen afwijkingen in de familie, zitten nog niet in de risicoleeftijd, maar het kan je altijd treffen, dat hebben we vorig jaar wel gezien.



En de combinatietest brengt geen risico's met zich mee. Vervolgonderzoek wel .Maar in ons geval was dat te verwaarlozen de eerste keer. De kans dat het kindje niet gezond was, was vele malen groter dan dat ik een miskraam zou krijgen door de vlokkentest. En inmiddels dus 2 vlokkentesten gehad en beide keren is het goed gegaan. Ligt er ook aan hoe moeilijk de vlokken te bereiken zijn, hoe vaak ze opnieuw moeten prikken om materiaal te pakken. Dit verhoogt allemaal de kans dat het daardoor mis gaat. Maar over het algemeen kan ik me niet voorstellen dat je bij een verhoogde kans geen zekerheid wil hebben over het verdere verloop van je zwangerschap. Mijn gyn raadde het ook echt aan, omdat je anders nog maanden in de onzekerheid zit, en blijft denken dat het wellicht niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
Romee gefeliciteerd met die supernieuws! En leuk een meisje!
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk verhaal meiden over de test...



Hoe gaat zo'n vlokkentest eigenlijk in z'n werk?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de kaarsjes en duimen. het heeft geholpen! Er zijn geen afwijkingen gevonden bij deze test :-) Het geslacht willen we nog niet weten, dat blijft een geheimpje en willen we gelijk met onze vrienden en familie weten. we organiseren dan ook na de 20 weken echo een feestje, waar het dmv een speciale taart bekend word gemaakt aan ons, maar ook gelijk aan vrienden en familie :-)



Bedankt voor jullie steun! Liefs Sab
Alle reacties Link kopieren
@sab76; Oh wat een heerlijk nieuws! Je voelt je meteen 100 kilo lichter he?! Nu lekker gaan genieten en lekker uitkijken naar de 20 weken echo, leuk idee en heel erg origineel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven