Medische vragenlijsten bij zwangerschap en geboorte kind.

16-01-2012 09:20 41 berichten
Wat vinden jullie van de medische vragenlijsten m.b.t tot je kinderen bij de geboorte.

Met vragen zoals: zijn er erfelijke ziektes, zijn er geestesziektes bij de vaders kant en bij de moederskant in de familie.

Persoonlijk vind ik dit heel naar en doet het afbreuk aan het in blijde verwachting zijn.
Ik vind het niet meer dan logisch dat ze dit willen weten. En heb er ook geen raar gevoel over gehad ofzo toen ik het moest doorgeven. Ze kunnen maar beter op de hoogte zijn als er ergens iets in de familie zit. Maar goed, ik heb dan ook geen problemen met het electronisch patiënten dossier enzo. Van mij mag iedereen alles weten
Alle reacties Link kopieren
Van wie heb je deze lijst gekregen? Persoonlijk lijkt mij dit heel erg logisch aangezien het gaat om erfelijke ziektes. Dit zijn zaken waar een arts of verloskudnige rekening mee moet houden. Ik neem aan dat jij op de hoogte wilt zijn van de gezondheid van je kind (en van de moeder tijdens de zwangerschap). Een kind met een ernstige ziekte of een zware zwangerschap maakt de blijde verwachting een stuk minder blij...
Alle reacties Link kopieren
ik ben het helemaal met je eens. Bij mijn zwangerschappen heb ik wel uiteindelijk alle info doorgegeven vooral omdat het van belang is dat artsen met bepaalde ziektes ed rekening kunnen houden. Gelukkig komen ze er niet op terug als er niks bijzonders op staat zodat je er je verdere zwangerschap geen last meer van hebt.

Wat ik absoluut niet heb ingevuld is de vragenlijst van het consultatiebureau die je in je kraamweek krijgt opgestuurd. Daar stonden de pas echt persoonlijke, en niet medische, vragen op waarvan ik vond dat ze er echt niets mee te maken hadden.

geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je wel in blijde verwachting bent in de realiteit. En die is dat er erfelijke ziekten en geestesziekten voorkomen. Hoezo is het nou naar om daar even bij stil te staan? Als je straks tijdens je zwangerschap ineens twee dagen niet kunt lopen door de steken in je bekken, of door het vocht dat je vasthoudt in je benen, hoe moet het dan met jouw blijde verwachting? Kom op zeg.
Cynthioa, jij bent toch niet zwanger??!
Alle reacties Link kopieren
Cynthiao, ben je zwanger??
life ain't a perfect story, write it while you live it
De vragen bij de intake van de verloskundige vond ik erg nuttig en nodig, aangezien tussen mijn 2e en 3e zwangerschap een aangeboren hartafwijking bij mijn man gevonden werd. We hebben toen een uitgebreide echo gekregen in het academisch ziekenhuis. Mijn oudste 2 kinderen zijn ook onderzocht.

Je kan je kop wel in het zand steken, maar daar schiet je niets mee op. De realiteit is dat zwangerschap (en het leven) niet altijd maar blijde verwachting is.

Uitgebreide vragenlijsten van het cb hebben we hier niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen lijst in hoeven vullen, ze heeft er wel naar gevraagd. Heb toen gewoon alles verteld wat er er vertellen was.



Ik vind het normaal dat er naar gevraagd word.

Mijn VK vroeg ook allemaal persoonlijke dingen (of ik wel eens misbruikt was etc) zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Vind het juist heel mooi dat ze daar aan denken.
Ben je er nog? Lang niet gezien, Cynthiao. Ik vind het niet meer dan normaal. Die dingen zijn vaak erfelijk en het is maar goed dat er op gelet wordt.



Is er weer iets met je kind?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij wel afvraag bij die lijsten; hoe zit het met de privacy van die familieleden?

Natuurlijk slingeren die gegevens niet rond ( althans daar ga ik vanuit) maar er wordt gevraagd naar de medische avhtergrond van derden. Die hoogswaarschijnlijk niet vantevoren zijn gevraagd of ze dit wel willen delen.



Dit vroeg ik mij af omdat ook ik die lijst heb ingevuld en een ernstig ziek familielid heb.
Love...miss..will never forget you..
quote:designed schreef op 16 januari 2012 @ 09:35:

Cynthiao, ben je zwanger??Is ze niet aan de oude kant om zwanger te raken?
Alle reacties Link kopieren
Grotere vraag ik hoe is ze zwanger geraakt. (en ja ik ken m'n biologie)
Alle reacties Link kopieren
Je geeft je familieleden waar iets mee is toch niet met naam en toenaam door? Het gaat vooral om de relatie tot de zwangere, cq het ongeboren kind. Of het in de eerste, tweede of derde graag voorkomt zeg maar. Dat heeft dus niet met privacy te maken, maar alles met het inschatten van risico's voor de patient van dat moment ( namelijk het ongeboren kindje en de moeder)

Stel je moeder heeft DES geslikt tijdens haar zwangerschap van jou. Dat kan gevolgen hebben voor jou zwangerschap omdat dit afwijkingen aan de vorm van de baarmoeder kan veroorzaken. Stel dat je dit niet verteld uit privacyoverwegingen voor je moeder....dan doe je daarmee dus jezelf te kort.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ga er serieus op in blijkt het een troll topic?
Love...miss..will never forget you..
quote:airwave schreef op 16 januari 2012 @ 09:40:

Ik heb geen lijst in hoeven vullen, ze heeft er wel naar gevraagd. Heb toen gewoon alles verteld wat er er vertellen was.



Ik vind het normaal dat er naar gevraagd word.

Mijn VK vroeg ook allemaal persoonlijke dingen (of ik wel eens misbruikt was etc) zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Vind het juist heel mooi dat ze daar aan denken.O kut, het in Cynthiao. Nevermind schat......
Alle reacties Link kopieren
Hmmm volgens mij moest ik behoorlijk wat gegevens invullen.

Namen en geboortedata van naaste familieleden.

Aandoeningen en bij wie ze voorkwamen.



Ik heb die lijsten ontelbare keren ingevuld, maar die vraag hield me toen wel bezig eerlijk gezegd.
Love...miss..will never forget you..
Alle reacties Link kopieren
Had er verder geen probleem mee, want ik had er vertrouwen in dat er niets geks met die gegevens gebeurde.

Maar het had iets tegenstrijdigs dat ik invulde wat mijn familielid had.
Love...miss..will never forget you..
quote:purplesky schreef op 16 januari 2012 @ 09:49:

Oh, ga er serieus op in blijkt het een troll topic?Geen troll denk ik, wel iemand met grote problemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 16 januari 2012 @ 09:42:

[...]



Is ze niet aan de oude kant om zwanger te raken?de wonderen zijn de wereld nog niet uit
life ain't a perfect story, write it while you live it
Alle reacties Link kopieren
Ik moest bij de intake bij de VK een lijst invullen.

Vind het goed dat ze dit doen, mijn VK zei namelijk dat als er een bepaald soort of aantal afwijkingen/ziektes voorkomt dat je dan voor controle naar een gyn moet ipv naar de reguliere verloskunde.

Heb niets meer over het formulier gehoord (ze zei dat ze me zou bellen bij bijzonderheden na overleg met collega's) en heb woensdag mijn termijnecho bij een gewone VK, ga er dus vanuit dat de zaken die ik heb gemeld geen groter risico bij mij vormen als bij andere mensen.

Dat voelt toch wel fijn!



Dus nee het is niet raar of privacyschendend of wat dan ook.

Noem gewoon de relatie die je hebt tot een bepaald familielid: tante (zus van moeder) nicht (dochter van zus vader) etc.

Erg naief om te vinden dat dit afbreuk doet aan de blijde verwachting. Het wordt alleen maar blijer als je je kind een goede voorbereiding geeft en bewust omgaat met risico's en dingen die je tegen kunt komen.

Dit wil dan niet zeggen dat je er vanuit moet gaan dat er iets mis is, gebruik gewoon je gezonde verstand!
Alle reacties Link kopieren
Nou, mag toch hopen dat dit gen niet wordt doorgegeven....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
En ze reageert toch niet terug.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Over die gegevens die je invult heb je toch wel al eerder nagedacht voor je besloot zwanger te worden?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo plaats je een topic als je niet de moeite neemt om terug te reageren?

Hoe graag wil je info? Of beter: hoe graag wil je aandacht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven