Verloskundige

18-01-2012 12:49 78 berichten
Ik ben nu 13 weken zwanger en gisteren voor de tweede keer bij de vk geweest. Ik heb een beetje een dubbel gevoel nu over de afspraak.



In onze gemeente loopt nu een proef dat vrouwen met overgewicht onder behandeling van de gynaecoloog worden gesteld, verplicht naar de diëtiste moeten en dat hun gewicht tweewekelijks door de verpleegkundige in de gaten wordt gehouden.



Ik ben bij de gynaecoloog geweest, maar hij vond mij niet dusdanig zwaar dat ik onder dit protocol val en heeft me terugverwezen naar de vk.



Gisteren ben ik dus bij de vk geweest. Er werd erg gehamerd op de gevaren van mijn overgewicht ondanks het feit dat de gyn geen verhoogd risico zag. Ze zijn bang voor aangeboren afwijkingen en zw.diabetes.



Ik moet, ondanks mijn misselijkheid, min of meer verplicht naar de diëtiste. Ik eet alleen bijna niets, dus wat daar het nut van is weet ik niet. Ook willen ze dat ik toch een GUO laat doen. De gyn zag daar geen indicatie voor.



En bloeduitslagen waren goed, maar ik had een bloedsuikerspiegel van 3,1 niet nuchter. Was prima volgens de vk, maar thuis kwam ik erachter dat het gevaarlijk laag is. Daar is niets van gezegd.



Ik weet even niet hoe ik dit aan moet pakken. Het hele gesprek leek om mijn gewicht te draaien (en de kans op een groot kind) terwijl ik vanwege mijn misselijkheid weinig tot niets eet. Bij mijn dochter had ik dat ook en zij was (en is) heel klein en tenger en heeft juist ondergewicht waar ze voor behandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi helene, vraag het anders toch nog eens aan de gynaecoloog en laat hem/haar anders even met de verloskundige overleggen. Twee tegengestelde meningen zijn niet handig voor jou. En eea is voor jou lastig in te schatten als leek. Maar het gaat wel om jou!

Dus laten zij het vooral even samen uitzoeken en met een eenduidig behandelplan komen waar jij je wel bij voelt.
Dat is op zich een goed plan Tia, maar ik heb dus geen verwijzing naar de gyn meer.



Ik kan alleen bellen en hopen dat hij even tijd voor me vrijmaakt.



Ik denk ook dat ze gewoon bang zijn voor complicaties en dat ze dan verantwoordelijk zouden zijn. Anders zou ik het ook niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een oud-patient en het gaat om een consult naar aanleiding van eerdere uitspraken die hij in de actieve behandeling van jou heeft gedaan. After Sales Service dus

Volgens mij heb je daar gewoon recht op.



Vk trekt feitelijk de uitspraken van de gyn twijfel dus een nog beter plan is om haar met de gynaecoloog te laten bellen. Hoezo wel een GUO? Hoezo wel overgewicht-protocol? Laat ze elkaar maar overtuigen en jou terugmelden hoe het uit valt.




Uit pure nieuwsgierigheid: wat is je BMI?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat er zo gesproken wordt over je gewicht. Het lijkt me niet dat je daar beter van gaat voelen. Dat jij je goed voelt tijdens je zwangerschap lijkt me belangrijker dan dat er gesproken wordt over overgewicht. Dat komt na de zwangerschap wel weer. Bah. Ik word er misselijk van.

Om hoeveel te zwaar gaat het?

Ik was ook iets te zwaar tijdens mijn zwangerschap (BMI van 27) en volgens mijn verloskundige was er niets aan de hand zo lang ik maar gezond at en niet te veel aankwam.



Is het niet iets om de volgende keer met de vk te bespreken dat je haar/zijn aanpak niet prettig vindt? Zij/hij is overduidelijk (uit je OP) niet gewend om te praten over zwangerschap en overgewicht!
Maar ze denken dus dat jij niet goed eet en daardoor overgewicht hebt, en dat je dus de komende 9 maanden slecht blijft eten, en dat je daardoor een groot kind / ongezond kind krijgt?
Ik ben een leek op dit vlak hoor, maar ik snap niet helemaal waarom je niet begrijpt dat het continu om je overgewicht gaat, terwijl je nauwelijks nog wat eet. Feit blijft toch gewoon dat je overgewicht hebt? Dat wordt toch niet anders als je nu even niet/nauwelijks eet en ook de risico's worden dan toch niet ineens anders?



En wat ik ook niet begrijp: volgens mij heeft de gyn slechts geconcludeerd dat je niet onder de proef valt. Dwz: dat je overgewicht niet dusdanig hoog is dat je in die doelgroep valt. Maar dat betekent dan toch nog niet dat het dus allemaal oké is?
quote:helene31 schreef op 18 januari 2012 @ 12:49:



Bij mijn dochter had ik dat ook en zij was (en is) heel klein en tenger en heeft juist ondergewicht waar ze voor behandeld wordt.



Heeft voor zover ik weet niets met jouw weinige eten te maken, dus probeer je daarvoor niet voor je kop te slaan.



Maar het is een proef schrijf je? Daar hoef je toch niet aan mee te doen dan?
Astrape, het gaat mij erom dat ik twee verschillende adviezen heb gekregen.



De gyn voorzag geen problemen, de vk kennelijk wel.



Ik moet nu dus gaan betalen voor een diëtiste, terwijl ik geen problemen met teveel voedselinname heb.





Ik ga inderdaad maar terug naar de gyn om advies, want ik kan hier even niets mee. Ja, ik ben te zwaar. Maar daar is op het moment gewoon niets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige verloskundigen kunnen heel krampachtig op het gewicht letten en je in van alles forceren waarvan ik me afvraag of het goed voor je (en de baby) is. Ik heb ook zo'n ervaring en ben altijd normaal tot slank geweest. Kwam wel heel veel aan tijdens zwangerschap en moest de medische molen in, ook naar diëtist, zkh onderzoeken, gecheckt op diabetes (had ik niet). Ze zeiden ook (begin zwangerschap) dat de dikke buik die ik kreeg niets met mijn zwangerschap te maken kon hebben?! Ben uiteindelijk geswitcht van verloskundige (ook vanwege andere dingen) en die vindt mij niet te dik. Volgens mij is het heel ongezond om te diëten tijdens je zwangerschap. Niet doen dus. Gewoon gezond eten en niet teveel snoepen en snaaien.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vat ik Helene's vraag meer op als 'waarom moet ik nu toch verplicht naar die dietiste, terwijl gyn dat niet nodig achtte en ik zelf verder ook geen verdere problemen ondervind'.

En volgens mij kent ze de kansen op complicaties bij overgewicht, ook uit ervaring.



Ik heb zelf ook een (veel) te hoog BMI en sta nu onder gewone controle. Hier gaan niet gelijk alle alarmbellen af en protocollen in werking. En ik hoef al helemaal niet verplicht naar de dietist. Kan me voorstellen dat Helene daar ook geen behoefte aan heeft.

Maar nogmaals, dat is mijn interpretatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel. TO is zich bewust van de gevaren, er is over gesproken en TO gaat er na haar zwangerschap vast wat aan doen als ze zich daartoe geroepen voelt. Bovendien komt ze niet voor haar overgewicht bij de verloskundige maar voor de controle om haar ongeboren kind. Het is dus onnodig om steeds maar op het overgewicht te blijven hameren. Als de verloskundige er toch wat aan wil doen, laat ze TO dan doorsturen naar een diëtiste, die samen met TO haar eetpatroon bekijkt en dat dan gedurende haar zwangerschap in de gaten houden. TO, mocht je echt een naar gevoel bij deze vlos hebben, dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere.
Alle reacties Link kopieren
Moutarde! (avec un bitterbal? Ik heb wel trek onderhand )
quote:Star schreef op 18 januari 2012 @ 13:05:

[...]





Heeft voor zover ik weet niets met jouw weinige eten te maken, dus probeer je daarvoor niet voor je kop te slaan.



Maar het is een proef schrijf je? Daar hoef je toch niet aan mee te doen dan?



Doe ik ook niet hoor, ik hield gewoon niks binnen. Dat was niet mijn schuld natuurlijk.



Het is een proef, maar geen optionele. Alle vk doen verplicht mee.
quote:rouge1234 schreef op 18 januari 2012 @ 13:00:

Wat naar dat er zo gesproken wordt over je gewicht. Het lijkt me niet dat je daar beter van gaat voelen. Dat jij je goed voelt tijdens je zwangerschap lijkt me belangrijker dan dat er gesproken wordt over overgewicht. Dat komt na de zwangerschap wel weer. Bah. Ik word er misselijk van.

Om hoeveel te zwaar gaat het?

Ik was ook iets te zwaar tijdens mijn zwangerschap (BMI van 27) en volgens mijn verloskundige was er niets aan de hand zo lang ik maar gezond at en niet te veel aankwam.



Is het niet iets om de volgende keer met de vk te bespreken dat je haar/zijn aanpak niet prettig vindt? Zij/hij is overduidelijk (uit je OP) niet gewend om te praten over zwangerschap en overgewicht!Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een bepaalde mate van overgewicht kan het zowel voor de moeder als kind een aanslag op de gezondheid/gevaarlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
En even in het slechtere scenario: als er zwangerschapsdiabetes wordt geconstateerd (zoals in mijn geval bij de 2e zwangerschap) wordt je vanzelf wel doorverwezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 18 januari 2012 @ 13:06:

Moutarde! (avec un bitterbal? Ik heb wel trek onderhand ) De pan staat al aan!
quote:Star schreef op 18 januari 2012 @ 13:07:

[...]





Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een bepaalde mate van overgewicht kan het zowel voor de moeder als kind een aanslag op de gezondheid/gevaarlijk zijn.Uiteraard. Mijn gezondheid is natuurlijk heel belangrijk en van grote invloed op het verloop van de zwangerschap. Ik begrijp alleen niet waarom het oordeel van mijn arts nu in twijfel wordt getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat moet TO dan doen? Ze kan moeilijk op dieet gaan tijdens zwangerschap, want dat mag helemaal niet. Als ze er maar op door blijft hameren, zou ik ook van verloskundige wisselen. Je hebt namelijk ook kans dat ze kokerblik ontwikkelt. Alles wat er dan gebeurt, heeft dan alleen te maken met je overgewicht, terwijl het makkelijk wat anders kan zijn.
Misschien op zoek naar een andere verloskundige als de verloskundige die je nu hebt je zo'n vervelend gevoel geeft. Je hebt blijkbaar overgewicht, ze heeft je gewezen op eventuele complicaties, dan zou het verder klaar moeten zijn. En de manier waarop ze je op complicaties wijst is ook niet zo prettig, begrijp ik uit je verhaal. Dat lijkt mij genoeg om een andere verloskundige te zoeken of terug te gaan naar de gyn en vragen of die je zwangerschap wil begeleiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:helene31 schreef op 18 januari 2012 @ 13:10:

[...]





Uiteraard. Mijn gezondheid is natuurlijk heel belangrijk en van grote invloed op het verloop van de zwangerschap. Ik begrijp alleen niet waarom het oordeel van mijn arts nu in twijfel wordt getrokken.Begrijp ik ook niet helemaal. Ik zou tegen de vlos zeggen dat ze het maar lekker met de gyn moet gaan uitzoeken en dat jij dan wel weer hoort, hoe je verder moet.
quote:helene31 schreef op 18 januari 2012 @ 13:06:

[...]





Het is een proef, maar geen optionele. Alle vk doen verplicht mee.O dat is minder dan. Kan je niet gewoon aangeven dat je het ok vindt dat ze je in de gaten houden (wat zij willen, ene oor in andere oor uit), maar dat je een dietiste niet nodig vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 18 januari 2012 @ 13:07:

En even in het slechtere scenario: als er zwangerschapsdiabetes wordt geconstateerd (zoals in mijn geval bij de 2e zwangerschap) wordt je vanzelf wel doorverwezen.Exactemundo! (schuift aan de keukentafel bij ES, pot zaansche mosterd in de aanslag)
quote:helene31 schreef op 18 januari 2012 @ 13:10:

[...]





Uiteraard. Mijn gezondheid is natuurlijk heel belangrijk en van grote invloed op het verloop van de zwangerschap. Ik begrijp alleen niet waarom het oordeel van mijn arts nu in twijfel wordt getrokken.Deze reactie was dan ook niet aan jou gericht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven