Welke zwangerschapscursus past bij jou?

24-03-2014 21:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er al een topic over maar dat kan ik zo snel niet vinden.



Het is voor mij tijd om na te denken wat voor soort zwangerschapscursus bij mij past. Ik heb me altijd een beetje afzijdig gehouden van zwangeren en jonge moeders dus zit nu met een hoop vragen



Ik ben erg benieuwd wat voor cursus jullie doen/hebben gedaan? Zwangerfit, zwangerschapsgymnastiek, samen bevallen, zwemmen, haptonomie, mensendieck, yoga, een standaard zwangerschapscursus of juist een hippe variant?

Waarom heb je juist die keuze gemaakt? En wat vond je er van?



Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring!



X Kapara
anoniem_69967 wijzigde dit bericht op 24-03-2014 21:37
Reden: Tiepfaut
% gewijzigd
Een standaard, maar had er niks aan. Les 1 ook al aanvaring met cursusleidster, dat hielp niet

Moet ze maar niet aan me vragen, toen 28 weken zwanger na drie miskramen, "weet je wel zeker dat je zwanger bent, je hebt niet eens een buik". Domme doos.
Geen, helemaal niks... Had niet zo een zin in suffe vrouwen praat groepjes, beetje over wondertjes praten. Maar goed, dat is dus mijn beeld erbij, zal vast niet overal zo zijn



Hen wat dingen op internet gelezen en gevraagd aan mijn vl. Ben er best onvoorbereid in gegaan, maar dat was ook een beetje bewust. Ik wou eigenlijk niet te veel weten.
Alle reacties Link kopieren
Bij m'n eerste zwangerschap heb ik de traditionele zwangerschapsgym gedaan. Handige info en leuke contacten aan overgehouden, gym niet echt bijzonder. Maar ben erg blij dat ik het gedaan heb, de info en contacten vond ik ook het belangrijkst.



Nu zwanger van de 2e en bij 31 weken begonnen met zwangerschapszwemmen, heerlijk ontspannend en vrijblijvend wat ik nu erg fijn vind...
Bij de eerste heb ik niks gedaan. Is helemaal goed gekomen hoor.



Bij de tweede ben ik yoga gaan doen. Ik had door stress op het werk en het plotselinge ontslag van Mn vriend heel veel moeite met ontspannen (resulteerde zelfs in vroegtijdige weeën). Yoga sas even een moment voor mezelf en de zwangerschap. De ontspanningstechieken en bekkenoefeningen hebben me echt geholpen. Al was dat meer tijdens de zwangerschap dan tijdens de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Nou soley idd wat een stomme doos zeg! Ik had opgestapt en weggegaan.



Ja missesjn daar ben ik ook bang voor een groep suffe moekes, maar er zullen toch wel meer vrouwen zoals ik zwanger zijn? Die moet ik gewoon zien te vinden!!

Hoe is de bevalling uiteindelijk gegaan? Had je achteraf geen spijt?



Zwemmen lijkt me ook heerlijk oranje_vaas (grappige Nick) maar kan wel wat meer info gebruiken denk ik. Misschien dat ik zwemmen er wel gewoon bij ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zwangerfit gedaan. Fijne manier voor mij om me voor te bereiden op de bevalling. Alleen mijn 'juf'.....vreselijk mens. Ik mocht haar echt niet. Ik had leuke medezwangeren om me heen maar daarna nooit in zo'n juni-2010-groepje gezeten ofzo. Ik wilde dat gewoon niet, geen idee of de rest van mijn groep nog wel contact heeft. Twee van hen zijn wel FBvrienden van me geworden.
Alle reacties Link kopieren
Prior, yoga is mij aangeraden door mijn coach maar is dat niet te zweverig? Of heb je daar ook meerdere vormen van?
Ik heb mensendieck gedaan, lekker ècht bezig zijn en geen theekransje!
Ik volg nu een cursus met een Mensendiecktherapeute. ben nu halverwege en moet zeggen dat ik het zeker nuttig vind, omdat ik sinds een paar weken echt last van bekken begin te krijgen. Veel tips en oefeningen voor bekken en rug gehad, minimassagecursus voor de mannen voor tijdens de weeen, allemaal vooral gerich op praktisch. medecursisites ook geen suffe moekes. Ik zou zelf naar worden van zweverige cursussen ,maar deze past wel goed bij mij.
@kapara: nee, zeker geen spijt van gehad. Heb de hele bevalling maar over me heen laten komen en dat ging prima. Heb maar 1 X geroepen dat ik niet meer wou .



Tips over bekken enzo kreeg ik van mijn Fysio, had namelijk ook bekkeninstabiliteit. Zij heeft me ook wat tips gegeven voor de bevalling.
Mijn yoga werd gegeven door een fysiotherapeut die daarnaast een yogacentrum had met nog wat andere.



Qua houding en oefeningen (bekken, rug enz) was het heel praktisch.



Verder zweverig...ze gaan wel uit van bepaalde pricipes dus dat je moet los laten en naar je lichaam moet luisteren en er op vertrouwen. De metaforen daarvoor zijn soms wel wat zweverig ja.



Aan de andere kant... De partner avond was fantastisch. Niks meepuffen of gedetailleerde beschrijving van een bevalling. Gewoon praktische handvatten voor de partner. Drukpunten, ondersteunen in houdingen, de regiehouden meer dat werk.
Oh en minimassage cursus voor man? Daar zou ik man al niet mee heen krijgen en tijdens mijn bevalling mocht man mijn handje vasthouden, en echt niet meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Zwangerfit doe ik. Sporten onder begeleiding van fysio, voorlichting zit er een beetje bij. Voor mij heel fijn omdat ik mn eigen sport niet met kan doen. Voor vriend heel fijn omdat ik heel chagrijnig word als ik niet kan sporten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden wel rugklachten gehad dus Mensendieck zou misschien niet verkeerd zijn. Nu nog nergens last van, maar zit ook pas n week 10



@missesjn maar 1x? Zoooo jij hebt een hoge pijn grens! God gedaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je antwoord prior!



Mijn man is overenthousiast, die wil heul graag mee en zit al van alles uit te zoeken op het internet. Super lief!

Ik ben wat nuchterder... en wil iets wat echt bij me past. Maar dat vind ik nog vrij lastig. Of zoals te verwachten was - overal zit wel iets in wat me aanspreekt.
Ik heb echt de laagste pijngrens die er bestaat... Nu met griep in bed, je zou me moeten horen zeuren . Maar mijn bevalling was ik in een soort van trance, heel bizar. Heb ook altijd geroepen noooit zonder ruggenprik te willen bevallen. Helaas was het laat, het ging in 1x heel snel. Dus zonder gedaan... Maar ondanks dat dat best ging, zou ik volgende keer toch voor een rp kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha beter! Doe mij ook zo'n portie trance!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de cursus samen bevallen gedaan. Erg leuk. Dat volg je samen met 5 of 6 andere zwangere vrouwen+man. Erg praktisch, totaal niet zweverig of mutserig. Gewoon gezellige avonden waarbij je een hoop informatie krijgt. Veel ruimte voor gezelligheid en ook voor de mannen genoeg te kletsen en grapjes maken ik vind het echt een aanrader!
Bij de eerste moest ik na twee lessen (praktisch, gewoon zwangerschapsgym) in het ziekenhuis blijven (v.a. week 33), dus de rest heb ik gemist. Ik heb leren puffen van een verpleegkundige in het ziekenhuis.

Bij de tweede had ik ook een praktische gymcursus uitgekozen, vooral gericht op oefeningen om een beetje fit te blijven en voorbereidend op de bevalling. Daarnaast was het ook gewoon gezellig en leuk om met andere zwangeren te kletsen. Nadeel vond ik wel dat een bevalling wel heel rooskleurig wordt voorgesteld. Ik weet niet of dat overal zo is, maar kunstverlossingen en andere dingetjes die kunnen tegenzitten worden eigenlijk maar heel summier behandeld. En ze brengen je in de veronderstelling dat de pijn wel meevalt als je maar ontspant. Ik was samen met nog een andere vrouw de enige van de acht vrouwen die al eens bevallen waren, allebei een dramabevalling, maar we hebben ons ingehouden om de anderen niet bezorgd te maken
quote:Kapara schreef op maandag 24 maart 2014 21:55 Prior, yoga is mij aangeraden door mijn coach maar is dat niet te zweverig? Of heb je daar ook meerdere vormen van?Ik heb yoga gedaan en was absoluut niet zweverig. Denk wel dat het heel erg aan de docent ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vooral actief blijven sporten en heb voor een soort bootcamp voor zwangeren gekozen, zit in meerdere plaatsen. Tot aan je bevalling sport je onder professionele begeleiding samen met andere zwangere meiden en krijg je tips om je lichaam goed te blijven gebruiken en fit te blijven. Vooral spiergroepen worden getraind en je uithoudingsvermogen. Dit is niet gericht op het klaarstomen voor de bevalling want puffen etc deden we daar niet. Dan kan je beter voor zwangerschapsgym of yoga kiezen. (Heb ik ernaast gedaan)

Heb er veel aan gehad, liep een week voor mijn bevalling nog kleine stukken hard tijdens de training en had een erg goede conditie tijdens de bevalling. Ook na de bevalling was ik in no time weer conditioneel op orde. Daarnaast was het altijd beregezellig!
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde gedaan als Zomersterre. Echt heel veel aan gehad. De dag voor de bevalling nog aan het rennen en snel hersteld na de bevalling. Daarnaast Mensendieck gedaan. Vond ik ook heel nuttig vanwege de tips voor tijdens de bevalling - ook hoe man mij kon helpen - en bekkenoefeningen. Bij beide cursussen geen zemelende moekes, maar gewoon leuke vrouwen om ervaringen mee te delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de cursus Samen Bevallen gedaan in een weekend variant. Ik had geen zin in weken een avond verplicht lessen volgen. Ze doem het op 2 plekken: egmond aan zee & twente. Wij zijn naar twente gegaan, zaten in een super verzorgde bed en breakfast waar ook de cursus gehouden werd. We waren met nog 3 andere stellen. Vrijdagavond, zaterdagochtend, zaterdagavond, en zondag tot 14:00 u kreeg je cursus. Zaterdagoverdag konden we dus enschede bekijken, beetje winkelen ofzo, samen (vroeg) uiteten....

Erg veel aan gehad, in 1 weekend was ik klaar en het was ook nog eens een ontspannen weekendje weg.
Ik zag vreselijk op tegen een cursus, hou niet van groepsdingen, had er echt geen zin in. Heb dus ook gewoon géén zwangerschapscursus gedaan en heb het niet gemist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven