Ervaringen kraamzorg

07-07-2014 22:45 114 berichten
Hoi dames,



Ik moest van de verloskundige kraamzorg aanvragen omdat ik er eigenlijk al te laat mee ben ( 14 weekjes zwanger) en had echt geen idee waar ik op moest letten etc dus heb maar kraamzorg gekozen van een bedrijf waar ik zelf ooit ( in de ouderenzorg) heb gewerkt.



Maar waar ik nu eigenlijk mee zit..Ik wil helemaal geen kraamzorg. Sorry maar ik heb er echt geen zin in om de hele dag een vreemde over de vloer te hebben, lijkt net of dan de hele tijd visite over de vloer heb waarbij ik op mijn best moet zijn en na een bevalling denk ik niet dat ik daar zin in heb.



Komt er ook nog bij dat ik een kreng van een hond heb die met bijna niemand kan opschieten, alleen voor de familie en mensen die hij goed kent is het een mak lammetje en van vreemden moet hij niks hebben. Dan gaat hij OF bijten, OF non stop blaffen en janken en om daar nou steeds in te zitten na een bevalling lijkt mij ook helemaal niks. Ik kan hem ook niet in een andere kamer/hal opsluiten want die zijn er niet en op het balkon vind ik echt te koud voor december. En het "leuke" is ook nog eens...Ik ben de enige naar wie hij luistert.



Ik heb dus helemaal geen zin in kraamzorg en wie kan mij geruststellen of ervaringen delen en dan het liefste ook van mensen die een hond(en) hebben die geen lieverdjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft ook niet toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dat weet ik niet zeker, er moet wel sowieso elke dag iemand langskomen ( volgens mij?) om de gezondheid van moeder en kind te checken en iedereen zegt dat ik het wel MOET omdat het mijn eerste kind is.
Jij denkt alles meteen weer zelf te kunnen na een bevalling? Met een beetje pech heb je een keizersnede en moet je een week in bed blijven. Of je hebt een totaalruptuur en kunt je bed niet uit om te plassen. Wacht eerst maar eens af hoe alles gaat lopen.

En bij een eerste kindje is de uitleg die een kraamhulp geeft toch ook best handig. Hoe je een baby in bad doet, verschoond, handige tips qua voeding enz.

Ik zou het iig niet nu al afzeggen, want dan heb je straks niemand als het wel heel erg nodig blijkt te zijn. Je kan altijd na een dag nog zeggen dat het niet meer nodig is.
ik vond de kraamzorg beide keren heerlijk. Ik denk dat je jezelf wel wat ontzegt eerlijk gezegd. Kun je in ieder geval niet een intakegesprek doen waarbij je dit allemaal aangeeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 22:49:

Dat weet ik niet zeker, er moet wel sowieso elke dag iemand langskomen ( volgens mij?) om de gezondheid van moeder en kind te checken en iedereen zegt dat ik het wel MOET omdat het mijn eerste kind is.Dan neem je het minimale aantal uren af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Desperate Housewife, maar wat als ik niet zelf kan opstaan en kraamverzorgster rent en vliegt lekker door mijn huis heen met een hond die in haar arm hangt. Heb ook nog van niemand gehoord dat ze het fijn vonden en ik voel mij ook niet fijn met een vreemde in huis. Heb dan toch het idee van toch vroeg opstaan, douchen, normaal aankleden ( geen pyama dus), make up en dan de hele tijd zorgen.
quote:haakje schreef op 07 juli 2014 @ 22:51:

ik vond de kraamzorg beide keren heerlijk. Ik denk dat je jezelf wel wat ontzegt eerlijk gezegd. Kun je in ieder geval niet een intakegesprek doen waarbij je dit allemaal aangeeft?Er komt sowieso een intake gesprek dus dan kan ik dat wel aangeven en minimale aantal uren ga ik sowieso doen. Sorry hoor, lijk wel of ik gek ben maar ik zie er echt tegenop.
Die hond van jou klinkt echt als een gouden combinatie straks met een baby. Dat lijkt me meer iets om je zorgen over te maken dan hoe het gaat met hond en kraamhulp.
Alle reacties Link kopieren
Naief om te bedenken dat je het niet nodig hebt!
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 22:53:

Desperate Housewife, maar wat als ik niet zelf kan opstaan en kraamverzorgster rent en vliegt lekker door mijn huis heen met een hond die in haar arm hangt. Heb ook nog van niemand gehoord dat ze het fijn vonden en ik voel mij ook niet fijn met een vreemde in huis. Heb dan toch het idee van toch vroeg opstaan, douchen, normaal aankleden ( geen pyama dus), make up en dan de hele tijd zorgen.

Dan breng je die hond bij je familie onder die week?

Ik vond het heel prettig, kraamzorg. Maar goed, ik had dan ook mijn man zijn nicht in huis dus geen vreemde. En dat idee van vroeg opstaan, alles op orde hebben, hele tijd zorgen, moet je loslaten. Jij word verzorgd, je hoeft zelf niks te doen. Dat is het hele idee van kraamzorg he en hier had ze gewoon de sleutel. Ik lag nog lekker in bed als ze binnen kwam. En make-up is wel het laatste waar je aan denkt op dat moment hoor...
Meid, je hebt echt geen idee...

Vroeg opstaan en in de kleren en make-up voor de kraamhulp?

Geloof me, de eerste paar dagen sta je bij dit soort futiliteiten niet stil.

En zij zorgt voor jou en je kind.
En wat Miffy zegt. Dat vooral.
quote:Miffy schreef op 07 juli 2014 @ 22:55:

Die hond van jou klinkt echt als een gouden combinatie straks met een baby. Dat lijkt me meer iets om je zorgen over te maken dan hoe het gaat met hond en kraamhulp.Nee hoor de hond is baby's en kleine kinderen gewend en weet dan opeens wel heel erg goed wat hij wel en niet mag doen. Hij heeft gewoon een hekel aan vreemde volwassenen.
quote:Miffy schreef op 07 juli 2014 @ 22:55:

Die hond van jou klinkt echt als een gouden combinatie straks met een baby. Dat lijkt me meer iets om je zorgen over te maken dan hoe het gaat met hond en kraamhulp.+1
quote:pimpelmeesje67 schreef op 07 juli 2014 @ 22:57:

Meid, je hebt echt geen idee...

Vroeg opstaan en in de kleren en make-up voor de kraamhulp?

Geloof me, de eerste paar dagen sta je bij dit soort futiliteiten niet stil.

En zij zorgt voor jou en je kind.Ik heb idd echt geen enkel idee wat mij allemaal te wachten staat nee. Daarom open ik dit topic ook.
Make up . Ik heb me echt dagen gevoeld alsof ik onder de tram was gekomen. Make up behoorde effe echt niet tot mijn prioriteiten. Was meer bezig met bevroren maandverband om die stuwing wat tegen te gaan dan met mascara. Wat was ik blij met alle hulp!
De hond is baby''s en kleine kinderen gewend. OOK als ze er langer zijn dan een paar uurtjes. Hij houdt gewoon niet van vreemden. Aan de ene kant heel erg handig als iemand ooit bij ons wilt inbreken aan de andere kant heel erg rot in situatie's als deze.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde het ook echt niet, keek er vreselijk tegen op... Uiteindelijk is het me juist erg goed bevallen, op zo'n moment kan het je (vond ik) gewoon niet meer zoveel schelen (dat er iemand de hele dag over de vloer is)
En had niemand er ook moeite mee om een compleet vreemde in huis te hebben de hele dag? Jullie hebben al door dat ik er echt 0,0 van weet.
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:00:

[...]



Ik heb idd echt geen enkel idee wat mij allemaal te wachten staat nee. Daarom open ik dit topic ook.Maar je komt nu over alsof je al besloten hebt het niet te nemen. Sta er gewoon voor open, je kan het altijd nog afzeggen na 1 dag. En maak je niet te druk. Je maakt je nu al druk om vanalles wat helemaal niet van toepassing is dan. Laat het gewoon over je heen komen en geniet van het vertroeteld worden
quote:Miffy schreef op 07 juli 2014 @ 22:55:

Die hond van jou klinkt echt als een gouden combinatie straks met een baby. Dat lijkt me meer iets om je zorgen over te maken dan hoe het gaat met hond en kraamhulp.+1
Hier vandaag de laatste dag kraamzorg gehad na een ks. Ik moest ook wel heel erg wennen aan het idee dat er iemand bij je huis kwam die voor jou zorgde maar het is me eerlijk gezegd heel goed bevallen! Ook al was ik vrij snel weer redelijk op de been (voor ontslag uit het zkh al) toch is het heel fijn hoor dat je niet zelf constant naar boven hoeft te lopen etc. En ze leren je ook veel praktische dingen. Nu hadden we een hele lieve vrouw, maar mocht het niet klikken dan konden we altijd een andere vragen.

Wat betreft je hond; zou ik ook overwegen die een weekje te laten logeren zodat je jezelf in je kraamweek ook met name kunt focussen op de baby.



Dus zoals de rest hier ook al aangeeft; sla het niet zomaar af!
quote:kiki1987 schreef op 07 juli 2014 @ 23:02:

En had niemand er ook moeite mee om een compleet vreemde in huis te hebben de hele dag? Jullie hebben al door dat ik er echt 0,0 van weet.Er heeft net 6 man in je doos staan kijken en wroeten. Dan is een vreemde in huis wel het laatste waar je je nog druk om maakt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je moet helemaal niks. Het is gewoon je grondwettelijke recht om zelf te bepalen wie je in je huis toelaat, ook wel of geen kraamzorg.



Dat gezegd hebbende: ik zat er ook niet om te springen,maar omdat je niet weet hoe het gaat lopen heb ik het wel aangevraagd (met 16 weken o.i.d. denk ik?). We konden huisdieren etc gewoon aangeven in het gesprek met de coördinator, en hebben toen ook aangegeven dat als het allemaal goed ging we niet de voltallige uren af dachten te nemen.



Uiteindelijk was het erg prettig. Ik was toen ik thuis kwam zo'n 48 uur wakker geweest, dus ik wilde alleen maar slapen, en ons huis was nog niet helemaal visite-proof, dus wat huishoudelijk werk betreft was het al erg prettig dat iemand het sanitair echt goed schoon hield, en de constante stroom roze muisjes onder de bank vandaan zoog. Ik vond het de eerste paar dagen prettig dat een professional keek of de hechtingen (knip) mooi genazen, en vriend vond het prettig om wat baby-tips te krijgen.



Ze is de eerste dag 6 uur geweest, dan een paar keer 3 uur, dan een paar keer een uurtje en met een dag of 5 hebben we haar uitgezwaaid.



Kortom: niks hoeft, en als je na een dag afscheid van elkaar neemt is het ook prima, maar dan heb je in ieder geval de uren aangevraagd voor de zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven