zwangerschapscursus/ sport

01-02-2015 21:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doen/ deden jullie een speciale cursus of sport tijdens de zwangerschap? Wanneer begin je ermee en wat is /was de meerwaarde? Ik probeer me een beetje te oriënteren dus ben erg benieuwd naar ervaringen!



Dank :-)
Alle reacties Link kopieren
Niet zwanger, ook niet geweest maar ik hoor altijd dat yoga heel fijn is!

Ik heb gewoon zelf nog veel gezwommen tot bijna op het laatst, goed voor je rug. En leuk aan zwangerschapsfitness vond ik: beetje fit blijven, je krijgt ook informatie over de bevalling etc. en je komt met andere zwangeren in contact. Kende zelf niet echt iemand die ook zwanger was en vond het wel leuk om andere vrouwen ook te zien stuntelen met die buik ;)

Ik kreeg een groot deel van de verzekering vergoed, ik zou dat even onderzoeken als ik jou was want ik kreeg het niet bij alle cursussen. Veel plezier als je gaat ;)!
Ik heb bij de eerste een 'gewone'zwangerschapscursus gedaan. Heb daar 2 hele goede vriendinnen aan overgehouden! (intussen al 12 jaar)



Verder heb ik fitness gedaan tot 7,5 maanden bij alle drie de zwangerschappen en heb ik gezwommen. (zwangerschapszwemmen), Beide fijn. Zwemmen kon ik langer volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Geen cursus of sport o.i.d. gedaan tijdens zwangerschap. Vond zwanger zijn + fulltime werken + huishouden al meer dan genoeg.
Een paar vriendinnen van mij zitten bij Mom in Balance. Die sportgroepjes zitten in steeds meer plaatsen.

Ze zijn er enthousiast over.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zwangerschapscursus! Ik vind het heel leuk, je deelt ervaringen en bent ondertussen verantwoord sport oefeningen aan het doen en krijgt ook nog stukje theorie over de bevalling enz



Goeie zwangerschap
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vanaf morgen naar zwangerschaps yoga. Vind het eng, maar na het schijnt zeer leerzaam.
Ik ben tot week 36 blijven bodypumpen, dat ging prima. Spinning kon ik al snel opgeven echter, buik zat in de weg op dat fietsje . Ben toen gestart met zwangerschapsyoga en dat vond ik superfijn. Eerst een half uur 'theorie', dan een uur oefeningen. Heel praktisch, wat kun je doen als je b.v. last hebt van je rug, hoe kun je weeën opvangen, enz enz. Erg prettig en ontspannend, en ik heb het bij de bevalling goed kunnen gebruiken. Ik kan je dat dus van harte aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed een soort Zwanger-fit/mama-fit. Een combinatie van oefeningen/sport met uitleg over de zwangerschap en bevalling. Het waren 8 lessen en dat vond ik ook meer dan genoeg. Ik begonnmet 24 weken, maar eigenlijk kon je ieder moment instappen. Het leukste vond ik dat je mensen leert kennen die in dezelfde situatie zitten, ik heb nog steeds contact met alle meiden via een app en er is inmiddels een groot deel bevallen. Gezellig en handig als eens wat wil weten of ervaringen wil uitwisselen als je daar zin in hebt.

Het bewegen tijdens de les was leuk, maar juist de combi was wel goed. Als je echt de focus wil leggen op blijven sporten zou je er wel wat naast moeten doen zegmaar. Dit werd trouwens in een sportzaaltje begeleid door een fysio therapeut die ook veel kennis had van de bevalling etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks gedaan, en heb het geen seconde gemist. Maar ik had ook geen enkele behoefte om andere zwangere vrouwen te leren kennen, of om heel bewust met mijn zwangerschap bezig te zijn.
Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan, via de thuiszorg. Veel kletsen, weinig yoga, dat was wel mijn ding Bij de tweede was de thuiszorg ermee opgehouden en heb ik een gewone yogaschool die zwangerschapsyoga gaf geprobeerd. Dat was veel rare oefeningen die ik niet kon en een verhandeling van de juf van 25 minuten over haar buitenbaarmoederlijke zwangerschap en hoe die met yoga 'af was gekomen'. Toen ben ik weggegaan.



Maar die eerste keer was heel gezellig. Nog steeds leuke contacten met medecursisten van toen
Alle reacties Link kopieren
Mom in balance! Doe het nog en echt heel fijn ala je lekker dit wil zijn tijdens e na je zwangerschap. Het is wel alleen sport, dus daarnaast nog een pufclub gehad voor de voorbereiding op de zwangerschap. Daarin werd ook wel gesport, maar stelde niets voor. Was meer gezellig. Ligt er net aan wat je wil. Wil je voor de gezelligheid, echt sporten of alleen andere dames leren kennen die ongeveer tegelijk zijn uitgerekend?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot 20 weken nog aikido getraind. Toen ging het rollen opeens zeer doen en ben ik gestopt. Ik heb nog tot 33 weken veel gefietst naar mijn werk (13 km enkele reis) en heb kortere afstanden gewoon tot het eind gefietst, maar dat was niet echt sport, gewoon in beweging blijven. Verder heb ik een zwangerschapsyoga cursus gedaan. Vond ik een hele nuttige voorbereiding op de bevalling, qua ademhaling en intspanning en informatie. Weinig yoga en al helemaal geen sport. Maar wel leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Net begonnen met zwemmen, 1x per week, bevalt goed! Ik sport daarnaast niet maar beweeg wel veel (fietsen naar werk, t bos in met de hond etc) dus vind het zo ook wel prima.



Aangezien dit ons eerste kindje wordt wil ik nog wel een bevallingscursus gaan doen, daar moet ik nog even naar op zoek.
Zelfde dilemma, ik lees even mee! Ik sport wel (fitness, zwemmen, aquarobic en bodypump, wil misschien yoga erbij pakken if straks ipv pump). Ik wil vooral een cursus wat betreft ademhaling, weeën opvangen ed. Sportoefeningen hoeven van mij niet zo. Eerst wilde ik nix doen ernaast maar nu toch aan t kijken. Zag een cursus gezond zwanger van 6 en 1 van 4 bijeenkomsten speciaal gericht op bevallen, ademhaling etc. Denk dat ik daar voor ga. Lastig he?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle berichten! Leuk om alle ervaringen te lezen. Ik ben zelf pas 12,5 week zwanger en het laatste jaar helemaal niet veel aan het sporten. Ik begrijp alleen dat in beweging blijven tijdens de zwangerschap zo in je voordeel kan zijn dus dat wil ik dan ook zeker doen. Ik fiets naar mijn werk en heb een actief beroep. Het lijkt me inderdaad leuk om iets te doen met gelijkgestemden en om ook een stukje informatie te krijgen over bijvoorbeeld bevallen. Het is allemaal de eerste keer dus lijkt me goed. In mijn omgeving zijn de ideeen over de meerwaarde ervan enorm verdeeld en merk dat het hier ook heel verschillend is. Ik ga binnenkort toch eens even kijken wat het aanbod hier in de buurt is behalve zwangerschapyoga.



Ik had bij mijn verloskundige mee kunnen doen aan de eerste pilotgroep central pregnancy. Waarin je dus geen individuele controles meer hebt, maar bijeenkomsten van 2 uur over een bepaald thema en met anderen. Je word dat wel allemaal gecontroleerd, maar verder is alles dus 'centraal'. Ik wilde daar niet aan meedoen, omdat het allemaal nieuw is en ik bijeekomsten van 2 uur wat overdreven vind. Misschien krijg ik later spijt, maar ik dacht dan doe ik er liever iets bij dan alleen maar central pregnancy.



Zulke cursussen als zwanger-fit of yoga met hoeveel weken start je die?
Alle reacties Link kopieren
Op internet las ik dat je bij Zwanger Fit t best tussen de 16 en 24 wk kon starten. Maar het wisselt denk ik een beetje. Ik heb bij het inschijven even nagevraagd wat handig was en hoe ver de anderen waren (er zijn vaak meerdere cursussen dus dan kan je ook nog besluiten een cursus eerder of later te gaan als dat beter matcht).



Hier in de buurt heb je trouwens ook zwangerschaps zwemmen waar je je vooraf niet voor hoeft op te geven. Als je komt betaal je per keer. Bij een volgende zwangerschap ga ik dat eens proberen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De zwangerschapsyoga die ik graag wilde volgen startte toen ik zo'n 20 weken zwanger was en het waren geloof ik 6 bijeenkomsten. Dat was eigenlijk nog een beetje vroeg, had ook prima later gekund. Dat je dichter op je bevalling zit. Ik heb de ademhalingsoefeningen zelf bijgehouden in de weken erna, dat ging ook prima, maar door aikido had ik ook al wel wat ervaring met verschillende ademtechnieken. Ik denk dat je ook prima met 25 of 30 weken kunt starten met zwangerschapsyoga, afhankelijk van het aantal bijeenkomsten.
Alle reacties Link kopieren
net terug van mijn eerste zwangerschap yoga les. voelt heerlijk om alles ruimte te gunnen.

idd voelt ook fijn om met andere mede zwangere in een ruimte te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven