Zwangerschapsyoga &zo: écht nodig of...?

22-09-2015 17:11 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Vroeg me af hoe de vrouwen hier over deze kwestie denken...



Ik ben bijna 29 weken zwanger. Het leek me eerst niet meer dan logisch dat ik ook een cursus bij een of andere goeroe ging doen. Immers mijn vriendinnen / collega's deden het ook (bijna) allemaal.



Tot ik me opeens begon te ergeren aan de dringende toon die veel goeroes bezigen in hun folders of zelfs in hun persoonlijke mails naar mij: dat je als vrouw en als partner toch zeker wel écht goed voorbereid wilde zijn op de bevalling??? Of: doe deze cursus en ga rustig en zelfverzekerd de bevalling in... Met andere woorden, doe je het niet, dan LIG je daar straks te panikeren.



Ook de forse prijzen die er gerekend worden deden me twijfelen. Waarom is dit zoveel duurder dan gewone yoga?

En: is het wel echt nodig allemaal? Aan yoga doe ik sowieso, om mijn lichaam soepel en sterk te houden, maar dit doe ik thuis. Hier voel ik me prima bij.



Wetenswaardigheden over bevallen kan ik ook van vriendinnen of uit boeken leren, en ik ga ervan uit dat het personeel bij het geboortehotel/ziekenhuis/de verloskundige je niet aan je lot overlaat tijdens het bevallen.



Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is: is dit allemaal keiharde zwangerschapsmarketing of ga ik er echt spijt van krijgen als ik geen zweverige pufcursus volg?



Ben benieuwd naar jullie meningen!



Gr
Nou je wordt aardig aan je lot overgelaten tijdens de bevalling. Pas toen ik mocht persen was er steeds iemand bij. Al die uren daarvoor is het, een paar controles daargelaten, echt zelf uitzoeken.



En nee het is niet verplicht, je moet het zelf weten.
Ik ben wel blij dat ik een puf cursus heb gedaan. Ook omdat ik dit samen met mijn partner gedaan heb. We hebben een privé cursus van 4 keer gehad.

Veel dingen weet je wel maar bijvoorbeeld het ademhalen heeft mij er echt door heen geholpen met de bevalling.



Verder heb ik gezwommen maar dat gewoon om wat te bewegen.



Ik vond het niet zweverig maar juist toch wel nuttig.



Yoga heb ik geen ervaring mee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb yoga gedaan. Het heeft veel op mijn lachspieren geweekt tijdens de cursus. Tijdens de bevalling er geen ruk aan gehad
Ik vind trouwens dat je er wat laatdunkend over schrijft. Echt niet elke cursus is zweverig en nee, je hebt de wijsheid niet in pacht. Dat blijkt ook wel uit je OP.
En ik ben bijgestaan door de verloskundige waar ik heel veel aan heb gehad.



In het ziekenhuis blijven ze niet bij je, heb je steeds andere zusters, dus een klein beetje voorbereiding is wel handig
Alle reacties Link kopieren
Het is vrijblijvend dus een keuzen maar eens met honeymoonquiz. Tijdens mijn bevalling werd er elke 2 uur gekekeb hoe het ging en thats it. Tijdens het persen kreeg je wel tips maar tussendoor moet je het zelf doen. Vond het dan ook fijn te weten wat me te wachten stond. Hoe ik beste kon ademen en welke houding me misschien wel zou helpen. Daarnaaat zou je qua kostenaspect je verzskering eens kunnen nakijken ik kreeg 75% vergoed. Overigens vond ik het niet bijzonder duur. Mijne was 9,00 voor een uur les. Volgens mij een gangbaar bedrag voor het beoefenen van een sport.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste een gratis cursus bij de thuiszorg gedaan. De bevalling was zo verschrikkelijk en geen goede begeleiding.

Bij mijn tweede geen tijd gehad om een cursus te volgen: een perfecte bevalling en super fijne goede begeleiding.

Bij mijn derde half half wat via youtube gedaan: een snelle maar vreselijke bevalling, maar wel een super goede en fijne begeleiding, maar ik was heel erg bang.



Conclusie: het was heel erg fijn om te weten hoe zo'n bevalling nou precies in elkaar zit, maar het uiteindelijke puffen heb ik vooral met behulp van de vk gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je ook dat als je op yoga zit je niet elke oefening meer mag doen als je zwanger bent. Houd je daar rekening mee?
Harry you must know all about Muggles, tell me, what exactly is the function of a rubber duck?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel meer aan het boek "Duik in je weeën" gehad dan aan die hele cursus zwangerschap gymnastiek. Je kunt dus best zonder cursus, maar weten en herkennen wat er in je lijf gebeurt, vond ik wel heel nuttig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gesport tijdens de zwangerschap, vorige keer zwanger&fit en nu mom in balance. Fijn om fit te blijven én fijn om tips te vragen en krijgen toen ik wat last kreeg van bekken en rug (een fysiotherapeut begeleidt het namelijk).



Pufcursussen en yoga enzo is niks voor mij en dus ook niet gedaan. Ben wel naar voorlichtingsavonden geweest over bevallen en borstvoeding, maar die sla ik deze keer ook over.



Overigens kreeg ik een bedrag vergoed door mijn zorgverzekering, mocht het kostenaspect je tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag. Ik heb me tot nu toe alleen aangemeld voor zwangerschapszwemmen. Geen idee of dat "voldoende " is?
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en was bij mij echt totáál niet zweverig. Goede oefeningen gehad en veel info over manier van ademen enz tijdens de bevalling. Heb er echt veel aan gehad. Mijn bevalling had ik onder controle doordat ik wist wat ik moest doen qua ademhaling.

Echt nodig? Nee. Want je kind komt er hoe dan ook wel uit. Aanrader? Ja zeker, ik kijk nu terug op een goede bevalling.
Alle reacties Link kopieren
quote:happyapple schreef op 22 september 2015 @ 17:25:

Goede vraag. Ik heb me tot nu toe alleen aangemeld voor zwangerschapszwemmen. Geen idee of dat "voldoende " is?Wat Sassafras zegt: het is goed om te weten wat er met je lijf gebeurd. Krijg je dat bij zwangerschapszwemmen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mijn vk gevraagd wat ik het beste kon doen en of het nodig was.

Zij raadde me zwangerschapsyoga aan.

Juist omdat je hier goed leert ontspannen, ik zie namelijkbest op tegen de bevalling.

Ze gaf dat als ik dan niet kon ontspannen het een stuk lastiger gaat.



De prijzen vallen hier heel erg mee. ¤120 voor 13 lessen incl 3 partnerlessen.

Helaas lig ik nu met rugklachten in bed dus het is de vraag of ik uberhaupt nog aan yoga kan gaan doen. Hoop het heel erg van wel.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet gedaan. En ook niet gemist. Mijn nichtje geeft die cursussen toevallig dus ik ben daar wel met een eveneens zwangere vriendin een middagje op de thee gegaan. Ze heeft wat ademhalingsoefeningen gedaan maar eerlijk gezegd moest ik daar steeds teveel bij nadenken hoe het ookalweer moest en daar had ik tijdens het bevallen dus echt geen zin in. Dus ik heb vooral veel gelopen/gehangen en me op de piek/de rust die zou komen na de wee geconcentreerd. Kan niet zeggen dat ik met het bevallen op m'n ademhaling heb gelet of dingen die zij heeft verteld toegepast heb.



Ik werd rond middennacht wakker van de weeën en rond 5 uur heb ik mijn vriend wakker gemaakt. Half 6 was de verloskundige er (3 cm), half 9 kwam ze nog een keer (5cm). Toen naar t ziekenhuis. Toen ik daar binnenkwam had ik ineens 8 a 9 cm dus toen heb ik constant 4 man personeel aan m'n bed gehad (was zeker rustig dus aan m'n lot over gelaten ben ik niet haha). Dat mijn bevalling op een klein drama uitliep met 2 uur persen en een manuele placentaverwijdering met fluxus heeft niks te maken gehad met het wel of niet volgen van een cursus. De baby was gewoon te groot. Kan dus niet zeggen dat ik het gemist heb, maargoed dat is natuurlijk voor iedereen anders.



En ik was juist heel erg bang om te bevallen, maar door zo'n cursus te gaan doen zou ik er alleen maar meer mee bezig zijn, op t moment zelf leek mij vroeg genoeg. Een vriendin zei: " op het moment zelf weet je echt wel wat je moet doen en zo niet dan luister je gewoon naar je verloskundige". En ze had gelijk :-)
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 22 september 2015 @ 17:17:

Ik vind trouwens dat je er wat laatdunkend over schrijft. Echt niet elke cursus is zweverig en nee, je hebt de wijsheid niet in pacht. Dat blijkt ook wel uit je OP.

Dit.

Begin er maar niet aan als je het vooroordeel "zweverige pufcursus" er al op hebt geplakt.



Ik vond het vooral leuk voor de contacten, ben nog steeds bevriend met iemand van de pufcursus.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het vooral lachwekkend. Maar heb ook een hele goede vriendin aan de cursus overgehouden. Dat zou ook een reden kunnen zijn om zo'n cursus te overwegen, mensen op de cursus zitten namelijk allemaal in dezelfde levensfase. Kan leuke contacten opleveren!
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 22 september 2015 @ 17:26:

[...]





Wat Sassafras zegt: het is goed om te weten wat er met je lijf gebeurd. Krijg je dat bij zwangerschapszwemmen?



Denk niet helemaal als ik dit zo lees:



Zwangerschapszwemmen kent zowel lichte oefenvormen (ter verbetering van de conditie) als inspannende en ontspannende oefeningen (voor de spieren). Naast het feit dat zwemmen heel gezond is, werkt het ook nog eens heilzaam: je voelt je lekker; licht én ontspannen in het behaaglijk warme water van 32 graden Celsius



Maar yoga is echt niks voor mij

Evt eens even kijken wat er nog meer voor opties zijn ik heb gelukkig nog wel even de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Oohw ik heb echt veel aan yoga gehad! Met m'n man nog 1 gezamenlijke les gehad en die heeft me op de momenten dat ik het niet meer wist er door heen geholpen! ik zou het dus echt aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook helemaal niks gedaan aan zwangerschapscursussen, ik vind het onzin. En aan puffen en ademhalingsoefeningen doe ik ook niet. Ik heb me van te voren voorgenomen om rustig te blijven en niet te gaan schreeuwen en dat is prima gelukt. Heb 2 achtponders (waarvan 1 met een flink hoofd) gebaard en dat ging prima. Maar goed, ik ben ook een vrij nuchter persoon, dus ik zie zulke cursussen ook als 'zweverig'.
Het overgrote deel van de vrouwen op deze wereld bevalt zonder yoga, klankschaaltherapeut of goeroe dus ik denk dat het jou ook gaat lukken. Al die kennis en bevallingsplannen zijn mooi hoor maar als je daar ligt gaan dingen zoals ze gaan. Ik kon niet puffen zoals geleerd wordt, ik kreeg het er stik benauwt van. Maar ik heb me er doorheen gehijgd, meerdere malen met een prima resultaat moet ik zeggen. Waarbij ik me volstrekt niet heb voorgesteld dat mijn "onderkantje" (ja wen er maar vast aan) zich opende als een bloem of iets dergelijks.



Dus als je er geen trek in hebt lekker niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond zwangerschapsyoga tijdens de zwangerschap heerlijk, om gewoon een momentje in de week bewust bezig te zijn met mijn lichaam en baby. Werd er wel lekker zen van.



Gravidum 1 weeën zeer goed kunnen weerstaan en een heel snelle bevalling gehad (8 min zeer effectief geperst, wat je ook leert tijdens de cursus). Ik zou het aanraden.
Ik wilde heel graag iets van een 'puf-cursus doen, alleen was het lichamelijk niet meer haalbaar. Geen idee of ik er wat aan zou hebben gehad. Het enige waarvan ik achteraf denk, had ik dat maar eerder geweten, was weten hóe ik moest persen. Ik perste namelijk een keer op een perswee, en pas na drie kwartier ofzo, kwamen ze dat je toch echt drie keer tien seconden per wee moest persen. Had het wel fijn gevonden als ze dát eerder hadden gezegd, misschien dat de bevalling dan ook wat soepeler was gegaan



Maar dat soort dingen weet je toch nooit van tevoren. Ik zou wel proberen zo goed mogelijk jezelf voor te bereiden, dus hoe je moet puffen, hoe je het beste je ademhaling onder controle kan houden, dit zijn de dingen die je echt nodig gaat hebben tijdens je bevalling. En als al dat 'zweverige' niks voor jou is, dan doe je het toch lekker niet. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, want jij bent degene die straks moet bevallen.



Succes nog even, voordat je het weet is het zover!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet verplicht, dat ten eerste. Verder is er het grootste gedeelte van je bevalling niemand bij, behalve degene die je zelf erbij wilt hebben. Je wordt niet aan je lot overgelaten, maar het is nou ook weer niet zo dat iemand continu met je mee gaat puffen.



Buiten dit vond ik zwangerschapsyoga heerlijk. En vooralgezellig. Mijn dochter is nu zes en zit bij de meeste kinderen van moeders van zwangerschapsyoga op school. Ik kende dus al heel wat kinderen/moeders van school toen dochter daarheen ging. Handig en leuk.
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven