Uterus Bicornus (tweehoornige baarmoeder) wie heeft dit ook?

13-03-2017 18:49 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Na mijn eerste zwangerschap (zoon, geboren met 34 wkn) heb ik drie miskramen (missed abortions) gehad, allemaal rond 6 weken dus gelukkig geen latere miskramen.



Na de 3e miskraam vond mijn gyn het toch wel tijd voor verder onderzoek. Vandaag een soort inwendige waterecho gehad en ik blijk een Uterus Bicornis te hebben. Dit zijn 2 baarmoederholtes (1 aanzienlijk kleinere holte en de andere groter)



Dit is de reden voor de vroeggeboorte van mijn zoon geweest en heeft ook de miskramen veroorzaakt (doordat het op de verkeerde plek is ingenesteld)



Wie heeft dezelfde afwijking en hoeveel miskramen heeft dit gekost? En waren volgende zwangerschappen ook met vroeggeboorte?



Ik kom sowieso in aanmerking voor progesteron-injecties bij een succesvolle zwangerschap, hebben jullie dit ook gehad?
Alle reacties Link kopieren
Blogger Lindsay Vallen heeft dit ook en heeft er heel openhartig over geschreven. Misschien heb je daar wat aan. Zij mocht na haar eerste kind, dat veel te vroeg werd geboren, niet meer zwanger worden.



Wat zouden die progesteron-injecties doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die dit ook had.

Meerdere miskramen voor de 1e blijvende zwangerschap.

1e kind vroeg geboren, dacht week of 6.

Al snel 2e zwangerschap, dus geen miskramen ertussen.

2e kind 3 weken te vroeg geboren.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend lijkt me dat.

geen ervaring mee maar hebben ze bij je eerste zwangerschap daar niks van gemerkt?
Alle reacties Link kopieren
@montblanc die injecties verkleinen de kans op vroeggeboorte. Progeteron is een hormoon wat de baarmoeder rustig houdt en is latijns afgeleidt van 'voortdragen' ..... bij de bevruchting en de eerste weken kan het ondersteunen bij innesteling en celdeling, dus vandaar dat het bij ivf en na miskramen gegeven wordt in vaginale capsules.
Alle reacties Link kopieren
@taxi87 nee niets van gemerkt... behalve de vroeggeboorte maar dat schreven ze af als 'pech'....



Pas na de 3e miskraam zagen ze op de echo "een andere vorm dan normaal" en dat bleek vanmiddag dus een dubbele baarmoeder te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt toch ook uit, aan welke kant het kindje zich ontwikkelt.

Als het aan de kant zit waar veel ruimte is, is de afloop waarschijnlijk beter, dan als het kindje in de 'krappe' holte zit. Begrijp je wat ik bedoel?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, mijn zoon heeft zeer ws in de grote holte gezeten en de miskramen in de kleine...
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Up
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een uterus bicornis. Mijn eerste kindje is te vroeg geboren(33+4), ik ben nu zwanger van de tweede. Is er iets specifieks dat je wilt weten?
Alle reacties Link kopieren
Abbyscuto, heb je complicaties bij de 2e zwangerschap?

Ben nu ook zwanger van de tweede, 10 weken, maar door de miskramen en curretages zou mijn bm-mond wat verzwakt zijn... dat laat ik dinsdag onderzoeken. Dat kan ook (ernstige) vroeggeboorte geven, dus in combi met mijn uterus bicornis ben ik gewoon niet ontspannen. Kan natuurlijk gewoon goed gaan, maar het voelt best onzeker!
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend! Zeker als je al een paar miskramen hebt gehad. Ben je onder controle in het ziekenhuis?

Bij mij zijn ze er ook achter gekomen na de onverwachte vroeggeboorte van mijn dochter. Ben nu volledig onder controle bij de gynaecoloog. Heb tot nu toe geen complicaties. Wel veel echo's, cervixmetingen(tot nu toe allemaal goed) en krijg wekelijks proluton injecties. Dit kunnen we gelukkig thuis doen, anders moest ik ook daarvoor elke week naar het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
@abby

Ok! Ja zeker spannend, maar de miskramen waren allemaal verkeerd ingenesteld dus bij 6/7 weken was meteen zichtbaar dat het fout zat (onderontwikkeld of geen hartslag), ze zaten ook in de te kleine kant. Dit keer de goede kant en een bewegend mini mensje te zien van 9 weken... dus ik geloof erin :-)

Fijn om je verhaal te horen... wat jij beschrijft zal ook bij mij het geval worden...
Proluton en cervixmetingen. Wel goed om te weten dat je dit thuis kan doen want wekelijks naar het ziekenhuis voor een prik is ook geen pretje!

Dinsdag heb ik termijnecho en gesprek over alle zaken. Dus wel fijn dat ik onder congrole sta. Bij mijn zoon is ook alles goed gegaan op de 6 weken te vroeg na. Hopelijk red ik het deze keer tot een week of 37 met de Proluton...
Alle reacties Link kopieren
Charlieee, wat spannend! Gefeliciteerd en probeer te genieten.
:lips:

Hier ook een uturus bicornis. Mijn laatste zwangerschap heb ik echt op eieren gelopen. Ik vond het zo spannend. Ik ging wekelijks naar het zkh voor injecties, zo erg was dat niet hoor. Zkh in, spuit, naar huis. Ik stond vaak in een paar minuten alweer buiten.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal. Ik lees en schrijf ook graag even mee. Geen bicornis hier, maar wel een septum die de baarmoeder voor 75% verdeelt. Ik ben nu 17 weken zwanger en niet helemaal ontspannen. De verkoskundige heeft me weer terugverwezen naar de gyn en daar ga ik in de 20e week op controle.

Kunnen ze bij een bicornis het tussenstuk ook verwijderen? Dat kan bij een septum wel, alhoewel het om een experimenteel onderzoek gaat (TRUST heet dat). Ik heb daar niet voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Biekoe :-)
Als het even kan doe ik het liever zelf, maar ZH ook geen probleem hoor... met hoeveel weken zijn jouw kids gekomen?
Gelukkig lees ik bijna alleen maar rand-prematuur... dus 30+ weken....

@Aaltje, gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend hé, maar gelukkig eerste trimester doorstaan! Kon ik de tijd maar even doorspoelen hihi

Ik kon ook meedoen met het onderzoek, maar omdat ik geen septum heb, alleen een soort “dip” zoals bij een hartvorm, dachten ze dat het niet echt verschil zou uitmaken... en mijn zoon is gewoon normaal ontstaan voordat ik de diagnose kreeg, dus dacht: het is een keer gelukt en dat lukt vast nóg een keer met wat geduld.


Om de hoeveel tijd moeten jullie op controle?? Hoe is dat bij jullie verlopen vanaf de termijnecho?

Ik zit eraan te denken om te vragen of ik gyn-controle (cervixmetingen enzo) met de normale verloskundige hier te combineren.... de gewone verloskundige is wel wat gezelliger en persoonlijker, ook met hartjesspreekuur enzovoort...

Maar goed, wat moet dat moet
Ik ook geen bicornis, maar een baarmoeder met groot tussenschot.
Deze is verwijderd na 3.5 jaar MMM, waarvan één missed abortion na 1 jaar en in de 2.5 jaren daarna geen echt goede zwangerschap meer, wel twee keer een zeer licht positieve test...
Overigens ook via TRUST geopereerd... Vreselijk dat in het kader van het onderzoek alles moet wijken...
Je mag pas deelnemen als je óf meerdere miskramen hebt gehad, óf een jaar helemaal niet zwanger wordt... Ik eerst dus één miskraam, en vervolgens een jaar proberen... Daarna mocht ik deelnemen, maar werd ik uitgeloot voor operatie, ik lootte afwachtend beleid.
Dus weer een jaar wachten en in dat jaar weer geen zwangerschap... Uiteindelijk dus geopereerd.
(Het is een gerandomiseerde studie met 2 groepen; één groep wel operatie, andere niet, vervolgens kijken naar resultaten).
Achteraf denk ik, was ik maar naar Belgie gegaan..!!

Bicornis is hartvorm aan de buitenkant, opereren is dan moeilijk of onmogelijk, en niet altijd aan te raden omdat er dan door de wand van de baarmoeder gesneden moet worden...
Maar mensen met Uterus Bicornis hebben veel betere uitkomsten in zwangerschap en bevalling, dan mensen met een septum.
Weet je héél zeker dat je een Bicornis hebt, en geen septum? Ze kunnen dat namelijk alleen via MRI waarnemen. De baarmoeder lijkt inderdaad tweehoornig, ik kreeg eerst ook de diagnose Bicornis.
Totdat ze een MRI maakten, en zagen dat de buitenkant van de baarmoeder wel ''normaal'' was, en een plat dakje had. Dan kan het septum dus worden verwijderd.
Herhaalde miskramen vind ik namelijk meer passen bij en Septum, vanwege de slechte doorbloeding van het tussenschot. Een bicornis heeft overal normaal baarmoederslijmvlies, waardoor het risico op een miskraam in theorie niet groter is dan bij een normale baarmoeder...
Hebben ze een MRI bij je gedaan?

Na verwijdering septum... GELIJK ZWANGER! :)
Helaas dreigende vroeggeboorte door verkorte en verweekte baarmoedermond op 28 weken, en complete rust gehouden.
Zeer veel harde buiken en sinds enkele weken ook voorweeen. Nu ruim 37 weken zwanger en helemaal blij.

Moet er wel bij vermelden dat ze tegen mij in t ziekenhuis zeiden, dat de vroegtijdige verweking en verkorting van de baarmoedermond, waarschijnlijk los staat van de baarmoederafwijking.
Waarschijnlijk dus dubbel pech; ook cervix insufficiëntie, maar het kan natuurlijk ook dat de harde buiken die ik al wekenlang had, de baarmoedermond hebben beïnvloed.
Cervix insufficiëntie zit overigens ook in de familie; bij tante moederskant en zus!
Zij hebben kindjes verloren en kregen cerclage.

Niet leuk allemaal :(
Maar inderdaad bij een baarmoederafwijking is vroeggeboorte een risico, maar dan pas na de 32 weken (tenzij je cervix dus ook afwijkend is!)

Hoop dat een volgende zwangerschap goed mag verlopen voor je!! :)
Ik zou volgende zwangerschap ook graag cerclage en proluton willen, maar vermoed dat ik hier niet voor in aanmerking kom, vanwege het feit dat ik deze zwangerschap toch heb voldragen...
Ik ga tegen de tijd dat ik voor een tweede kindje wil gaan, zeker hierover het gesprek aan...
Maar eerst maar eens een heel poosje van dit kleine hummeltje genieten!
Alle reacties Link kopieren
Oudewijzeuil, wel interassat wat je schrijft....
ik heb een hysteroscopie gehad, soort kijkoperatie en kon live meekijken. Ze dachten echt aan een bicornis, het was net alsof de binnenkant een hart was, dus met een tussenschot wat van dun naar breed ging. Met doorgang van ene naar andere kant, maar rechts is kleine holte en links is normaal..... weefsel zag er overal goed en hetzelfde uit, maar inderdaad: bizar dat ik 4 missed abortions achter elkaar heb gehad met allemaal stop groei rond 6 wkn. MRI heb ik nooit gehad, maar ze zeiden inderdaad dat weghalen waarschijnlijk niet van toepassing was door te veel risico’s... dus ben doorgegaan en nu eindelijk een zittenblijver zoals zoon.

Nu dus bijna 10 weken en voel mij eindelijk blij!!

Jij gefeliciteerd met de langverwachte zwangerschap! Wat een ellende om zo af te moeten wachten met dat onderzoek....
Maar gelukkig was het septum de boosdoener en ben je daar nu vanaf!
Alle reacties Link kopieren
*interessant
@Charlieee :)
Wat top dat je bijna 10 weken bent, dan mag je echt al wel blij zijn! Zo spannend he die eerste weken, zeker als je miskramen hebt gehad... Proluton schijnt trouwens heel goed te werken dus ik hoop voor je dat je je kindje voldraagt en een leuke kraamtijd ook hebt daardoor!

Ja die hysteroscopy heb ik ook gehad... En toen dachten ze ook bicornis.
Maar met een hystero bekijken ze dus de binnenkant van je baarmoeder, en om een juiste diagnose te stellen is juist het zicht op de buitenkant nodig.
Een bicornis heeft die dip dus aan de buitenkant, dus een hartvorm van de buitenkant. Een septum heeft een normale buitenkant, als een omgekeerde peer met een plat dakje, en zit het septum dus echt aan de binnenkant.
Als je het zeker wilt weten zou ik aandringen op een MRI, maar anderzijds... Ik ken ook drie meiden, een collega, een kennis en iemand uit onze kerk, die ook een soortgelijke afwijking hebben en zonder operatie allemaal gezonde kindjes.
Dus als je baarmoeder zn dienst heeft bewezen... Waarom heel die molen weer in! Het gaat om het resultaat; blozende dikke baby's, hahaha! ;)
Alle reacties Link kopieren
Haha ja daar gaat het om!
En dit zal mijn laatste zwangerschap zijn omdat we twee kids willen.... dus hopelijk geen gedoe meer hierna en beval ik begin augustus met 40 weken van een bolle baby ;) met Proluton, dat dan weer wel hihi

Hoevaak om de hoeveel weken controleren ze jouw cervix? Want dat vind ik wel een belangrijke om dinsdag te bespreken met mn gyn....
ik ben als de dood om met bijvoorbeeld 21 weken te bevalen! Gelukkig gaat het bij onze afwijking alleen om randprematuur dus niet ernstige, maar goed.....
Alle reacties Link kopieren
Een MRI wil ik ooit laten doen, omdat bij die afwijking ook kans is op één nier.... dat zou ik wel prettig vinden om te weten. Dat stelde mijn gyn toen voor, maar had geen zin in gedoe meer aan het lijf na al die miskramen. Dus ooit wel, en dan vraag ik meteen of ik nu een bicornis heb of alleen een septum.... goede tip!!
Ja die MRI doen ze inderdaad ook om de nieren te bekijken.
Dat vermoeden was er bij mij ook, maar ik had toch twee nieren. Zo gepiept, ik zou het idd zeker even doen die MRI :)

Bij mij hebben ze deze zwangerschap de cervix op 16, 20, 28 w gemeten. Maar er was niet echt bekend dat ik een verhoogd risico had, anders hadden ze het vaker gedaan tussen de 20 en 28 weken.
Nu was het op 28 weken ineens ernstig verkort, naar 7mm met funneling en uitpuilende vliezen :(

Dus een volgende zwangerschap denk ik vanaf een week of 16 tot 24 sowieso. Dan doen ze het om de 2 weken.
Zullen ze bij jou ook wel zo doen. Algemeen beleid is volgens mij dat ze het na de 24 weken niet meer doen omdat dat niet zinvol is ofzo.
Maar dat weet ik niet zeker. Ik zou gewoon ook aan je gyn vragen of ze vaker willen kijken als je je zorgen maakt, of dat laagdrempelig mag zeg maar.
Voordeel is ook wel, dat nu ze je cervix regelmatig checken er eventueel nog een cerclage geplaatst kan worden mocht hij verkorten!
Dat vind ik zelf een fijn idee, als ze je goed in de gaten houden kunnen ze echt wel een hoop voorkomen!
Ik had dus veel harde buiken maar verloskundige wimpelde dat af... Gelukkig maar dat die controle op 28 weken al gepland stond vanaf het begin, anders was ik er dus helemaal niet achter gekomen dat mijn cervix dusdanig verkort was, dat complete rust nodig was!
En ik ben ervan overtuigd dat ik het door die rust nog lang heb weten te rekken. Heerlijk idee dat het kindje nu voldragen is.
Jouw kindje vast ook, een heerlijke augustusbaby!! Gaat helemaal goedkomen!!!

Ja ik begrijp je angst wel, om halverwege de zwangerschap ineens een kindje te verliezen. Dat lijkt mij ook zó erg!
Maar gelukkig heeft je lijf bewezen het aan te kunnen tot 34 weken, dat is top.
Lekker je rust nemen en niet te gek doen qua tillen etc. Wat was de reden dat je te vroeg beviel; ruimtegebrek of ook een verkorte cervix en vroegtijdige ontsluiting? Of had je weeën?

Oh ik ben jaloers; wat een heerlijk idee dat dit je laatste zwangerschap is.
Dit is pas ons eerste kindje en mijn droom was altijd 3 kinderen... Maarja weet niet of ik dat nu nog zie zitten hoor, haha.
Maar voor een tweede wil ik sowieso wel gaan, maar eerst even moed verzamelen en een goed gesprek voeren over het beleid tegen die tijd :( Vind het hele zwanger zijn en zwanger worden maar niks, wat een bak ellende.
Alle reacties Link kopieren
Charlieee schreef:
12-01-2018 21:57
Haha ja daar gaat het om!
En dit zal mijn laatste zwangerschap zijn omdat we twee kids willen.... dus hopelijk geen gedoe meer hierna en beval ik begin augustus met 40 weken van een bolle baby ;) met Proluton, dat dan weer wel hihi

Hoevaak om de hoeveel weken controleren ze jouw cervix? Want dat vind ik wel een belangrijke om dinsdag te bespreken met mn gyn....
ik ben als de dood om met bijvoorbeeld 21 weken te bevalen! Gelukkig gaat het bij onze afwijking alleen om randprematuur dus niet ernstige, maar goed.....
Ik wil je echt geen angst aanpraten maar wel even met beide benen op de grond zetten. Randprematuren zijn kinderen geboren tussen de 35 en 37 weken. Mijn kinderen zaten daar ruim voor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven