Wie heeft een PGD traject doorlopen?

28-05-2017 23:04 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na onze zwangerschaps afbreking afgelopen juli ivm een erfelijke chromosoomafwijking zijn we het onzerzoekstraject ingegaan met het UZ Brussel om te kijken of PGD voor ons mogelijk zou zijn.

Na ons bezoek aan het UZ Brussel, het aanleveren van alle analyseresultaten die al bekend waren en de analyses die zij nog uitgevoerd hebben op ons en onze zoons bloed hebben we het groen licht gekregen dat het UZ Brussel de PGD analyse voor ons uit kan voeren.

Er is een hele tijd overheen gegaan en we zijn in het nieuwe jaar ook overgestapt van zorgverzekering, want ondanks dat we ons maximaal hadden verzekerd bij het Zilveren kruis zouden we nul komma nul vergoed krijgen. We zijn overgestapt naar het VGZ, aanvullend best en zij vergoeden de kosten voor het opstellen van de analyse en 3 IVF/ICSI pogingen!!
Dus eindelijk na het voorleggen van alle kosten aan de verzekering en het groen licht van Brussel kunnen we op de 2e dag van mijn menstruatie met het PGD traject beginnen!

Vorige week hadden we de medicijnen opgehaald, maar nu bleek dat de Puregon pen er niet bij geleverd was en dat een van de andere medicijnen te weinig geleverd was. Dat andere medicijn was nog op voorraad en konden we zo ophalen bij de apotheek, maar de pen hadden we volgens de apotheek van de arts moeten krijgen. Alleen geeft Brussel normaal geel pen mee aan buitenlanders, omdat zij dat niet vergoed zouden krijgen van de zorgverzekering. Nu hadden we dus groen licht, alleen nog geen pen om het eerste medicijn toe te dienen. Na een telefoontje aan Brussel waren ze wel bereid om ons een pen te geven, maar om nou alleen voor die pen helemaal naar Brussel te rijden zagen we niet echt zitten en opsturen deden ze niet! Gelukkig waren ze bij het MMC Veldhoven zeer begripvol voor onze situatie en hebben we van hun een pen gekregen.

Afgelopen zaterdag was het zover. Dat was de 2e dag van mijn menstruatie en op die dag wilde Brussel mijn hormoonwaardes weten als referentie van het traject voor de stimulatie van de follikels mbv Puregon injecties. Alle waardes waren goed en vanaf afgelopen zaterdag mag ik zeven avonden op een rij op hetzelfde tijdstip 262.5 IU Puregon injecteren.
Vanaf komende donderdag mag ik drie ochtenden op een rij 0.25 Mg/0.5 ml Orgalutran injecteren. Op zaterdag wil Brussel weer de hormoonwaardes weten en een echo van de follikels. Het minimale aantal is volgens mij 10 en maximaal 30 als eis voor de pick-up.
Dus zaterdag horen we meer over de verdere gang van zaken.

Wie heeft er ook een PGD traject doorlopen en hoe is het allemaal verlopen?
Heb je veel last gehad van de medicatie, pick-up of terugplaatsing?
Ik hoor van veel mensen dat een pick-up zeer pijnlijk is en dat je zeker een paar dagen niet zou kunnen werken!
Alle reacties Link kopieren
Om een lang verhal kort te maken hebben wij ook dit traject doorlopen vanwege een translocatie van 2 chromosomen bij mij. We hebben toen eerst 2 ronden gehad voor genoeg eicellen te verzamelen. Helaas is door mijn translocatie alle embryo's na pgd afgevallen. Geen terugplaatsing dus gehad. De pick-up was pijnloos omdat dit onder narcose is gedaan. Alleen een beetje buikpijn achteraf. Wij zijn hiervoor wel naar een prive kliniek in Istanbul in Turkije geweest. Wij kregen helaas niets vergoed.
Ik vond het hele traject heel spannend en stressvol. Vanaf de 1e echo tot aan de uitslag of ik een terugplaatsing zou krijgen of niet.
Ik ben wel even benieuwd of er bij jullie ook sprake is van een translocatie en zo ja welke chromosomen. Die ik heb is blijkbaar zeldzaam dus verder niets over bekend helaas.
Succes in ieder geval. Bij ons dus geen goede afloop, maar ken gelukkig ook verhalen waar het wel goed ia gegaan.
Alle reacties Link kopieren
esjol schreef:
28-05-2017 23:42
Om een lang verhal kort te maken hebben wij ook dit traject doorlopen vanwege een translocatie van 2 chromosomen bij mij. We hebben toen eerst 2 ronden gehad voor genoeg eicellen te verzamelen. Helaas is door mijn translocatie alle embryo's na pgd afgevallen. Geen terugplaatsing dus gehad. De pick-up was pijnloos omdat dit onder narcose is gedaan. Alleen een beetje buikpijn achteraf. Wij zijn hiervoor wel naar een prive kliniek in Istanbul in Turkije geweest. Wij kregen helaas niets vergoed.
Ik vond het hele traject heel spannend en stressvol. Vanaf de 1e echo tot aan de uitslag of ik een terugplaatsing zou krijgen of niet.
Ik ben wel even benieuwd of er bij jullie ook sprake is van een translocatie en zo ja welke chromosomen. Die ik heb is blijkbaar zeldzaam dus verder niets over bekend helaas.
Succes in ieder geval. Bij ons dus geen goede afloop, maar ken gelukkig ook verhalen waar het wel goed ia gegaan.
Bij ons gaat het niet om een translocatie, maar om een duplicatie op chromosoom 16.
Ik vind het ook allemaal spannend. Nu nog vooral het injecteren bij mezelf. Daar moet ik niet te lang over nadenken, want anders lukt het niet.
Is de pick up hetzelfde als bij het weghalen van de eitjes bij een ivf/icsi behandeling? Ik heb nu 11 jaar geleden een icsi behandeling gehad. Het weghalen van de eitjes vond ik meevallen. Ik kreeg wel een roesje dus ik was nogal onder invloed. Maar ik heb daar lachend en grappend gezeten.
Succes met de verdere procedure, daar heb ik geen ervaring mee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen PGD gehad maar wel IVF met ICSI. Als je algemene vragen hebt (een deel van de medicatie heb ik ook gehad en natuurlijk de punctie) dan hoor ik het wel.
Uiteindeijk na twee rondes en 4 terugplaatsingen (en twee vroege miskramen) nu 22 weken zwanger. Er I'd overigens ook een ICSI/IVF topic - inmiddels deel 4. Zitten meer mensen die PGD hebben (gehad).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
wij gaan ook snel beginnen met pgd behandeling in uz Brussel, ik kan met niemand contact krijgen die het zelfde ondergaan in België maar die ook in Nederland wonen! Ik zou graag willen weten hoe het met jullie zorgverzekering gaat en waar jullie de medicijnen vandaan halen? In Brussel hoeven we eigenlijk maar 2 keer te komen maar alle echo's en bloedonderzoeken mogen in Nederland gedaan worden. Alleen met onze voor onderzoeken hebben wij dit ook gedaan maar toen kregen we dikke rekeningen van verschillende ziekenhuizen omdat wij de ivf poging in België vergoedt krijgen en niet in Nederland! Wat natuurlijk heel erg vreemd is omdat we zelf in Nederlanders zijn! Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook meeschrijven op het ivf ICSI topic waar Baggal naar verwijst. Daar zitten meerdere meiden die ivf in het buitenland doen (waaronder ikzelf)
Alle reacties Link kopieren
Klaasje, ik heb PGD gedaan afgelopen jaar, echter in Nederland, dus kan je vragen niet beantwoorden. op Facebook bestaat er een actieve groep 'PGD Nederland/België' waar veel activiteit is en waar er ongetwijfeld meiden zijn die je vragen kunnen beantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven