Totaal onverwacht in verwachting

01-06-2017 11:30 210 berichten
Hoi allemaal,

sinds nu net weet ik dat ik hoogstwaarschijnlijk al ruim 5 weken zwanger ben.
Het was niet gepland en onverwacht, mede omdat ik ervan uit ging dat ik niet zwanger kon raken.
Dat dacht ik omdat het eerder nooit was gelukt en omdat ik al 40 jaar oud ben had ik het hele idee om ooit moeder te worden al maar weer opgegeven. Ik ging er inmiddels vanuit dat ik onvruchtbaar was.

Nu ben ik ineens toch zwanger en ik besef het nog maar half.
Maar ik kan er niet omheen want ik ben op een rare manier misselijk en ik voel me meer als twee wandelende borsten dan als mezelf.
En de testen hebben het bevestigd.
Natuurlijk ben ik nog niet naar de huisarts geweest, daarvoor weet ik het te kort.

De laatste maand heeft in het teken gestaan van bbq en verjaardagen en ik heb juist veel wijn gedronken in de afgelopen maand.
Hopelijk heeft dat geen schade aangericht, in elk geval drink ik vanaf nu geen druppel meer.
Maar helaas rook ik. (in de tijd dat ik probeerde zwanger te raken rookte en dronk ik natuurlijk niet, maar na de teleurstelling dat het toch niet lukte ben ik helaas toen weer begonnen)
En ik wil graag direct stoppen nu, ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.

Misschien hebben jullie ervaringen die jullie willen delen, of goede motiverende worden om te stoppen met dat verschrikkelijke rookgedrag.

Ik hoop dat door dit topic de motivatie sneller kan vinden om het zo gezond mogelijk te maken voor dit nieuwe leven in mijn buik.

Heel veel liefs :)
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet naar de huisarts als je zwanger bent, geen idee waar dat idee vandaan komt. Ik zou wel naar een verloskundige bellen en een afspraak maken. Wat betreft het roken, visualiseer je dat je, elke keer als je een trekje neemt, je kindje het benauwd krijgt. Dus bij elke trekje ontneem jij jouw kind zuurstof.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gefeliciteerd, dat ten eerste, wat een bijzondere gebeurtenis! Neem de tijd het te verwerken!

Ten tweede: er is geen makkelijke manier om te stoppen met roken, behalve stoppen. Nu. Er zijn beelden gemaakt van foetussen die verschrikkelijk verwrongen gezichten trekken terwijl moeder een sigaret opsteekt. Misschien kan zoiets helpen? Ik kan het voor je opzoeken. Maar ben je van de harde aanpak of de begripvolle, dat is misschien handig om te weten ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hartstikke gefeliciteerd! Het stoppen met roken kan je in eerste instantie doen totdat het kind er is en daarna kan je in vrijheid besluiten of je weer opnieuw wil beginnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor als je er iets van wilt zien: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerke ... -de-foetus
Belle73 schreef:
01-06-2017 11:32
Je hoeft niet naar de huisarts als je zwanger bent, geen idee waar dat idee vandaan komt. Ik zou wel naar een verloskundige bellen en een afspraak maken. Wat betreft het roken, visualiseer je dat je, elke keer als je een trekje neemt, je kindje het benauwd krijgt. Dus bij elke trekje ontneem jij jouw kind zuurstof.
Ik weet er gewoon niets van, maar de verloskundige dus.
Dank je wel voor de visualisatie tip, ik ga het uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat fantastisch dat je dit toch nog mee mag maken! (ik ga er vanuit dat je blij bent). Over alcohol: ik dacht dat de eerste maand niet een enorm groot probleem is, omdat er dan nog geen connectie met de moeder is (of zoiets, kun je vast googlen). Roken is zo ontzettend slecht! Ik heb een aflevering gezien van een tienermoeder die zwanger was en ze werd begeleid door een bekende nederlander. Daar lieten ze haar ervaren hoe het voor de baby is als je rookt. Ze moest steeds door een rietje ademen. Zo benauwd heeft de baby het ook elke keer als je rookt. Misschien moet je dit eens proberen en dat rietje in het zicht leggen zodat je er aan wordt herinnerd? Of als je wilt roken, eerst twee minuten door dat rietje ademen, zodat je weet hoe het voor je baby voelt?
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd! Bij mij ging er een knop om: ik heb de dag nog volgemaakt en de volgende dag ben ik gestopt. Je hoort veel verhalen van kinderen wiens moeder 'vroeger ook gewoon bleef roken, maar ik ben gewoon gezond!', echter wilde ik het risico niet lopen. Er zal maar wel iets gebeuren met je kind, dan ben jij daarvoor verantwoordelijk. Bedenk in ieder geval: elke sigaret die je niet rookt is al winst voor jou en je kindje! Een voorspoedige zwangerschap gewenst :-)
Gefeliciteerd en snel naar de huisarts voor hulp bij het stoppen met roken.
anoniem_171074 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 11:38
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat je ook vitamine B11 moet slikken, niet?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja, foliumzuur (vitamine b11) is ook raadzaam om te gaan slikken, zo snel mogelijk. Is ter voorkoming van een open ruggetje.

De schade van roken kan zich ook op latere leeftijd bij een kind openbaren. Hiermee wil je je kind toch niet opzadelen?
relaxingatthelake wijzigde dit bericht op 01-06-2017 11:39
34.62% gewijzigd
JonathanStrange schreef:
01-06-2017 11:34
Gefeliciteerd, dat ten eerste, wat een bijzondere gebeurtenis! Neem de tijd het te verwerken!

Ten tweede: er is geen makkelijke manier om te stoppen met roken, behalve stoppen. Nu. Er zijn beelden gemaakt van foetussen die verschrikkelijk verwrongen gezichten trekken terwijl moeder een sigaret opsteekt. Misschien kan zoiets helpen? Ik kan het voor je opzoeken. Maar ben je van de harde aanpak of de begripvolle, dat is misschien handig om te weten ;-)
Dank je wel.
De harde of de zachte aanpak, ik weet het niet zeker.
Misschien geeft de harde aanpak veel stress en ik voel al genoeg spanning op dit moment.
Dus liever ietwat zachter en dan alleen harder mocht het eventueel echt nodig zijn. :confused:
Alle reacties Link kopieren
Wauw Shisha, wat bijzonder! Ik kan me voorstellen dat je op je kop staat, succes met het wennen aan de nieuwe situatie :) .

De overheid is een campagne gestart over zwangerschap en roken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tabaksrook

Vraag je verloskundige om hulp. In het ziekenhuis waar ik kom, bieden ze zwangeren coaching aan bij het stoppen.
blue as ice
Alle reacties Link kopieren
Proberen? Je gaat niets proberen, je stopt gewoon.

Je steekt toch ook geen sigaret op boven een wieg? Je blaast toch ook geen rook vol in het gezicht van een pasgeborene? Waarom is het dan in je buik wel opeens acceptabel?
Relaxingatthelake schreef:
01-06-2017 11:36
Gefeliciteerd! Wat fantastisch dat je dit toch nog mee mag maken! (ik ga er vanuit dat je blij bent). Over alcohol: ik dacht dat de eerste maand niet een enorm groot probleem is, omdat er dan nog geen connectie met de moeder is (of zoiets, kun je vast googlen). Roken is zo ontzettend slecht! Ik heb een aflevering gezien van een tienermoeder die zwanger was en ze werd begeleid door een bekende nederlander. Daar lieten ze haar ervaren hoe het voor de baby is als je rookt. Ze moest steeds door een rietje ademen. Zo benauwd heeft de baby het ook elke keer als je rookt. Misschien moet je dit eens proberen en dat rietje in het zicht leggen zodat je er aan wordt herinnerd? Of als je wilt roken, eerst twee minuten door dat rietje ademen, zodat je weet hoe het voor je baby voelt?
Dank je wel.
Ik ben van de ene kant dolgelukkig en aan de andere kant doodsbang.

Wat erg zeg, dat de baby het dan zo benauwd krijgt...is dat nu ook al direct zo rond de 5/6 weken?
Alle reacties Link kopieren
Oh, qua zachte aanpak: in de link staan ook de effecten van roken op de zwangerschap opgesomd. Niet met nare foto's, maar wel concreet.
blue as ice
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi gefeliciteerd ten eerste :) ik ken via een kennis een bepaalde cursus, zij is erdoor gestopt (en was niet zwanger). Dit is geen spam, ik schrijf hier al langer maar als het moet haal ik het zo weg hoor, kijk eens op www.rookvrijookjij.nl. succes en ik hoop dat het je lukt. Ben zelf ver voor mijn eerste zwangerschap gestopt maar het is zoals iemand al schreef gewoon niet makkelijk.
---
Alle reacties Link kopieren
Die sigaret helpt je niet met de spanning van dit moment, het maakt de zaken alleen een stuk erger.

Stoppen, nu. Er is geen harde of zachte aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Wat betreft het roken. Ik ben colt turkey gestopt op het moment dat ik wist dat ik zwanger was. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kind gezondheidproblemen zou krijgen door mijn rookverslaving . Dit was een goede stok achter de deur , heb nooit geen sigaret meer aangeraakt . Beste beslissing ooit in mijn leven ...
Zet die knop om ..je kan het ..echt!
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, ervan uitgaande dat alles goed gaat ben je nu dus eigenlijk al een beetje moeder en begint het opofferen nu al :P . Jouw baby zit nu nog in de meest veilige omgeving waar het kan zijn. Stoppen met roken is geen optioneel iets, het is een gewoon een keuze die je moet maken. Als moeder voor je kind.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt te helpen -dat als je de behoefte voelt om te willen roken- 3 minuten te wachten. Daarna is de behoeft weg. Succes!!!
marsmellowtjuh schreef:
01-06-2017 11:36
Van harte gefeliciteerd! Bij mij ging er een knop om: ik heb de dag nog volgemaakt en de volgende dag ben ik gestopt. Je hoort veel verhalen van kinderen wiens moeder 'vroeger ook gewoon bleef roken, maar ik ben gewoon gezond!', echter wilde ik het risico niet lopen. Er zal maar wel iets gebeuren met je kind, dan ben jij daarvoor verantwoordelijk. Bedenk in ieder geval: elke sigaret die je niet rookt is al winst voor jou en je kindje! Een voorspoedige zwangerschap gewenst :-)
Dank je wel, ik hoop zelf niet meer te roken vanaf NU. Gisteravond na de eerste positieve test heb ik nog wel een klein beetje gerookt en vanochtend het laatste wat ik nog in huis had.
Toevallig is nu ook juist al mijn tabak op, dus ik zou ook echt naar de winkel moeten gaan om nieuwe te gaan kopen.

Het is de bedoeling dat ik dat niet doe.
En dat volhoud vanaf nu.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
01-06-2017 11:42
Dank je wel.
Ik ben van de ene kant dolgelukkig en aan de andere kant doodsbang.

Wat erg zeg, dat de baby het dan zo benauwd krijgt...is dat nu ook al direct zo rond de 5/6 weken?
Ja, ik begrijp goed dat dit een enorme schok is. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ook al met 5/6 weken is, maar ik zou het risico niet nemen. Ik weet niets van stoppen met roken en hoe moeilijk dat kan zijn. Maar ik zou echt alles proberen om zo snel mogelijk te stoppen. Desnoods kom je elke online op dit forum en zeggen we elke dag dat je niet moet gaan roken ;-)
Zalmsnipper schreef:
01-06-2017 11:42
Proberen? Je gaat niets proberen, je stopt gewoon.

Je steekt toch ook geen sigaret op boven een wieg? Je blaast toch ook geen rook vol in het gezicht van een pasgeborene? Waarom is het dan in je buik wel opeens acceptabel?
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Hang desnoods het huis vol met plaatjes van wat er met foetussen gebeurt als je rookt, kijk er elke dag een filmpje over, spaar het geld op dat je bespaart en doe er wat leuks van, etc. Echt, dat zou het me allemaal wel waard zijn om te voorkomen dat ik ging roken, ik zou alles uit de kast halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven