Aan de start van ivf icsi ervaringen delen

08-08-2017 15:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee!

Graag zou ik in contact komen met vrouwen die net als ik aan de prille start staan van ivf / ivf icsi.

Vorige week hebben wij te horen gekregen doorverwezen te worden. Omdat ik ervaar dat hele traject ervoor al lastig aan een 'buitenstaander' is uit te leggen, vroeg ik me af of hier nog meer meiden zijn die echt aan de start staan hiervan en het net als ik fijn vinden ervaringen en alle bijkomende situaties waarover je wilt praten te delen...

Ik ben zelf heel benieuwd hoe het emotioneel zal gaan. Ook omdat mijn grooste angst eigenlijk is dat het niet lukt wat ik echt een vreselijk idee vind. Ook ben ik zoekende naar een manier om straks werk, vrije tijd en het traject te combineren... sowieso heb ik het nog nergens verteld omdat het nog zo ontastbaar is allemaal....

Nog meer aan de start fase op dit forum? Of al begonnen maar toch leuk mee te praten?

Groetjes!
Er is een heel topic over. Het heet "zwanger worden met ivf/icsi deel....". Daar schrijven veel vrouwen en daar haken ook heel veel aan. Het is daar wel erg druk, maar iedereen kan je dus helpen met al je vragen.

Zelf gaan mijn man en ik vrijdag voor de intake voor ivf/icsi. Maar wij zitten inmiddels al 1,5 jaar in de MMM (10x iui, 2x een missed abortion) dus ervaring met het combineren van het traject met de rest van mijn leven heb ik al wel.
Jammer... Ik begin er pas volgend jaar aan :-) Eerst nog even wat sparen.

Ik ga je topic wel volgen. Er is al een ivf/icsi topic, maar die zitten vaak allemaal al ver in de molen dus ik begrijp de behoefte wel om wat "beginners" bij elkaar te krijgen.

Waar ga je in behandeling? Ik zie dat onze regio's niet ver van elkaar liggen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind persoonlijk dat topic heel groot daarbij zitten de meesten daar al een ruime tijd in het traject... vandaar mn starters topic idee.

Ik kom in eindhoven tilburg in het traject...

Mssfidler gaat alles combineren je goed af? Weet je werkgever ervan?
Alle reacties Link kopieren
Love, je bent van harte welkom hoor! Ik is inderdaad best druk soms en ja, sommigen zitten er al een langere tijd en hebben al veel ervaring. Ik merk wel dat velen dat ook fijn vinden als er dringende vragen zijn om gerustgesteld te worden. Er zijn vaak van die vragen waarvoor je het ziekenhuis niet gaat bellen, maar waar je wel de hele dag over na blijft denken. Voel je vrij om mee te schrijven, maar als je toch liever een nieuw topic hebt, van mij mag je hoor!
Ja mijn werkgever weet er van, dat scheelt enorm. Ik heb vrij veel grip op mijn agenda en daar waar niet heb ik een collega ingelicht zodat ik alleen maar even een appje hoef te doen dat ik "naar het ziekenhuis moet" en ze vangen me op.

Vooral het psychische gedeelte van het traject is loodzwaar, afgelopen 2 jaren waren tegenslag na tegenslag. Praktisch gezien vind ik het wel meevallen, maar de echo's voor de iui waren meestal voor het werk aan en de iui zelf ergens in de middag. En het scheelt dat onze werkgevers dus zo flexibel zijn.
Slikken/spuiten/echo's/puncties moet je gewoon doen, maar elke keer die tegenslag is wat het zwaar maakt. En ik heb het idee dat ik toch altijd wat humeurig word van de hormonen wat dan ook weer niet zo leuk is voor mijn omgeving. En het is inderdaad niet uit te leggen aan een buitenstaander wat zoiets met je doet. Mensen denken toch dat het wel goed komt, terwijl er toch een reële kans bestaat dat het niet goed komt als je in zo'n traject zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu in afwachting of iui nummer 9 is gelukt of niet..
Als ik weer ga menstrueren, gaan wij gelijk door naar ivf..
Super spannend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel ben ik aan de pil voor IVF, vorige week heb ik de prikinstructie gehad en 7 sept begin ik met hormonen prikken.
Mijn werkgever is op de hoogte en ik krijg alle medewerking die ik nodig heb voor het traject.
Alle reacties Link kopieren
Begin je trouwens altijd met de pil? Ik heb dat niet kunnen lezen namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Nee niet altijd, ziekenhuis kan het voorschrijven omdat het hele traject dan makkelijker te plannen is.

En het heeft volgens mij ook te maken met een lang of kort ivf schema.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Love,

Hier ook redelijk nieuw in de mmm.
Begin dit jaar zijn wij verwezen. In eerste instantie kregen wij te horen gelijk te moesten starten met icsi vanwege de slechte spermakwaliteit.
Hierna was er nog een spermaonderzoek en die was toch iets beter en mochten we starten met iui.
Nu 3 iui verder, waarvan we deze week de 3e hebben gehad met helaas voor de 2e keer erg slecht sperma.
Dus nu stoppen we toch met de iui en hebben we in september een gesprek voor icsi.

Ben jij al voor intake geweest in het ziekenhuis/fertiliteitcentrum?
Hoi TO,

Hier een oude IVF'er, mijn zoontje is inmiddels bijna 4 maanden.

Over het combineren: ik heb in de hele IVF 3x een echo gehad en toen punctie en terugplaatsing. Die echo's waren in de ochtend, ging ik daarna naar werk. Voor de punctie heeft werk me ziekgemeld en ik ben de 2 dagen erna ook ziek thuisgebleven, want bij mij was de punctie echt heel pijnlijk en zat tegen overstimulatie aan dus het ging lichamelijk helemaal niet zo goed. Daarnaast reageerde ik heel slecht op de verdoving die ik kreeg en was dus helemaal niet lekker. De dag van de terugplaatsing was een zaterdag maar als dat een doordeweekse dag is bij jou zou ik hem ook vrijnemen, want ik kom me die dag toch niet concentreren.
Het spuiten zelf gaat prima icm werk, ik deed dat gewoon als ik 's avonds thuiskwam. Helaas was ik wel doodziek van de decapeptyl, dus dat was minder. Toen de gonal-f erbij kwam ging dat beter, al voelde ik me nog 93 :-P
Het lijkt me wel zaak om je werk in te lichten, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je erg veel werk moet missen. Ik heb echt pech gehad met mijn IVF en heftige reactie op de hormonen en ben een van de weinigen die het lichamelijk echt heel zwaar vond (zwaarder dan psychisch). De meesten kunnen makkelijk werken tijdens de behandeling en merken bijna niets van bijwerkingen.

Maar weet dat het wel bestaat. Ik was door iedereen voorbereid op hoe zwaar IVF psychisch zou zijn, maar er is ook gewoon een kans van zo'n beetje 1 op 3 dat je in 1x zwanger bent en een kind krijgt. Ik vond de aanloop naar de IVF toe veel zwaarder en ben toen in therapie geweest, waardoor ik eigenlijk psychisch heel relaxt door die IVF heen ging, terwijl ik heel wat had verwacht op dat vlak.

Maar niemand had me erop voorbereid dat ik een week de trap nauwelijks af zou kunnen komen door de decapeptyl. Ik kon ook niet meer autorijden, leek wel dronken de hele dag. Of dat ik zo'n napijn zou hebben na de punctie.

Dat is opzich goed nieuws, want dat betekent dat het niet vaak voorkomt, en bij jou dus waarschijnlijk ook niet. Maar wat mssfiddler zegt, dat het lichamelijk allemaal een kwestie is van dat je 'er doorheen moet', dat is dus niet altijd zo.

@pil: je hebt kort en lang protocol. Kort protocol is sowieso zonder pil, lang protocol kan allebei. Ik heb zonder pil gekregen maar als je cyclus niet volstrekt regelmatig is moet je toch wel aan de pil zodat ze je eerste prikdag goed kunnen plannen. Bovendien is het in sommige ziekenhuizen erg druk en dan kunnen ze makkelijker je behandeling inplannen.

Wat betreft de onzekerheid: ja dat is de MM. Dat is gewoon kut en dat gaat niet weg tot je je kind in je armen hebt. Of eigenlijk dan nog niet, want dan gaat de angst om nooit kinderen te krijgen over in de angst om ze te verliezen. Maar het lullige is dat je als MM'er al kennismaakt met dat gevoel vóór je kind er is, ipv zoals de rest van de wereld erna.

Veel sterkte en succes! Hopelijk ben je gewoon gelijk zwanger :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Super fijn jullie reacties, onwijs bedankt!

Ik heb de afgelopen weken een beetje rot gevoel gehad zovan t besef komt toch binnen dat de normale weg niet gaat lukken. Heb forum even links laten liggen maar zit nu weer wat te lezen.

Het andere topic gaat me wel heel snel...misschien kan ik dat later wel bijhouden...lux super bedankt voor het delen van jouw ervaringen en gefeliciteerd dat het is gelukt!!
Ik hoop er ook het beste van... en ook dat het lichamelijk meevalt want ik ga de komende twee maanden ook nog voorbereiden oo een verhuizing. Gelukkig hoef ik zelf niet veel te doen alleen het vervem straks maar dat zien we dan wel.

We hebben aankomende dinsdag een intake op de poli. Ben wel super nieuwsgierig hoe lang het dan uiteindelijk nkg duurt voor de start. Vanaf de eerste aankomende menstruatie zal wel niet want die is er al rond 12 september... dus dan zal ik daar maar een week of vijf bij optellen of wellicht moet ik denken aan een wachttijd? Bij de gynecoloog zeiden ze van niet...


Roxx is het gelukt??

Weet iemand verder hoe lang het duurt vanaf intake?

Hoe gaat het met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Love,

In mijn ziekenhuis kwam ik voor een evaluatiegesprek na 3 mislukte iui's. De arts stelde voor om over te gaan naar ivf en daar zou ik een maand later mee beginnen. Ik vroeg of ik ook direct mocht beginnen omdat ik net aan het begin van m'n menstruatie was. De arts keek even in de computer en vroeg ons mee te gaan voor een uitgangsecho. Daarna prikinstructie gekregen en ik ben nu heel pril zwanger van de eerste poging!

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dat je je rot voelt en het besef komt. Ik vergelijk het zelf met een rouwproces waar je door heen gaat.
Weet dat het niet vreemd is!

Volgens mij is de wachttijd per ziekenhuis echt verschillend. Maar heb ook wel gehoord dat vanaf intake soms direct begonnen kan worden.
Ik hoop voor je dat je direct kan starten.
Als dit traject nodig is, is het ook fijn dat je dan maar direct eraan kan beginnen.

Lichamelijk gezien valt er volgens mij ook niets van te zeggen. Ken 2 personen die enorm ziek zijn geweest van de hormonen, maar weet ook dat een ander er 'fluitend' doorheen is gegaan.
Volgens mij moet je het op je af laten komen.

Wij hebben over 3 weken het evaluatiegesprek na 3 mislukte iui's staan. En dit wordt dat ook gelijk het gesprek voor icsi. Ik ben ook erg benieuwd wanneer wij kunnen starten.

Wat betreft werk, ik werk in een heel klein team. En heb daarnaast werk, waarbij ik niet zomaar weg kan. Ik heb ervoor gekozen om open te zijn over ons traject. Er is vooral veel begrip, voor mij werkt dat erg prettig.

Succes dinsdag!
Alle reacties Link kopieren
Helaas is onze 9e iui poging niet gelukt.
Ben inmiddels aan de pil begonnen en kan vandaag alle hormonen gaan ophalen.
Het gaat nu echt beginnen. Zo spannend!!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gesprek gegaan Love22?
Alle reacties Link kopieren
Roxx (en anderen) succes! Ik ben vorig jaar zwanger geworden na een ICSI behandeling. De verse tp bleef niet plakken, de cryo erna wel.
Bij mij ging het spuiten heel makkelijk, weinig last. Punctie was niet prettig, maar goed te doen.
Ik ken zat mensen bij wie het wel snel raak was, dus houd je ook vast aan dat soort gevallen! Soms heb je net even een klein beetje hulp nodig.
Alle reacties Link kopieren
Super jammer roxx! En wat. Eel pogingen zeg! Is dat normaal?

Lilly ja ik weet het...laten we t hopen :-).

Dinsdag gesprek gehad met gynecolog fertilliteit. Omdat hij nog een klein beetje twijfels heeft of eventueel iui nog een oplossing kan zijn is er weer bij beiden bloed geprikt en moest partner voor de vierde keer wat inleveren pfff....

We zijn wel al in traject gezet. Woensdag info avond en donderdag vervolg gesprek na test uitslagen. Ik vind het wel een beetje eng eigenlijk en weet ook niet goed wat ik van iui moet verwachten ls de twee gynecologen hiervoor zeiden dat iui geen optie is. Bedoel om nu met minimaal vertrouwen zoveel pogingen iui eerst te doen ik weet niet zo wat ik daarmee moet.

We gaan het zien.

Hoe gaat het met iedereen verder?
Alle reacties Link kopieren
roxx en love ik was juist blij dat we naar ivf mochten omdat ik het gevoel had dat de iui toch niet zou aanslaan. Mijn man had ook telkens maar net genoeg zaad voor de iui's dus daar kwam mijn gevoel denk ik vandaan.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt Love. Heel veel succes Roxx! Ik hoop dat je snel een positieve test hebt. En voor de andere dames natuurlijk ook!
Hoi,

Mijn vriend heeft 2 weken geleden een TESE operatie ondergaan. Met goed nieuws. Er zijn 8 rietjes ingevroren. Wij gaan het icsi traject hierdoor in.
Ik moet maandag bloed laten prikken en 3 oktober krijgen we hier de uitslag van. Inwendig onderzoek ook al gehad en dat zag er goed uit. De arts heeft al verteld dat als alles goed verloopt en het de eerste keer zou lukken dat we al een half jaar verder zijn.
Ik merk dat ik alles best zwaar vind. Oa op kraamvisites. Dat een vriendin verteld dat ze zwanger is. Ik gun het iedereen maar mezelf ook!. We zijn ondertussen vanaf het eerste moment van de ha nu bijna een half jaar verder.
Het is allemaal maar afwachten. En als ik iets slecht kan is dat het wel haha. :facepalm:
Goed nieuws Leonie!

En het traject duurt inderdaad lang... herkenbaar hoor. Geduld is ook niet mijn sterkste punt... Ik vind ook dat het nu wel eens mijn beurt is, en dan niet alleen om zwanger te raken, maar ook dat het blijft leven. Vorige maand was het een jaar geleden dat ik een positieve test had en dat vond ik wel even moeilijk.

Wij gaan nu eerst verhuizen en beginnen dan met ivf, maar dat betekend eind september al aan de pil en pas in november de punctie. Het is inmiddels 2 jaar geleden dat we bij de huisarts aanklopten en ondanks dat de iui leek te werken staan we nog steeds met lege handen. Ik probeer er maar niet meer zo veel mee bezig te zijn en te genieten van de andere dingen in het leven. Ik wil ook niet terugkijken op een gifzwarte periode die straks meer dan 3 jaar van mijn leven heeft vergald namelijk.
@missfiddler

Hoe gaat het met je? En de verhuizing?
Wat lief dat je naar me vraagt Leonie :)

Met mij gaat het goed, we zijn in september verhuisd en dit huis is echt ons droomhuis. Echt genieten hier.

In oktober ben ik begonnen met prikken en eind november heb ik de punctie gehad. In eerste instantie groeide er maar 1 eitje, maar na ophoging van de menopur toch 6. Op zich heb ik weinig last gehad van de hormonen. Ik vond de pijnstilling bij de punctie wel erg, ik werd er erg misselijk van en heb de hele dag op bed gelegen.

Helaas waren er van de 6 eicellen maar 2 bevrucht. Eentje hebben ze teruggeplaatst en de andere konden ze gelukkig invriezen. Helaas maar 2 kansen dus deze ivf.
Maar soms is 2 genoeg, 2 weken na de terugplaatsing stond ik met een positieve test in mijn handen en tot op heden gaat het goed. Inmiddels ben ik 10 weken zwanger, maar we houden nog even een slag om de arm want het is al een keer eerder misgegaan bij 10 weken. Maar so far so good.

Hoe gaat het met jou Leonie?
@missfiddler
Ow wat goed om te horen. Fijn zeg. Ik ga voor je duimen dat het goed blijft gaan.

Ik ben gisteren begonnen met prikken.
Beetje branderig en rode vlek maar die was na 2 uurtjes weg getrokken!
Ben erg benieuwd naar alles hoe het gaat lopen.
Merk dat ik af en toe niet erg stabiel ben kwa emoties. Maar ook erg druk🙈
Vriendlief is bezig een eigen zaak op te starten. 6 april gaan we trouwen en dan nog dit traject.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven