Allerlaatse IVF/ICSI poging, wie ook?

28-08-2017 10:53 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,

Helaas gaan wij over twee weken aan onze allerlaatste ICSI poging beginnen en dat voelt zo raar.. zo definitief.. zo erop of eronder. Hebben jullie dat ook? Ik zal ons verhaal kort schetsen.

In december 2013 ben ik met de pil gestopt, in mei 2014 had ik een positieve zwangerschapstest en in februari 2015 is onze dochter geboren. Zij is nu een gezonde peuter van 2,5 jaar. Ik had er - doordat zwanger worden zo gemakkelijk ging - een groot vertrouwen in dat zij binnen enkele jaren een broertje/zusje zou krijgen. Maar het loopt anders.

In april 2016 ben ik weer met de pil gestopt. Omdat ik niet wist wanneer mijn eisprong was, ben ik ovulatietests gaan gebruiken. Die deden niets, dus ik ben in december 2016 naar de huisarts gegaan. Ik had het gevoel dat er iets niet klopte. Gelukkig pakte mijn huisarts (na een klein beetje aandringen) door en is er bloedgeprikt. In januari 2017 kregen we de uitslag: mijn LH en FSH zijn te hoog (15,6 en 31,5) en mijn AMH veel te laag (lager dan 0,1). De overgang komt eraan. Bam! Ik moest nog 33 worden. Tot overmaat van ramp bleek het zaad van mijn man ook superslecht te zijn.

April 2017: ICSI 1. Lang protocol met de pil, decapeptyl, 300 Menopur, Ovitrelle en Utrogestan. Resultaat: 2 follikels, 2 eitjes, 1 embryo, 1 verse terugplaatsing. Niet zwanger.

Juli 2017: ICSI 2. Kort protocol met decapeptyl, 300 menopur, Ovitrelle en Utrogestan. Resultaat: 6 follikels, 3 eitjes waarvan 2 rijp, 1 embryo, 1 verse terugplaatsing. Niet zwanger.

September 2017: ICSI 3. Zelfde protocol als ICSI 2, al verwacht de arts maximaal 2 follikels. De vorige keer zou een gelukstreffer geweest zijn. Ik vind het zo lastig om te accepteren dat dit de laatste kans is... herkent iemand dit?

Sorry voor het lange verhaal. Kort vertellen blijkt toch lastig voor mij :-$
Alle reacties Link kopieren
Heftig! Geen ervaring met laatste poging maar wel met t feit dat het bij de eerste makkelijk ging en de tweede 3 jaar MM heeft gekost om hem te krijgen.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk is dit een goede poging
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ervaring. Maar ik wil je wel een dikke knuffel geven. Het is zo'n rotproces.

Is een aanvullende verzekering bij UMC voor nog een poging 4 & 5 een optie voor je? Zeker als je met weinig terugplaatsingen zo snel door de pogingen heen gaat kost het je niet zo veel extra geld...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus kreeg na 10 jaar alles proberen ook een laatste poging IVF (daarvoor al allemaal andere dingen geprobeerd) en kreeg daaruit een drieling. Zij had enorm geluk natuurlijk. Ik hoop dat jullie ook heel veel geluk hebben bij deze allerlaatste keer. :hug:

Ik duim voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Flipje, wat een goede tip!! Ik dacht altijd dat deze verzekering alleen voor werknemers van umc was!! De aanvullende verzekering zou voor mij ontzettend duur zijn (€80,00 per maand) maar nog altijd stukken goedkoper dan alles zelf betalen!! Heel erg bedankt voor je tip. Deze gedachte geeft me wat lucht!!
lou28 schreef:
28-08-2017 12:13
Flipje, wat een goede tip!! Ik dacht altijd dat deze verzekering alleen voor werknemers van umc was!! De aanvullende verzekering zou voor mij ontzettend duur zijn (€80,00 per maand) maar nog altijd stukken goedkoper dan alles zelf betalen!! Heel erg bedankt voor je tip. Deze gedachte geeft me wat lucht!!
Het wordt niet geadverteerd, maar iedereen kan zich aanmelden bij UMC zorgverzekering
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad even gebeld en ik kan me gewoon aanmelden, ook al ben ik al met ICSI bezig. Nou, dat ga ik dus doen als dese poging niet mag slagen!!! Maar eerst.... fingers crossed!!
Alle reacties Link kopieren
lou28 schreef:
28-08-2017 12:36
Ik heb inderdaad even gebeld en ik kan me gewoon aanmelden, ook al ben ik al met ICSI bezig. Nou, dat ga ik dus doen als dese poging niet mag slagen!!! Maar eerst.... fingers crossed!!
Wat goed dat je meteen gebeld hebt.

Dan ben je nu in feite dus nog niet eens over de helft van je pogingen, dat klinkt een stuk beter dan dat je nu echt al zou beginnen aan je laatste!

:)

Maar ik duim voor je dat het helemaal niet nodig is. :redrose:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
28-08-2017 11:50

Is een aanvullende verzekering bij UMC voor nog een poging 4 & 5 een optie voor je? Zeker als je met weinig terugplaatsingen zo snel door de pogingen heen gaat kost het je niet zo veel extra geld...
Even ingelogd om je hier op te wijzen, maar zie dat Flip mij voor is geweest. Zelf ben ik ook zonder acceptatieproblemen bij UMC verzekerd en zwanger geworden van poging 5. Zelfs een second opinion in Nederland èn één in België inclusief vervolgbehandelingen zijn gewoon vergoed. Een hele opluchting.

Ik hoop natuurlijk dat je deze pogingen niet nodig hebt en wens je veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden, ik ben nu al blij met dit topic! Een hart onder de riem van Bretnay, een succesverhaal van Veensteker en een superfijne tip van Flipje en Celpa. Poging 3 van 5 voelt zo anders dan poging 3 van 3!!

Neemt niet weg dat er zenuwen zijn hoor, maar het voelt wat minder definitief. Omdat ik zo ontzettend veel stimulatie nodig heb, kunnen wij zelf geen vierde of vijfde poging betalen. UMC zorgverzekering geeft weer perspectief. Al zijn mijn eitjes bijna op en kan ik natuurlijk pas in januari met de eventuele vierde poging starten...

Ik vestig mijn hoop (dus) op poging 3. Over een dikke maand weten we of die gelukt is. Het gaat zó snel met maximaal 1 embryo per keer...
Heftig joh! Ik zou poging 4&5 dan overwegen in Gent of Dusseldorf te doen, daar doen ze schijnbaar meer met POF dan in NL.

Al hoop ik natuurlijk dat het helemaal niet nodig is :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook. Ga me vanaf volgende week ook weer focussen op poging 3. Volle bak ertegenaan en maar weer duimen.
Alle reacties Link kopieren
jeetje lou wat heftig lijkt me dat voor je. ik kan me nauwelijks voorstellen hoe het is, om je kinderwens (ook al is het voor een tweede) bijna aan de kant te moeten zetten terwijl je nog zo graag wilt. Fijn dat je hier al zulke goede adviezen hebt gekregen! Zo loont het toch weer om even steun te zoeken! veel succes komende ronde, ik wens je het van harte toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier trouwens ergens ook iets in een redelijk recent topic over POF over DHEA (voedingssupplement) gelezen dat het je eicellen wat zou kunnen verjongen. Misschien kan je dat nog vinden? Ik dacht dat Fruity of iets dergelijks dat schreef, maar pin me er niet op vast :-).
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
DHEA zou ik niet echt voedingssupplement noemen, het is een (lichaamseigen) hormoon.
Daar doen ze in het buitenland wat meer mee dan hier geloof ik. Je kunt je DHEA spiegel trouwens wel gewoon in NL in je bloed laten bepalen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Hoi Lou,

Even een hart onder de riem..
Zelf heb ik ook POF (was 30 toen ik er achter kwam) en heb in Düsseldorf 2 ICSI pogingen gedaan, inmiddels 2,5 jaar geleden. Er werd daar inderdaad DHEA gebruikt. Verder had ik een kort protocol met Femoston ipv de pil en Menopur 450. Beide keren kwam er ook maar een embryo uit, de eerste keer ben ik heel kort zwanger geweest maar bij de 2e poging bleek nog duidelijker dat het ook om kwaliteit van eicellen gaat: geloof 5-7 eicellen, maar maar 1 bevruchting. Wel ben ik heel tevreden met de begeleiding in Dussseldorf.
Wij hadden nog geen kinderen en hebben uiteindelijk gekozen voor eiceldonatie.

De tip van de verzekering is wel een goede, dank Flipje! Heb in mijn omgeving nog wat mensen in de MM, zal hem doorgeven.
Geen ervaring, maar heb wel via kennissen in de MM vernomen dat bevroren embryos het vaak beter doen dan verse. Misschien een optie om te bespreken met je arts?

Hoe dan ook, succes!
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is het juist andersom? In elk geval in NL liggen de slagingspercentages voor verse embryo's een heel stuk hoger dan die voor ingevroren embryo's.

Bij een verse tp is je baarmoeder slijmvlies ook veel beter en dikker opgebouwd, door de gebruikte hormonen in de simulatiefase.

Plus dat je met een ingevroren embryo nog maar moet afwachten of hij het invriezen en ontdooien überhaupt overleeft...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Mijn arts zei hetzelfde als Flipje. Nog los van het feit dat ik meestal maar 1 embryo heb, is de kans dat er iets ingevroren kan worden maar 50% omdat alleen de allerbeste embryo's daarvoor in aanmerking komen. Van de ingevroren embryo's gaat vervolgens nog eens 50% verloren doordat ze het ontdooien niet overleven.

Overigens zit ik nog steeds op dat verrekte wachtbankje. Cyclusdag 32 vandaag... ik durf niet te testen omdat ik bang ben dat het door de overgang komt... met zo'n laag AMH kan het allemaal zomaar ineens stoppen. Dat wil ik écht niet o_o
Alle reacties Link kopieren
En ik ben weer van het wachtbankje gevallen. Vanaf morgen weer spuiten...
Alle reacties Link kopieren
lou28 schreef:
11-09-2017 18:38
En ik ben weer van het wachtbankje gevallen. Vanaf morgen weer spuiten...
.
Shit. Succes lou, ik ga vanaf zondag weer spuiten...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Lou, wat rot dat je helaas toch van het wachtbankje gevallen bent.
Ik kan je alleen maar aanraden om ook naar Dusseldorf te gaan voor een SO. Ik heb wel een normaal AMH, maar ben moeilijk te stimuleren en mijn eierstokken lijken eerder op een laag AMH dan een voor mijn leeftijd prima AMH. Decapeptyl vonden ze een veel te zware remmer voor mij, ik had wat subtielers nodig en meer FSH. Met als resultaat een veel betere score dan in NL (maar nog niet zwanger helaas...) Ook was DHEA te laag en wordt aangevuld. Ze doen er veel meer, veel meer op de persoon afgestemd en kan je echt alleen maar aanraden daar voor een SO te gaan. Misschien is het handig om te weten dat ze bij ons aangaven dat we ong 2000-2500 euro zelf zou moeten betalen. Tot nu toe is het daar ruim onder gebleven. Ik dacht dat Dusseldorf de place to be was voor vervroegde overgang en Gent bij herhaalde miskramen. Hoewel Gent ook veel meer doet bij vervroegde overgang dan NL.
Sterkte en ik hoop dat het allemaal niet nodig blijkt te zijn om naar het buitenland uit te wijken!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Flipje, jij ook veel succes! We gaan er samen tegenaan! Ik duim ook voor jou! :thumbsup:

En dank voor de tip animal, ik ga het eens overwegen als deze poging weer mislukt. We gaan nu eerst maar eens deelnemen aan de assisted hatching studie en duimen dat we in de juiste groep worden ingedeeld! Ik heb goede hoop op die techniek!
Alle reacties Link kopieren
Update: ICSI 3 is afgebroken en omgezet in een escape-iui. Er groeiden slechts 2 follikels waarvan er eentje in groei achterbleef. Over twee weken starten we met ICSI 3.2 (tenzij ik zwanger ben van de escape-iui... je moet ergens in geloven toch...)
Alle reacties Link kopieren
Ah bah, wat balen zeg!! Shit. Wel goed dat je het hebt afgebroken om een poging te sparen.

En ik duim gewoon met je mee.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven