Nieuwe baan en zwanger

22-10-2017 10:53 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft de ultieme tip. Afgelopen week begonnen met een nieuwe baan.
Momenteel ben ik 13 weken zwanger. Hoe kan ik het mijn leidinggevende het beste vertellen? Tijdens de sollicitatieprocedure wist ik nog niet dat ik zwanger was.
Heeft die procedure langer dan 3 maanden geduurd?
Gewoon niks zeggen joh, en als je erg dik wordt zeggen dat je teveel eet.
Ik heb het op mijn eerste werkdag meteen verteld, was toen 10 weken ofzo. Nooit een probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
Whiterabitt schreef:
22-10-2017 11:04
Ik heb het op mijn eerste werkdag meteen verteld, was toen 10 weken ofzo. Nooit een probleem geweest.
Dan heb je geluk gehad.
Voor het zelfde geld verzint de werkgever een flutreden om in je in de proeftijd te ontslaan en dan zit je zonder baan.

En zie dan nog maar eens aan nieuw werk te komen als je al zichtbaar zwanger bent.

Pas vertellen na de proeftijd.
Dan ben je tenminste zeker van je baan.

Ook na je proeftijd heeft je werkgever nog voldoende tijd om vervanging te regelen voor in je verlof.
Tenminste als de zwangerschap volgens planning verloopt.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
22-10-2017 11:01
Heeft die procedure langer dan 3 maanden geduurd?
Gewoon niks zeggen joh, en als je erg dik wordt zeggen dat je teveel eet.
Opzegtermijn lijkt me? En ze weet het pas hooguit twee maanden neem ik aan. Bij mij zaten er ook een paar maanden tussen de procedure en het in dienst treden.
OT: lastig! Heb je een proeftijd, en zo ja hoe lang? Als dat een maand is zou ik die denk ik afwachten. Anders zou ik meteen open kaart spelen. Een proeftijd van twee maanden ga je niet volmaken zonder dat het opvalt, en als je geen proeftijd hebt maakt het ook niet uit of je het nu vertelt of pas later. Gewoon binnenlopen bij je leidinggevende en het vertellen, waarbij je zegt dat je er zelf erg blij mee bent, maar snapt dat het voor de werkgever wel lastig is. En dan maar hopen op een positieve reactie.
sjoko schreef:
22-10-2017 11:27
Opzegtermijn lijkt me? En ze weet het pas hooguit twee maanden neem ik aan. Bij mij zaten er ook een paar maanden tussen de procedure en het in dienst treden.
OT: lastig! Heb je een proeftijd, en zo ja hoe lang? Als dat een maand is zou ik die denk ik afwachten. Anders zou ik meteen open kaart spelen. Een proeftijd van twee maanden ga je niet volmaken zonder dat het opvalt, en als je geen proeftijd hebt maakt het ook niet uit of je het nu vertelt of pas later. Gewoon binnenlopen bij je leidinggevende en het vertellen, waarbij je zegt dat je er zelf erg blij mee bent, maar snapt dat het voor de werkgever wel lastig is. En dan maar hopen op een positieve reactie.

Ik zou vooral aangeven dat je daarna gewoon van plan bent dezelfde uren te werken als nu. Die 4 maanden overleven ze wel, maar als ze net een fulltimer hebben aangenomen die over 9 maanden 3 dagen gaat werken, kan ik me voorstellen dat ze liever weer op zoek gaan naar een fulltimer.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik een eventuele proeftijd afwachten! Dan weet je zeker dat je niet om één of andere lullige, niet kloppende reden ontslagen word.
Alle reacties Link kopieren
GEFELICITEERD met je zwangerschap én je nieuwe baan :)
Het is zoals het is. Ik zou het zelf denk ik gewoon vertellen. Dat ik het niet wist en dat ik zou begrijpen als het even schrikken voor ze is. Je werkgever mag je hierom niet 'ontslaan'. Mocht je geen verlenging krijgen dan moet dat goed onderbouwd worden en als je het vermoeden hebt dat het wel door de zwangwrschap is.. ik zou bij zón werkgever niet willen werken. Ik denk dat je werkgever je eerlijkheid ook wel zou kunnen waarderen? En je afwezigheid tijdens je verlof wordt door het uwv betaald. Maar ik snap wel dat dit even voelt als een dingetje hoor. Het is je goed recht om zwanger te worden.
Pluisi schreef:
22-10-2017 11:01
Heeft die procedure langer dan 3 maanden geduurd?
Gewoon niks zeggen joh, en als je erg dik wordt zeggen dat je teveel eet.
Wat een domme reactie.. ze is nog niet eens drie maanden zwanger. Zeker niet als je de bonusweken eraf haalt.

To, ik zou bij jezelf nagaan of jij je erg onprettig voelt door het nog geheim te houden. Als dat zo is nu vertellen. Anders nog even uitstellen om een goede indruk te maken?
Wat een vals advies om eerst je proeftijd af te wachten voordat je het vertelt. Echt niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
22-10-2017 15:11
Wat een vals advies om eerst je proeftijd af te wachten voordat je het vertelt. Echt niet ok.
Waarom is het vals om de werkgever de mogelijkheid te ontnemen om je te ontslaan vanwege je zwangerschap?
Waarom is het beter om als zwangere werkloos thuis te zitten?
Taralina schreef:
22-10-2017 15:11
Wat een vals advies om eerst je proeftijd af te wachten voordat je het vertelt. Echt niet ok.
Ja, zo zijn vrouwen :-D
Alle reacties Link kopieren
Bebis schreef:
22-10-2017 12:06
GEFELICITEERD met je zwangerschap én je nieuwe baan :)
Het is zoals het is. Ik zou het zelf denk ik gewoon vertellen. Dat ik het niet wist en dat ik zou begrijpen als het even schrikken voor ze is. Je werkgever mag je hierom niet 'ontslaan'. Mocht je geen verlenging krijgen dan moet dat goed onderbouwd worden en als je het vermoeden hebt dat het wel door de zwangwrschap is.. ik zou bij zón werkgever niet willen werken. Ik denk dat je werkgever je eerlijkheid ook wel zou kunnen waarderen? En je afwezigheid tijdens je verlof wordt door het uwv betaald. Maar ik snap wel dat dit even voelt als een dingetje hoor. Het is je goed recht om zwanger te worden.

Een werkgever hoeft niet te onderbouwen waarom hij iemand in de proeftijd ontslaat.
Een werkgever hoeft ook niet te onderbouwen waarom een contract niet verlengd wordt.

Een beetje werkgever is wel zo slim om niet te zeggen dat je vanwege je zwangerschap er uit vliegt.
Je haalt dan je contractverlenging niet eens. Een werkgever die geen zwangere wil gaat dan van de proeftijd gebruik maken om to te ontslaan.
Bewijs dan maar eens dat het vanwege de zwangerschap was. En je net nieuwe collega's komen echt niet voor je op. Die willen geen slechte relatie met de baas.

Een baas die er geen problemen mee heeft dat je zwanger bent kan het je moeilijk kwalijk nemen dat je het niet eerder had verteld.
Want waarom zou je dat hebben gemoeten als hij toch niet van plan was je te ontslaan en er ruimte genoeg is om nog een vervanger te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-10-2017 11:34
Ik zou vooral aangeven dat je daarna gewoon van plan bent dezelfde uren te werken als nu. Die 4 maanden overleven ze wel, maar als ze net een fulltimer hebben aangenomen die over 9 maanden 3 dagen gaat werken, kan ik me voorstellen dat ze liever weer op zoek gaan naar een fulltimer.
Dan moet je dat wel echt menen dat je full time zou willen blijven werken. Ik zou dat niet willen met een kind.
Tijdelijk contract of vast?

Tijdelijk en 6 maanden?
Dan moet je zelfs niets vertellen.

Vast contract?
Eerst maar es je proefperiode door.
Zodat je tenminste al iets bewezen hebt.

Reken er bij een tijdelijk contract maar op dat je geen verlenging krijgt.
Taralina schreef:
22-10-2017 15:11
Wat een vals advies om eerst je proeftijd af te wachten voordat je het vertelt. Echt niet ok.
Hoezo? Je hoeft pas een aantal weken voor je verlof je werkgever in te lichten. Daarnaast is het helaas nodig in NL. Kijk maar eens hoeveel vrouwen om vage redenen geen contractverlenging krijgen bij zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
pas na proeftijd vertellen . En ik zou zou lang mogelijk wachten. Je bent niets verplicht nl. Niets vals aan.. Er zijn nog zat werkgevers die je eruit knikkeren omdat je zwanger bent
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties. Momenteel zit ik tot eind van het jaar nog in mijn detacherings contract. Daarna is de bedoeling om bij het bedrijf in dienst te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook de proeftijd afwachten, je bent je werkgever niet verplicht het eerder te vertellen. Ik snap het wel als je je er ongemakkelijk bij voelt. Ik heb sinds 2,5 maand een nieuwe baan. Ik ben nu 9 weken zwanger, ben kort nadat ik ben begonnen met de baan zwanger geworden. Ik maak me ook druk over de reactie van mijn baas, en of mijn contract straks verlengd gaat worden, deze loopt 1 maand voor mijn verlof zou beginnen af. Ik wil het rond de 12 weken gaan vertellen maar kijk er dus wel tegenop.
missitalica schreef:
22-10-2017 20:47
Bedankt voor al jullie reacties. Momenteel zit ik tot eind van het jaar nog in mijn detacherings contract. Daarna is de bedoeling om bij het bedrijf in dienst te komen.
Zit je al bij je toekomstige werkgever gedetacheerd? Ik heb in een dergelijke situatie gezeten en ik heb meteen open kaart gespeeld. Niets zeggen voelde absoluut niet ok voor mijzelf. Mijn baas waardeerde mijn eerlijkheid en zei dat hij blij was het nu al te weten. Verder is het nooit een probleem geweest: ik heb er nog jaren met plezier gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ben inderdaad al gedetacheerd bij de toekomstige werkgever. Ga het denk ik komende week vertellen met een traktatie in me tas voor de collega’s ik ga er maar positief in!
missitalica schreef:
23-10-2017 19:20
Ben inderdaad al gedetacheerd bij de toekomstige werkgever. Ga het denk ik komende week vertellen met een traktatie in me tas voor de collega’s ik ga er maar positief in!
Succes! Altijd spannend zo'n vertel-moment. Goed om er positief in te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Spannend! In jouw situatie zou ik het ook nu vertellen. Voor het einde detachering wordt het sowieso duidelijk, dus langer wachten heeft geen zin, en 13-14 weken is wel een 'logisch' moment om het te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Dacht geef nog even een update! Het nieuws is heel goed ontvangen pak van me hart!
Eigenlijk verschrikkelijk dat vrouwen zich hier druk over moeten maken.....
Gefeliciteerd TO, en fijn dat het goed viel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven