Vriendschappen na de zwangerschap

16-11-2017 11:55 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie kent dat na de geboorte van jullie kind(eren) sommige vriendschappen erg zijn veranderd? Juist van wie je dat eigenlijk niet had verwacht?

Je leven veranderd natuurlijk enorm (al dacht je van niet)....zelf heb ik echt wel de tijd om af te spreken. Dat doe ik ook nog steeds.
Alleen zie ik m’n beste vriendinnen (allen met kinderen) nog hooguit 2 x per jaar. Zo weinig terwijl het eerder veel meer was. Ik hoor weinig meer en zelf appen/bellen neemt nu dan ook van m’n kant af.

Wel wil 1 altijd op mijn dochters verjaardag komen en doet alsof we zo belangrijk zijn.
Haar verjaardag nadert en ik merk dat ik er wat tegenop zie omdat er veel afstand is gekomen.

Ik heb eerder dit jaar aangegeven dat ik het jammer vind dat we elkaar zo weinig zien. Daar wordt dan ja op gezegd en op dat moment grootste plannen gemaakt. In de praktijk komt er weinig / niets van.

Andersom deed ik veel leuke dingen altijd met haar en haar dochtertje. Toen mijn dochter baby was kwam ze nog wel regelmatig langs. Dit jaar heeft ze haar nog maar 1 x gezien.

Ik vind het erg jammer. Had ik dan toch wat vriendinnen die ik vooral zelf onderhield?

Benieuwd wie dit herkend.
Dat vind ik bijzonder om te horen, gezien 't feit dat jullie als vriendinnen exact het zelfde levenspad hebben gekozen dmv kinderen.
Meestal hoor je het vooral bij vriendschappen tussen mensen met en zonder kinderen omdat de belevingswereld enorm verandert.
Alle reacties Link kopieren
TO, het lijkt mij ook heel erg lastig. Is het zo dat jullie allemaal niet bij elkaar in de buurt wonen? Ik heb gemerkt dat de afstand groter wordt als er kinderen bij zijn, want je moet veel meer regelen en meenemen, als je met ze ergens heen wilt gaan.

Blijkbaar kwam de vriendschap meer bij jou vandaan dan bij je vriendin(nen). :hug:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Laat mar
Alle reacties Link kopieren
Wonen ruim een half uur rijden van elkaar vandaan.
Haar dochter is al wel een stuk ouder dan mijn dochtertje dus die fasen verschillen. Maar zij is dus niet de enige. En juist die ontwikkeling bij wie ik dacht de betere vriendinnen.

Snap met de drukke levens en afstand ed dat het veranderd maar dit is weer het andere uiterste.

Snap niet helemaal de woorden dat wij dan zo belangrijk zijn😕
Vind het niet alleen voor mij jammer maar ook dat ze m’n dochtertje niet zien opgroeien.

Heb sowieso beetje het gevoel dat de laatste jaren je echt wel moeite moet doen voor de contacten.
Vind het niet alleen voor mij jammer maar ook dat ze m’n dochtertje niet zien opgroeien.
En voor wie is dat een meerwaarde? Voor jouzelf?
Dat vind ik nu wel de meest bizarre reden om 'n vriendschap gaande te willen houden.

Het lijkt me juist dat je als moeders veel met elkaar kunt delen qua alle toestanden die je door moet maken met je kinderen en wellicht ook grappige anekdotes die medemoeders snappen.
Lekker even tegen elkaar ventileren.
Hoef je niet eens voor bij elkaar over de vloer te komen, dat kan ook via app/telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier zien we elkaar ook allemaal minder, maar we blijven wel regelmatig afspreken, juist omdat we kinderen hebben is het minder, gewoonweg minder tijd, of geen oppas of moe, u name iT.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens hoor redbulletje maar af en toe elkaars kinderen zien vind ik persoonlijk heel leuk.
En juist gesprekken die niet over kinderen gaan vind ik ook prettig.

Zo deelden we dat altijd wel. Maar wat ik zeg sinds ik zelf moeder ben is het anders geworden. Wellicht alleen door t feit dat ik zelf wat minder initiatief neem en ik meer een spiegel krijg nu ik de mensen wat minder zie.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit erg!

Ik vind het heel jammer :( ik baal ervan. Probeer uit alle macht mijn sociale contacten te onderhouden maar ik zit slecht in mijn vel sinds dochter er is.. ik heb gewoon weinig tijd /rust /energie

Gelukkig heb ik nog wel wat vriendinnen die wel het contact blijven onderhouden.. en die het ook snappen (zelf ook druk etc)
1 vriendin heb ik nu al een halfjaar niet gezien of gesproken. .. dan vraag je je af in hoeverre het een vriendin is.. onze levens zijn te verschillend en ik merk ook dat ik er helemaal geen behoefte meer aan heb.. natuurlijke selectie van "vriendinnen " denk ik? Nouja liever 2 goede vriendinnen dan 12 vage..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen kinderen maar merk wel dat ik minder behoefte eraan heb om naar vrienden te gaan die wel kinderen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker. Zie mijn vriendinnen steeds minder en als we wel samen zijn voel ik me er niet altijd bij horen. Weet dat dit ook deels aan mezelf ligt, maar wil niet degene zijn die iedere keer het contact zoekt zoals jij ook zegt.
anoniem_196536 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 22:34
Reden: Typefout
1.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven