Persen tijdens bevalling: hoe doe je dat?

07-01-2018 13:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste kind heb ik geen persdrang gevoeld als ik de verhalen van anderen hoor en op internet lees hoe dit voelt. Ik begreep ook helemaal niks van het persen, ik deed maar wat en het was heel zwaar. Nu komt de tweede bevalling er aan. Best vreemd om de bevalling in te gaan terwijl ik nog steeds niks snap van het hele persen. Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Niet teveel over nadenken.Je eerste kind is er ook uit gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Elke bevalling is anders, misschien heb je het dit keer wel.

Lijkt mij trouwens best raar om op persen te moeten focussen zonder de drang.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 07-01-2018 13:20
39.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Net alsof je gaat poepen. Dus naar beneden drukken. Maar zonder persdrang is het ook heel lastig. Als je straks wel persdrang hebt, dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Het lukt dan namelijk niet om NIET te persen.
Heb je bij je eerste toevallig pijnstilling gehad?

Elke bevalling is anders.

Maar ik vind persen bij een bevalling vergelijkbaar met poepen. Maar dan pers je naar een ander plek.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet meer weet welke kant boven of onder is (dus geen idee hebt waar je heen moet persen), kan je vragen of iemand dat kan aangeven met bijv een vochtig washandje ofzo
Ik mocht niet persen bij mijn laatste bevalling. Geloof me dat voelt echt heel
onnatuurlijk. Persdrang is niet te weerstaan.
Alle reacties Link kopieren
Verloskundige helpt je wel.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar om je OP te lezen, ik had dat ook bij mijn bevalling en soms voelt het wel eens voor mij alsof ik nooit bevallen ben (Ik weet t, slaat nergens op, maar gevoelsmatig is dat zo).

Mijn tip is ook: luisteren naar je vk. De vorige keer is je kind er immers ook uitgekomen en zij kan je het beste begeleiden.
Kleur ook eens buiten de lijnen
Joh al was er geen vk geweest...daar was geen stoppen aan. Ik MOEST persen. Of ik nou wilde of niet. Idd net of je moet poepen maar dan 30x zo hard.
Trouwens dat zeg ik nu wel...op een gegeven moment gaf mijn vk met haar vinger aan waar ik naartoe moest persen en dat hielp wel voor de focus. Maar die kracht komt gewoon vanzelf.
Dat lijkt me lastig zo zonder persdrang.
Ik heb tussen mijn persweeen door nog proberen te persen , maar dat vond ik inderdaad niet te doen en werkte ook minder goed.

Hopelijk heb je volgende keer wel persweeen. En als je ze hebt herken je ze meteen.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
07-01-2018 13:38
Joh al was er geen vk geweest...daar was geen stoppen aan. Ik MOEST persen. Of ik nou wilde of niet. Idd net of je moet poepen maar dan 30x zo hard.
En dat is dus precies die drang waarvan TO zegt dat ze hem nooit heeft gehad, dat kan nu eenmaal voorkomen.

En dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het persen net zo gek voelt als bij degenen die wel de drang hebben en niet mogen persen.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 07-01-2018 13:45
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik had geen persweeen bij mijn jongste, en ik wilde liever niet naar het ziekenhuis.
van de vk kreeg ik 10 minuten om het zelf te proberen.
ik moest op mijn hurken gaan zitten, ze stak een vinger bij mij naar binnen, ik mijn tanden op elkaar geklemd en daar gingen we.

mijn hoofd stond op ontploffen maar het lukte.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zonder persdrang is het inderdaad heel lastig. Achteraf had ik dat ook niet bij mijn oudste. Bij mijn volgende kinderen had ik wel persdrang, dan is het inderdaad heel natuurlijk. Dan hoef je er nauwelijks over na te denken. Maar ook zonder persdrang lukt het, daar heb je ook al ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
07-01-2018 13:52
Zonder persdrang is het inderdaad heel lastig. Achteraf had ik dat ook niet bij mijn oudste. Bij mijn volgende kinderen had ik wel persdrang, dan is het inderdaad heel natuurlijk. Dan hoef je er nauwelijks over na te denken. Maar ook zonder persdrang lukt het, daar heb je ook al ervaring mee.
maar het is wel raar,omdat je helemaal niks voelt.
na al die pijn van de ontsluitingsweeen voel je ineens niks meer.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
niet te veel bij nadenken, en de instructies van de verloskundige opvolgen. en dan je lijf het werk laten doen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
07-01-2018 13:58
niet te veel bij nadenken, en de instructies van de verloskundige opvolgen. en dan je lijf het werk laten doen
Maar dat is denk ik juist het probleem, als je geen persweeen hebt moet je het vooral op eigen kracht doen.
Alle reacties Link kopieren
Madelief1987 schreef:
07-01-2018 14:03
Maar dat is denk ik juist het probleem, als je geen persweeen hebt moet je het vooral op eigen kracht doen.
Iedereen moet het op eigen kracht doen. maar de verloskundige kan beoordelen waar je zit in de bevalling, en hoe je op dat moment moet persen. Want dit verschilt per stadium. Zeker omdat het lijf het niet aangeeft, goed luisteren naar de verloskundige.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn eerste ook geen persdrang. Moest persen op beenweeën... niet te doen. Maar toch kwam hij eruit.
Bij de tweede kreeg ik wél persweeën... Niet te missen! Toen ging het inderdaad vanzelf. Wat een opluchting was dat.
Dus elke bevalling is anders. Zou me er van tevoren niet druk over maken.
Ik heb ook geen persweeën gehad, ik weet precies wat je bedoeld met 'ik deed maar wat.'
Echt heel eng en moeilijk, en het duurde ook erg lang (bijna 2 uur) bij mij.
De pijn van het persen vond ik ook zoveel erger dan de rug en buik weeën.

Durf zelf geen natuurlijke bevalling meer aan. Ga je in het ziekenhuis bevallen? Iemand in mijn omgeving had hetzelfde probleem en die kreeg wel gewoon persweeën bij de volgende bevallingen. Sowieso goed bespreken met de VK dit.
Ik had ook geen persweeën. De eerste keer heb ik zelf maar wat aangeklooid, en dat werd uiteindelijk een vacuümverlossing. De tweede keer kreeg ik weeënopwekkers en toen kwamen de persweeën alsnog (en toen was het met twee keer persen gebeurd ook :D )
Alle reacties Link kopieren
bij de eerste had ook geen persdrang. Het is wel gelukt uiteindelijk maar heb er 2 uur over gedaan. Bij de 2e 3 minuten. Die persdrang was echt een Aha!-moment zeg maar. Dus als je het hebt voel je gewoon wat je moet doen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste had ik ook geen weeën meer. Ik ben met 10 cm ontsluiting naar het ziekenhuis gegaan en aan de weeenopwekkers. Maar nog steeds niets....
Uiteindelijk toch gasm persen. Dr vk gaf aan wanneer ik volgens de monitor een wee had en schreeuwde dan heel hard 'persen! Persen! Persen! Je kan het!', er stonden er 2 mee te duwen op mijn buik en zelfs mijn benen werden in positie gehouden zodat ik dat zelf niet hoefde te doen.
Op mijn eerste vraag 'hoe?' was het antwoord 'alsof je moet poepen'. Dus toen ik uiteindelijk na weet ik veel hoelang persen wat naar buiten voelde gaan zakte ik voldaan terug op het bed en stak mijn armen al uit. Helaas... Ik had slechts een reuzendrol eruit gekregen. Gelukkig kwam er later nog ruim 4 kilo kind uit, net tijdens het bellen dat er een ok gereed moest worden gemaakt.

Bij mijn tweede had ik wel persweeen en daar was inderdaad geen houden meer aan. Die was er dan ook een stuk sneller (vk was nog net op tijd om hem op te vangen).
Dat je bij de eerste geen persweeen had zegt dus echt helemaal niks over de tweede.
Bespreek het met je vk en heb vertrouwen in jezelf: de eerste keer is het ook gelukt!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
07-01-2018 16:32
Op mijn eerste vraag 'hoe?' was het antwoord 'alsof je moet poepen'. Dus toen ik uiteindelijk na weet ik veel hoelang persen wat naar buiten voelde gaan zakte ik voldaan terug op het bed en stak mijn armen al uit. Helaas... Ik had slechts een reuzendrol eruit gekregen. Gelukkig kwam er later nog ruim 4 kilo kind uit, net tijdens het bellen dat er een ok gereed moest worden gemaakt.

Bespreek het met je vk en heb vertrouwen in jezelf: de eerste keer is het ook gelukt!
:rofl: ze zeiden toch ook "alsof" je moet poepen, niet dat je moest poepen ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven