Ervaringen curretage

14-01-2018 15:14 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

De titel zegt het al; ik ben op zoek naar ervaringen van degene die curretage hebben gehad.

Ik weet sinds een paar weken dat de hartjes van mijn tweeling niet meer kloppen. Het ene vruchtje is met 7 weken gestopt, de ander met 9 weken. De miskraam komt op een natuurlijke manier niet op gang, ondanks al een eerdere bloeding en bruine afscheiding. Het vruchtje van 9 weken is overigens al met 1cm gekrompen.

Zelf neig ik naar curretage, want heb veel negatieve ervaringen gelezen over medicatie. Ik ben ook bang dat het bij mij echt een bloedbad (kraan open effect) word aangezien het om een tweeling gaat.

Dus wie heeft er ervaring met curretage en hoe is dat verlopen?

Liefs, Goldielock
Ik heb er weinig van meegekregen, had een dag buikpijn en verder geen klachten.
Alle reacties Link kopieren
Ach dat is hartverscheurend om te lezen, heb geen ervaring met curettage, wilde je alleen even veel sterkte wensen. :hug:
Ach wat ontzettend naar meid! :hug:

Hier een "goede" ervaring met curretages.
Heb er helaas maar liefst 3 gehad.
Ook met heftig bloedverlies de laatste keer tijdens de curretage (dit was 3 maanden geleden) , maar daarna net zoveel als normale menstruatie.
Volgens de gynaecoloog had ik erg veel weefsel, ik was 9,5 week zwanger.

Al met al is het 3x goed gegaan.
Nauwelijks pijn en ook opluchting dat ik na de curretage het af kon sluiten.
Het herstel ging ook heel snel.
Heb een weekje erna rust genomen, maar dat was meer vanwege het psychische herstel
Ik heb vorige week mijn miskraam opgewekt met medicatie. Met 11 weken hoorden we dat het vruchtje is gestopt met leven. Ik heb eerst gekozen voor afwachten maar natuurlijk kwam het niet op gang.
Liefst wilde ik een curettage vermijden, en gekozen voor mifigyne en cytotec. Het was onwijs heftig, veel pijn met krampen net als weeën. Tijdens de cytotec heb ik gevloekt en geschreeuwd dat ik het nooit meer ging doen en ik een curettage wilde. Achteraf ben ik blij dat ik het bewust heb meegemaakt en zo een afscheid heb kunnen doormaken.

De volgende keer is curettage zeker een optie, maar veeg medicatie niet zomaar van tafel omdat je bang bent. :hug: :hug:
Springtouw schreef:
14-01-2018 16:03
Ik heb vorige week mijn miskraam opgewekt met medicatie. Met 11 weken hoorden we dat het vruchtje is gestopt met leven. Ik heb eerst gekozen voor afwachten maar natuurlijk kwam het niet op gang.
Liefst wilde ik een curettage vermijden, en gekozen voor mifigyne en cytotec. Het was onwijs heftig, veel pijn met krampen net als weeën. Tijdens de cytotec heb ik gevloekt en geschreeuwd dat ik het nooit meer ging doen en ik een curettage wilde. Achteraf ben ik blij dat ik het bewust heb meegemaakt en zo een afscheid heb kunnen doormaken.

De volgende keer is curettage zeker een optie, maar veeg medicatie niet zomaar van tafel omdat je bang bent. :hug: :hug:

Lijken me hele goede redenen om een curretage boven medicatie te verkiezen.
En waarom mag angst of geen pijn willen geen reden zijn om die medicatie niet te willen?


Het is voor TO al naar genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 16:09
Lijken me hele goede redenen om een curretage boven medicatie te verkiezen.
En waarom mag angst of geen pijn willen geen reden zijn om die medicatie niet te willen?


Het is voor TO al naar genoeg.
Omdat curettage ook zo zijn nadelen heeft, zoals onder narcose moeten, Ashermansyndroom, beschadigingen an de baarmoeder en ook hier weer net zolang nabloeden als bij het gebruik van medicatie.
Uit ervaring weet ik dat de medicatie erg heftig was en pijnlijk, maar mocht ik nog een keer moeten kiezen, zou ik er zo weer voor Cytotec kiezen. Zeker omdat ik nu weet wat ik kan verwachten. Ondanks de pijn en heftigheid voelde het meer natuurlijk door het vruchtje te verliezen middels weeën, dan door een arts die het eruit moet peuteren terwijl ik onder narcose ben.
Er wordt haar niks opgedrongen, de keuze blijft aan TO. Maar ervaringen worden gedeeld en ook het verhaal over medicatie is een advies.
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 16:09
Lijken me hele goede redenen om een curretage boven medicatie te verkiezen.
En waarom mag angst of geen pijn willen geen reden zijn om die medicatie niet te willen?


Het is voor TO al naar genoeg.
Ik zeg nergens dat angst of pijn geen redenen zijn om curettage te willen. Ik zeg alleen dat medicatie net als curettage een optie is. Medicatie werkt ook bij iedereen verschillend net als hoe iemand een curettage kan meemaken.

En ik weet maar al te goed hoe naar het is Lucifer, het is dan ook nog maar 2 dagen geleden dat ik m'n kind/vruchtje ben verloren.
anoniem_308539 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 16:23
0.71% gewijzigd
Lawtist schreef:
14-01-2018 16:17
Omdat curettage ook zo zijn nadelen heeft, zoals onder narcose moeten, Ashermansyndroom, beschadigingen an de baarmoeder en ook hier weer net zolang nabloeden als bij het gebruik van medicatie.
Uit ervaring weet ik dat de medicatie erg heftig was en pijnlijk, maar mocht ik nog een keer moeten kiezen, zou ik er zo weer voor Cytotec kiezen. Zeker omdat ik nu weet wat ik kan verwachten. Ondanks de pijn en heftigheid voelde het meer natuurlijk door het vruchtje te verliezen middels weeën, dan door een arts die het eruit moet peuteren terwijl ik onder narcose ben.
Er wordt haar niks opgedrongen, de keuze blijft aan TO. Maar ervaringen worden gedeeld en ook het verhaal over medicatie is een advies.
Je ervaring delen kan prima zonder die zin eronder. Vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel :hug:

3 curretages is veel evda! Wat naar :(

Voor jou ook zeker heftig springtouw! Dan zit je al zo dichtbij de veilige zone en dan alsnog gaat het mis :( wel een mooi idee om bewust afscheid te nemen :hug:

Ik lees echt veel meer positieve verhalen over curretage dan medicatie.
Medicatie heb ik ook zeker overwogen, maar door die negatieve verhalen heb ik daar sterk mijn twijfels over. Een deel moet dan alsnog gecuretteerd worden.

Zelf ben ik ook wel benieuwd of mijn cyclus regelmatiger wordt na de miskraam/curretage. Deze was voor de zwangerschap behoorlijk onregelmatig, maar ik weet vrijwel zeker dat dat door het stoppen met de pil te maken had
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
14-01-2018 16:21
Je ervaring delen kan prima zonder die zin eronder. Vind ik.
Guttegut, het is meer als een geruststelling bedoeld. Ergens overheen lezen als je je er niet in kan vinden is ook een optie he.
Hoe bedoel je dat een deel alsnog gecuretteerd moet worden goldie? Omdat je een tweeling verwachtte?

Dat zou wel een serieus argument voor curettage kunnen zijn. Als medicatie bij een tweeling minder goed zou werken bedoel ik.

Aan alles zitten voor en nadelen. Na medicatie kan het zijn dat je nog gecuretteerd moet worden en als ze na curettage wat hebben vergeten moet je nog een keer. Doe vooral wat er fijn voelt voor jou, dat is het belangrijkste, ik bedoelde alleen te zeggen dat medicatie niet automatisch slecht hoeft te zijn.

Ja, bijna bij de magische grens. We hebben het vruchtje op kunnen vangen en ondanks dat ik het echt heel gek vond was het ook soort van fijn.
Maar goed, goldie mocht je willen praten, over medicatie, je miskraam of wat dan ook, kun je me mss beter een pb sturen.

Ik ben nog best emotioneel en geen zij in commentaar op mijn beslissingen en en gevoelens.
Springtouw schreef:
14-01-2018 16:29
Hoe bedoel je dat een deel alsnog gecuretteerd moet worden goldie? Omdat je een tweeling verwachtte?

Dat zou wel een serieus argument voor curettage kunnen zijn. Als medicatie bij een tweeling minder goed zou werken bedoel ik.

Aan alles zitten voor en nadelen. Na medicatie kan het zijn dat je nog gecuretteerd moet worden en als ze na curettage wat hebben vergeten moet je nog een keer. Doe vooral wat er fijn voelt voor jou, dat is het belangrijkste, ik bedoelde alleen te zeggen dat medicatie niet automatisch slecht hoeft te zijn.

Ja, bijna bij de magische grens. We hebben het vruchtje op kunnen vangen en ondanks dat ik het echt heel gek vond was het ook soort van fijn.
Kijk dat bedoel ik dus. Hoezo zijn andere redenen een minder argument?

Ik wilde geen baby en had dus een curretage. Dus ik heb er geen gehad omdat mijn baby overleed.

Ik heb later wel gehad dat ik met medicatie mijn overleden baby kwijt moest raken. Ik ken dus beide manieren.

Ik snap echt niet waarom een ervaring niet gedeeld kan worden zonder zo'n waarde oordeel op te dringen aan anderen.
Lawtist schreef:
14-01-2018 16:25
Guttegut, het is meer als een geruststelling bedoeld. Ergens overheen lezen als je je er niet in kan vinden is ook een optie he.
Je moet eerst iets lezen om er iets van te vinden lijkt me. ;)

En het staat mij vrij om daar op te reageren op een forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 miskramen gehad. Bij de eerste was de miskraam al gestart, maar ben ik gecurreteerd, omdat we op vakantie zouden gaan. Ik was ruim 10 weken zwanger toen ik ging vloeien. Ik heb geen idee wanneer het gestopt was met groeien, bij eerste echo vloeide ik al. Maar in het ziekenhuis dachten ze dat het vrij vroeg al was misgegaan. De curretage was een prima ervaring overigens, 1 dag nog wel echt last gehad, daarna ging het lichamelijk prima.
Bij de tweede zwangerschap denk ik zelf dat het met 6 weken is misgegaan, toen trok de zwangerschapssluier opeens op. Met 9 weken ging ik vloeien en binnen2 dagen was het gebeurd. Vond ik fijner dan de curretage. Gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-01-2018 16:54
Ik heb 2 miskramen gehad. Bij de eerste was de miskraam al gestart, maar ben ik gecurreteerd, omdat we op vakantie zouden gaan. Ik was ruim 10 weken zwanger toen ik ging vloeien. Ik heb geen idee wanneer het gestopt was met groeien, bij eerste echo vloeide ik al. Maar in het ziekenhuis dachten ze dat het vrij vroeg al was misgegaan. De curretage was een prima ervaring overigens, 1 dag nog wel echt last gehad, daarna ging het lichamelijk prima.
Bij de tweede zwangerschap denk ik zelf dat het met 6 weken is misgegaan, toen trok de zwangerschapssluier opeens op. Met 9 weken ging ik vloeien en binnen2 dagen was het gebeurd. Vond ik fijner dan de curretage. Gewoon thuis.
Ik heb dus geen ervaring met medicatie. Mijn ervaring met spontaan is dus wel positiever dan een curretage. En ik denk dus dat het best lang kan duren voor de miskraam begint. Overigens was het bij mij in beide gevallen zo dat het begon met een beetje vloeien en dat ik alleen thuis echt veel bloedverlies had. In beide gevallen ben ik niet thuis gebleven om erop te wachten. Ik heb ook nog gewerkt en echt heftige krampen en bloedverlies gebeurde alleen thuis. Ik heb toch het gevoel dat mijn lijf het een beetje tegenhield tot ik ‘veilig’ was.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar TO.

Ik heb een tijdje terug een missed abortion gehad, en daarvoor heb ik twee keer Cytotec gehad en daarna alsnog een curettage. De eerste keer Cytotec had ik veel last van; hevige krampen, diarree, koorts en maar een beetje bloedverlies. Tweede keer bijna niets gemerkt. Daarna de curettage omdat het nog niet compleet was. Ik zag er heel erg tegenop maar het is me ontzettend meegevallen. Het kon zonder verdoving omdat mijn baarmoedermond nog openstond van al die Cytotec, met flink knijpen in mijn mans hand was het goed vol te houden. Overigens had ik wel een infuus gekregen voor het geval ik pijnstilling zou willen hebben en dat vond ik een heel geruststellende gedachte. De gyn en de verpleegkundigen waren superlief, ik kreeg een badjas aan van het ziekenhuis en dat maakte dat ik me minder kwetsbaar voelde dan in mijn blote kont. Erna had ik wel wat krampen, maar kon de volgende dag weer werken. Het bloedverlies viel mee en stopte na een week ongeveer. Na vier weken werd ik weer ongesteld, maar ik begreep van de gyn dat het meestal wat langer duurt.

Al met al is de curettage dus meegevallen en de eerste keer Cytotec niet. Een volgende keer (hopelijk komt die er nooit!) zou ik toch weer eerst Cytotec proberen omdat ik een kans op een noninvasieve oplossing niet zou willen laten passeren, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Springtouw: ik heb veel ervaringen gelezen waarbij vrouwen cytotec gebruiken, maar dat er nog resten achter waren gebleven en dat ze alsnog gecureteerd moesten worden.
Dit wil ik echt voorkomen. En zelf heb ik het gevoel dat ik echt veel ga bloeden met medicatie, omdat het juist om een tweeling gaat. Deze ellende wil ik liever voorkomen door een curretage.

Aikidoka: ik had de miskraam ook liever op een natuurlijke manier gehad, maar dit gebeurt maar niet helaas. Heb nu wel zoiets van; laat de miskraam maar komen. Heb wel bloedverlies gehad en nu ook al een week last van bruine afscheiding, maar het zet niet door.

Oneenietweer; wat naar van je slechte ervaring met cytotec! :( dat is ook echt een reden van mij om te kiezen voor curretage. Er gaan mij te veel negatieve ervaringen de ronde over cytotec. Daarentegen wel veel positieve verhalen over curretage.
En ik weet dat er een risico is met Asherman.

Weet iemand toevallig of je cyclus ook regelmatig kan worden na de miskraam?
Voor mijn zwangerschap was die heel onregelmatig, maar weet vrijwel zeker dat dat door het stoppen met de pil kwam. Ik kon daardoor zomaar 2.5 maand niet ongesteld worden..
Y
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 14:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werd mijn cyclus inderdaad regelmatig na de miskraam, daarvoor was hij onregelmatig sinds verwijderen spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de cytotec in het ziekenhuis gedaan omdat ook ik bang was voor een bloedbad. Ik heb 2 rondes gedaan en het viel mij tegen. Uiteindelijk heeft de cytotec niks gedaan en ben ik gecurreteerd. De curretage viel mij reuze mee. Ik heb met een ruggenprik laten doen.
Springtouw ook nog zo vers! Ontzettend veel sterkte :hug:

Goldie: ik wilde trouwens nog zeggen dat ik ook 2x cytotec heb gehad.. ondanks krampen en pijn kwam het niet goed op gang en moest ik alsnog een curretage, dat was psychisch ook zo'n domper.
Ik kan echt zeggen dat ik curretage als veel "prettiger" heb ervaren .
Ondanks dat ik veel bloed en weefsel heb verloren, daar heb ik niks van gemerkt want ik lag lekker te slapen.
Ook meer kans dat je nadien beter schoon bent.
Natuurlijk heb je kans op verklevingen maar dat zijn een paar procenten.
Ik heb na 3 curretages geen verklevingen en hoe meer curretages hoe meer kans daarop .
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop; je hebt helemaal gelijk! Waarom moeilijk doen met medicatie.. Het is al lastig genoeg!

Aikidoka; hopelijk wordt mijn cyclus ook regelmatiger na de miskraam. Dan weet ik ook meteen waar ik aan toe ben

Luca12; zo zie je maar weer dat cytotec toch niet goed gewerkt heeft.. dat is dus ook iets wat ik wil voorkomen

Evda; er is idd meer kans op verkiezingen met curretage, maar percentage is laag. Ook aan cytotec zitten natuurlijk risico's aan verbonden. En ik vind het ook wel een fijn idee dat je niks merkt van de miskraam doordat je onder narcose bent. En je merkt natuurlijk ook niet zo heel veel bloed (hoop ik)

Curretage versterkt wel alleen maar mijn gevoel hiermee :)
Precies! Het is een fijn idee dat je in goede handen in het ziekenhuis bent ook.
Het is me echt 3x alles meegevallen en ik had ook veel weefsel wat weggehaald moest worden .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven