Missed abortion, hoe nu verder?

19-01-2018 12:11 34 berichten
Dag allemaal,

Afgelopen dinsdag is bij mij een missed abortion vastgesteld.
Het vruchtje leefde al zo'n 2 weken niet meer en was dus 6 i.p.v. 8 weken.
Ben nu enorm aan het twijfelen wat ik moet doen.
We gaan sowieso afwachten tot aanstaande woensdag en als er dan nog steeds niks op gang is gekomen zit in te denken aan de tabletten om het op te wekken.
Zijn er dames die hier ervaring mee hebben of eventueel andere tips hebben?
Een curretage doe ik liever niet tenzij het echt de laatste optie is.
Je doet het toch goed?
Alle reacties Link kopieren
Allereerst rot voor je....
Waar zit je twijfel??
Wat zijn de adviezen van de arts?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Heb hetzelfde meegemaakt. Bij mij kwam er jammergenoeg niks op gang met de pillen, behalve 2 dagen buikpijn en een beetje bloedverlies gebeurde er niets. En dat terwijl het vruchtje toch al 3 weken dood was.
Uiteindelijk een curettage gehad snel daarna, totaal geen last van gehad, geen pijn niets. En binnen een week geen bloedverlies meer.

Sterkte met het verlies, en het proces....
Ik twijfel over hoe lang ik nog ga afwachten of toch met die pillen ga beginnen volgende week.
Volgens mijn arts kan ik gerust nog een aantal weken wachten maar ben nog steeds kotsmisselijk dus dat maakt het enorm dubbel allemaal.

Hoor van veel vrouwen dat die tabletten niet optimaal werken dus daar ben ik vooral benieuwd naar
Alle reacties Link kopieren
Allereerst heel veel sterkte!
Doe vooral wat voor jou het beste voelt.
Ikzelf heb na een missed abortion voor curretage gekozen, de pillen zag ik niet zitten omdat de kans dat ze zouden werken niet zo heel groot was. En omdat het hartje precies op de dag van de echo was gestopt met kloppen kon het nog best even duren voordat het vanzelf op gang zou komen. En dat kon ik mentaal niet zo goed handelen.
Vandaar de keuze voor curretage, heb er achteraf geen spijt van gehad.
Hoi FoodieS,

Als eerste wil ik je sterkte wensen hiermee, ik heb zelf op 5 januari gehoord dat het hartje was gestopt met kloppen. Ik was toen 8 weken zwanger.
Ik had dezelfde gedachte als jij, afwachten en eventueel medicatie gebruiken.
Ik heb een week afgewacht, maar er kwam niks op gang. Dus heb ik van de gynaecoloog tabletjes gekregen, waardoor de miskraam op gang kwam. Dit is morgen een week geleden en het bloedverlies wordt nu minder. Aanstaande dinsdag moet ik naar de gynaecoloog voor een controle echo om te zien of alles weg is.
Alle reacties Link kopieren
Even gecopypaste uit ander topic:

Ik heb een tijdje terug een missed abortion gehad, en daarvoor heb ik twee keer Cytotec gehad en daarna alsnog een curettage. De eerste keer Cytotec had ik veel last van; hevige krampen, diarree, koorts en maar een beetje bloedverlies. Tweede keer bijna niets gemerkt. Daarna de curettage omdat het nog niet compleet was. Ik zag er heel erg tegenop maar het is me ontzettend meegevallen. Het kon zonder verdoving omdat mijn baarmoedermond nog openstond van al die Cytotec, met flink knijpen in mijn mans hand was het goed vol te houden. Overigens had ik wel een infuus gekregen voor het geval ik pijnstilling zou willen hebben en dat vond ik een heel geruststellende gedachte. De gyn en de verpleegkundigen waren superlief, ik kreeg een badjas aan van het ziekenhuis en dat maakte dat ik me minder kwetsbaar voelde dan in mijn blote kont. Erna had ik wel wat krampen, maar kon de volgende dag weer werken. Het bloedverlies viel mee en stopte na een week ongeveer. Na vier weken werd ik weer ongesteld, maar ik begreep van de gyn dat het meestal wat langer duurt.

Al met al is de curettage dus meegevallen en de eerste keer Cytotec niet. Een volgende keer (hopelijk komt die er nooit!) zou ik toch weer eerst Cytotec proberen omdat ik een kans op een noninvasieve oplossing niet zou willen laten passeren, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oneenietweer heb je een curettage zonder narcose gehad :O

Die van mij was gelukkig wel onder narcose, ze waren ook allemaal superlief en heb er niks van meegekregen.
Bij mij ook 2 doses Cytotec met onvoldoende effect, 2e dosis idd ook helemaal niets van gemerkt. Een volgende keer zou ik het toch ook weer met Cytotec proberen ook al gaf het de eerste keer niet het juiste effect.., toch minder risico's op complicaties dan een curettage.
Wat erg voor je... Ik heb het ook meegemaakt en heb toen afgewacht.
Zou 11 wk zwanger moeten zijn maar het kindje was met 9 weken gestopt met groeien en overleden.
Uiteindelijk kwam het met 2 weken spontaan af, maar was achteraf blij dat een curretage niet nodig was.

Die pillen vond ik eng, was bang dat het dan heel heftig zou worden.
Maar nog weken doorlopen is ook heftig...

Sterkte meid, het is een persoonlijke keuze!
Bedankt voor alle reacties!

Jeetje IWI dan zitten we in hetzelfde schuitje op hetzelfde moment inderdaad. Ook voor jou heel veel sterkte! Hopelijk is alles schoon met de controle :)

Het komt echt zo ontzettend vaak voorz hoor het nu echt van heel veel mensen.
Ga het nog even afwachten tot woensdag en dan denk ik toch de tabletten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Foodies,

Ik ben normaal niet zo actief op dit forum maar las je berichtje en wil je graag laten weten hoe het bij mij is gegaan. Ook omdat ik zelf toen ik de missed abortion had, veel gezocht heb naar ervaringsverhalen, maar niet kon vinden.
Dus hierbij mijn verhaal, hopelijk heb je er iets aan!
Bij mij is eind augustus een missed abortion vastgesteld. Het vruchtje was met 8,5 week gestopt met groeien. Ik heb toen besloten om mijn lichaam zelf de kans te geven om het vruchtje af te stoten. Dit was na 2,5 week nog steeds niet gebeurd, ook geen voortekenen. Ik ben toen bij de gynaecoloog geweest en heb de cyotec pillen gehad.
Omdat ik geen zin meer had om te wachten en toevallig 2 dagen vrij was heb ik ze diezelfde avond nog ingebracht. Zo diep als ik kon. Na een half uur kreeg ik al gigantische krampen. Die alleen maar heftiger werden. Uiteindelijk ben ik 3 uur later hele stolsels inclusief het vruchtje verloren. Ik voelde me daarna gelijk weer beter, en had geen krampen meer. Wel heb ik nog weken last gehad van bloedverlies.
Ik wil je heel veel sterkte wensen, en hopelijk komt het bij jou ook allemaal snel op gang!!
Alle reacties Link kopieren
Mieremuis schreef:
19-01-2018 13:34
Oneenietweer heb je een curettage zonder narcose gehad :O
Ja, was gebruikelijk in dit ziekenhuis. Ik vond het eerst ook maar raar, maar het viel alles mee en met een uurtje kon ik weer naar huis. Was achteraf blij dat het zo snel bekeken was.
TO heel veel sterkte. Ik heb het (als je loept zie je mijn topic er over) in 2012 meegemaakt. Ik heb nooit de keuze gekregen van pillen, als ik die wel had gehad, had ik daarvoor gekozen en evt een curretage als het onvoldoende was gebleken. Ik heb uiteindelijk goede curretage gehad, daarna nog weken wat bloed verlies. Heeft bij ons uiteindelijk 1 jaar en 3 maanden geduurd voordat ik weer zwanger ben geworden, wat gelukkig wel allemaal goed is gegaan.

Ik wens je heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ook even een copy paste uit ander topic
Hier ook ervaring met beide Afgelopen jaar 2 miskramen gehad en in December een zeer slechte echo waardoor de zwangerschap afgebroken moest worden,
De twee miskramen bij 8-9 weken heb ik met cytotec gedaan. Mij viel dat erg mee , de eerste keer was vruchtje 6 weken , toen veel kramp maar binnen 24u alles eruit. De tweede keer een lege vruchtzak van ongeveer 6 weken , toen weinig kramp en weinig bloedverlies.
De laatste keer was dus een zwangerschapsafbreking van een levende foetus met zulke afwijkingen dat het zeker was dat ik voor de 20 weken een miskraam zou krijgen. Ik was toen 14 weken, op de grens dus dat curettage nog mocht.
Wij wilden allebei absoluut de vrucht niet zien of opvangen dus dan was de keuze curettage of cytotec in het ziekenhuis op een kraamkamer Dat laatste leek me erg pijnlijk en verdrietig gezien de lokatie, dus toen voor curettage gekozen. Eerst zonder roesje, maar dat was niet te doen. Uiteindelijk halverwege gestopt en een roesje gekregen. Ik ben nu ruim 3 weken verder, Lichamelijk voel ik me top.
Nauwelijks 1-2 dgn bloedverlies gehad. Nu na 3 weken ineens kramp en oud bloedverlies, menstruatie???? Dat zou wel snel zijn maar wie weet.

Afhankelijk van de lengte van de zwangerschap en of je vruchtje wel of niet wilt zien zou ik dus kiezen.
Het is mij beide niet tegen gevallen

Ik heb ook een topic/groep geopend voor dames die recent een miskraam hebben gehad Misschien kan je daar ook wat steun vinden?
Sterkte hoor ! :hug:
Dank dat jullie allemaal de tijd hebben genomen om zo uitgebreid te reageren. Waardeer ik heel erg :)

Honing wat heftig! En dat dan meerdere keren. Waar kan ik dat topic vinden?
Alle reacties Link kopieren
Hi foodies,
Ik heb op 18 dec bij mijn 8 wkn echo gehoord dat het met 5,5 week was gestopt met groeien. Geen verrassing, ik had al een voorgevoel. Ik heb al een kindje en had veel sterkere kwaaltjes toendertijd. Ik ben gelijk naar de gyn gegaan en heb cytotec meegenomen. Tot na kerst gewacht met innemen en intussen veel horrorverhalen gelezen online. Zag er dus enorm tegenop. Maar de pillen deden bij mij behalve wat buikkramp helemaal niets. Begin jan terug naar de gyn en inmiddels had ik wel licht bloedverlies dus besloten nog een keer cytotec te nemen om te kijken of we het toch zetje konden geven. Ik wilde echt geen curretage. Na twee dosis weer niks toen ik een dag later in de avond ineens om 22 uur lichte weeen kreeg en om 23 uur veel stolsels verloor op de wc. Om 00.30 uur in slaap gevallen maar werd om 6.30 uur weer wakker met weeen. Toen weer veel stolsels en uiteindelijk als laatste een grote vlezige klomp. Toen waren direct de weeen voorbij. Bloedverlies heeft bij mij een week geduurd en ik heb ineens zelfs al een ovulatie 12 dagen na start miskraam. Bizar snel! Wacht rustig af en probeer cytotec als je het een handje wilt helpen. Ik vond de miskraam goed te doen, het is niet te vergelijken met bevallen. Blijf ten alle tijden rustig en luister naar je intuitie

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
zwanger/miskraam-groep-eind-2017-begin- ... ges/400327
Allereerst wat ontzettend naar voor je Foodies :hug:

Hier ook een missed abortion november vorig jaar. Er zijn zoveel verhalen over niet natuurlijke manieren dat ik de mijne met je wil delen.

Met 8 weken bleek het vanaf 6 weken niet meer te groeien. Met het besef daarvan begon ik ook gelijk op die zondag bloeden. Eerst 3 dagen normaal, en op de woensdag kwam er een wit belletje uit en daarna kreeg ik een soort van weeen. Dag erna kwam al het andere er in 1 keer uit en werd het bloeden minimaal. Zaterdag stopte het bloeden bijna volledig.

De maandag deed ik een zwangerschapstest en hcg streepje was bijna verdwenen. Mijn volgende cyclus was 33 dagen en normaal ben ik 30 dagen. Weer een maand later ben ik weer zwanger. Ik vond het besef dat mijn lichaam dit natuurlijk regelde en ik onmiddellijk in mijn oude cyclus viel enorm fijn. Want ik was enorm boos op mijn lijf dat het me zo teleurstelde.

Veel sterkte de komende tijd en praat erover. Je bent niet alleen.
foodies in deze kan ik je geen advies geven. Wil je heel veel sterkte wensen. :hug: Snap dat je niet zit te wachten op al die toeters en bellen naast het verdriet. En probeer niet al teveel te googlen met alle horrorverhalen die je daar tegenkomt.
Lief allemaal :) maandag heb ik op advies van de VK een afspraak bij een voetreflextherapeute. Ze hebben daar goede ervaringen mee qua opwekken van een miskraam.
Baadt het niet dan schaadt het niet!

Anders woensdag doorverwijzing naar de gynaecoloog voor de Cytotec.
De dames die het ook allemaal mee hebben gemaakt veel sterkte! Hoop dat jullie snel een goede zwangerschap tegemoet gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi FoodieS,

Normaal lees ik alleen mee, maar nu wil ik wel even reageren.
Maandag termijn echo gehad, alleen een leeg vruchtzakje. Echt balen maar ik had al een gevoel dat het niet goed zou zijn. Was niet super blij en ook erg terughoudend met het vertellen aan mensen.
Eerst dacht ik ik wacht nog even, wie weet nu ik echt weet dat het niet goed is komt het vanzelf. Dinsdag toch besloten actie te ondernemen. Het wacht vond ik toch niks. Dus verloskundige gebeld, donderdag afspraak in zhuis. (hele aardige man trouwens die gynaecoloog). Voor de zekerheid toch nog een inwendige echo. Het bleek al heel vroeg fout gegaan te zijn... Ik kon kiezen tussen curettage of Cytotec. Op advies van hem voor de Cytotec gegaan. Gisterochtend 4 pillen ingebracht. Veel gebeurde er niet. Ik heb vanaf 7.30 zitten wachten... Toen eindelijk om 19 uur avonds leek er wat te gebeuren. Om 19.30 avonds had ik om de minuut een soort van weeen. Toen is het bloeden begonnen. Mijn menstruatie is nooit zo erg dus dit was voor mij echt wel heel heftig. Maar goed, veel bloed stolsels en veel buikkrampen. Toen ik dacht dat ik het niet meer wilde voelde ik een plop in mijn buik, op de wc kwam er weer van alles uit en toen was het eigenlijk klaar. Ik denk dat het vruchtzakje er toen uitgekomen is. Zeker weten doe ik het niet want wij hebben geen etage in de wc en ik had ook geen zin om alles op te vangen. Maar ik denk wel dat het goed zit. Bloed nu nog wel wat maar niet heel ernstig meer, de krampen zijn ook weg en ik voel me ook niet zwanger meer.
Ik hoop dat ik dit nooit meer hoef te doen maar als het toch zo is dan zou ik toch weer voor de pillen gaan. Curretage gaat hier op de operatiekamer met dagopname en dat zie ik ook niet echt zitten.
Binnenkort voor controle of alles weg is.

Veel sterkte met wat je gaat doen!
Hier mijn verhaal..

Bij de echo van 7,5 zagen we een vruchtje van 6 weken met een traag kloppend hartje. Week daarna was het hartje geklopt met stoppen. Ik heb gekozen voor afwachten, gezien de risico's van een curretage. Je hebt dan namelijk kans op verklevingen en voor een eventuele volgende zwangerschap een vroeggeboorte. Met dat in mijn achterhoofd heb ik ruim 2 weken gewacht. Toen verloor ik ineens bloed alsof ik ongesteld was. De volgende dag kreeg ik erge krampen en veel bloedverlies. Een hele nare ervaring! De krampen leken erg op wee-en. Toch ben ik heel blij dat ik het zo gedaan heb. Je lichaam zelf laten oplossen is uiteindelijk het beste.

Veel wijsheid en sterkte in je beslissing ook met het verwerken van deze miskraam. Ik hoop dat je snel opnieuw zwanger mag worden.
Bedankt voor alle ervaringen! Precies wat jullie zeggen over die curretage is ook wat mij daar geen goed gevoel over geeft.

Eerst de tabletten maar eens proberen en dan zien we verder.
Ik heb het advies gekregen dan niet alleen te zijn stel het bloedverlies wordt heel heftig.

Ben nog steeds misselijk en borsten groeien gewoon door dus het lijkt er niet echt op dat de hormonen aan het minderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi FoodieS,

Helaas ruime ervaring na 3 miskramen. Wat ik had willen voorkomen is mij gebeurd.

1e miskraam (8wk)gelukkig spontaan, alles verloren, beste wat je kan hebben in deze situatie.

2e miskraam lege vruchtzak. Cytotec, niet fijn maar goed te doen. 3maanden onregelmatig bloedverlies als gevolg van een mini beetje restweefsel. Uiteindelijk verwijderd middels een hysteroscopie.

3e miskraam: MA op ruim 10wk. Cytotec om curettage te voorkomen. Enorme ravage, wel te doen en vruchtje op kunnen vangen. Helaas niet schoon en toch gecuretteerd.
2 x amper menstruatie, waar ik bang voor was gebeurde; verkleving. Gelukkig in de baarmoedermond en snel actie ondernomen.

2 maanden spiraal, daarna direct weer zwanger en nu ruim 18 weken!😊 dat dan weer wel 😉

ondanks mijn ervaringen met cytotec zou ik het toch ook weer proberen indien nodig, omdat ik helaas ook DE zeldzame complicatie van curettage had.

Sterkte meid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven