Echo 30 weken

23-01-2018 10:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_360171 wijzigde dit bericht op 25-01-2018 13:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Weet je om wat voor afwijking het gaat? Of het vaker voorkomt? Of het nog kan normaliseren? Tijdens mijn laatste zwangerschap op bij de 20 weken echo een afwijking aan één van de nieren gezien. Er zat een grote vochtblaas in, maar er werd meteen verteld dat dit vaker voorkwam en vaak ook tijdens de zwangerschap wegtrekt. Als dat niet het geval zou zijn zou het in ieder geval niks levensbedreigends zijn, maar wel vervelend.
Met 32 weken een extra echo gehad om te kijken hoe het zich ontwikkeld had en er was helemaal geen sprake meer van een afwijking. Mijn dochter is nu 6 en nooit problemen met haar blaas/nieren gehad.
Ik hoop dat het bij jou ook met een sisser afloopt!
Hier op dit moment in dezelfde situatie, alleen woon ik in het buitenland.

Op de 20 weken echo een afwijkend nierbekken gezien, langs beide kanten. Toen doorgestuurd naar een andere arts en op 22 weken werd alles nog eens bekeken. Afwijking bleef hetzelfde, maar ook het vruchtwater blijkt aan de hoge kant (net onder de bovengrens van wat normaal is). Daarom krijg ik op 24 weken een nieuwe echo. Daarna misschien weer op 28 weken en nog één op 30+ weken.

Mij is uitgelegd dat in 90% van de gevallen alles gewoon netjes bijtrekt tijdens de zwangerschap. Als dit in de laatste echo nog niet het geval is, kan in de worst-case scenario beslist worden om preventief antibiotica te geven na de geboorte om urineweginfecties te voorkomen. Meestal trekt het dan alsnog vanzelf bij tijdens het eerste jaar, zo niet dan kan er gekeken worden voor een operatie. Maar de arts zei dat die kans echt minimaal is.
Aanvulling: ik woon dus in het buitenland en hier krijg je standaard maar 1 echo (de SEO op 20 weken). Nu krijg ik dus wat extra echo´s om het op te volgen, maar het is zeker geen medisch noodgeval of zo :)

De arts vertelde mij ook dat je bij een afwijkend nierbekken verschillende categorieën hebt. Ons zoontje heeft een nier van 5,6 mm en één van 6,5 mm. Een vergroot nierbekken wordt gerekend vanaf 5 mm, maar bij <10 mm spreekt men over een kleine afwijking en dit is meestal zonder gevolgen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kind dachten ze ook aan hydronefrose. Onbezorgd was mijn zwangerschap niet helemaal, maar ik sluit me bij lilapia aan; in de meeste gevallen geeft het helemaal geen problemen. Mijn kind heeft er nooit last van gehad. Nog een paar echo's na de geboorte en dat was het.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met hetzelfde. Bij de 20-wekenecho een afwijking aan de nieren gezien. Doorgestuurd naar de gynaecoloog en zij zag dat een nier vol met cystes zit. De andere nier zag er wel goed uit gelukkig.
Nu hebben we donderdag weer een echo, ben nu 32 weken zwanger. Tussendoor ook geen echo meer gehad, dus vind het nu wel echt spannend. Geen geheel onbezorgde zwangerschap inderdaad! Gelukkig is met 1 nier goed te leven, maar ben ergens wel bang dat die ook niet goed meer is ofzo... Even afwachten maar!
Alle reacties Link kopieren
lilapie schreef:
23-01-2018 11:29
Aanvulling: ik woon dus in het buitenland en hier krijg je standaard maar 1 echo (de SEO op 20 weken). Nu krijg ik dus wat extra echo´s om het op te volgen, maar het is zeker geen medisch noodgeval of zo :)

De arts vertelde mij ook dat je bij een afwijkend nierbekken verschillende categorieën hebt. Ons zoontje heeft een nier van 5,6 mm en één van 6,5 mm. Een vergroot nierbekken wordt gerekend vanaf 5 mm, maar bij <10 mm spreekt men over een kleine afwijking en dit is meestal zonder gevolgen.
Zelfde hier! Afwijking was ook rond de 5MM en gynaecoloog heeft ook alles uitgelegd. En ook heel erg gerustgesteld. Maar toch blijf ik het spannend vinden!
Alle reacties Link kopieren
Amouse2 schreef:
23-01-2018 12:23
Ik zit met hetzelfde. Bij de 20-wekenecho een afwijking aan de nieren gezien. Doorgestuurd naar de gynaecoloog en zij zag dat een nier vol met cystes zit. De andere nier zag er wel goed uit gelukkig.
Nu hebben we donderdag weer een echo, ben nu 32 weken zwanger. Tussendoor ook geen echo meer gehad, dus vind het nu wel echt spannend. Geen geheel onbezorgde zwangerschap inderdaad! Gelukkig is met 1 nier goed te leven, maar ben ergens wel bang dat die ook niet goed meer is ofzo... Even afwachten maar!
Het is toch best een lange periode tussen de 20 weken en 30/32 weken. Hadden natuurlijk wel pretechos kunnen doen maar dat wilden we eigenlijk na 30 weken doen.

Voel de kleine ook gewoon elke dag lekker kroelen en controles bij de VK zijn goed.

Weet ook niet zo goed waar deze spanning dan vandaan komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven