Kolven met een drukke baan

06-02-2018 09:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics over kolven op het werk, maar ik kan er niet echt wegwijs in worden. Ik ga bijna met zwangerschapsverlof en hoop deze week een gesprek te hebben met mijn baas over onder andere het kolven op het werk. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het me voor moet stellen.

Ik werk als assistente in een dierenartspraktijk, wat betekent dat de werk- en pauzetijden erg onregelmatig zijn. Op sommige dagen heb ik niet eens tijd om te gaan zitten eten, laat staan om te gaan zitten kolven. Vaak ben ik als enige assistente aan het werk, dus kan ik ook niet weg bij de balie/telefoon. Nu kan er denk ik wel geregeld worden dat er iemand bij komt op de tijden dat ik kolf, maar ik denk dat mijn baas het fijn vind als ik aan kan geven wanneer/hoe vaak dit nodig is op een dag.

Ik weet dat je een kwart van je werktijd mag besteden aan kolven, maar hoe vaak en hoe lang is dat nou nodig? Ik maak nu twee dagen van 10 en 7 uur. Graag zou ik van andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten, willen horen hoe jullie het kolven combineren met een drukke baan en hoe vaak/lang het nou nodig is op een dag om te kolven.

Hopelijk kan ik dan wat duidelijker aangeven bij mijn baas wat ik straks nodig heb om te kunnen kolven! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik kolfde 2a3x per dag. Was steeds met een kwartiertje wel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat je kunt aangeven is dat je van plan bent om te gaan kolven en een (afsluitbare) ruimte nodig hebt om te kolven, waar je even rustig kunt zitten en waar het niet heel koud is.

Ik denk dat je verder er weinig over kunt zeggen. De een kolft in een kwartiertje 150ml, de ander doet een half uur over 50ml.
Tip: kijk even goed naar wat voor kolf je koopt. Elektrisch of een handkolf? Enkel of dubbel? Een elektrische dubbele kolf kan veel tijd schelen!

Ik kolfde tijdens werkdagen van 9 uur in het begin twee keer per dag, was binnen 15/20 minuten klaar. Ik had daarvan meer dan genoeg melk voor de volgende dag. Later, toen mijn kindje ook fruit en andere voeding ging eten, nog maar 1 keer per dag.
Even heel praktisch: je kan ook handsfree kolven. Misschien kan je de telefoon doorschakelen of met een headset werken in de kolfruimte.

Bottomline is dat je werkgever zich gewoon aan de arbowet moet houden wat dit betreft en je dus de tijd en ruimte moet geven.

Ik kolfde in het begin 3 keer per dag zo'n 20 minuten. Later (na zes maanden) heb ik dat afgebouwd naar twee keer en toen 1 keer per dag.
Ik had ook een dubbele elektrische kolf.
Hebben jullie trouwens nooit overleg? Wat gebeurt er dan met de telefoon?

Mijn huisarts heeft een bandje soms: "de assistente is nu met andere werkzaamheden bezig, u kunt de praktijk weer bereiken om XX uur"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Ik ben van plan voor een dubbele, elektrische kolf te gaan. Na jullie verhalen denk ik dat op de lange dagen 3x 20 minuten en op de korte dagen 2x 20 minuten kolven een mooie richtlijn is.

De ruimte waar ik denk het beste te kunnen kolven heeft een computer en als ik de telefoon meeneem zou ik dat tijdens het kolven kunnen doen. Ik weet alleen niet of dit aan te raden is of dat dit het kolven in de weg gaat zitten?

We hebben inderdaad wel een bandje die aangeeft dat we druk zijn, maar we moeten natuurlijk altijd bereikbaar zijn voor spoedgevallen :).
OliveViva schreef:
06-02-2018 11:06
Bedankt voor de reacties!

Ik ben van plan voor een dubbele, elektrische kolf te gaan. Na jullie verhalen denk ik dat op de lange dagen 3x 20 minuten en op de korte dagen 2x 20 minuten kolven een mooie richtlijn is.

De ruimte waar ik denk het beste te kunnen kolven heeft een computer en als ik de telefoon meeneem zou ik dat tijdens het kolven kunnen doen. Ik weet alleen niet of dit aan te raden is of dat dit het kolven in de weg gaat zitten?

We hebben inderdaad wel een bandje die aangeeft dat we druk zijn, maar we moeten natuurlijk altijd bereikbaar zijn voor spoedgevallen :).
Ligt er aan... Om goed te kolven, is het belangrijk dat je je wel een beetje kunt ontspannen. Als je dan de hele tijd aan de telefoon zit, zal dat misschien wat lastiger zijn. Maar als het alleen incidenteel voorkomt, moet het kunnen. Ik heb zelf ook steeds mijn mail bijgewerkt tijdens het kolven of vergaderingen voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt bellen (met onbekenden) tijdens het kolven zou ik bij het uitzoeken van je kolf heel goed letten op dat het een stille is. Ik heb 9 maanden met een medela freestyle gekolfd en hoewel ik dat een hele fijne kolf vond hoorde je het gezoem wel als ik aan het bellen was, dus ik belde alleen met collega's waar ik me echt comfortabel bij voelde. Mail bijwerken enzo deed ik altijd wel, ik kon me desondanks prima ontspannen, maar dat zal vast per persoon verschillen. Zeker als je nog moet wennen lijkt het me niet handig als er werk af moet in die tijd, naarmate je er handiger in wordt komt dat misschien wel.

Wat ik trouwens ook een goede tip vond voor hele drukke dagen: neem altijd ook een handkolfje mee in je kolftas. Als het dan niet lukt om echt te gaan zitten met je elektrische kolf en volledig te kolven kun je in ieder geval even de druk eraf halen op het toilet in noodgevallen. (Plus, mocht er opeens iets met de accu van je kolf zijn of als je een onderdeel vergeten bent, kan het ook echt een lifesaver zijn.)
Ik heb een Ardo gehad en die is veel stiller dan de Medela. Idd goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Het is handig is om bij een elektrische duo kolf, een oude sport bh te gebruiken en daar twee gaten in te knippen. Deze kan je als je kolft over je kleding aantrekken voedingsshirt omhoog bh naar beden en dan de kolf erin aanbrengen dan heb je je handen vrij.

Succes! Ik ben uiteindelijk gestopt met kolven op het werk, vraag aanbod werd een zooitje. Ik geef nu 2x per dag bv en de rest kV.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! :)

Als ik heel eerlijk ben zie ik kolven op werk niet goed zitten, ik vraag me af of ik me genoeg kan ontspannen om het te laten slagen. Ik heb mezelf voorgenomen de eerste weken borstvoeding te geven. Als dit erg goed loopt wil ik overwegen om toch te gaan kolven op werk, onder het mom 'zonde om te stoppen'.

Nu zit ik te denken om een combinatie van borstvoeding en flesvoeding te gaan geven. Dat ik de ochtend, avond en nacht borstvoeding geef en overdag flesvoeding. Ik weet dat dit best lastig is, omdat de productie in het begin snel af kan nemen. Mijn vraag is dan ook wie hier ervaring mee heeft en of dit het proberen waard is?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt t allemaal pas echt inschatten na een paar weken. Je productie neemt inderdaad snel af als je niet volledig voedt. Hoe langer je volledig gevoed hebt des te beter je productie op gang blijft als je gaat minderen. Maar als je na 3 maanden gaat werken en dus overdag niet meer voed neemt het vaak wel snel af. Overigens had ik echt langer dan 20 min nodig om voldoende te kolven, ik was zo 45 min van mijn werkplek met kolf in elkaar zetten, gaan zitten, en daarna weer afkoppelen en schoonmaken omdat je die daarna nog een keer nodig hebt. Wat mij hielp was ontspannen en vooral warmte, in een koude ruimte was het echt lastiger, kopje thee er bij en filmpjes van m'n kleine.
Ik had een Ardo Calypso, prettig ding.
Nog afgezien van alle tips, kun je er nu nog weinig over zeggen. Dus ik zou vooral aangeven dat je van plan bent te gaan kolven maar de verdere invulling op een later moment doen.
Alle reacties Link kopieren
Combineren borstvoeding en kunstvoeding is vragen om gezeik met je melkproduktie.
Je kan voor het kolven bij je huisarts vragen om oxytocine neusspray.
Geeft een toeschietreflex en kolven gaat dan als een tierelier.

Ik kolfde volgens mij 2x per dag en was zo'n 15 minuten per keer ofzo kwijt.
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
20-02-2018 12:26
Bedankt voor de reacties! :)

Als ik heel eerlijk ben zie ik kolven op werk niet goed zitten, ik vraag me af of ik me genoeg kan ontspannen om het te laten slagen. Ik heb mezelf voorgenomen de eerste weken borstvoeding te geven. Als dit erg goed loopt wil ik overwegen om toch te gaan kolven op werk, onder het mom 'zonde om te stoppen'.

Nu zit ik te denken om een combinatie van borstvoeding en flesvoeding te gaan geven. Dat ik de ochtend, avond en nacht borstvoeding geef en overdag flesvoeding. Ik weet dat dit best lastig is, omdat de productie in het begin snel af kan nemen. Mijn vraag is dan ook wie hier ervaring mee heeft en of dit het proberen waard is?
Ik heb toen jongste 6 maanden was 1 keer bv vervangen voor kv ivm werk. Bij mij was het na 7 maanden helemaal klaar en dat wilde ik eigenlijk nog niet. Persoonlijk zou ik toch proberen om wel op je werk te gaan kolven. Mocht het niet lukken kun je altijd nog het kolven af gaan bouwen en fles gaan geven.
Kijk gewoon even hoe het loopt. Dat kan je nu nog niet zeggen. Ik kolfde heeeeel makkelijk. Had twee keer 150ml in tien minuten. Maar ik zou in het begin wel elke drie uur moeten kolven, omdat ik een beetje overproductie had. Je bouwt het uiteindelijk af. En als je een voorraadje in de vriezer hebt en je werkt niet elke dag, ben je ook wat flexibeler.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet ziet zitten, doe het dan lekker niet. Er is niks mis met flesvoeding! Je kunt dan de eerste maanden bv geven en afbouwen een week of 2 voor je weer gaat werken. Mijn ervaring is dat afbouwen best snel ging. Je hebt er schema's voor.

Ik denk dat het niet slim is om niet af te bouwen maar toch ook niet te kolven op je werk. Dat zou best eens pijn kunnen gaan doen, om maar niet te spreken van het risico op borstontsteking.

Maar voor nu: relax! Er is voor alles een oplossing te vinden, echt waar! Kijk het aan na de bevalling en dan nog eens na 2 maanden. Je hoeft je daar nu echt nog niet druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat zulke dingen komen zoals ze komen. Ik wilde een maandje bv geven, zoiets, en dochter is nu 14,5 mnd en krijgt nog steeds bv. Het kolven vond ik heel ff wennen, maar gaat je al snel goed af. Het waren op mijn werk echt ff mijn relaxt momentjes in alle drukte. Gewoon eerst beginnen met bv en je ziet wel... en je werkgever moet het toch oplossen dat jij kan gaan kolven .. je hebt er gewoon recht op..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven