Zwanger en ernstig overgewicht.

14-02-2018 10:14 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger! En hoewel dat heel fijn nieuws is overheerst stress en onzekerheid het meest. Ik heb namelijk ernstig overgewicht (BMI van 40+). Het afgelopen jaar heb ik met een diëtiste en psychologische hulp (ik had een eetstoornis) 15 kilo verloren en voelde me heel krachtig en fijn. Ik heb aanstaande vrijdag mijn eerste afspraak bij de huisarts en ben denk ik zo'n 7 weken zwanger.

Ik dacht dat het door mijn overgewicht langer zou duren om zwanger te worden, maar niets was minder waar. Na 5 maanden stond er een extra streepje op de zwangerschapstest. Ik had gehoopt wat meer afgevallen te zijn voor dat ik zwanger raakte, maar ik heb me altijd gezond gevoeld, eet gezond (zeker het laatste jaar) en ben veel in beweging. Alleen dat gewicht he ...

Als ik google op zwangerschap en overgewicht krijg ik allemaal horror verhalen en negatieve mensen die vinden dat je met overgewicht 'geen recht hebt op een kind' en meer van dat soort nonsens.

Ik zou graag in contact komen met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten of zaten. Wat zijn jullie ervaringen met bevooroordeelde mensen/artsen? Hoe hebben jullie de extra controles ervaren en had je last van complicaties?

Ik ben me terdege bewust van de risico's die het met zich meebrengt, dus als je reageert graag een beetje vriendelijk :)
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Natuurlijk mag je hartstikke blij zijn! En dat je bewust bent van de risico's is alleen maar goed. Ik neem aan dat je onder begeleiding komt van een gynaecoloog en van de diëtist.

Ik had wel overgewicht ten tijde van mijn zwangerschap, maar niet zoveel dat ik met je mee kan praten over risico's en hoe dat gaat met bevooroordeelde mensen/artsen. Maar net als met andere dingen, zal iedereen er wel wat van vinden. So be it. Geniet lekker van je zwangerschap!
Mijn bmi was rond de 40 en heb meerdere probleemloze zwangerschappen gehad
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook overgewicht en heb 2 gezonde kinderen gekregen. De zwangerschappen zijn prima verlopen. De bevallingen op zich ook, maar heb bij de 1e wel een keizersnede gehad. Kind lag niet goed voor de uitgang, de keizersnede had niets met het overgewicht te maken. Met de KS heb ik ook een ruggeprik gehad, dat kan ook gewoon.
Wel was mijn gyneacoloog vooral bij de 2e erg bang voor zwangerschapsdiabetes en heb ik daarom een GTT gehad. Dat is geen fijn onderzoek. Ik heb geen zwangerschapsdiabetes gehad. Ben gewoon doorgegaan met gezond eten en ben weinig aangekomen. (bij de 1e uiteindelijk + 2kg en bij de 2e was ik aan het eind net zo zwaar als in het begin, en nee zowel VK als gyn vonden dit geen probleem)

Bij beide zwangerschappen de meeste controles gewoon bij de plaatselijke verloskundige gehad. Bij de 2e met 36 weken overgedragen aan de gyn, maar dat was door de eerdere keizersnede.

De 2e is overigens via de normale weg geboren.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd.

Ga eens op een schoolplein kijken. Genoeg dikke moeders hoor. En de meesten zijn niet pas dik geworden ná die zwangerschap.

Gewoon gezond eten, niet roken (!!!) en voldoende bewegen en meer kun je niet doen. Dus vooral niet, omdat je nu toch zwanger bent, je te buiten gaan aan chocolade, ijsjes, koekjes en patat ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik was ook veel te zwaar in beide zwangerschappen (erna veel afgevallen), ook een BMI van 40+. Beide zwangerschappen geen extra complicaties gehad door het gewicht. Ik was daarvoor ook altijd gezond in de zin van sporten, geen hoge bloeddruk, cholesterol, suiker etc. En dat bleef zo. Wel onder controle van de gyn, want dat was protocol bij de verloskundige. Dat vond ik wel jammer, maar helaas.

Geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!

Het feit dat je dit bezig houdt betekent in mijn ogen dat je je ongeboren kind al op nummer 1 zet en dat doe je ook door gezond te blijven leven en bewegen!
Ga gewoon zo door en ga een gesprek aan met je vk of gyn.

Geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gegeliciteerd met je zwangerschap TO!

Ik heb flink overgewicht, bmi van 40... Maar voel me verder prima in mijn vel, ben (vooralsnog) gezond en heb twee jaar geleden een dochter gekregen en het was bij de eerste poging raak.

Ik heb tijdens de zwangerschap eigenlijk weinig last gehad van mijn gewicht, zowel fysiek (voelde me enorm fit) als vanuit de omgeving/betrokkenen eigenlijk weinig bij stil gestaan. Ik had een extra onderzoek (glucose test, blegh!) en heb één extra controle gehad bij de gynaecoloog. Hij besloot dat ik prima bij de verloskundige kon blijven dus dat was fijn (uiteindelijk toch vaker bij de gyn geweest maar dat had nika met mijn gewicht te maken).

Ik ben tijdens mijn zwangerschap niet aangekomen. Woog met 8 weken zwangerschap hetzelfde als met 38 weken... Ik heb met betrekking tot mijn zwangerschap eigenlijk helemaal niet stil gestaan bij mijn overgewicht. Ben met 41+1 weken bevallen en dochter woog 3855 gram. Ging allemaal keurig!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!!
Ik heb ook een extreem overgewicht. Maar ik ben daardoor niet anders behandeld in het ziekenhuis e.d. Toen ik zwanger was ben ik veel gezonder gaan eten en tijdens de zwangerschap ben ik 12 kg afgevallen. Ik had wel zwangerschapssuiker maar ik er is me niet verteld of dit door het overgewicht zou komen. Ik was pas 2 weken daaroo gediagnosticeerd toen ik beviel met 28 weken. Ook daarbij heeft niemand t ooit over overgewicht gehad.

Kortom geniet ervan! En die extra controles zijn alleen maar fijn. Want lekker veel echos:)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Iedereen heeft altijd een mening zeker als je zwanger of ouder bent, daar hoef je echt geen overgewicht voor te hebben. Te dik, te dun, je eet niet gezond, te veel, te weinig, je buik is te klein, groeit je kind wel goed?, te groot, weet je zeker dat je geen tweeling krijgt. Luister naar je verloskundige/gynaecoloog en diëtist en laat verder iedereen met een mening lekker kletsen.

En ik heb geen overgewicht maar mijn zwangerschappen waren alles behalve makkelijk en gezond eten zat er al helemaal niet in. Ik heb moeten overgeven tot het einde. Van 100 keer op een dag hapjes proberen tot drink en sondevoeding aan toe. Oh wat heb ik me schuldig gevoeld en zorgen gemaakt, maar het kind deed het gewoon goed in mijn buik. Wat ik bedoel te zeggen is dat er bij zo'n zwangerschap ook meer risico's zijn en ze toch geen gevolgen hoeven te hebben en dat voor mij je gewicht weinig zegt over hoe je zwangerschap verloopt.

Blijf gewoon gezond leven, luister naar je artsen en geniet van je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Eind 2016 raakte ik zwanger met een bmi van rond de 43 en zowel de huisarts als de gynaecoloog van het ziekenhuis (ik kreeg ivm mijn gewicht wel een medische indicatie) waren daar heel nuchter en niet bevooroordeeld onder.
Het overgewicht (in mijn geval zelfs morbide obesitas) was gewoon een feit en ik werd natuurlijk wel gewezen op de extra risico's maar er werd niet automatisch vanuit gegaan dat dit een goede zwangerschap in de weg zou staan.

Echter kreeg ik met ongeveer 8 weken een miskraam en toen ik de gyn vroeg of dit met mijn gewicht te maken had kon hij dit niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. Het heeft in ieder geval niet geholpen.
Omdat ik, op het moment dat ik zwanger raakte, al ver in het traject voor een maagverkleining zat heeft de gyn mij wel aangeraden om eerst de operatie te doen en af te vallen, voor ik weer zwanger wilde worden.
(ik moest dan minimaal een jaar wachten tot na de operatie voor dat dit weer mocht)

Dus achteraf kreeg ik dus eigenlijk pas te horen dat het beter was om niet zo zwaar te zijn tijdens een zwangerschap.
(wat natuurlijk ook logisch is, dat snapt ieder mens zelf ook wel)
Ondertussen heb ik een gezond bmi en 14 weken zwanger
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de fijne reacties. Ook goed om wat positieve verhalen te horen van dames met ernstig overgewicht en gezonde kinderen! Doet me echt goed. Vraag me nog wel een paar dingen af, misschien dat jullie daar antwoord op weten?

- als je onder controle staat van een gynaecoloog, krijg je dan alleen inwendige echo's? Ik hoorde namelijk dat je soms door een dikke buikwand geen uitwendige echo kunt maken omdat het kindje dan niet goed te zien is?

- zijn jullie ook eerder ingeleid ivm je gewicht en/of zwangersschapssuiker?

- mocht je gewoon in je eigen ziekenhuis bevallen met BMI 40+ of moest je naar een academisch ziekenhuis?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
14-02-2018 10:34
Gefeliciteerd!!

Het feit dat je dit bezig houdt betekent in mijn ogen dat je je ongeboren kind al op nummer 1 zet en dat doe je ook door gezond te blijven leven en bewegen!
Ga gewoon zo door en ga een gesprek aan met je vk of gyn.

Geniet van je zwangerschap!
Bedankt voor je lieve reactie! :heart:
Alle reacties Link kopieren
such_preggers schreef:
14-02-2018 10:51
Gefeliciteerd!!!!
Ik heb ook een extreem overgewicht. Maar ik ben daardoor niet anders behandeld in het ziekenhuis e.d. Toen ik zwanger was ben ik veel gezonder gaan eten en tijdens de zwangerschap ben ik 12 kg afgevallen. Ik had wel zwangerschapssuiker maar ik er is me niet verteld of dit door het overgewicht zou komen. Ik was pas 2 weken daaroo gediagnosticeerd toen ik beviel met 28 weken. Ook daarbij heeft niemand t ooit over overgewicht gehad.

Kortom geniet ervan! En die extra controles zijn alleen maar fijn. Want lekker veel echos:)
Fijn dat je ook 'normaal' bent behandeld, en ja die extra echo's zijn denk ik ook alleen maar fijn. En jij bent dus zelfs afgevallen tijdens je zwangerschap! Was dit bewust of door de misselijkheid i.o.d.? Was dit ook een probleem? Ik hoor namelijk dat je eigenlijk niet mag diëten als je zwanger bent.
Alle reacties Link kopieren
lentemeisje schreef:
14-02-2018 11:24
Bedankt voor de fijne reacties. Ook goed om wat positieve verhalen te horen van dames met ernstig overgewicht en gezonde kinderen! Doet me echt goed. Vraag me nog wel een paar dingen af, misschien dat jullie daar antwoord op weten?

- als je onder controle staat van een gynaecoloog, krijg je dan alleen inwendige echo's? Ik hoorde namelijk dat je soms door een dikke buikwand geen uitwendige echo kunt maken omdat het kindje dan niet goed te zien is?

- zijn jullie ook eerder ingeleid ivm je gewicht en/of zwangersschapssuiker?

- mocht je gewoon in je eigen ziekenhuis bevallen met BMI 40+ of moest je naar een academisch ziekenhuis?

Bedankt!
Ik heb nog nooit een inwendige echo gehad.
Bij beide niet ingeleid
Bij de 1e thuis begonnen, maar geeindigd in ziekenhuis (keizersnede). Door de keizersnede dus sowieso naar het ziekenhuis. Beide keren in het algemene ziekenhuis, het academisch is in dezelfde stad, als het moest was het dus net zo makkelijk, maar het hoefde niet.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
14-02-2018 11:04
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Eind 2016 raakte ik zwanger met een bmi van rond de 43 en zowel de huisarts als de gynaecoloog van het ziekenhuis (ik kreeg ivm mijn gewicht wel een medische indicatie) waren daar heel nuchter en niet bevooroordeeld onder.
Het overgewicht (in mijn geval zelfs morbide obesitas) was gewoon een feit en ik werd natuurlijk wel gewezen op de extra risico's maar er werd niet automatisch vanuit gegaan dat dit een goede zwangerschap in de weg zou staan.

Echter kreeg ik met ongeveer 8 weken een miskraam en toen ik de gyn vroeg of dit met mijn gewicht te maken had kon hij dit niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. Het heeft in ieder geval niet geholpen.
Omdat ik, op het moment dat ik zwanger raakte, al ver in het traject voor een maagverkleining zat heeft de gyn mij wel aangeraden om eerst de operatie te doen en af te vallen, voor ik weer zwanger wilde worden.
(ik moest dan minimaal een jaar wachten tot na de operatie voor dat dit weer mocht)

Dus achteraf kreeg ik dus eigenlijk pas te horen dat het beter was om niet zo zwaar te zijn tijdens een zwangerschap.
(wat natuurlijk ook logisch is, dat snapt ieder mens zelf ook wel)
Ondertussen heb ik een gezond bmi en 14 weken zwanger
Wat fijn dat je nu weer zwanger bent! Gefeliciteerd!

Ja tuurlijk is het logisch dat het gezonder is om met een gezond bmi zwanger te zijn dat met morbide obesitas. Ik vind het wel fijn om te horen dat je niet anders bent behandeld door artsen. :)
Alle reacties Link kopieren
lentemeisje schreef:
14-02-2018 11:29
Fijn dat je ook 'normaal' bent behandeld, en ja die extra echo's zijn denk ik ook alleen maar fijn. En jij bent dus zelfs afgevallen tijdens je zwangerschap! Was dit bewust of door de misselijkheid i.o.d.? Was dit ook een probleem? Ik hoor namelijk dat je eigenlijk niet mag diëten als je zwanger bent.
Ik ben ook afgevallen/weinig gegroeid, maar ik had veel minder eetlust tijdens de zwangerschappen. Echt dieten mag idd niet, maar als je gewoon gezond eet en je kind eet je op is het goed. Overigens, het geboortegewicht was bij beide kinderen rond de 3500 gram, dus heel normaal gewicht.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
14-02-2018 11:29
Ik heb nog nooit een inwendige echo gehad.
Bij beide niet ingeleid
Bij de 1e thuis begonnen, maar geeindigd in ziekenhuis (keizersnede). Door de keizersnede dus sowieso naar het ziekenhuis. Beide keren in het algemene ziekenhuis, het academisch is in dezelfde stad, als het moest was het dus net zo makkelijk, maar het hoefde niet.
Mag ik vragen wat je BMI was tijdens je zwangerschap? Niet lullig hoor, maar voor de een is overgewicht 10 kilo extra, terwijl ik rond de 140 kilo weeg en je dat echt onder morbide obesitas kan rekenen. Misschien ligt het er met die echo's ook aan of je veel vetweefsel hebt rond je buik.
ik had een bmi van 30 en was 20 kilo te zwaar. beide zwangerschappen had ik diabetes en daarvoor onder controle gebleven. 2 gezonde kinderen maar mij is wel verteld dat zij een hoger risico hebben op diabetes en ik ook en ben daarom ook gaan afvallen. ik vond mn lichaam prima, maar voor mijn gezondheid ben ik 25 kilo afgevallen en doe ik hard mn best het er af te houden.
Alle reacties Link kopieren
lentemeisje schreef:
14-02-2018 11:33
Mag ik vragen wat je BMI was tijdens je zwangerschap? Niet lullig hoor, maar voor de een is overgewicht 10 kilo extra, terwijl ik rond de 140 kilo weeg en je dat echt onder morbide obesitas kan rekenen. Misschien ligt het er met die echo's ook aan of je veel vetweefsel hebt rond je buik.
Mijn BMI was ook 40+, ik woog rond de 120 kilo
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft je vragen...

Inwendige echo's:
De eerste echo (met 8 weken) was inwendig. Inderdaad omdat ze het door mijn dikkere buik minder goed kon zien. Daarna alleen maar gewone echo's. Bij de gynaecoloog wel nog inwendige echo's gehad maar dat kwam omdat er een vleesboom was gevonden op een hele lastige plek en ze dus van alle hoeken goed wilde kijken of het kindje er last van had.

Ingeleid:
Mijn vliezen braken met 41 weken en toen bleek dat de kleine in het vruchtwater had gepoept. Hierdoor werd ik overgedragen aan het ziekenhuis en ingeleid met behulp van een infuus (oxytocine).

Eigen ziekenhuis:
Ik wilde eigenlijk thuis bevallen maar door die vleesboom vond de verloskundige dat geen goed plan. Ik zou dus al in het zkh bevallen maar dan wel met mijn eigen verloskundige (groot ziekenhuis, maar niet academisch...). Dit liep dus uiteindelijk anders maar had niks met mijn gewicht te maken.
Alle reacties Link kopieren
Extra controles zijn toch niet zo erg? Fijn juist. En houd voor ogen dat er meer gezonde dikke mensen zijn dan gezonde magere. Vaak hebben die tekorten door het eeuwige op het eten letten.
Natuurlijk is TE dik niet goed, maar iig beter dan te mager.
Ga je bv geven? Ben je het waarschijnlijk zo kwijt straks :D
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Ik zat tegen de 30 qua bmi. Had zwangerschapssuiker. Die gtt vond ik wel mee vallen, je kunt even misselijk worden. Het is gewoon een glucosedrankje.

Als je aan de insuline moet, dan wordt bij ons in het zkh de baby eerder gehaald, anders niet. Ik viel teveel af door dieten en had insuline gemoeten, maar dat kwam te kort voor de bevalling aan het licht. Ik viel zonder insuline onder insulineprotocol en baby is mede daarom eerder gehaald.

Mocht je zwdiabetes krijgen, niet te streng zijn met het dieet! Ik ging me daardoor steeds vermoeider en slechter voelen. Ik was 10 kg dan voor de zwangerschap toen ze er was!

Inwendige echo's heb ik alleen bij verlos gehad en in belgie bij de nipt. Niet druk om maken. Valt wel mee, iedereen kijkt toch naar het schermpje.
O en bij de bevalling in het ziekenhuis om te zien of het balonnetje goed zat.
En ik heb meer dan 10 echo's gehad, incl. ziekenhuis. Al was mijn bmi toen al wel gezakt.
Alle reacties Link kopieren
En als je je niet op je gemak voelt of je gediscrimineerd voelt: bespreken en eventueel overstappen.
Alle reacties Link kopieren
Mocht er iemand je aanspreken op je overgewicht en ze gaan je grens over, dan mag je altijd zeggen: Kunnen we het respectvol houden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven