38+ en zwanger worden in 2018

17-02-2018 08:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben 38 en mama van twee heerlijke dames van 5 en 3 (er zit nét geen 2 jaar tussen). Vanaf een jaar na de geboorte van de jongste had ik al een paar keer het gevoel van: het is nog niet af, er mist er nog eentje. Om mezelf vervolgens héél snel voor gek te verklaren: hoe kan de gedachte überhaupt bij me opkomen?? Ik zit totaal aan mijn tax met een dreumes en een peuter en 36 uur werken per week!

Nu, 2 jaar later, is de ergste peuterpuberteit er af, de oudste is naar school: rust in de tent. Ik wilde al steeds de babyspullen verkopen, maar schoof dit toch voor me uit. Manlief maakte al steeds opmerkingen over een derde....ik werd steeds heen en weer geslingerd tussen absoluut niet en zeker weten wél willen...maar goed, de kriebels werden steeds concreter. Alleen: ik ben al 38 en mijn man is 47! Het zou dus naïef zijn om ervan uit te gaan dat het zomaar lukt om weer zwanger te worden en het dan goed gaat, ook al werd ik op mijn 33e en 35e vlot zwanger (binnen 5 en 3 maanden) en had ik probleemloze zwangerschappen.

Nu ga ik binnenkort eens stoppen met de pil en testen of ik überhaupt nog wel ovuleer. En dan kunnen we gaan proberen. Als blijkt dat ik al in de overgang zit, of het lukt niet, dan kunnen we er vrede mee hebben, we gaan geen extra stappen nemen. Maar we willen de natuur toch nog één keer de kans geven... (en tegelijk denk ik: ik lijk wel gek :confused: )

Wie is ook een oudere mama en wil ervoor gaan dit jaar? Zin om mee te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Geen oudere mama (bijna 33..maar wel al kids van bijna 11 en 7) ..wil je enkel succes wensen en duim dat het jullie nogmaals gegunt is (hier ook nog een kinderwens haha)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn sinds begin dit jaar gestopt met de prikpil. Hebben een dochter van 1,5 die na 5,5 jaar gedoe, medisch traject, 2 kijkoperaties zich spontaan meldde!

Ik ben 38 en hoop dat het deze keer iets sneller gaat. :-D

Nu is het wachten op de eerste menstruatie. Of niet natuurlijk, maar daar ga ik maar even niet vanuit.

Had verwacht dat ik er wel relaxed in zou staan met onze voorgeschiedenis, maar denk toch de hele tijd vanalles te voelen. Bloed irritant. Hoop dat ik dat naast me neer kan leggen en gewoon onbezonnen zwanger mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Wilsy,
Er is een topic 35+ en zwanger worden, heb je zin om daar mee te komen schrijven?

Liefs, Roodborstje
Alle reacties Link kopieren
wilsy79 schreef:
17-02-2018 08:57
Hallo allemaal!

Alleen: ik ben al 38 en mijn man is 47! Het zou dus naïef zijn om ervan uit te gaan dat het zomaar lukt om weer zwanger te worden
Het is juist naïef om te denken dat je met 38 al wel niet meer vruchtbaar zou zijn.

Er zijn ontzettend veel vrouwen die na hun 38e nog een kind krijgen. Waaronder ik zelf.
De leeftijd van de aanstaande vader vind ik een stuk problematischer
Ik heb op mijn 39e probleemloos mijn 3e gekregen. Ronde 2 was ik al zwanger.
Op mij 41e was ik weer spontaan zwanger (miskraam gehad maar ook geen kinderwens)
38 jaar moet nog prima kunnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
@yourlocalhero: dat is lief, dankjewel!
@Hecamel: wauw, jullie hebben al heel wat achter de rug! Ja lastig hè? Als je eenmaal besloten hebt en actief iets moet laten (anticonceptie) en doen (eh...) dan kom je toch in die rare monomane toestanden terecht, herkenbaar van mijn vorige keren! Ik duim voor je.
@Roodborstje1982: dank voor je uitnodiging! ik had al gekeken, zag wel een ander topic, maar er schreven al zóóó veel mensen mee...ook dames die jonger en al zwanger waren...het leek me leuk om iets specifieker te kletsen: dus vooral over de pogingenfase en bijbehorende twijfels ivm leeftijd.
@sugarmiss: bemoedigend dat je er zo in staat t.a.v. mijn/onze leeftijd, want het lastige hierin is dat het altijd over gemiddelden gaat en daar heb je als individu niet echt iets aan...maar je klinkt nogal stellig over de leeftijd van mijn man. Waar maak je je precies zorgen over dan? Ik denk niet dat zijn vruchtbaarheid in de laatste 3 jaar net zo drastisch is gedaald in vergelijking met die van mij :-D
Alle reacties Link kopieren
@Lillybit, super om te horen!! Zo zie je maar weer, die gemiddelden... :facepalm:
wilsy79 schreef:
17-02-2018 11:11
@Lillybit, super om te horen!! Zo zie je maar weer, die gemiddelden... :facepalm:
Vroeger kreeg je kinderen tot je niet meer kon.
Mijn schoonoma kreeg een tweeling op haar 56!!!
Ik werd spontaan zwanger op mijn 40e, mijn vriend was op dat moment 45.
Mijn tante kreeg twee kinderen vlak na elkaar op haar 37 e en 38 e en mijn oma kreeg haar laatste toen ze 45 was.
Je kunt er als vrouw het beste vanuit gaan dat je tot ongeveer je 45e gewoon vruchtbaar bent, tenzij vervroegde menopauze in de familie zit.
Alle reacties Link kopieren
Nou, inderdaad die gemiddelden zijn erg verwarrend. Ik ga er echter wel van uit dat ik minder vruchtbaar zal zijn dan 3 of 4 jr geleden, dat lijkt me reëel. Maar hoe dat uitpakt? Bij de 2e was ik 35 en sneller zwanger dan bij de eerste.
Trouwens, herkennen jullie dit? Elke keer als manlief en ik het er over hebben om aan een derde te beginnen, vertonen de kids nogal intensief gedrag, waardoor ik me toch weer even afvraag: wie had het over een derde?? Wij??? :nope: :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar Wilsy! Toen de kinderen nog heel klein waren droomde ik wel over een derde, maar altijd op momenten dat ze er niet waren. Zat ik met vriendinnen op het terras dan was een derde een uitstekend idee, maar eenmaal thuis kon die wens weer snel verdwijnen. Nu heel pril zwanger van de derde en de kids zijn al 5 en 6, ergens vind ik nu het leeftijdsverschil wel erg groot worden, maar voor mezelf wel het gevoel dat ik er nu meer aan toe ben.
Alle reacties Link kopieren
Maar in jou geval zou ik er gewoon voor gaan nu
Voor een derde heb je toch nog een prima leeftijd?
Je man is inderdaad best een oude vader, maar ik zie om mij heen zoveel ‘tweede leg’ gevallen. Die hebben ook die leeftijd en dat zegt niet altijd wat.
Bij oudere vaders is de kans op een kind met een afwijking wel een stuk groter. Het wordt vaak vergeten, maar de leeftijd van de vader speelt wel degelijk een rol bij stoornissen als autisme etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 kinderen gekregen met respectievelijk 27,36 En 37 jaar. Op mijn 36e werd ik nog net zo snel zwanger als op mijn 26e ( hebben 2 menstruaties tussen nr 2 en 3 gezeten, had wel pas na 6 mnd een cyclus ivm volledige bv) dus het hoeft allemaal niet zo lang te duren hoor! Veel succes gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mn 36ste ook nog even snel zwanger geraakt dan op mn 28ste en 30ste
Alle reacties Link kopieren
@allen: wat een voorbeelden allemaal! Als je dit zo leest denk ik bijna: waar maken we ons druk om!
@dajka: moest smakelijk lachen om je voorbeeld, heel herkenbaar inderdaad die 'romantische' momenten! Gefeliciteerd met je zwangerschap, leuk hoor!
@sinnombre: dank, een oudere vader is idd niet zonder risico, ik las iets over 25x meer kans op bepaalde geestesziekten. Maar er staat nergens hoe groot die kans is... een kans van 1 op 100 in de combitest geldt ook als 'verhoogde' kans maar is uiteindelijk dus 99% kans dat het goed is... (al weet ik ook niet hoe relaxed ik het vind om die kans op mijn eigen testuitslag te zien, zeg ik heel eerlijk)
Overigens moet de eerste die mijn man op de juiste leeftijd schat nog komen. Hij wordt altijd veel jonger geschat. Hij is in een aantal opzichten vitaler dan ik :hyper:
Het is ook geen 2e leg, hij is gewoon een laatbloeier, Haha!
Alle reacties Link kopieren
Dajka schreef:
18-02-2018 08:40
Toen de kinderen nog heel klein waren droomde ik wel over een derde, maar altijd op momenten dat ze er niet waren. Zat ik met vriendinnen op het terras dan was een derde een uitstekend idee, maar eenmaal thuis kon die wens weer snel verdwijnen.
Haha dit heb ik ook ja! Maar ben net te veel thuis denk ik, want hier komt echt geen derde.
Wij zijn allebei 39 en gaan nu voor de eerste. Wij worden beide jaren jonger geschat. Ik was in ronde 2 al zwanger maar het wordt helaas een missed abortion. Vol goede moed door dan maar. Succes met zwanger worden :)
Hier ook twee kids en 36 jaar en wij hebben ook nog een kinderwens. We willen rond de zomer van dit jaar ervoor gaan.

Herken me in het verhaal van Wilsy79 e.a want vind het ook spannend of het wel lukt en binnen hoeveel maanden. En hoe druk zal het zijn. Mijn jongens zijn 1 en 3 maar verwacht niet zo snel zwanger te worden want duurde bij beide wel wat langer. Alhoewel dat ook niets zegt..

Schrijf graag met jullie mee.
shisha schreef:
17-02-2018 11:35
Ik werd spontaan zwanger op mijn 40e, mijn vriend was op dat moment 45.
Mijn tante kreeg twee kinderen vlak na elkaar op haar 37 e en 38 e en mijn oma kreeg haar laatste toen ze 45 was.
Je kunt er als vrouw het beste vanuit gaan dat je tot ongeveer je 45e gewoon vruchtbaar bent, tenzij vervroegde menopauze in de familie zit.
Is de baby er inmiddels al? :heart:
Ana_Isabel2 schreef:
27-02-2018 13:13
Is de baby er inmiddels al? :heart:
Ja, hij drinkt nu uit mijn borst.
Typen is daardoor wat lastig.
:-)
shisha schreef:
27-02-2018 15:23
Ja, hij drinkt nu uit mijn borst.
Typen is daardoor wat lastig.
:-)
Aaah!!! Gefeliciteerd!!! :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Is er nog iemand actief op dit topic of zijn jullie inmiddels ‘verhuisd’?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meeschrijven. Over een maand word ik 38, mijn man is 44. We zijn bezig voor de eerste, maar even een korte pauze na wat problemen. ..

Met zwanger worden heb ik geen probleem gehad, eerste zwangerschap na 7mnd (missed abortion met 9 weken) en de tweede zwangerschap volgde vlot daarna, de 1e cyclus eropvolgend. Helaas bleek er een chromosoom afwijking bij de NIPT en heb ik met 18 weken vroegtijdig moeten bevallen, ons zoontje zou zwaar gehandicapt of misschien wel beperkt levensvatbaar zijn.

Hier dus een mindere succes story. Maar ik ken zoooooooveel vrouwen die rond de 40 nog gezonde kinderen hebben gekregen dat ik dit echt als uitzondering zie.

Lijkt me fijn om hier vrouwen te treffen in dezelfde leeftijd en te zien hoe het met elkaar gaat :)

Wij zijn laat begonnen omdat we elkaar pas laat hebben leren kennen. Ik ben ook erg blij dat ik niet in 1 van mn eerdere relaties een kind heb gekregen, alleen huidige man zie ik als vader materiaal :heart: Mn man heeft wel al een grote zoon uit een eerdere relatie, en wilde ook zeker zijn van mij voordat hij er weer aan begon :) zodoende. Fijne is wel dat we financieel en qua huis alles op orde hebben. We hebben mooie reizen gemaakt dus die drang is ook niet meer zo hoog. Het bedje is gespreid zeg maar dus laat die baby maar komen :P

Ik heb net mn eerste menstruatie na de bevalling gehad, nu 1 ronde wachten en na de volgende menstruatie gaan we weer proberen denk ik. Dan ga ik weer ovulatie testen doen, daarmee was het vorig jaar met de tweede zwangerschap ook in 1x raak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven