Gevolgen van foliumzuur tekort in zwangerschap

21-02-2018 23:12 32 berichten
Hi,

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt of misschien beroepsmatig informatie hier over?

Uit een bloedtest van de huisarts bleek onder andere een foliumzuur tekort, ik heb supplementen gekregen maar het zou 3 maanden duren tot mijn waardes weer richting normaal zouden gaan volgens de huisarts.

We zijn nu 2 maanden verder en er net achter dat ik onverwacht en onbedoeld zwanger ben geworden. Ik ben 'al' 7 weken en ik vraag me af wat de gevolgen zijn en vooral wat de kans is op die gevolgen en wanneer dat dan zichtbaar zou zijn. Om er achter te komen hoe ver ik was heb ik een verloskundige benaderd voor een verwijzing voor een echo en aan haar heb ik ook gevraagd wat dit betekend. Ze wilde alleen eerst bij de ha de testwaarden opvragen, dat is nu 4 dagen en 4 telefoontjes geleden... Ik wordt nerveus van de gedachte dat het kindje een openruggentje zou kunnen hebben en we dat dan pas met de 20 weken echo zouden zien.

Ik hoop op iets meer informatie, of de kans echt veel groter is, of het echt pas met 20 weken te zien is.. is er hier iemand die me er meer over kan vertellen? Ik bel morgen natuurlijk weer naar de verloskundige maar geen idee of die me dan wel iets kan vertellen en ik kan online niks vinden (plus dat heel Google afspeuren meestal nou niet heel goed is voor je gemoedsrust en je altijd minimaal 3 dodelijke ziektes blijkt te hebben als je zoekt op een klein moedervlekje/pijnlijk spiertje/iets anders)

In ieder geval bedankt voor wie de moeite neemt om dit te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd!

Mijn moeder heeft 4 gezonde kinderen zonder ooit foliumzuur geslikt te hebben en nooit miskramen gehad.

Ik ben nu 27 weken zwanger, ook nooit geslikt en alles gezond.

Ook mijn huisarts gaf aan dat het niet zo belangrijk is als dat iedereen het maakt.

Dikke kus!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Er hoeft niks aan de hand te zijn.

Ik had van vrijwel alles forse tekorten en toch een gezond kind op de wereld gezet. Ik was er zelf daarentegen ontzettend beroerd aan toe.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
21-02-2018 23:19
Er hoeft niks aan de hand te zijn.

Ik had van vrijwel alles forse tekorten en toch een gezond kind op de wereld gezet. Ik was er zelf daarentegen ontzettend beroerd aan toe.

Nou, hier nog 1.. al 27 weken hondsberoerd. Nog een paar maanden :-[
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Oh, en niet eens met het feit dat het niet belangrijk is.

Ik werd met spoed aan supplementen gezet in het ziekenhuis om nog maar te redden wat er te redden viel.

Foliumzuur is overigens niet alleen belangrijk voor de neurale buis, maar ook voor je eigen gezondheid tijdens de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Het advies om extra foliumzuur te gebruiken verlaagd de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje. Betekend niet ook automatisch het ongekeerde, dat als je dit niet slikt of uberhaupt een laag foliumzuur hebt , ineens een grote kans hebt.

Ook zonder foliumzuur is de kans op het krijgen van een kindje met zo’n afwijking heel erg klein
Er hoeft idd niets aan de hand te zijn. Foliumzuur wordt wel geadviseerd al voorafgaand aan de zwangerschap om de kans op neuraal buis defecten te verkleinen. Dat wil niet zeggen dat je kindje deze zonder foliumzuur gebruik zal krijgen.

Maar: tijdens mijn eerste zwangerschap bleek de kleine klompvoetjes te hebben. De ( niet echt subtiele) opmerking van de echoscopiste? “ dan zult u wel geen foliumzuur geslikt hebben he?!”
Nou, wel dus. Dat maakte dus kennelijk geen verschil. Om risico’s te verkleinen heb ik op advies van VK en gyn bij de tweede zwangerschap een veelvoudige dosering foliumzuur geslikt, was alleen op recept verkrijgbaar. Tweede heeft geen klompvoeten maar of dat nu door die supplementen komt of niet zullen we nooit weten. Overigens raced de eerste met klompvoeten en al net zo snel als zijn teamgenoten over het sportveld hoor :-D

Wacht het advies van de VK af. Grote kans dat ze je op een mega dosering foliumzuur zetten voor de komende 5 weken om het zekere voor het onzekere te nemen. Probeer je niet te ongerust te maken!
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
21-02-2018 23:24
Oh, en niet eens met het feit dat het niet belangrijk is.

Ik werd met spoed aan supplementen gezet in het ziekenhuis om nog maar te redden wat er te redden viel.

Foliumzuur is overigens niet alleen belangrijk voor de neurale buis, maar ook voor je eigen gezondheid tijdens de zwangerschap.

De verloskundige was het ook niet met zijn uitspraak eens, dus ik laat het maar in het midden :)
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Restera schreef:
21-02-2018 23:27
De verloskundige was het ook niet met zijn uitspraak eens, dus ik laat het maar in het midden :)
Een fors tekort aan foliumzuur kan gevolgen hebben voor de kwaliteit van je bloed. Niet heel fijn, zo kan ik uit ervaring vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je aan een zwangerschap begon zonder je eerst lichamelijk voor te bereiden (en te zorgen dat je waarden goed waren)?
Be stronger than your strongest excuse
Genialeforumnaam schreef:
21-02-2018 23:30
Wat is de reden dat je aan een zwangerschap begon zonder je eerst lichamelijk voor te bereiden (en te zorgen dat je waarden goed waren)?
Ze is onverwacht en onbedoeld zwanger geworden dus ik vermoed maar zo dat ze niet echt met voorbereiding bezig is geweest....
Bedankt voor jullie reacties, de vk schrok toen ik het zei maar liet er daarna niks meer over los anders dan dat ze me terug zou bellen.

Ik slik nu sowieso een hoge dosis ivm het tekort op recept van de huisarts en die zou ik nog een maand moeten slikken en weer bloed laten prikken.
Genialeforumnaam schreef:
21-02-2018 23:30
Wat is de reden dat je aan een zwangerschap begon zonder je eerst lichamelijk voor te bereiden (en te zorgen dat je waarden goed waren)?
Ik ben niet aan een zwangerschap begonnen, niet bewust althans. Alleen dan ben je dan opeens zwanger en moet je kiezen, afbreken of houden. De gezondheid van het kind is daar een hele grote factor in en zeker met zulke dingen ga ik me dan zorgen maken.
Is dit het enige dat je tekort komt?

Soms gaat dit samen met andere tekorten namelijk (B12, kalium, calcium, ferretine, D, B6).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het pas met 6 weken gaan slikken (toen kwam ik er achter dat ik zwanger was). Tja, geen idee of ik vantevoren tekorten had. In ieder geval niet genoeg om er voor bij de huisarts te zijn geweest...
peerke77 schreef:
21-02-2018 23:27
Er hoeft idd niets aan de hand te zijn. Foliumzuur wordt wel geadviseerd al voorafgaand aan de zwangerschap om de kans op neuraal buis defecten te verkleinen. Dat wil niet zeggen dat je kindje deze zonder foliumzuur gebruik zal krijgen.

Maar: tijdens mijn eerste zwangerschap bleek de kleine klompvoetjes te hebben. De ( niet echt subtiele) opmerking van de echoscopiste? “ dan zult u wel geen foliumzuur geslikt hebben he?!”
Nou, wel dus. Dat maakte dus kennelijk geen verschil. Om risico’s te verkleinen heb ik op advies van VK en gyn bij de tweede zwangerschap een veelvoudige dosering foliumzuur geslikt, was alleen op recept verkrijgbaar. Tweede heeft geen klompvoeten maar of dat nu door die supplementen komt of niet zullen we nooit weten. Overigens raced de eerste met klompvoeten en al net zo snel als zijn teamgenoten over het sportveld hoor :-D

Wacht het advies van de VK af. Grote kans dat ze je op een mega dosering foliumzuur zetten voor de komende 5 weken om het zekere voor het onzekere te nemen. Probeer je niet te ongerust te maken!
Jeetje wat een opmerking van de vk zeg..

Fijn dat hij er zelf niet zo veel last van heeft en gewoon lekker mee kan doen met zijn leeftijdsgenoten. Een neefje heeft een afwijking waardoor je nu steeds meer gaat zien dat hij op stportief vlak niet mee komt met de rest en dat is zo sneu om te zien. Echt fijn dat dat bij je zoontje niet het geval is!
ElizabethThatcher schreef:
21-02-2018 23:38
Is dit het enige dat je tekort komt?

Soms gaat dit samen met andere tekorten namelijk (B12, kalium, calcium, ferretine, D, B6).
Foliumzuur en vitamine D, beide slik ik nu in hoge dosis om het tekort terug te dringen. De rest was gelukkig wel in orde.
YellowLemonTree schreef:
21-02-2018 23:45
Foliumzuur en vitamine D, beide slik ik nu in hoge dosis om het tekort terug te dringen. De rest was gelukkig wel in orde.
Gelukkig. Dan valt het relatief mee. Verder afwachten dus. :rose:
Vk niet meer te pakken gekregen, de ha wel. Het foliumzuur supplement blijft het zelfde, vitamine D supplement moet door de helft. Kans op afwijkingen is volgens haar wel hoger, maar hoe hoog durft ze geen harde uitsprak over te doen. Normaal is de kans klein 1 op 700-1000 kinderen die geboren worden hebben een open rug, dat houdt nog geen rekening met andere afwijkingen en afgebroken zwangerschappen. Slik je foliumzuur dan halveer je die kans, maar bij mij zou hij door het tekort juist hoger zijn.

De huisarts en het echo bureau raad aan om extra echo's te laten maken omdat het van af 13 weken zichtbaar zou kunnen zijn. Dan moet ik alleen wel een verwijzing van de vk krijgen om het vergoed te krijgen.

Ik baal zo en maak me toch weer zorgen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=YellowLemonTree post_id=28182460 time=1519252514 user_id=365006]
Bedankt voor jullie reacties, de vk schrok toen ik het zei maar liet er daarna niks meer over los anders dan dat ze me terug zou bellen.

Ik slik nu sowieso een hoge dosis ivm het tekort op recept van de huisarts en die zou ik nog een maand moeten slikken en weer bloed laten prikken.
[/quote\]
Neuraal buisdefect onstaat in de 1e weken zwangerschap. Vrij vroeg. Deze afwijkingen kan je al.snel op echo zien. Met 10 weken en 6 dagen zagwn ze het bij mijn zwangerschap. Ik had de meest ernstige vorm . Namelijk een open schedeltje. Tot die vreselijke dag nog nooit van gehoord, alleen van open ruggetjes. Bij open ruggetjes verschilt de ernst van de afwijking en soms is het operabel. In mijn geval was het helaas niet verenigbaar met het leven.

Foliumzuur slikte ik al ruim 6 maanden. Nu heb ik een verhoogde dosis gelregen en zal ik eerrst 2maanden gaan slikken voor we weer onbeschermd gaan vrijen. Natuurlijk weet je nooit wat de oorzaak of de aanleiding/trigger was.

Mag ik vragen wat jouw waarde was?
simano wijzigde dit bericht op 23-02-2018 16:14
Reden: Helft was weggevallen
10.27% gewijzigd
Bij mijn oma heeft dit geleid tot de geboorte van een zoontje met open rug en halfzijdige verlamming. Hij is daar aan overleden op 2 jarige leeftijd. Er wordt tegenwoordig niet voor niets gezegd dat foliumzuur belangrijk is. Ik hoop dat alles goed gaat TO.
Alle reacties Link kopieren
peerke77 schreef:
21-02-2018 23:34
Ze is onverwacht en onbedoeld zwanger geworden dus ik vermoed maar zo dat ze niet echt met voorbereiding bezig is geweest....
Ik lees het nu, ik had er overheen gelezen. Best knap nog.
Domme vraag van me.

Succes TO.
Be stronger than your strongest excuse
@ SiMaNo
Wat erg om mee te moeten maken, lijkt me zo enorm verdrietig.

Door dat de aanleg en dus ook de foute aanleg zo vroeg in de zwangerschap gebeurt ben ik er ook juist bang voor. Toen was mijn tekort hoger dan het nu zou moeten zijn. Stom genoeg heb ik hier ook alleen maar staan hoe hoog mijn vitamine D was en niet het foliumzuur.

Het advies was ook om tussen de termijn echo en de 20 weken echo nog extra echo's te laten maken omdat de mogelijke afwijkingen afhankelijk van hun ernst eerder zichtbaar zijn. Een verborgen open rug zien ze vaak weer helemaal niet tot na de geboorte, maar is ook de minst heftige vorm. Als er echt iets mis is weet ik het het liefst zo vroeg mogelijk.

Hoe voel jij je nu? Is het moeilijk om er opnieuw voor te gaan?
Genialeforumnaam schreef:
23-02-2018 18:14
Ik lees het nu, ik had er overheen gelezen. Best knap nog.
Domme vraag van me.

Succes TO.
Dank je wel en kan gebeuren hoor, ik lees ook wel eens ergens over heen.
shining_star schreef:
23-02-2018 17:30
Bij mijn oma heeft dit geleid tot de geboorte van een zoontje met open rug en halfzijdige verlamming. Hij is daar aan overleden op 2 jarige leeftijd. Er wordt tegenwoordig niet voor niets gezegd dat foliumzuur belangrijk is. Ik hoop dat alles goed gaat TO.
Wat verschrikkelijk voor hun, gelukkig heb je nu in iedergeval echo's om dit soort afwijkingen op te sporen. Heeft hij in die 2 jaar veel pijn gehad? Was hij nog wel gelukkig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven