Kinderopvang kiezen?

18-03-2018 12:24 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of dit topic op de juiste plek staat, maar aangezien dit iets is wat je in de zwangerschap vaak regelt, heb ik hem hier geplaatst. Ons zoontje is vorige week geboren. Ik werk nu twee a drie dagen in de week en qua opvang hadden wij het zo geregeld dat mijn man en beide oma's alle drie een dag op gaan passen. Nu loopt het helemaal niet lekker met mijn schoonmoeder en zie ik het steeds slechter zitten om haar op te laten passen. Nu moet ik dus op zoek naar een kinderdag verblijf.

Nu vraag ik me af waar ik moet beginnen? Ik weet dat er vaak wachtlijsten zijn, dus we moeten even kijken op welk termijn we opvang kunnen regelen. Een gastouder spreekt mij enorm aan, maar ik heb geen idee hoe je een persoon vindt die je kan vertrouwen?

Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie voor opvang gekozen? Zijn jullie voor een gastouder of kinderdagverblijf gegaan? Wat waren jullie eisen? En zijn jullie vaak tegen lange wachtlijsten aangelopen? :)
Alle reacties Link kopieren
Wat loopt er niet lekker met schoonmoeder?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wachtlijsten zijn regio gebonden. Dus bellen naar de opvangadministraties.

En/of gastouder bureau bellen en dan gesprekken aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vijf opvangs in de buurt bekeken en bezocht en hebben gekeke wat ons het meeste aansprak. Zowel op het gebied van beleid, als dagindeling als locatie als spullen. Aan het einde bleven er twee over en hebben we de opvang gekozen waarbij we ons ook echt persoonlijk welkom voelden. In juni gaat ons kindje voor het eerst. Inderdaad een wachtlijst, maar niet heel lang, maar komt misschien ook doordat we in het oosten van het land wonen. Ik zou als ik jou was gewoon diverse opvangen bellen/mailen om te vragen naar mogelijkheden!
Hier alleen wachtlijsten (ongeveer 6 weken) op populaire dagen. Kdv had onze voorkeur ivm continuiteit en 4 ogen principe. Er zitten er hier 2 in het dorp. Vrienden waren enthousiaster over de een dan over de ander. We zijn gaan kijken, de sfeer was goed, hun beleid was oke, zoon ingeschreven. Klaar.
Hier een wachtlijst voor de maandag en dinsdag ( totaal 10 weken). Dochter ingeschreven met 12 weken zwangerschap, dus direct vanaf het begin konden we terecht op onze favoriete dagen.

KDV had de voorkeur, beiden hadden we minder gevoel bij een gastouder. En het zit bij ons om de hoek, in hetzelfde gebouw als onze favoriete basisschool. Beleid, indeling groepen en de sfeer waren prio's bij ons. Toen we binnenkwamen wisten we het direct, dit wordt 'm.

Weet schoonmoeder al dat ze niet op gaat passen? Lijkt me wel een lastige situatie hoor! Hopelijk heb je snel een goede oplossing voor deze dag!
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 18-03-2018 12:50
5.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorp geen lange wachtlijsten, maar de maandag en donderdag zijn wel drukke dagen. Ben nu 5 maanden zwanger en hebben het dus maar vast geregeld. Dingen waar wij op hebben gelet:

- Gemak qua halen/brengen --> afstand (wel/niet omrijden vanaf werk)
- Breng en haal tijden (niet gedwongen midden in de spits)
- Grootte van de groepen en of ze horizontaal of verticaal zijn ingedeeld (wel leeftijden door elkaar of niet)
- Flexibiliteit qua extra dagen/ dagen ruilen --> ook bij ons gaan schoonouders 1 dag oppassen, maar als die een keer niet willen, kunnen, ziek zijn of op vakantie willen is het wel fijn om een dag extra te kunnen afnemen.
- Vooral onderbuik-gevoel: ziet het er netjes uit, voelt het goed, spreekt de sfeer je aan, is het niet rommelig/smerig, etc

Maar de vraag die bij mij naar boven komt: wat loopt er ineens niet goed met schoonmoeder, heb je dat al met haar besproken en in hoeverre zijn de oppasplannen al vastgelegd?

Mijn schoonmoeder zou bij een ander kleinkind 4 dagen per week gaan oppassen. Heeft zich daar maanden op verheugd, een hele babykamer thuis ingericht en toen het kindje geboren was, werd haar verteld dat de oma van de andere kant ging intrekken en fulltime op het kindje ging passen dus dat haar hulp 'niet meer nodig' was.
Ze is de klap nooit meer te boven gekomen, zelfs zover dat ze nu bij mijn zwangerschap zichzelf volledig heeft afgesloten van blije gevoelens omdat ze bang is weer teleurgesteld te worden.
Wij hebben kdv boven een gastouder verkozen vanwege het vier oven principe en omdat je niet afhankelijk bent van vakantie of ziekte van de gastouder.

Ik heb van alle niet christelijke kdv’s die redelijk op onze route naar het werk liggen de websites bekeken, het pedagogisch beleid gelezen en de rapporten van de inspectie gelezen. Aan de hand daarvan zijn we bij twee gaan kijken en is de keuze op een gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorp is maar 1 kdv en deze bevalt prima. Er was geen wachtlijst
Alle reacties Link kopieren
Ons kindje wordt in aug verwacht. En staat ingeschreven voor 3 dagen opvang.

Wij hebben hier voor gekozen omdat ( we beide in de kinderopvang werken)

Maar ook vanwege het 4 ogen principe. En ook de nieuwe kinderopvang register. Dit betekend dat iedereen die werkt op kdv of regelmatig daar komt ( zoals klusjesmannen) hierin geregistreerd staan en dus ook hun vog wordt gecheckt.

Bij een gastouder wordt dit niet gecheckt. En ken je de gastouder wel, maar weet je niet wie er de hele dag binnen stapt.

Ook is er altijd vervanging bij ziekte op het kdv. Er zijn niet overal meer wachtlijsten..soms wel op de drukke dagen ma di don. Ga eens kijken bij diverse kdvs. Ga in gesprek kijk eens rond
Je man past niet op, maar zorgt gewoon voor zijn eigen kind.

Vindt je man ook dat het niet loopt met zijn moeder?
laylalala schreef:
18-03-2018 12:41
Maar de vraag die bij mij naar boven komt: wat loopt er ineens niet goed met schoonmoeder, heb je dat al met haar besproken en in hoeverre zijn de oppasplannen al vastgelegd?

Mijn schoonmoeder zou bij een ander kleinkind 4 dagen per week gaan oppassen. Heeft zich daar maanden op verheugd, een hele babykamer thuis ingericht en toen het kindje geboren was, werd haar verteld dat de oma van de andere kant ging intrekken en fulltime op het kindje ging passen dus dat haar hulp 'niet meer nodig' was.
Ze is de klap nooit meer te boven gekomen, zelfs zover dat ze nu bij mijn zwangerschap zichzelf volledig heeft afgesloten van blije gevoelens omdat ze bang is weer teleurgesteld te worden.
Ach wat sneu
Alle reacties Link kopieren
Wat ook goed is om te vragen is hoe ze omgaan met eten/drinken/traktaties etc. Ik ben voor gevarieerd gezond eten, maar bij één kinderopvang kregen we zo'n fanatieke 'geen suiker'-preek. Hagelslag op brood was uit den boze.. dat ging ons dan weer wat ver.

Daarnaast heeft de kinderopvang waar wij nu voor gekozen hebben regelmatig een logopedist, fysiotherapeut en pedagogisch medewerker op bezoek. Er wordt dan (anoniem) geobserveerd, mochten ze afwijkingen/bijzonderheden opvallen dan wordt door de leidsters contact met ons gezocht om te overleggen of een specifieke observatie misschien nodig is.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
18-03-2018 12:56
Wat ook goed is om te vragen is hoe ze omgaan met eten/drinken/traktaties etc. Ik ben voor gevarieerd gezond eten, maar bij één kinderopvang kregen we zo'n fanatieke 'geen suiker'-preek. Hagelslag op brood was uit den boze.. dat ging ons dan weer wat ver.

Daarnaast heeft de kinderopvang waar wij nu voor gekozen hebben regelmatig een logopedist, fysiotherapeut en pedagogisch medewerker op bezoek. Er wordt dan (anoniem) geobserveerd, mochten ze afwijkingen/bijzonderheden opvallen dan wordt door de leidsters contact met ons gezocht om te overleggen of een specifieke observatie misschien nodig is.
Voedingsbeleid is geregeld vanuit voedingscentrum. En bijna alle dagverblijven hanteren dit.. ( van de grote organisaties.. particulier weet ik het niet)

Dit betekend water thee melk
Crackers, volkoren brood
Beleg: Vega smeerworst, humus, zuivelspread, komkommersalade, kipfilet, 30+kaas, 100% pindakaas, appel dadel peren stroop, jam minder suiker, gekookt eitje,
Volkoren soep stengels
Rozijnen nootjes dadels abrikozen
Alle reacties Link kopieren
Hier wilden we geen gastouder (i.v.m. vier-ogen principe en continuïteit opvang). We zijn eerst gaan kijken bij de opvang die logistiek het handigst lag en ook goede inspectierapporten had. Vervolgens werden we daar zo hartelijk ontvangen en zag het er allemaal schoon en netjes uit. En ook de sfeer die er hing op de groepen sprak ons heel erg aan. Hierdoor hebben we besloten om niet verder te kijken en kind in te schrijven. Wachtlijst was twee jaar geleden nog niet aan de orde.

Ik heb wel eens begrepen dat KDV's het niet toejuichen als een kindje maar één dag per wek komt, omdat dit te weinig is om goed te wennen. Ik weet niet of dit overal zo geldt? Misschien iets om na te vragen/uit te zoeken.
Ik wil ook een motto
Bollie08 schreef:
18-03-2018 12:50
Ons kindje wordt in aug verwacht. En staat ingeschreven voor 3 dagen opvang.

Wij hebben hier voor gekozen omdat ( we beide in de kinderopvang werken)

Maar ook vanwege het 4 ogen principe. En ook de nieuwe kinderopvang register. Dit betekend dat iedereen die werkt op kdv of regelmatig daar komt ( zoals klusjesmannen) hierin geregistreerd staan en dus ook hun vog wordt gecheckt.

Bij een gastouder wordt dit niet gecheckt. En ken je de gastouder wel, maar weet je niet wie er de hele dag binnen stapt.

Ook is er altijd vervanging bij ziekte op het kdv. Er zijn niet overal meer wachtlijsten..soms wel op de drukke dagen ma di don. Ga eens kijken bij diverse kdvs. Ga in gesprek kijk eens rond
Het register kinderopvang geldt ook voor gastouders...
Wij hebben er 2 bekeken omdat die dicht in de buurt zaten. Maar met die ene verliep de communicatie direct al zo slecht dat het niet echt een serieuze optie was.

Dit kdv was op papier heel prettig, in de praktijk heeft ‘t maanden gekost om zoon te laten wennen en hebben we echt wat te stellen gehad. Nu gaat het goed en is het een fijn kdv en laat ik hem gerust achter. En het scheelt dat de juf die ik niet zo leuk vond weg gaat, mijn zoon kon niet zo goed met haar door een deur, weet niet wat het was. Maar er is een ontzettend lieve juf voor in de plaats gekomen die mijn zoon helemaal inpakt, dus da’s mooi :)
Bollie08 schreef:
18-03-2018 13:01
Voedingsbeleid is geregeld vanuit voedingscentrum. En bijna alle dagverblijven hanteren dit.. ( van de grote organisaties.. particulier weet ik het niet)

Dit betekend water thee melk
Crackers, volkoren brood
Beleg: Vega smeerworst, humus, zuivelspread, komkommersalade, kipfilet, 30+kaas, 100% pindakaas, appel dadel peren stroop, jam minder suiker, gekookt eitje,
Volkoren soep stengels
Rozijnen nootjes dadels abrikozen
Serieus? Wat overdreven allemaal.
laylalala schreef:
18-03-2018 12:56
Wat ook goed is om te vragen is hoe ze omgaan met eten/drinken/traktaties etc. Ik ben voor gevarieerd gezond eten, maar bij één kinderopvang kregen we zo'n fanatieke 'geen suiker'-preek. Hagelslag op brood was uit den boze.. dat ging ons dan weer wat ver.

Daarnaast heeft de kinderopvang waar wij nu voor gekozen hebben regelmatig een logopedist, fysiotherapeut en pedagogisch medewerker op bezoek. Er wordt dan (anoniem) geobserveerd, mochten ze afwijkingen/bijzonderheden opvallen dan wordt door de leidsters contact met ons gezocht om te overleggen of een specifieke observatie misschien nodig is.
Ik vind dat echt raar die disciplines, zonder dat daar aanleiding voor is.
Alle reacties Link kopieren
Oei lastig zeg! Hier heeft schoonmoeder in het begin opgepast maar ging ook niet goed. Ik weet hoe lastig/gevoelig dat kan liggen. Wij hebben het een tijd geprobeerd maar toch besloten om ermee te stoppen. Nu past ze nog wel op maar geen vaste dag in de week en dat gaat wel goed.

Verder is kind begonnen bij een gastouder. Vanaf 9 maanden had hij het niet meer zo naar zijn zin. Is toen vanaf 15 maanden naar een kdv gegaan en dat ging super vanaf dag 1. Inmiddels zit hij er 2 dagen per week. Wel van geleerd dat alles heel anders kan gaan dan je eerst denkt. Ik was tegen kdv vanwege grootschaligheid maar zoon voelt zich daar veel beter op zijn plek.
Oh en ik ben ook wel benieuwd waarom je schoonmoeder geen optie meer is, zijn dat niet je hormonen?

Hier vind ik het trouwens ook niet zo prettig als mijn eigen moeder oppast. Ze is echt ontzettend lief voor hem en zorgt super goed voor hem en schoonvader idem, maar ik neem liever een dag extra kdv af, gewoon omdat ik merk dat mijn moeder dan weer een heel ander ritme met hem aanhoudt dan wij en kdv en dat is gewoon teveel, dat het weer iemand anders is, heb ik het idee. En voor schoonvader geldt hetzelfde.

Op kdv gaat het natuurlijk al onvermijdelijk wat anders dan bij ons, gewoon omdat ze daar met een groep zitten en met andere tijden omdat hij daar veel kortere dutjes doet dan bij ons thuis, dus dan heb ik liever een keer 4 dagen het ritme van het kdv dan 3 dagen ritme kdv, dan ritme oma en dan nog weer eens ritme thuis. Dat merk je echt aan hem vind ik.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-03-2018 13:21
Serieus? Wat overdreven allemaal.
Vind je? Thuis kan je lekker doen en laten wat je zelf wilt. Maar op de opvang en ook op school verwacht ik een enigzins gezond beleid.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen waar we het beste gevoel bij hadden. Dus bel/mail rond, maak een afspraak en zet wat vragen op papier.
Waarom past je man op?
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook of de praktijk overeenkomt met de website! Op de website van een van de kdv die wij bezocht hebben stond iets over veel naar buiten, een moestuin en voorleeesopa's en oma's. Bleek het naar buiten alleen in een tuintje te zijn met kunstgras, was de moestuin 1 bij 1 m voor 16 groepen van 8 kinderen en kwam de voorlezer eens in de maand ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven