Veel duizelingen en flauwvallen tijdens zwangerschap.

28-03-2018 21:22 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar wat meer tips. Ik ben nu bijna 20 weken zwanger en heb een erg lage bloeddruk en mijn ijzer (ferritine) gehalte is ook erg laag.

Dit uit zich in flauwvallen, duizelingen (alsof ik op een schip sta, en in een draaimolen zit), sterren zien, vermoeidheid, misselijkheid en slechte conditie (snel uitgeput bij inspanning).

Ik slik nu ijzertabletten, en ze geven me het advies om af en toe wat zouts (zoute drop) te eten als ik me niet goed voel door de lage bloeddruk.

Zelf probeer ik ijzerrijk voedsel te eten, veel groente en fruit, daarnaast nog vitaminen.

Helaas (naar mijn idee) helpt het allemaal niets. Ik ben deze week 3 keer flauwgevallen waaronder een keer in de rij bij de kassa (dikke drama gemaakt natuurlijk door omstanders), en een keer toen ik mijn dochtertje aan het verschonen was op de commode (gelukkig heb ik mijn partner kunnen roepen op tijd). Dit laatste vind ik toch echt heel eng, omdat, als ik alleen was, dan was mijn dochtertje misschien van de commode af gevallen (met alle gevolgen van dien). Dit was echt angstig.

Ik zou me natuurlijk graag wat beter voelen. Behalve het bovenstaande, wat zou ik nog meer kunnen doen? Iemand de gouden tip?
Wie is ‘ze’? De verloskundige?
Neem contact op met je huisarts. Hier is echt iets aan te doen.
En dat advies over zoute drop is een grap hoop ik?
Alle reacties Link kopieren
Rond de 20 weken is je bloeddruk op zn laagst, kun je weinig aan doen helaas. Zoute drop, niet te snel opstaan, regelmatig wat eten. Hopelijk wordt het snel beter!
Wat angstig, zeker als je alleen bent met je dochtertje. Daarin zou ik de oplossing vooral zoeken in t lager verschonen (op bed of bank, zittend naast haar).
Sorry heb geen gouden tip voor je! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! Ik heb wel ervaring van mijn tweede zwangerschap maar niet zo heftig als jij. Ik had het flauwvallen 1 keer op mijn werk maar ik werk naast een huisartsenpraktijk dus dat was handig :p
Ik nam elke dag rond 11 uur een bouillon dat hielp redelijk.
Welke ijzertabletten heb je?
Alle reacties Link kopieren
En als je ijzertabletten gebruikt, neem je die dan in met sinaasappelsap of met koffie/thee/melk?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 21:36
Wie is ‘ze’? De verloskundige?
Neem contact op met je huisarts. Hier is echt iets aan te doen.
De verloskundige. Huisarts wijst me terug naar de verloskundige met dit probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het wat om een soort steunkousen te dragen (tubigrip), dan heb je wat minder last van bloeddruk dalingen bij rechtop staan.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 21:38
En dat advies over zoute drop is een grap hoop ik?
Ik heb dit ook (ook 20 weken zwanger) maar ook voor de zwangerschap had ik hier last van ivm snel en veel afvallen en kreeg ook het advies om een zout dropje of een opkikker of zoute bouillon te nemen.

Verder geen tips helaas, het is heel vervelend en ook al ben ik nog niet daadwerkelijk flauw gevallen, het scheelt steeds niet veel
De bekende midpregnancy drop. Vaak wordt het na verloop van tijd beter. Ik heb het trouwens niet over drop he.. tis Engels ;-D .
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 21:38
En dat advies over zoute drop is een grap hoop ik?
Nee, ze was hardstikke serieus. Maar ik ben benieuwd naar je reactie? Waarom geen zoute drop? Ze zei wel niet meer dan 5 a 6 op een dag.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
28-03-2018 21:46
En als je ijzertabletten gebruikt, neem je die dan in met sinaasappelsap of met koffie/thee/melk?
Met water. Vlak na de lunch.
C36 schreef:
28-03-2018 21:50
Nee, ze was hardstikke serieus. Maar ik ben benieuwd naar je reactie? Waarom geen zoute drop? Ze zei wel niet meer dan 5 a 6 op een dag.
Ten eerste bevat zoete drop meer zout dan zoute drop en daarnaast moet je er echt veel van eten om je bloeddruk omhoog te krijgen. Je bloeddruk schiet echt de hoogte niet in van een dropje.
Daarom zou ik naar de huisarts gaan, die verloskundige kakelt maar wat. Als je ijzer echt te laag is, kan daar wat aan gedaan worden. En laat je niet van het kastje naar de muur sturen.
Wat vervelend! Ik had het ook, het is later in de zwangerschap wel beter geworden. Gelukkig is het niet gevaarlijk (in tegenstelling tot hoge bloeddruk, die wel gevaarlijk is, maar waar je bijna geen last van hebt).

Zoute dropjes, bouillon drinken, rustig aan doen. Ik heb een paar weken geen auto gereden.. succes, wordt vast snel beter.
Alle reacties Link kopieren
C36 schreef:
28-03-2018 21:51
Met water. Vlak na de lunch.
Niet de beste manier.

Neem ze een half uur vóór de maaltijd in (dus op een lege maag), en het liefst met sinaasappelsap (antioxidant).

Dan neemt je lijf het veel efficiënter op.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
marseille schreef:
28-03-2018 21:48
Bij mij hielp het wat om een soort steunkousen te dragen (tubigrip), dan heb je wat minder last van bloeddruk dalingen bij rechtop staan.
Oké, bedankt voor je tip. Ik ga het bespreken volgende afspraak. Dat flauwvallen gebeurt idd elke keer als ik een tijdje rechtop sta.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 21:53
Ten eerste bevat zoete drop meer zout dan zoute drop en daarnaast moet je er echt veel van eten om je bloeddruk omhoog te krijgen. Je bloeddruk schiet echt de hoogte niet in van een dropje.
Daarom zou ik naar de huisarts gaan, die verloskundige kakelt maar wat. Als je ijzer echt te laag is, kan daar wat aan gedaan worden. En laat je niet van het kastje naar de muur sturen.
Het gaat ook niet om het zout, het gaat om de glycyrrhizine.

(Maar ook dan moet je nog steeds wel wat grotere hoeveelheden nemen natuurlijk.)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 21:53
Ten eerste bevat zoete drop meer zout dan zoute drop en daarnaast moet je er echt veel van eten om je bloeddruk omhoog te krijgen. Je bloeddruk schiet echt de hoogte niet in van een dropje.
Daarom zou ik naar de huisarts gaan, die verloskundige kakelt maar wat. Als je ijzer echt te laag is, kan daar wat aan gedaan worden. En laat je niet van het kastje naar de muur sturen.
Bedankt, voor je reactie. Ik heb ijzertabletten op voorschrift nu. Ik moet er elke dag een innemen. Zelf denk ik dat ik een opname probleem heb in mijn maag of darmen. Ik heb namelijk ook al jaren b12 injecties omdat mijn lichaam dit niet goed opneemt. Ik ben bang dat dit bij mijn ijzergehalte ook is. Omdat deze (ook voor de zwangerschap) altijd net onder de norm zit. Maar de huisarts zegt dat dit met ferritine niet kan.
anoniem_356698 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 22:00
3.17% gewijzigd
flipje2 schreef:
28-03-2018 21:57
Het gaat ook niet om het zout, het gaat om de glycyrrhizine.

(Maar ook dan moet je nog steeds wel wat grotere hoeveelheden nemen natuurlijk.)
Ook dat zit (veel) meer in zoete drop.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
28-03-2018 21:54
Wat vervelend! Ik had het ook, het is later in de zwangerschap wel beter geworden. Gelukkig is het niet gevaarlijk (in tegenstelling tot hoge bloeddruk, die wel gevaarlijk is, maar waar je bijna geen last van hebt).

Zoute dropjes, bouillon drinken, rustig aan doen. Ik heb een paar weken geen auto gereden.. succes, wordt vast snel beter.
Nee, auto rijden durf ik op het moment ook niet. Zelfs fietsen vind ik nu eng. :-?
Alle reacties Link kopieren
C36 schreef:
28-03-2018 21:50
Nee, ze was hardstikke serieus. Maar ik ben benieuwd naar je reactie? Waarom geen zoute drop? Ze zei wel niet meer dan 5 a 6 op een dag.
Over t algemeen wordt (veel) gebruik van drop tijdens de zwangerschap afgeraden omdat het dus inderdaad je bloeddruk kan verhogen. Maar dat is bij een lage bloeddruk nu precies wat je wilt.

Ik heb ook last gehad van lage bloeddruk. Had nog geen ander kindje dus hoefde alleen aan mezelf te denken, dat scheelt al wel denk ik. Die dropjes hielpen bij mij overigens wel echt. De enige keer dat ik een hogere bloeddruk gemeten kreeg had ik er vlak van tevoren een paar op! Maar als je er zoveel last hebt ervan en de veiligheid van je andere kindje in gevaar komt zijn er volgens mij ook wel medicijnen tegen een lage bloeddruk?

Laag ijzer inderdaad ijzertabletten (duurt wel ca 4 weken voordat je daar effect van merkt) en heel veel groente en fruit. Floradix kun je ook proberen, erg vies maar wel speciaal gemaakt om je ijzergehalte een boost te geven! En ja biefstukjes he, maar die mag je nu niet haha!

Misschien dat je je ook zo beroerd voelt doordat je dus én laag ijzer én lage bloeddruk hebt? Wellicht als een van beide wat opgekrikt is gaat t al beter? Na 20 weken stijgt bloeddruk mogelijk ook weer...

Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
28-03-2018 21:54
Niet de beste manier.

Neem ze een half uur vóór de maaltijd in (dus op een lege maag), en het liefst met sinaasappelsap (antioxidant).

Dan neemt je lijf het veel efficiënter op.
Bedankt voor de tip. Ik ga dat meteen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen denk ik maar voor de zoete drop. Dat is geen straf, vind ik ook veel lekkerder. ;-)
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
28-03-2018 22:00
Ook dat zit (veel) meer in zoete drop.
Twee koppen zoethoutthee per dag daarentegen kunnen al een bloeddrukverhogend effect hebben.

In 1 zakje zit ca. 40 mg glycyrrhizine.

Maar het lijkt me zeer onverstandig om teveel zelf uit te proberen met dit soort middeltjes. Het heeft natuurlijk ook invloed op je ongeboren kind.

Vraag je huisarts om advies. En als die je wil wegsturen moet je misschien nog wat duidelijker uitleggen waarom het zo belangrijk is.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Vraag om een ijzer infuus. Ik had dit bij mijn laatste zwangerschap ook, de pillen hielpen echt totaal niet.

Na dit infuus ging ik echt dansend het ziekenhuis uit.
Dit is gewoon onveilig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven