Antidepressiva en zwangerschap

13-06-2018 21:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal jaar gebruik ik venlafaxine 75 mg. Daarvoor sliep ik slecht, zat niet goed in mijn vel en had last van evenwichtsstoornis, de medicatie zorgt ervoor dat het veel beter ging. Heel rustig afgebouwd vanwege kinderwens, en meteen zwanger in feb. Helaas werd dit een miskraam, kwamen we bij de eerste echo achter. Helaas kwamen de klachten weer heftig terug en ben daarom weer begonnen en zit op 37,5 mg.
Ik heb over een aantal weken gesprek in ziekenhuis, soortgelijke afdeling als poppoli.
Ben benieuwd naar ervaringen van vrouwen die zwanger zijn geworden met antidepressiva en hoe zij het hebben ervaren.
Natuurlijk wil ik liever stoppen, maar niet kunnen functioneren is ook niet wenselijk voor een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.

Zou je zoiets grofs ook zeggen tegen iemand met suikerziekte?!
Heb je uberhaupt enig idee wat antidepressiva inhoudt en doet, en hoe het werkt?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-06-2018 21:29
Zou je zoiets grofs ook zeggen tegen iemand met suikerziekte?!
Heb je uberhaupt enig idee wat antidepressiva inhoudt en doet, en hoe het werkt?
Ik hou het niet voor niks bij mezelf. En ja, ik weet prima wat ad met je doen. Daar heb ik persoonlijk ervaring mee.
En inderdaad bij sommige andere ziekten zou ik mijzelf ook ernstig bedenken.
Het krijgen van kinderen zou volgens mij om het geluk van het kind moeten draaien en niet om het vervullen van de wensen van de ouder.
Alle reacties Link kopieren
In ons ziekenhuis hebben ze meegedaan aan een onderzoek naar antidepressiva en zwangerschap. Geen idee of de resultaten daarvan al bekend zijn.

Mijn schoonzus heeft tijdens 2 zwangerschappen antidepressiva geslikt tegen een angststoornis. Wel in een wat lagere dosis dacht ik. Zij heeft toen ook meegewerkt aan dat onderzoek.

Je zou het kunnen navragen aan je verloskundige of gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
https://hulpgids.nl/informatie/medicijn ... ngerschap/
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
Ik heb een goede baan, fijne vrienden en familie, een leuk leven en functioneer verder heel goed. Ben op zoek naar mensen met ervaringen, niet naar of dit wel een goed idee is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er bepaalde soorten antidepressiva waarmee ruime ervaring is opgedaan. Ik dacht oa Citalopram. Maar vraag bij de Poppoli.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
13-06-2018 21:42
In ons ziekenhuis hebben ze meegedaan aan een onderzoek naar antidepressiva en zwangerschap. Geen idee of de resultaten daarvan al bekend zijn.

Mijn schoonzus heeft tijdens 2 zwangerschappen antidepressiva geslikt tegen een angststoornis. Wel in een wat lagere dosis dacht ik. Zij heeft toen ook meegewerkt aan dat onderzoek.

Je zou het kunnen navragen aan je verloskundige of gynaecoloog.
Super! Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan! Ik slik ook de laagste dosis.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
Wat een onzin
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
Wat een onzin
Ik heb ervaring. Je kunt mij een PB sturen als je vragen hebt.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
Wat een empatisch vermogen :-o
Alle reacties Link kopieren
Ook mij mag je een pb sturen met wat je wil weten. Hier ook ervaring mee
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
@maanroosvis en dance01, super fijn en lief! Ik stuur jullie een berichtje. Thanks voor het meedenken 🍀
Alle reacties Link kopieren
Mochten er nog meer ervaringen zijn van vrouwen die antidepressiva tijdens hun zwangerschap hebben geslikt, ik hoor ze heel graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan het onderzoek meegedaan van hecamel. Is de stop of go studie. Ze zitten nu in de laatste fase. Maar verwacht over een jaar of 2 jaar pas resultaten. Toen onze dochter 1 werd kreeg ik nog een vragenlijst en ze zijn nu bezig met de laatste zwangeren.

Ik slikte citalopram. Na mijn depressie zat ik op 20 Mg. Af kunnen bouwen tot 10 Mg. Daarna over gegaan op druppels (2mg per druppel) maar zo gauw als ik op 0 stond kon ik niet meer functioneren. Ik was echt weer depressief. En zat daarna op 10 Mg. Na 5 pogingen opgegeven. Met 10mg zwanger geworden. Toen meegedaan aan de studie. Ik kwam in de stop groep terecht. Met behulp van therapie en een psychiater toch gestopt. Maatjes was pittig. Toen ik op 0 zat was ik ongeveer 20w zwanger. Heb toen ook dagelijks (telefonisch) contact gehad met mijn psychiater die heeft mij maar ook mijn man er doorhern gesleept. Mijn man kreeg ook veel voor zijn kiezen door mijn kort lontje. Na 1week ging ik me beter voelen en na 2 weken voelde ik weer mezelf. Je kunt het nadeel hebben om dus veel ontwenningsverschijnselen te hebben.

Borstvoeding had ik niet gedaan als ik niet ad slikte. Je kindje moet na geboorte 24 (of 48) uur ter observatie blijven omdat die ontwenningsverschijnselen kan krijgen maar is maar een heel klein risico. Succes met je beslissing. Je mag me altijd pb sturen.
Ik slik 50mg Sertraline per dag ook tijdens mijn zwangerschap, dochter is 24 ter observatie gebleven in het ziekenhuis maar had geen afwenverschijnselen. Geef nu ook nog borstvoeding.

Het kan per merk en afhankelijk van de dosage erg verschillen, maar er zijn geschikte soorten.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
21-06-2018 13:48
Ik heb aan het onderzoek meegedaan van hecamel. Is de stop of go studie. Ze zitten nu in de laatste fase. Maar verwacht over een jaar of 2 jaar pas resultaten. Toen onze dochter 1 werd kreeg ik nog een vragenlijst en ze zijn nu bezig met de laatste zwangeren.

Ik slikte citalopram. Na mijn depressie zat ik op 20 Mg. Af kunnen bouwen tot 10 Mg. Daarna over gegaan op druppels (2mg per druppel) maar zo gauw als ik op 0 stond kon ik niet meer functioneren. Ik was echt weer depressief. En zat daarna op 10 Mg. Na 5 pogingen opgegeven. Met 10mg zwanger geworden. Toen meegedaan aan de studie. Ik kwam in de stop groep terecht. Met behulp van therapie en een psychiater toch gestopt. Maatjes was pittig. Toen ik op 0 zat was ik ongeveer 20w zwanger. Heb toen ook dagelijks (telefonisch) contact gehad met mijn psychiater die heeft mij maar ook mijn man er doorhern gesleept. Mijn man kreeg ook veel voor zijn kiezen door mijn kort lontje. Na 1week ging ik me beter voelen en na 2 weken voelde ik weer mezelf. Je kunt het nadeel hebben om dus veel ontwenningsverschijnselen te hebben.

Borstvoeding had ik niet gedaan als ik niet ad slikte. Je kindje moet na geboorte 24 (of 48) uur ter observatie blijven omdat die ontwenningsverschijnselen kan krijgen maar is maar een heel klein risico. Succes met je beslissing. Je mag me altijd pb sturen.
Wat ontzettend knap dat je toch hebt doorgezet en hebt volgehouden! En dat je man zo’n goede steun is geweest.
Ben je nu nogsteeds medicatievrij?
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
21-06-2018 13:53
Ik slik 50mg Sertraline per dag ook tijdens mijn zwangerschap, dochter is 24 ter observatie gebleven in het ziekenhuis maar had geen afwenverschijnselen. Geef nu ook nog borstvoeding.

Het kan per merk en afhankelijk van de dosage erg verschillen, maar er zijn geschikte soorten.
Wat fijn dat ze geen ontwenningsverschijnselen had, en ook dat je gewoon borstvoeding kunt geven. Dankjewel voor het delen 😘
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:28
Als ik zonder dat soort medicijnen niet normaal zou kunnen functioneren, zou ik mijzelf afvragen of het wel zo'n goed idee is om nu zwanger te worden.
Wat een onzinnige kutreactie zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ja nu ruim 2 jaar verder en nog steeds medicijnveiligheid. Nog steeds heel blij mee dat ik met de studie heb meegedaan.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
21-06-2018 19:14
Wat een onzinnige kutreactie zeg.
Sommige mensen inderdaad 😏 lekker korzichtig en vol oordelen.
Gelukkig weet ik zelf hoe het zit, en functioneer ik waarschijnlijk een stuk beter dan iemand die in staat is zo’n reactie te posten 😅
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 21:38
Ik hou het niet voor niks bij mezelf. En ja, ik weet prima wat ad met je doen. Daar heb ik persoonlijk ervaring mee.
En inderdaad bij sommige andere ziekten zou ik mijzelf ook ernstig bedenken.
Het krijgen van kinderen zou volgens mij om het geluk van het kind moeten draaien en niet om het vervullen van de wensen van de ouder.
Wat zegt dit over het geluk van een kind?
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
21-06-2018 19:51
Ja nu ruim 2 jaar verder en nog steeds medicijnveiligheid. Nog steeds heel blij mee dat ik met de studie heb meegedaan.
Geweldig! Ontzettend knap, wat een doorzetter ben jij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven