Mijn verhaal

17-06-2018 22:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn verhaal met jullie delen. Ik merk dat veel mensen (deels) dezelfde problemen hebben (gehad) als ik heb gehad. Maar het vervolg en de afloop worden vaak niet vermeld…

Op 6 maart 2017 ben ik gestopt met de pil vanwege een kinderwens. Aangezien ik gezond ben en gezond leef ging ik ervan uit dat ik snel zwanger zou worden. Ook mijn leeftijd was positief: 24 jaar, dus nog jong.

Helaas liep het anders… Na vier weken verwachtte ik mijn menstruatie. Maar die kwam niet. Positief als ik ben dacht ik: jeeej, in één keer zwanger! Maar de test vertelde een ander verhaal. Na maanden wachten op een menstruatie besloot ik in juni 2017 naar de huisarts te gaan.

De huisarts vertelde me dat dit niet normaal was en liet bloedonderzoek doen. Mijn hormoonhuishouding en schildklier bleken normaal. Er volgde een vaginaal onderzoek. Ook hier kon niets worden gevonden. Wél zag hij iets anders: onrustige cellen! Ik schrok me echt rot! De huisarts legde uit dat dit veroorzaakt kon worden door het HPV-virus en dat het een voorstadium van baarmoederhalskanker kon zijn. Een uitstrijkje werd gemaakt. Tegelijkertijd werd er een afspraak gemaakt voor een inwendige echo bij een gynaecoloog.

Uit de echo bleek dat er veel cystes op de eierstokken te zien waren. Overduidelijk PCOS, zo stelde de gynaecoloog. Hij vertelde dat het niet mogelijk was om op een natuurlijke manier zwanger te worden en verwees me naar een vruchtbaarheidskliniek. Bovendien zei hij dat ik überhaupt nooit normaal ongesteld was geweest. Ik ben vrij vroeg met de pil begonnen, omdat ik enorm menstrueerde (althans, we dachten dat het menstruatie was, maar volgens de gynaecoloog waren dat doorbraakbloedingen). Ook dit was wel even slikken…

En inmiddels was ik aan het wachten op de uitslag van het uitstrijkje. Ook dat viel niet mee: PAP 3a1, maar wél zonder HPV. Maar, zo vertelde de huisarts, dat hoefde niet te betekenen dat het geen voorstadium van kanker zou worden. Over zes maanden moest er een nieuw uitstrijkje gemaakt worden.

Een bezoek aan de vruchtbaarheidskliniek heb ik uitgesteld. Eerst wilde ik duidelijkheid over de PAP. Dus zes maanden wachten en opnieuw een uitstrijkje. Gedurende de zes maanden wachten werd ik echter wél ongesteld. Maar ja, met het verhaal van de gynaecoloog in mijn achterhoofd dacht ik dat het doorbraakbloedingen waren…

Het nieuwe uitstrijkje bracht een enorme opluchting: PAP 1! Zo, dat probleem was getackeld! Nu gingen we vol voor het zwanger worden! Dus een afspraak met de vruchtbaarheidskliniek gemaakt! Inmiddels had ik iedere vier weken een bloeding.

Wie schetst onze verbazing toen we bij de vruchtbaarheidskliniek waren: hier zag de gynaecoloog niets dat leek op PCOS! Alles zag er keurig uit en zij zag geen enkele reden waarom ik niet op een natuurlijke manier zwanger zou kunnen worden! Beschaamd stuurde ze ons naar huis met de boodschap dat ik binnen een jaar zwanger zou moeten zijn en anders terug moest komen. Ze vond het zo’n bizar verhaal! Wél heeft ze mijn bloed laten testen op progesteron en dat zag er prima uit!

Hoe verward kun je zijn?! Ik wist nu écht niet meer wat ik moest geloven… Een half jaar geleden kreeg ik in twee dagen tijd te horen dat ik PCOS had en nooit natuurlijk zwanger zou kunnen worden. Én dat ik PAP 3A1 had. Nu een half jaar later was er niets meer aan de hand én had ik PAP1.

Op 19 april jl. heb ik de vruchtbaarheidskliniek bezocht en 23 april werd in ongesteld. En nu?! Het is ECHT waar! Ik ben nu acht weken zwanger! :-D

Nog steeds vind ik mijn verhaal zó onwaarschijnlijk! Hoe kan een gynaecoloog er zó naast zitten? En wat ik nóg erger vind: wat bizar dat het zó lang duurt voordat de pil is uitgewerkt in je lichaam. Het heeft acht maanden geduurd voor ik voor het eerst ongesteld werd! En hoe kan het dat de medische wereld zegt dat zoiets niet kan? Zowel de huisarts als de gynaecoloog vertelde me dat de pil binnen een dag is uitgewerkt in je lichaam. Mooi niet dus!

Mijn conclusie: er is écht meer tussen hemel en aarde en veel meer dan de medische wereld kan verklaren. En nu? Genieten van mijn zwangerschap en aanstaande donderdag voor het eerst naar de verloskundige én een echo!

Het is een lang verhaal, maar ik ben benieuwd of er iemand is die zich (enigszins) herkent in dit verhaal!
Alle reacties Link kopieren
Geen herkenning, maar gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet ervan!
Uhmmm :nut:
Gefeliciteerd?
Dat de pil lang blijft nawerken dat herken ik. Gelukkig niet de andere narigheid hoeven doorstaan die jij beschrijft.

Gefeliciteerd, mama in spe!
Gefeliciteerd! Fijn dat het goed is afgelopen.

Geen herkenning. Toen ik ooit stopte na tien jaar pilgebruik heeft het twee jaar geduurd voor ik een normale cyclus had. Eerst maanden geen menstruatie, gevolgd door ruim een jaar extreem veel bloedingen. Huisarts en gynaecoloog maakten er niks van.
Alle reacties Link kopieren
In maart gestopt met de pil en een huisarts die in juni al allerlei onderzoeken laat doen omdat je nog niet ongesteld bent?
Dat is wel een uitzonderlijk vlotte huisarts.....
Gefeliciteerd. Niet helemaal hetzelfde maar bij ons zou zwanger raken op de natuurlijke manier ook niet lukken. Dochter is dmv IXCI tot standgekomen en daar hebben we 3 jaar over gedaan. 6 maanden na de geboorte van onze dochter was ik spontaan in verwachting van nu onze zoon. Een heerlijk kereltje van 1,5 jaar. Het was wat snel op elkaar maar zeer gewenst.

Geniet van je zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts zei me gewoon dat het tot een jaar kon duren voor je cyclus weer op gang is na het stoppen met anticonceptie. Ik werd na 2 maanden ongesteld en ben nu ook 8 weken zwanger.
Ik had trouwens pap 2 met hpv. Nu pap 1 en de hpv is weg. Wat vrij normaal is. Het lichaam hoort het zelf op te ruimen.
justmedaan wijzigde dit bericht op 17-06-2018 22:26
1.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
17-06-2018 22:16
In maart gestopt met de pil en een huisarts die in juni al allerlei onderzoeken laat doen omdat je nog niet ongesteld bent?
Dat is wel een uitzonderlijk vlotte huisarts.....
Ja hè? Maar de huisarts zei dat het onzin is om te denken dat de pil zo lang invloed zou kunnen hebben op je lichaam en dat je gewoon binnen een maand ongesteld hoort te zijn. Zo niet, dan is er iets niet in orde volgens hem. Helaas is hij ook niet meer werkzaam in de huisartsenpraktijk, zodat hij ook niet meekrijgt dat hij er echt naast zat. In ieder geval heeft hij voor heel wat paniek bij me gezorgd...

Maar de gynaecoloog die de inwendige echo deed was echt niet verbaasd over de snelle doorverwijzing. Ook hij zei dat de pil binnen een paar dagen geen invloed meer had op je lichaam en dat niet ongesteld worden niet normaal was voor een vrouw van 24.
Alle reacties Link kopieren
Heel vreemd hoe het bij jou gelopen is, zowel het snelle doorverwijzen (volgens mijn huisarts is het heel normaal om pas na een half jaar ongesteld te worden en ik werd gewoon weggestuurd), als de diagnose van pcos.
Maar fijn voor je dat je zwanger bent, geniet ervan!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een verhaal! Jemig!
Fijn dat het op de natuurlijke manier gelukt is.
Hier wachten we nog heel eventjes (voelt fijner) met proberen.
Ben zelf eind juli 2017 gestopt met de pil en werd vrijwel direct ongesteld; wel lange cyclus (rond de 35 dagen, soms korter, soms langer..) heb het idee dat het nu EINDELIJK “normaal” wordt.
Ben blij voor jou!
Alle reacties Link kopieren
NoortjeKop schreef:
17-06-2018 22:01

En wat ik nóg erger vind: wat bizar dat het zó lang duurt voordat de pil is uitgewerkt in je lichaam. Het heeft acht maanden geduurd voor ik voor het eerst ongesteld werd! En hoe kan het dat de medische wereld zegt dat zoiets niet kan? Zowel de huisarts als de gynaecoloog vertelde me dat de pil binnen een dag is uitgewerkt in je lichaam. Mooi niet dus!
Als een arts mij zoiets zou vertellen zou ik al gaan twijfelen aan zijn deskundigheid.
Stel je voor dat de anticonceptiepil daadwerkelijk binnen een dag uitgewerkt zou zijn in je lichaam, dan zou je dus gedurende je stopweek gewoon vruchtbaar kunnen zijn en zwanger kunnen worden.... (lijkt me niet helemaal het idee van de pil.)

Maar wel fijn dat het ondertussen gelukt is om zwanger te worden!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, geniet ervan! Hier een totaal anderverhaal maar na ruim 1,5 jaar zwanger vlak voor het begin van kijkoperaties en hulp bij het zwangerworden. De onderzoeksresultaten kregen wij een dag of 2 na de positieve test!

Wat kan het allemaal gek lopen, maar wat is het dan een prachtig kado!
stripverhaal schreef:
17-06-2018 22:38
Als een arts mij zoiets zou vertellen zou ik al gaan twijfelen aan zijn deskundigheid.
Stel je voor dat de anticonceptiepil daadwerkelijk binnen een dag uitgewerkt zou zijn in je lichaam, dan zou je dus gedurende je stopweek gewoon vruchtbaar kunnen zijn en zwanger kunnen worden.... (lijkt me niet helemaal het idee van de pil.)

Maar wel fijn dat het ondertussen gelukt is om zwanger te worden!
Maar je kunt zwanger raken als je de pil 1 keer vergeet dus ergens zou het wel kunnen kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Ik denk dat die eerste arts je behoorlijk onnodig heeft laten schrikken. Je kan wel gewoon zwanger worden met PCOS. Ik heb het ook en 2 kinderen zonder medische hulp. Het duurde alleen wat langer en ging allemaal minder gepland. Je weet niet wanneer je eisprong is en wannneer je vruchtbaar bent. Dus dan zit er naar 1 ding op: vaak seks. Volgens mij heeft hoe vrouwen in deze tijd over zwanger worden praten geen realistische kijk op hoe het in het echte leven gaat. De nod’s, testen voor je eisprong, vruchtbaarheidskalenders en dat soort dingen geven je het idee dat het een proces is waar je controle over hebt. En vaak is dat niet zo. Je bent afhankelijk van heel veel factoren waar je maar weinig invloed op hebt. Het is ook iets heel bizars, een nieuw leven dat ontstaat. Maar het is goed om dit soort verhalen te delen. Ook over onregelmatige cyclussen. Ik ken meerdere dames van 20 jaar ouder die dit ook hadden maar vroeger deden ze dan geen onderzoek. Dus dan moest je maar afwachten. En degenen die ik ken werden uiteindelijk toch zwanger. Een onregelmatige cyclus of uitblijven van een cyclus komt heel vaak voor, je hoort er alleen niet veel over. Het betekent ook niet meteen afscheid van de kinderwens, alleen dat het misschien anders gaat dan het standaard verhaal.
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
17-06-2018 22:38
Als een arts mij zoiets zou vertellen zou ik al gaan twijfelen aan zijn deskundigheid.
Stel je voor dat de anticonceptiepil daadwerkelijk binnen een dag uitgewerkt zou zijn in je lichaam, dan zou je dus gedurende je stopweek gewoon vruchtbaar kunnen zijn en zwanger kunnen worden.... (lijkt me niet helemaal het idee van de pil.)

Maar wel fijn dat het ondertussen gelukt is om zwanger te worden!

Ik vond het niet zo’n vreemd verhaal, aangezien je van één keer de pil vergeten zwanger kunt worden. En wat betreft de stopweek: als je de pil doorslikt, krijg je geen bloeding. Dat zegt genoeg, lijkt me. Dus ik vond de stelling van de huisarts en de gynaecoloog wel aannemelijk. Bovendien hebben zij er jaren voor gestudeerd en ik niet, dus mag je aannemen dat ze echt wel deskundig zijn op dit gebied, toch?
Alle reacties Link kopieren
lis31 schreef:
17-06-2018 22:52
Gefeliciteerd!
Ik denk dat die eerste arts je behoorlijk onnodig heeft laten schrikken. Je kan wel gewoon zwanger worden met PCOS. Ik heb het ook en 2 kinderen zonder medische hulp. Het duurde alleen wat langer en ging allemaal minder gepland. Je weet niet wanneer je eisprong is en wannneer je vruchtbaar bent. Dus dan zit er naar 1 ding op: vaak seks. Volgens mij heeft hoe vrouwen in deze tijd over zwanger worden praten geen realistische kijk op hoe het in het echte leven gaat. De nod’s, testen voor je eisprong, vruchtbaarheidskalenders en dat soort dingen geven je het idee dat het een proces is waar je controle over hebt. En vaak is dat niet zo. Je bent afhankelijk van heel veel factoren waar je maar weinig invloed op hebt. Het is ook iets heel bizars, een nieuw leven dat ontstaat. Maar het is goed om dit soort verhalen te delen. Ook over onregelmatige cyclussen. Ik ken meerdere dames van 20 jaar ouder die dit ook hadden maar vroeger deden ze dan geen onderzoek. Dus dan moest je maar afwachten. En degenen die ik ken werden uiteindelijk toch zwanger. Een onregelmatige cyclus of uitblijven van een cyclus komt heel vaak voor, je hoort er alleen niet veel over. Het betekent ook niet meteen afscheid van de kinderwens, alleen dat het misschien anders gaat dan het standaard verhaal.
Dank voor je reactie! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, we willen overal controle over hebben tegenwoordig en dat gaat nu eenmaal niet altijd. En inderdaad accepteren dat ieder mens anders is en ieder lichaam op eigen wijze functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
17-06-2018 22:51
Maar je kunt zwanger raken als je de pil 1 keer vergeet dus ergens zou het wel kunnen kloppen.
Dat kan inderdaad, maar niet direct in je stopweek. Dat zou je nooit geen sex kunnen hebben in de stopweek...😛

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven