Zwanger en een Sollicitatiegesprek..

15-07-2018 04:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.

Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek voor een baan die ik mega graag wil. Die vacature kwam pas geleden online en ik las meteen mijzelf hierin. Deze baan is zeer specifiek, dus komt ook niet volgende jaar zomaar weer voorbij. Ik kijk er eigenlijk al jaren naar uit dat deze vacature vrij komt, dus ik vind dat gesprek sowieso al spannend. Echter, zoals je al kan indenken bij deze titel, ben ik nu ook 12+3 weken zwanger.

Wat is jullie ervaring of idee bij het vertellen voor/na/tijdens het sollicitatiegesprek van je zwangerschap:
- wel of niet vertellen tijdens eerste gesprek?
- juist pas vertellen bij tweede gesprek?
- nadat je bergt aangenomen het pas vertellen?
- anders....

Ik zit er best wel mee omdat ik beide dingen zo graag wil en nu komt het precies op het verkeerde moment samen..

Blijft een lastige kwestie.. dus vandaar dat ik jullie ervaringen of meningen graag hoor/lees.

Dankje!
Liefs JM-88
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik dat je het niet meteen moet vertellen. Vind het ook geen morele kwestie ofzo. Vaak wordt er gezegd dat je gelijk eerlijk moet zijn, maar dan geef je je hun alleen de kans om daarop te discrimineren, wat juist immoreel is. Bij wet sta je in je recht. Ik zou het lekker niet zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Als er meerdere gesprekken zijn, dan zou ik het in een volgend gesprek zeggen. Of wanneer ze bellen om je uit te nodigen voor een vervolggesprek.

Ik zou als werkgever een goede kandidaat niet laten lopen om een zwangerschap. Je weet dat vrouwen in die leeftijd kinderen kunnen krijgen. Dan is er met iedere leeftijd wel iets (variërend van kleine kinderen, pubers, overgang of mantelzorg).

En als het bedrijf je afwijst. En zij zouden dat doen vanwege een zwangerschap, dan weet je meteen dat je daar ook niet wil werken als je een klein kind hebt. Want dan zal je ook wel eens een keer afwezig moeten zijn voor iets. Dan ben je echt ergens anders beter af.

Veel succes!!! En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
En eigen ervaring: niet met betrekking tot solliciteren tijdens een zwangerschap. Maar ik heb wel een promotie gekregen (die zelfs inging in mijn verlof). En een aantal grote opdrachten bij klanten binnengehaald gedurende mijn zwangerschap, waarbij ik dus als projectleider niet aanwezig zou zijn (de eerste periode of juist de afronding). Toch heeft dit niet geleid dat klanten voor een ander kozen. Ondanks dat ze mij maar op mijn woord moesten vertrouwen dat opvolging goed geregeld zou worden.

Beide ervaringen hebben mij wel het gevoel gegeven dat er ook heel veel werkgevers/mensen zijn die verder kijken dan die paar weken zwangerschapsverlof.
Ik wil ook een motto
Altijd lastig dillema.
Tijdens de zwangerschap van dochter heb ik met 20 weken een sollicitatie gehad. Kon het toen makkelijk verbergen, als ik had gewild. Echter heb ik in mijn brief al vermeld dat ik zwanger was, en ik werd uitgenodigd!
Kreeg direct na de zwangerschap een baan aangeboden.
Vind het in deze tijd toch moeilijk voor vrouwen hoor. Zwanger zijn en voortplanting is een heel normaal iets. Enerzijds word er wel van ons verwacht dat we 32 uur werken, maar als zwangerschap aan bod komt zijn veel werkgevers niet erg flexibel.
Alle reacties Link kopieren
Harloopfanaat1987 schreef:
15-07-2018 06:38
Enerzijds word er wel van ons verwacht dat we 32 uur werken, maar als zwangerschap aan bod komt zijn veel werkgevers niet erg flexibel.
Wie verwacht dat?
En zo gek is dat toch niet, het verlof is meer dan drie maanden, dat is meer dan een paar weken . Ik weet dat het wettelijk geregeld is maar het moet in een bedrijf ook maar kunnen. En als ze dan de keus hebben tussen twee gelijkwaardige kandidaten begrijp ik het wel. Of dat nu juist is of niet.

Ik ben trouwens wel eens niet aangenomen omdat ik de " vruchtbare leeftijd had" werd niet zo gezegd maar daar kwam het wel op neer. En dat terwijl ik niet eens kinderen heb en wil.

Als je het niet hoeft te melden zou ik het in het eerste gesprek niet doen. Later kan je alsnog kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het weleens gevraagd voor ik solliciteerde, wilde geen tijd verspillen van mij en de organisatie en vroeg een eerlijk antwoord. Ze waren positief.
Na drie rondes viel ik af, degene die wel werd aangenomen was ook zichtbaar zwanger.

Maar met 12 weken zou ik het vertellen in het tweede gesprek.
Iets ander verhaal...

Vorig jaar april contract getekend bij nieuwe werkgever. Ik bleek toen zwanger te zijn wat ik niet wist (ongesteld, negatieve test, maar tijdens echo in medische molen toch zwanger)....
Helaas werd dit er miskraam in mijn eerste werkweek. Heb dit eerlijk aan werkgever verteld en ben 1 dag eerder naar huis gegaan omdat ik me niet goed voelde.
Omdat we in medische molen zaten dit ook eerlijk verteld, met in achterhoofd de gedachte dat contract weleens niet verlengd zou worden. So be it...
Contract werd verlengd...!
In tweede tijdelijke contract werd ik zwanger en ik heb 2 maanden terug (toen 5 maanden zwanger) een onbepaald tijd contract getekend.
Er zijn werkgevers die er wel goed mee omgaan ;-) Ondanks het past of niet binnen het bedrijf.
We zitten maar met 8 man op kantoor, ik ben de jongste met mijn 32 jaar, maar wel de enige (nog) zonder kinderen.

Als de werkgever je wilt hebben, hoeft dit geen probleem te zijn. Vertel het in het tweede gesprek of tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek
Alle reacties Link kopieren
Hoi To

Is het een branche waar veel vraag na mensen is en er weinig mensen voor zijn ?

Ik begin in november met mijn nieuwe baan en ik ben nu 37 weken zwanger

Ik heb toen ik deze vacature zag eerst opgebeld om te vragen of het zin had om te solliciteren aangezien ik totaal geen zin had om moeite te doen voor iets wat bij voorbaad niet zou werken.

Maar ze waren super blij met mijn sollicitatie aangezien mensen in onze branche gewoon heel moeilijk te vinden zijn. En vooral met bepaalde ervaringen.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen als je mij had gezien met 12 weken dan had je ook geweten dat ik zwanger was.

Ik zou als ik jouw was er ook mee rekening houden dat de hele procedure door de vakantie lang er duurt. Waarbij de kans reëel is dat pas eind augustus de gespreken gaan plaats vinden kan je dan nog aan tafel gaan zitten zonder dat iemand het ziet ?
Bij meerdere rondes zou ik het tijdens het 2e gesprek vertellen. Pas vertellen na aangenomen te zijn gaat de band verstoren, zo wil je niet beginnen bij een nieuwe baan.

Een nicht van mij is onlangs aangenomen terwijl ze zwanger is. Het bedrijf gaf aan dat de meeste sollicitanten nu eenmaal vrouwen tussen de 25-40 zijn en dat ze daarom altijd rekening houden met de mogelijkheid tot zwangerschap. En dat is prima.

Om je even wat hoop te geven ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het pas verteld toen ik was aangenomen. Maar ik heb het wel in mn proeftijd verteld. Geen problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je 12 + 3 weken zwanger en niet gewoon 15??

Ik zou het niet vertellen maar dan wel voor een parttime baan gaan als je na je zwangerschap ook parttime wil gaan werken.

Dus niet solliciteren voor bijv. een leidinggevende functie van 40 uur en dan over 2 maanden aankomen met het verhaal dat je zwanger bent en dan slechts 3 dagen beschikbaar blijft. Dan zou ik als bedrijf not amused zijn.

Mocht je wel fulltime willen blijven, dan zou ik dat als werkgever geen probleem, dan ben je er gewoon ff tussenuit zoals iedere collega dat kan overkomen dmv zwangerschap of ziekte o.i.d.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
15-07-2018 08:04
Ik ben trouwens wel eens niet aangenomen omdat ik de " vruchtbare leeftijd had" werd niet zo gezegd maar daar kwam het wel op neer. En dat terwijl ik niet eens kinderen heb en wil.
Ai..... lullig


Ik heb eens voor vervanging van mezelf de keuze gehad uit uitendelijk 2 vrouwelijke kandidaten. Eentje van 30, net getrouwd en eentje van 42 met 2 kinderen. De tweede dame gekozen, juist vanwege de kans bij de eerste op zwangerschap(pen).
Vervolgens krijgt ze dus ineens een 3e kind... met ivf... al jaren mee bezig. Dus tja.... :bonk: mijn chef en ik baalden echt flink. Zaten we nog te koekeloeren met een stapel werk en geen personeel om t te doen.
koekie1980 schreef:
15-07-2018 16:41
Waarom ben je 12 + 3 weken zwanger en niet gewoon 15??

Ik zou het niet vertellen maar dan wel voor een parttime baan gaan als je na je zwangerschap ook parttime wil gaan werken.

Dus niet solliciteren voor bijv. een leidinggevende functie van 40 uur en dan over 2 maanden aankomen met het verhaal dat je zwanger bent en dan slechts 3 dagen beschikbaar blijft. Dan zou ik als bedrijf not amused zijn.

Mocht je wel fulltime willen blijven, dan zou ik dat als werkgever geen probleem, dan ben je er gewoon ff tussenuit zoals iedere collega dat kan overkomen dmv zwangerschap of ziekte o.i.d.
De 12 staat voor de weken en de 3 voor de dagen....
Ik zou het vertellen in het tweede gesprek.
Hebben ze toch al meer van je gezien dan enkel je zwangerschap.

Maar ik zou ook zelf stilstaan bij hoeveel uren is het en wil je dat aantal uren straks ook blijven werken na je bevalling?

Stel dat je voor een voltijdse job gaat (38 uur bijvoorbeeld) is het bijzonder zuur voor je werkgever als hij over een half jaar voor 8 uur iemand extra kan gaan zoeken.
Heeft hij net iemand ingewerkt, kan hij voor je zwangerschap weer iemand inwerken en nadien ook nog es iemand voor die 1 dag per week. Als hij die al vindt.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-07-2018 17:00
Ik zou het vertellen in het tweede gesprek.
Hebben ze toch al meer van je gezien dan enkel je zwangerschap.

Maar ik zou ook zelf stilstaan bij hoeveel uren is het en wil je dat aantal uren straks ook blijven werken na je bevalling?

Stel dat je voor een voltijdse job gaat (38 uur bijvoorbeeld) is het bijzonder zuur voor je werkgever als hij over een half jaar voor 8 uur iemand extra kan gaan zoeken.
Heeft hij net iemand ingewerkt, kan hij voor je zwangerschap weer iemand inwerken en nadien ook nog es iemand voor die 1 dag per week. Als hij die al vindt.
Dit zou ik ook doen. Niet meteen tijdens het eerste gesprek, maar wel bij het tweede of derde gesprek. Zelf had ik ook een sollicitatie lopen terwijl ik zwanger was, maar ik was nog heel pril zwanger (5-6 weken) dus ik heb niks gezegd tijdens de procedure. Maar ik heb wel tijdens de gesprekken al aangegeven dat ik 32 uur wilde werken in plaats van 40 uur, en met 12 weken zwangerschap al gemeld dat ik zwanger was terwijl ik pas 2 maanden later zou starten met werken. Dat vonden ze wel netjes omdat ze nu op tijd vervanging konden regelen. Overigens zei mijn baas vorige week dat ze wel dachten dat ik zwanger wilde worden en dat ik ook gewoon was aangenomen als ik tijdens de procedure al had gemeld dat ik zwanger was.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
dolfje schreef:
15-07-2018 08:04
Wie verwacht dat?
En zo gek is dat toch niet, het verlof is meer dan drie maanden, dat is meer dan een paar weken . Ik weet dat het wettelijk geregeld is maar het moet in een bedrijf ook maar kunnen. En als ze dan de keus hebben tussen twee gelijkwaardige kandidaten begrijp ik het wel. Of dat nu juist is of niet.

Ik ben trouwens wel eens niet aangenomen omdat ik de " vruchtbare leeftijd had" werd niet zo gezegd maar daar kwam het wel op neer. En dat terwijl ik niet eens kinderen heb en wil.

Als je het niet hoeft te melden zou ik het in het eerste gesprek niet doen. Later kan je alsnog kijken.
Het is tegenwoordig wel gebruikelijk dat vrouwen werken. Je hoeft geen 32 uur te werken, maar er zijn meer vrouwen die wel werken dan niet.
Ik weet uit ervaring dat er soms erg spastisch over zwangerschap word gedaan, terwijl dit bij de (meeste) bedrijven eigenlijk geen issue hoeft te zijn. Dat vind ik best jammer. Maar goed, is lichtelijk off topic:)
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
15-07-2018 09:16
Hoi To

Is het een branche waar veel vraag na mensen is en er weinig mensen voor zijn ?

...

Ik zou als ik jouw was er ook mee rekening houden dat de hele procedure door de vakantie lang er duurt. Waarbij de kans reëel is dat pas eind augustus de gespreken gaan plaats vinden kan je dan nog aan tafel gaan zitten zonder dat iemand het ziet ?
Ja het is een hele specifieke branche en specifiek bedrijf/organisatie. Dus er zijn misschien wel veel mensen voor (heb eigenlijk geen idee), maar degene die bij het sollicitatiegesprek zit heeft mij 3x gezegd dat ik moet solliciteren. Dat zie ik als een positief punt, alleen diegene weet nog niet dat ik zwanger ben.

Ik heb eind deze week het eerste gesprek, de functie was ook per direct. Op dit moment is er nog niet echt te zien dat ik zwanger ben, dus zou het nog voor me kunnen houden, als het inderdaad eind van de vakantie werd, was dit een ander verhaal. :A:
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-07-2018 17:00
Ik zou het vertellen in het tweede gesprek.
Hebben ze toch al meer van je gezien dan enkel je zwangerschap.

Maar ik zou ook zelf stilstaan bij hoeveel uren is het en wil je dat aantal uren straks ook blijven werken na je bevalling?

Stel dat je voor een voltijdse job gaat (38 uur bijvoorbeeld) is het bijzonder zuur voor je werkgever als hij over een half jaar voor 8 uur iemand extra kan gaan zoeken.
Heeft hij net iemand ingewerkt, kan hij voor je zwangerschap weer iemand inwerken en nadien ook nog es iemand voor die 1 dag per week. Als hij die al vindt.
Op zich weten ze al wie ik ben, degene die bij het gesprek zit is mijn oude stagebegeleider en hij heeft mij 3x gezegd dat ik moet solliciteren. Daarnaast doe ik al vrijwilligers werk voor deze organisatie en nu is er een functie voor een betaalde baan.

De baan is voor 0,6 fte (24 uur) en dat had ik zelf met mijn vriend al in gedachten om dat te gaan werken straks. Dus dat is helemaal top. Alleen het moment dat ik er even uit lig (januari t/m maart/april) is de drukste periode van het jaar. Dus dat maakt het wel erg lastig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Het blijft toch een lastige kwestie, als ik het in het eerste gesprek zeg ben ik bang dat ze het zouden kunnen gooien op het feit "Je hebt geen werkervaring" en aan de andere kant ben je dan wel eerlijk en weten ze waar ze aan toe zijn.

Als je op internet verder leest zie je veel tegenstrijdige berichten, wel in eerste gesprek dan blijf je eerlijk, maar aan de andere kant omdat ze je er niet maar morgen vragen 'lieg' je er niet over en ben je nog steeds eerlijk.

Denk idd dat ik het tijdens het tweede gesprek zou zeggen. Puur omdat ze dan iets meer van je gezien hebben en ze mij eventueel op mijn kwaliteiten hebben geselecteerd voor het tweede gesprek en niet hebben afgewezen voor deze functie om mijn zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven