Zwanger worden met PCOS vervolg

16-07-2018 14:15 1045 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het vervolg van het normale topic zwanger worden met PCOS.
Hier kan iedereen zelf de tabel bijwerken!

Inloggen kan alsvolgt:


Alle dames zijn ten alle tijden welkom, of je net ontdekt hebt dat je PCOS hebt of als je al jaren bezig bent. Hier respecteren wij elkaar, en elkaars trajecten. Je kunt hier alles delen! De mooie dingen, maar ook de minder mooie dingen. Wij zullen elkaar hier steunen en altijd netjes met elkaar omgaan.

Hoop voor iedereen dat de wens snel mag uitkomen! :loveys:
[table] [i][u]Iedereen die vanaf 01-06 actief was staat in de tabel. Mocht je jezelf missen, of toch mee willen schrijven sluit gerust aan en zet je eigen gegevens in de tabel! ( Sorry als ik iemand vergeten ben)[/u][/i] [b] Zwanger :flirting: [/b] [table][table]
Naam Leeftijd (v/m) Gestart sinds Gestart traject sinds Traject status NOD
Zoma17 25/26 03-2017 Geen traject Afvallen ivm cyclus +- 28 okt.
Nala90 28/34 09-2017 Geen traject Medicatie om TSH lager te krijgen, daarna pas traject starten 15-08-18??
KirstenvdVeen 23/26 02-2016 03-2018 4e ronde Clomid 150 MG 01-10-2018
MetteDoete 27/27 09-2017 05-2018 Gonal F 50 EH. 1ste ronde onbekend
Margriet26 26/26 12-2017 08-2018 Gonal F 75 13-01-2019
Zuster1992 25/31 01-2016 12-2018 1e ronde met Clomid 50 Mg ongeveer tussen 6&9 januari 2019
Manon12345 28/30 01-2017 10-2017 10e ronde gonal f injecties 112,5IU onbekend
Rossy2013 25/28 10-2017 na vakantie chlomid 50/ zaad onderzoek afwachting ?
Lucy387 31/ 32 1-1-2017 1-1-2018 4e ronde, tamoxifen 40 25 augustus 2018
Hardloopstudentje 25/27 mei 2018 nog geen traject wachten uitslag zaad en bloedonderzoek 4/9/2018 onbekend
JFirst13 29/40 07-2017 06-2018 clomid 50 mg 3-8 ?
Unicorn1234 32/30 01-2018 05-2018 Gonal F 87,5 EH. 1ste ronde 10-12
juf88 30/33 07-2017 04-2018 letrozol, utrogestan 4-12-2018
horecameisje 30/29 08-2017 11-2018 clomid 50 mg 25-12-2018
mar1786 32/36 okt 2017 april 2019 in afwachting van eerste iui 7-5-2019
maestro 32/37 09-2018 nog geen traject ziekte van Addison medicatie, bloedonderzoek in orde ??
Naam Kindje Uitgerekend Geslacht Bijzonderheden
ideetje88 Eerste - - -
american_girl Eerste 26-01-2019 - -
- - - - -
- - - - -
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 10:15
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
79.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo dames! Welkom allemaal in het nieuwe en wat overzichtelijkere topic!
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Dan even opnieuw in dit topic! Het lijkt me fijn om hier mee te schrijven. Ik ben 25 en mijn vriend 27 en we zijn nu ongeveer 3 maanden aan het proberen zwanger te worden. Ik heb nu ongeveer een maand geleden gehoord dat ik pcos heb. Ondanks dat ik het verwacht had omdat mijn cyclus maar niet goed op gang kwam na stoppen met de pil, ben ik er toch wel van geschrokken.

Momenteel zit ik op dag 73 van deze cyclus, de vorige duurde 80 dagen. Ik heb vorige week een afspraak gehad bij fertiliteit samen met mijn vriend. Daar is bloed geprikt bij mij en mijn vriend moet zijn zaad morgen inleveren. Helaas kon de volgende afspraak pas 4 september dus het is afwachten tot dan. En dan afhankelijk van de uitslagen beslissen welk traject er gestart word.

Ik merk dat ik het heel lastig vind om te wachten en nu weinig tot geen kans te hebben om zwanger te raken. Ik weet ook niet wanneer ik moet testen. De laatste test is vorige week geweest, negatief. Ik zit nu te denken te wachten tot dag 80 en dan opnieuw te testen. Maar ik wil mezelf ook niet steeds gek maken.
Alle reacties Link kopieren
Welkom hardloopstudentje! Het is inderdaad lastig om niet te weten waar je aan toe bent. Ik moest van mijn gynaecoloog 10% van mijn lichaamsgewicht afvallen in de hoop dat mijn cyclus dan korter zou worden. Daar heb ik van November tot Februari hard aan gewerkt met als resultaat dat ik geen enkele cyclus meer langer heb gehad dan 35 dagen. Nu moeten wij het ook zelf proberen tot eind oktober. Vind dat soms ook lastig.. Heb dus vanuit het ziekenhuis nog geen enkele hulp gehad..

We zitten allemaal met het zelfde.. Telkens wachten en hopen dat er deze maand wel een eitje groeit, of wel een menstruatie komt enzovoorts.. Fijn dat je met ons mee wilt schrijven! Zet je even je eigen info in de tabel?
Aut viam inveniam aut faciam.
Alle reacties Link kopieren
Knap zeg Zoma! Dat je zo goed bent afgevallen en daardoor een betere cyclus hebt. Ik ben al 35 kilo afgevallen, mijn streefgewicht een jaar geleden ofzo bereikt dus afvallen is bij mij niet nodig en kan dus ook geen verbetering bieden in mijn cyclus. Dus een traject ga ik sowieso in maar wat het gaat worden blijft nog even afwachten.

Ik probeerde mezelf net in de tabel te zetten maar het lukt nog niet helemaal. Ik zal het vanavond wel even op mijn laptop proberen.
Hardloopstudentje wat leuk dat je mee schrijft!
Goh 4 september duurt nog wel een poos. Waarom duurt dat zo lang dan?
Het is inderdaad erg lastig zulke lange cyclussen. Ik had 2 keer een half jaar.. dus snap echt precies wat je mee maakt. Hopelijk is het zometeen gauw allemaal op orde!


Ik heb de tabel ingevuld. Ik kan hem nu ook helemaal goed zien. Is die goed in gevuld zo?

Ik zit nu aan de primolut. Heb echt ernome hoofdpijn. Hebben meer mensen daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Hardloopstudentje - heb je in de tabel gezet je moet dan alleen even je gegevens invullen!
Aut viam inveniam aut faciam.
Joepie nieuw topic :hello:

Hoi Hardloopstudentje! Sow, 35 kilo afgevallen knap zeg! Jammer dat je cyclus nog zo'n rommeltje is :( snap de onzekerheid. Je hebt zo geen flauw idee wanneer je een x een eisprong hebt of gehad zou hebben.

Ik krijg geen echo's meer deze ronde, het risico op echt meerdere rijpe eicellen schatten ze erg laag dus zodoende. Vind het wel fijn, komt het gewone weer een beetje terug. Steeds die echo's zorgt ook wel voor stress.

Bijwerkingen van de clomid: opvliegers, minstens 1 giga huildag en hoofdpijn. Vermoeidheid is nu wel een stuk minder als de eerste maand. Zal morgen de tabel even invullen. Nu lekker slapen! Trustee
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tabel maar meteen ingevuld;-)

@pandatjeh ik had de eerst keer ook die bijwerkingen van de clomid. Hoofdpijn, opvliegers, moe, huilen. Ik ga nu naar de 100 mg dus ik hoop dat het niet erger word.

@Kristel, hoe gaat het bij jou met deze dosis van de clomid? Heb jij erg last van de bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Wat fijn dat we het nu zelf kunnen bijhouden, scheelt jouw ook veel werk denk ik ZoMa!

@hardloopstudentje, welkom! Dat wachten is altijd verschrikkelijk. Maar het lijkt wel alsof ze goed doorpakken bij jullie! Ik hoop dat ze 4 september wat meer zekerheid geven over verder plan. Lange cyclussen zijn verschrikkelijk, omdat je in onzekerheid bent. Sterkte! (mijn eigen cyclus was 5 maanden..)

@Zoma, 35 dagen is wel een mooie cyclus! Wat knap dat het met afvallen zo netjes is geworden en dat je het dan zelf zou kunnen :). Al voelt het misschien wel gek dat het ziekenhuis nog niks heeft gedaan.

@Kirsten, nee zelf geen problemen gehad met primolut.. Hopelijk gaat het snel beter! Succes met deze ronde!

@Panda, dat is inderdaad wel lekker, even geen ziekenhuis elke week. En wie weet als je het dan wat meer los kan laten er iets moois gebeurd!

@Mette, ik had met clomid ook opvliegers, huilbuien en hoofdpijn. Maar dat valt me eigenlijk nu op sinds ik aan de injecties ben, omdat ik nu stuk minder bijwerkingen heb. (clomid werkte 1x en daarna niet meer bij mij)

Iemand in het vorige topic vroeg of ik aan de hormonenkuur moest na mijn menstruatie. Ja, na elke menstruatie moet ik op de 3e dag beginnen, en nu met Gonal f injecties 75IU (Begon bij 50IU). Hiermee heb ik wel een eisprong maar is mijn cyclus 40 dagen en moet ik steeds halverwege omhoog met de dosering.

Onze fertiliteit gaat op vakantie 2 weken, dus ik moet nu een eisprong op dag 17 hebben (vorige 2 rondes op dag 26-27 eisprong), omdat ze het anders niet kunnen controleren.. Met kerst zijn ze ook dicht.. Duimen dat het nu een keertje snel op schema gaat! Straks weer een echo! Duimduim.

Voor iedereen :hug:

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Hey dames!
@ Hardloopstudentje: Welkom! Vervelend he die lange cyclussen en het gevoel geen kans te maken op een zwangerschap. Ik vind 4 september ook wel echt lang wachten, balen hoor want dat wachten is echt klote... Maar meid, wat knap dat je al zo veel bent afgevallen!

@ MetteDoete: Jij nu weer begonnen met de clomid. Hopelijk vallen de bijwerkingen dit keer mee (ik ken het... daarom krijg ik nu tamoxifen in plaats van clomid)

@ Pandatjeh: Jij gaat de leukere tijd weer in.. Is je eisprong al geweest?

@ KirstenvdVeen: meid wat balen dat de clomid niet is aangeslagen.. Hopelijk doet de hogere dosis wel zijn werk.

@ Margriet: wat balen dat er niets te zien was op de echo.. stiekem hoop je dan toch dat er iets positiefs te zien is. Nu op naar 9 augustus!

@ Zuster1992: Wat goed dat je zo veel bent afgevallen. Respect!

@ Nala: jij neemt nu ongeveer plaats op het wachtbankje.. hopelijk is die clomid helemaal niet nodig en blijkt het 'cadeautje' een surprise-ei hihi..

@ Ideetje: wat fijn dat alles er goed uit zag; jij geeft ons een positieve vibe meid.

@ Harper: Heb jij nu die HSG gehad? Welk traject zit jij nu in?

@ Manon: wat rot dat het weer niet raak is.. nu dus helemaal spannend of je eisprong eerder komt.

@ Zoma: hoe gaat het met jou? Goede cyclussen lees ik! Hoe lang moet je het zelf proberen?

Ik was even wat stiller op het forum, probeer wat afstand te nemen. Inmiddels ben ik bijna een jaar verder na mijn miskraam en nog steeds geen succes. De moed begint een beetje in mijn schoenen te zakken en soms vraag ik me af of we het er niet gewoon bij moeten laten. Daarnaast zit ik middenin een sollicitatieprocedure en heb mijn zinnen dus even verzet. Maar goed; mijn NOD is 24 juli dus het begint nu toch weer spannend te worden. Alhoewel.. dit keer zou het minder erg zijn als het niet raak is omdat dat de weg voor een nieuwe baan toch iets eenvoudiger zou maken.

Sorry voor alle meiden die ik vergeten ben; heb wel echt alles gelezen maar de groep wordt steeds groter. We staan er niet alleen voor meiden!
Alle reacties Link kopieren
@Kirsten: het duurt zolang omdat de arts volgende week met vakantie gaat en de maand augustus de afdeling fertiliteit bij dit ziekenhuis dicht gaat. Dus kon het echt niet eerder, zeker balen maar het is niet anders. Hopen dat bij jou de hogere dosis clomid aanslaat!

@Lucy, snap dat je dan af en toe even wat afstand neemt. Zeker als het allemaal al zolang duurt en dat je het dan op een gegeven moment even niet meer ziet zitten is niet gek. Toch wel weer spannend de 24e dan! Ik duim voor je mee.

Ik zal vanavond als ik tijd heb de tabel invullen. Gister ineens chaotisch dus geen tijd gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
sinds een aantal weken weet ik dat ik PCOS heb, de eerste ronde clomid 50mg is nu in volle gang en vanochtend heb ik ovulatie test gedaan. Licht zichtbaar streepje dus hopelijk wordt het streepje komende dagen donkerder.


Voor mij kwam de PCOS diagnose aan de ene kant als verrassing omdat ik een probleemloze eerste zwangerschap heb gehad, ik was de 2e maand al zwanger van onze zoon en heb er dus nooit aan gedacht dat er iets "mis" kon zijn. Aan de andere kant was de verrassing nu niet zo groot omdat we al een jaar aan het proberen zijn en ik zelf het idee met 2 lange cyclussen van meer dan 44 en de "normale" van 37 dagen, dat het best eens mogelijk zou kunnen zijn dat ik geen ei sprong had, ook werd een ovultietest nooit positief, deed ik het wel goed vroeg ik me allemaal af.

Bij mij werd ook het advies 10% afvallen gegeven, ik probeer al ruim een half jaar af te vallen, ik eet veel gezonder en sport 3 a 4 keer per week, dat is voor mij doen heel veel aangezien ik heel veel bekkenklachten en napijn heb gehad van de eerste zwangerschap.
Ik voel me goed maar val niet af, waarschijnlijk komt dat ook door die hormonale verstoring..
Toen ik het net hoorde was ik heel nuchter, we doen dat clomid! een week later dacht ik nee ga toch eerst afvallen, toen mijn menstruatie eenmaal begon moest ik toch beslissen, wel of niet de clomid nemen. Ik dacht waarom zou ik wachten, ik probeer het al een jaar wat helpen die 2maanden proberen af te vallen dan nog mee.. (hormonale.... hahaha)

Dus ik heb de eerste reeks genomen, nu dus wachten op mn ei sprong en de vraag of die komt natuurlijk met deze dosering.


@hardloopstudentje, wat ontzettend knap zoveel afvallen!!!
Ik begrijp je onzekerheid heel erg.
Misschien moet je vragen om het medicijn wat ervoor zorgt dat je een menstruatie opwekt, dit werd bij mij genoemd als het langer zou duren dan wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook weer in dit topic. Gaf me toch wel even een geluksmomentje dat ik mezelf bij de zwangeren zag staan. Hopelijk wordt de lijst snel langer!
@ panda heerlijk dat je er niet meer heen hoeft. Heb je er zelf ook vertrouwen in?

@ mette ik heb de 100 MG nog niet gehad. Daar moet ik de eerst volgende keer mee starten. Maar met de 50 MG had ik soms wat hoofdpijn, opvliegers en soms was duizelig. Als deze klachten erger worden met de 100 MG krijg ik waarschijnlijk injecties.
Heb jij al een ronde gehad met 100 MG? Zo ja hoe gaat dat?

@ Manon hoe was de echo?

@ Lucy ik snap dat je wat afstand heb genomen/neemt. Tis heel moeilijk proces dit.
Hopelijk is het raak deze ronde!

@jfirst welkom! Wat leuk dat je mee schrijft! Hopelijk lukt het afvallen gauw.
Wanneer moet je voor een echo?

Ik denk dat ik de bijwerkingen van primolut heb verwisselend met dat ik ziek aan het worden ben. Vandaag lang niet fit.
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe forum ziet er goed uit. Ik zal zo proberen de tabel aan te passen.

@hardloopstudentje, ik herken me erg in je verhaal. Voor mij is het vandaag dag 73 en het voelt voor mij ook alsof de tijd tot aan de volgende afspraak in het ziekenhuis voor niks is. Ik heb mijn afspraak gelukkig wel al iets eerder (9 augustus). Ondanks dat ik er geen vertrouwen meer in heb dat ik zonder het ziekenhuis zwanger raak, doe ik wel regelmatig een test. Mij geeft het juist rust om een test te doen. Ik durf anders geen druppel alcohol te drinken, geen rood vlees te eten, etc.

@Kirsten, Beterschap!

Ik heb gisteren voor het eerst een vriendin in vertrouwen genomen. Ik vond het echt super spannend om te vertellen en ik vind het nu ook wel een beetje gek dat het ineens niet meer helemaal 'ons geheimpje' is, maar ook wel fijn dat ik er nu over kan praten als ik het even nodig heb.

Morgen gaan we het zaad van mijn vriend inleveren. Ook die uitslag vind ik wel weer spannend.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

@lucy, ik snap wel dat je even afstand neemt! Is ook wel goed om wat anders in je hoofd te hebben. Succes met je sollicitatie!

@Jfirst13, Welkom! Wat goed dat je zo je leven om kan gooien met eten en goed sporten! Succes met de Clomid ronde, moet je dan voor controle echo's?

@kirsten, er heerst ook weer van alles he. Beterschap!!

@margriet, succes 9 augustus! Datum komt langzaam dichterbij. En wat goed dat je vriend ook zich laat controleren, mijn vriend had daar eerst wat moeite mee omdat het probleem toch bij mij lag. Hopelijk is het goed nieuws:) Wanneer hoor je dat? Het is wel fijn dat je het nu met iemand anders dan je vriend kan bespreken denk ik! Hoe reageerde ze?

Ik had een echo, maar redelijk snel. Ik had links eitje van 9.9mm en rechts 8.9, dus allemaal erg klein. Vrijdag weer!

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wat een schrijvers zijn jullie zeg! Ik moet het allemaal nog even bijlezen en op reageren, maar dat komt nog.
Wilde heel ff melden: 6 dagen geleden was ik bij de gynaecoloog en toen zag ze een (verrassings)follikel van 11mm dus die zou gister ongeveer groot genoeg moeten zijn voor de eisprong. Vruchtbare dagen waren dus in gegaan ;) en we zouden eerst kijken hoe dit zou uitpakken. Daarna pas eventueel met Clomid starten.
Maar gisteravond werd ik ineens ongesteld!! We snapten er niks meer van. Als ik terugreken is de cyclus nu wel precies 28 dagen, maar dit hadden we echt niet verwacht (ik had altijd lange cyclussen - soms wel 100 dagen - en we gingen ervan uit dat ik in een ander stadium zat van de cyclus vanwege die follikel...). Ik heb wat gegoogled en ik denk zelf dat de follikel die we een week terug zagen op de echo misschien nog een 'oude' was.
Nouja, ik ga maar even bellen en horen of ik nu op dag 3 toch met Clomid moet starten of dat we nog een ronde zonder moeten proberen ofzo.
Vreemd toch?
Alle reacties Link kopieren
@ Margriet Ja dat snap ik ook wel, een test geeft uiteindelijk ook wel wat rust. Ik vind alleen zo'n test toch elke keer weer spannend en dan is er toch telkens weer wat teleurstelling dus daarom probeer ik het wat uit te stellen. Alcohol drink ik al niet dus dat scheelt.

Vervelend he dat wachten op de afspraak in het ziekenhuis. 9 augustus komt al langzaam dichterbij gelukkig :) Spannend ook voor de uitslag van het zaad van je vriend. Mijn vriend heeft ook gister ingeleverd maar dat horen we dus pas 4 september. Dat vind hij d heel lastig en spannend.

@ Nala wat gek! Maar idd misschien een oude follikel. Wel fijn een keer een cyclus van 28 dagen opzich ipv 100. Maar wel balen als je dacht dat de vruchtbare dagen ingegaan waren. Hopen dat je dan nu met clomid kan starten!

Ik ben nog steeds niet ongesteld. Ik ga wachten tot maandag, dan een test doen en als die negatief is een kuur vragen om het op te wekken. Want ik voel me hoe langer het duur hoe meer opgeblazen.
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve dames,

Hier even een baal momentje. Gisteren middag helaas ongesteld geworden. Dus nu in een nieuwe ronde. We gaan het weer zien. Heb nu niet heel veel tijd, dus zal een andere keer wel even uitgebreid reageren op iedereen.

Fijne dag allemaal nog!

X
Alle reacties Link kopieren
@ Kirsten en Manon, bij mijn gyn doen ze geen echo, wel bloed prikken om te kijken of er een ei sprong is geweest nu alleen de eerste ronde om te kijken of de dosis 50mg genoeg is.
Ik heb dus ook niet zo goed het idee wanneer mn ei sprong is, en laat dat maar op zn beloop door gewoon om de dag te klussen ;-)

Bij mij weten mn collega's het allemaal dat ik nu dus dit traject doorloop, ik denk dat je wat makkelijker wordt als je al een kind hebt met vertellen. mn goede vriendinnen weten het ook dus daar kan ik altijd bij terecht. 1 vriendin zei; ik vond het al zo lang duren voordat de 2e komt..

Opzich valt het wel mee met het lang duren want mn zoon is 2,5 dus prima tijd om nu te beginnen voor een 2e als je dat wilt... en ja dat willen we dus maar zijn natuurlijk al jaar geleden begonnen in de mom van het kan wel even duren voordat je zwanger bent...
Tijdens mijn 1e zwangerschap had ik zoveel bekkenpijn dat k zei pas als nr 1 ongeveer 3 is wil ik beginnen aan 2e hoor... wat dat tijdsbestek betreft komt dat dus uit zoals ik toen dacht.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Alles klein hier.. net bloed geprikt of oestradiol al wat omhoog is, anders omhoog in dosering. Hoor vanmiddag de uitslag. Ze hebben een beetje haast omdat ze volgende week dicht gaan.

Hoe is het met iedereen?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Balen Manon! Wel fijn opzich dat er nu wat haast achter zit bij hun, dan is er voor jou ook sneller duidelijkheid. Als je omhoog gaat in dosering moet je dan binnenkort weer een echo om te kijken of de eitjes dan beter groeien?

Ik zit nu op dag 77, nog niet ongesteld en gister een test gedaan maar die was negatief. Dus ik wacht nog steeds. Menstruatie opwekken heeft weinig zin omdat ik pas 4/9 de volgende afspraak heb. Dat duurt nog 46 dagen (Ja, ik tel af 😂) dus als ik al die tijd niet ongesteld word zullen er nog wel wat testjes volgen. Gelukkig zijn die van de Kruidvat niet zo duur.

Van die testen word ik zenuwachtig maar van niet testen ook dus het is gewoon even wachten en doen waar ik me op het moment goed bij voel. Vorige cyclus werd ik op dag 80 ineens ongesteld zonder voortekenen, dus daar hoop ik nu ook op.
Alle reacties Link kopieren
@hardloopstudentje , ik zou stoppen met testen nu tot je volgende cyclus, het is zonde van je geld, denk niet dat je ei sprong nog kan komen nu hoor.

@manon , en weet je de uitslag al?



Ik had gisteren weer ovulatietest gedaan maar streepje was lichter dan de test ervoor.. ga er straks nog 1 doen maar denk eigenlijk dat het of al geweest is of niet komt...
Alle reacties Link kopieren
De fertiliteitsarts gaf dus aan dat het ook bij hele lange cyclussen alsnog kan komen maar geen peil op te trekken is wanneer. Dus dat het ook nu nog zou kunnen, maar dat de kans klein is dat het dan een goed eitje is of dat ik meteen zwanger zal raken. En niet testen maakt me ook zenuwachtig omdat ik dan ga twijfelen wat als. Dus ik doe gewoon 1x in de 2 weken ofzo voor mijn gemoedsrust.

Misschien is je ovulatie dan inderdaad al geweest. Uitgaan van het positieve!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven