Zwangerschapscholestase, wie durfde nog een keer?

23-07-2018 14:07 18 berichten
Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met zwangerschapscholestase en dan met name bij een 2e zwangerschap.
Twee jaar terug ben ik bij 36 weken ingeleid vanwege deze aandoening. De galzuren zouten zaten op 64 maar ook mijn leverwaardes waren flink verstoord. Zelfs zodanig dat het op een gegeven moment voor mijzelf van belang werd dat ik z.s.m. ging bevallen.

Alles gelukkig goed gegaan en zoontje is nu een vrolijke 2-jarige en zo nu en dan komt de twijfel over een tweede. Vaak vergeet ik dan dat de kans op herhaling nogal groot is (70-90%) maar als ik er dan weer aan denk dan vraag ik me af of het wel verstandig is om voor een tweede te gaan.

Zijn er hier mensen met ervaring die toch voor een tweede zijn gegaan? Is dat goed gegaan? Kwam het toen eerder opzetten?
Ik ben ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn waarbij ook de eigen leverwaardes zo afweken.

Ik ben er bang voor dat het nu eerder dan bij 35 weken al begint. Wat als het niet goed te behandelen is en mijn lever weer uit z'n dak gaat...
Of zal dit goed te managen zijn?

Ik had de gynaecoloog al gebeld met deze vragen maar moet eerst een verwijzing van de HA hebben en die is op vakantie. Vandaar dat ik het hier eerst eens probeer :)
Alle reacties Link kopieren
Hiervoor moet je toch echt bij de gyn zijn...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
mijn buurvrouw heeft net haar derde kindje gekregen ,bij de eerste 2 kinderen heel veel last gehad ,bij de derde helemaal niet...
Kia•Ora schreef:
23-07-2018 14:10
Hiervoor moet je toch echt bij de gyn zijn...
Die kan mij alleen de info geven over mijn situatie, maar die info heb ik voorlopig nog niet. Ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen. Vooral ook omdat het niet zo vaak voorkomt...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik heb het bij mijn tweede zwangerschap niet gekregen. Dus die optie bestaat ook nog. Krijg je er weer last van dan is het prima te managen. Tenminste, dat begreep ik van een vriendin. Daar begon het al bij 26 wk.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kwam mijn gyn niet met die statistieken. Ik heb daar toen specifiek naar gevraagd. De kans was groter, omdat ik het al gehad, maar niet heel veel groter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eigenlijk met hetzelfde als jij. Ik heb 4 jaar geleden een zwangerschap gehad met cholestase en ik ben erg aan het twijfelen voor een nieuwe zwangerschap. Ik had gelukkig pas vanaf 36 weken last van jeuk, maar heb een week lang gedacht dat de jeuk er gewoon bij hoorde, totdat ik er niet meer van kon slapen en mijn enkels tot bloedens toe opengekrabt had. Toen midden in de nacht zitten googlen en zag ik iets over cholestase, dus ik in de ochtend de verloskundige gebeld en gelukkig namen ze mij serieus, formulier gehaald voor bloedprikken op galzuren zouten, maar omdat ik inmiddels al 37 weken was wilden ze het zekere voor het onzekere nemen en hebben ze mij naar het ziekenhuis gestuurd voor een inleiding. Daar hebben ze mijn gewone leverwaardes geprikt en die waren vertienvoudigd van wat normaal was. Uiteindelijk een gezonde jongen gekregen en toen de kraamweek al bijna voorbij was had de verloskundige van het lab te horen gekregen dat ik inderdaad zwangerschapscholestase had, de waardes van de galzuren zouten weet ik helaas niet. Ik was de eerste vrouw in de verloskundigenpraktijk die dit heeft gehad. Ik had ook nog last van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap (en nog steeds last van). De gynaecoloog heeft mij bij de nacontrole verteld dat er met een volgende zwangerschap 45 tot 70% kans is op weer een zwangerschap met cholestase (dit had ik gevraagd). Ik kan 4 jaar later nog steeds niet tegen jeuk, zelf als ik maar een muggenbultje heb, krab ik die liever open, dan de jeuk te hebben. Niemand kan zeggen of we het in een volgende zwangerschap weer krijgen, we hebben een verhoogde kans, maar er zijn ook genoeg verhalen waarbij het niet meer teruggekomen is. Ik denk helaas dat we gewoon moeten afwachten...ik denk dat wij nog eventjes wachten met een 2e, suc6 met jouw beslissing...
Bedankt voor de reacties!

@T1985, lastig he! Inderdaad een beetje hetzelfde verhaal. Ik ben er bang voor dat het straks al vroeg in de zwangerschap begint of voor een heel vroege geboorte gaat zorgen oid. Nog los van de jeuk waar je echt niet op zit te wachten natuurlijk. Wij wachten ook nog maar even... :-?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

In mijn eerste zwangerschap ben ik ingeleid vanwege cholestase bij 39 weken. De waarde was 68 geloof ik. Verschrikkelijk wat-een-jeuk! :( Los van het gevaar voor de kleine natuurlijk.

Inmiddels is nummer 2 al bijna een jaar, tijdens die zwangerschap was ik zó bang dat ik weer cholestase zou krijgen, m.n. toen de week in zicht kwam waar ik last kreeg.
Ze kunnen van tevoren niet inschatten of je er weer last van krijgt, dat maakt het erg onzeker allemaal. Bij ieder mini beetje jeuk flipte ik natuurlijk en mocht ik gelukkig altijd gelijk bloed laten prikken. Tot 3 keer toe gedaan en iedere keer was de waarde onder de 10. Uiteindelijk geen cholestase gekregen en bij 40+3 spontaan bevallen van een gezond kind.

Ik snap je zorgen heel goed, misschien kun je dit eens met een verloskundige bespreken? Het is ook zonde om je tegen te laten houden door een angst terwijl je niet zeker weet of je weer cholestase gaat krijgen.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
En er is medicatie beschikbaar he? Wist je dat? Ik weet overigens niet hoe het met de lever zit - ik kan eens kijken naar mijn leverwaardes en het je nog even laten weten.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, en je bloeddruk hoe was die? Want die schoot bij mij ook omhoog, het ging toen dubbelop allemaal.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Hoi zomermeiske,

Wat een geluk dat je er de tweede keer geen last van hebt gehad. Daar hoop ik dan ook zo op!

Bij mij was inderdaad de bloeddruk ook hoog rond de week dat ik de diagnose kreeg. Had ook wat eiwitten in de urine. Lijkt met elkaar samen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, het is al een aantal maanden dat dit topic is gestart, maar ik wilde toch mijn ervaringen met jullie delen.
In mijn 1e zwangerschap is mijn zwangerschaps cholestase pas in de 38e week ontdekt. Ik had al een tijdje extreme jeuk, maar het werd steeds afgedaan met: het hoort er gewoon bij. Ik werd echter gek van de jeuk en vond het alles behalve normaal! Ik stond regelmatig 's nachts huilend onder de koude douche en heb echt van alles uitgeprobeert om de jeuk te stoppen. Op een gegeven moment was mijn bloedruk te hoog bij een controle en de verloskundige heeft mij toen doorgestuurd naar het zkh. Gelukkig had ik daar een hele alerte gynaecoloog die bij mijn verhaal over de jeuk gelijk aan cholestase dacht. Ze heeft de uitslagen niet afgewacht ( die overigens later heel hoog bleken te zijn) en ik ben met 39 wkn ingeleid.
Zij heeft me ook geadviseerd om bij een 2e zwangerschap alert te zijn en gelijk aan de bel te trekken bij klachten.
Dat heb ik ook gedaan...bij mijn 2e zwangerschap begonnen de klachten al in de 28e week. Ik ben gelijk doorgestuurd, maar de gynaecoloog die ik toen had reageerde laconiek. Volgens haar kon dat nog niet zo vroeg in de zwangerschap....Wel bloed geprikt en wat bleek: verhoogde waardes!! Ik ben gelijk medicijnen gaan slikken, wat heel goed aansloeg bij mij gelukkig! En ik ben mef 37 wkn ingeleid.
In een 2e zwangerschap is er een verhoogde kans op cholestase, maar als je zelf heel alert blijft en op tijd aan de bel trekt is het prima te doen. ☺
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:59
97.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mijn kant. 2 maanden na mijn laatste post ontdekte ik dat ik zwanger was, dus zover met wij wachten nog even met een 2e 😉. Ik ben nu inmiddels 20 weken zwanger en heb al wel last gehad van jeuk, maar mijn waardes waren nog normaal en uiteindelijk had ik een erg droge huid, zolang ik mijn huid gehydrateerd houd heb ik nu geen jeuk. Ik hoop dat ik deze keer geen cholestase krijg en verder geniet ik nog van mijn zwangerschap. 🤗
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mijn kant. 2 maanden na mijn laatste post ontdekte ik dat ik zwanger was, dus zover met wij wachten nog even met een 2e 😉. Ik ben nu inmiddels 20 weken zwanger en heb al wel last gehad van jeuk, maar mijn waardes waren nog normaal en uiteindelijk had ik een erg droge huid, zolang ik mijn huid gehydrateerd houd heb ik nu geen jeuk. Ik hoop dat ik deze keer geen cholestase krijg en verder geniet ik nog van mijn zwangerschap. 🤗
Ik zie nu pas de latere reacties op dit topic wat ik vorig jaar gestart heb.

Zelf heb ik een tweede zwangerschap nog niet aangedurfd, maar lang niet alleen vanwege de cholestase. Ik ben er ‘gewoon’ nog niet aan toe ☺️

T1985 wat leuk dat je toch weer zwanger bent en fijn dat je nog jeukvrij bent! Althans, hoe gaat het nu? Maak je je er weleens druk om?
Alle reacties Link kopieren
Is al weer even geleden, maar ik zal toch nog een update geven. Ik maakte mij niet druk tijdens mijn zwangerschap, ik was wel meer alert op klachten. Uiteindelijk heb ik toch jeuk gekregen in de zwangerschap, deze keer zat de jeuk meer op mijn armen (vorige zwangerschap op mijn enkels). Met bijna 37 weken kreeg ik ook weer jeuk onder mijn voeten, dus toen bloed laten prikken (ik moest een week wachten op de uitslag), maar de jeuk viel nog mee in vergelijking met vorige zwangerschap. De waarde was 26 en moest mijn gewone leverwaardes ook laten prikken. Die waren ook verhoogd en dat was reden om de bevalling weer in te leiden. Met 38,4 weken ben ik bevallen van een prachtige dochter, die nu al weer een maandje oud is en waar we heerlijk van genieten 😊.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven