slecht nieuws tijdens Pret echo.

07-08-2018 20:31 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Allereerst weet ik niet zo goed wat ik wil met dit topic, ik denk ervaringen van anderen.. of misschien gewoon even van me afschrijven.

Gisteren een pret echo gehad, heerlijk om ons meisje weer te zien. helaas bleek er een groeiachterstand te zijn en heeft ze een afspraak gemaakt voor groeiecho deze week. Toevallig had ik vandaag een andere afspraak waar ze ook nog gekeken hebben en daar bleek ons meisje echt wel te klein te zijn, kleiner nog dan gisteren werd gedacht. Haar buikje en hoofdje zitten echt op en onder de 0 lijn. bovenbeen is nog net binnen de curve.

Flink van slag en erg bang voor de guo die vanmiddag meteen is gepland voor morgen. Wat hoop ik dat alles goed komt met haar en het allemaal meevalt. Morgen precies 26 weken zwanger.

Is er iemand die in een soort gelijke situatie heeft gezeten of misschien zit ?
Alle reacties Link kopieren
Dat is schrikken! Was alles bij de 20 weken echo goed? Ik hoop dat jullie net voor een groeispurt zitten en het over 2 weken beter is en jullie meisje gewoon aan de kleine kant is.
Alle reacties Link kopieren
Met 20 weken was ze onder het gemiddelde maar nog niet buiten de curve. Ze groeit dus wel maar echt steeds minder snel gatinmijnsok.

Dat is mijn hoop toch ook inderdaad nog!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer doorverwezen voor een guo wegens maar twee aderen in de navelstreng . Gelukkig alles goed gegaan. Dus geen ervaring maar wil je wel even een knuffel geven en fijn dat je zo snel voor de guo kan.
Eerst afwachten wat de dokter zegt. Echodames hebben nu eenmaal protocollen en er hoeft nog helemaal niet zoveel aan de hand te zijn. Mijn dochter had ook een groeischterstand, maar bij de geboorte bleek ze prima op gewicht. Alleen slechts 48 centimeter en met een klein hoofd.
Mijn neefje had een groeiachterstand en is met 37 weken gehaald. 2200 gram maar helemaal gezond.
Hopelijk valt het morgen mee.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte morgen, het hoeft nog niks te zeggen. Hoop dat jullie meisje snel een groeispurt maakt.
Hoe groot zijn je man en jij? Mijn zoontje was ook klein, zat ook rond de 0 lijn en werd doorgestuurd naar de gyneacoloog. Zij zei “er worden ook kleine baby’s geboren en jij en je man zijn ook niet groot dus je hoeft je geen zorgen te maken”. Maar als de verloskundige enige afwijking van t gemiddelde merkt zijn ze verplicht je door te sturen. En ik kreeg idd een wurm. 47 cm en 2710 gram, maar de wereld is groot genoeg om te groeien.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
07-08-2018 20:57
Hoe groot zijn je man en jij? Mijn zoontje was ook klein, zat ook rond de 0 lijn en werd doorgestuurd naar de gyneacoloog. Zij zei “er worden ook kleine baby’s geboren en jij en je man zijn ook niet groot dus je hoeft je geen zorgen te maken”. Maar als de verloskundige enige afwijking van t gemiddelde merkt zijn ze verplicht je door te sturen. En ik kreeg idd een wurm. 47 cm en 2710 gram, maar de wereld is groot genoeg om te groeien.
Dit is ook mijn ervaring (al was de onze 45 cm en 2995 gram). Steeds onder de curve en hij zweeft nog altijd tussen de -1 en -2 lijn dus dat is dan ‘zijn’ lijn.

Maar ik snap het wel TO, ik wist destijds ook dat er protocollen waren, dat man en ik ook ver onder het gemiddelde hangen, dat het geen zin heeft om te stressen over zaken die nog niet zeker zijn. Maar stressen doe je toch. In ieder geval hoop ik dat het ‘gewoon’ een kleintje is en dat je verder een rustige zwangerschap hebt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wat een rotbericht, TO!

Mijn ervaring:

Mijn dochter had een extreem grote buik bij de (geloof ik) 34 weken. We kregen een GUO waaruit inderdaad een buikje in het 90e percentiel bleek. De buik liep ruim 4 weken voor, dus ze waren bang voor een afwijking. Op dat moment kon er niets gedaan worden dus het was afwachten. Niets aan de hand met dochter (behalve dat ze van zichzelf een behoorlijk dikke buik heeft, gewoon bouw dus blijkbaar...) bleek na de bevalling.

Sterkte, het is schrikken! Ik duim dat alles goed gaat zijn en dat het met een sisser afloopt!
Alle reacties Link kopieren
En echt fijn dat je morgen al terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefjes werden gehaald wegens groeiachterstanden, de ene woog met 38 weken 2400. Zijn broertje 2200 en zijn andere broertje 1680 gram. De laatste twee gehaald met 36 weken.
Ze doen het prima en zijn nog steeds geen muiters maar misschien is het gewoon hun bouw.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij had het omgekeerde probleem en had een hoofd in het 98ste percentiel. De vk vond het niet nodig om me door te verwijzen maar ik zag direct een TORCHES-infectie voor me dus eb verwijzing geëist.

De gyn kon op dat moment nog weinig met zekerheid zeggen, was al zo ver in de zwangerschap dat de hersenen moeilijk te zien waren. Maar alles zag er volkomen normaal uit en ik heb ook een groot hoofd.

Zoon heeft nog steeds geen poppenhoofdje maar zit keurig met lengte, hoofdomtrek en gewicht op de +1-lijn. Keurig dus. En heb de afgelopen 15 maanden nog niks van een hersenafwijking gemerkt dus het zal wel loslopen denk ik zo.

Hopelijk bij jou ook gewoon een variatie op het gemiddelde, maar sterkte, je zit wel even in de rats met zulke ‘afwijkingen’ :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ahhh Lala.... Ik kom je alleen even een knuffel brengen hier :hug:
Hopelijk komt alles gewoon goed!! ♡
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat de betekenis hiervan is, maar wil je even een dikke knuffel geven, veel sterkte morgen! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ah lala, wat rottig, hoop dat het allemaal meevalt
Alle reacties Link kopieren
Oh jeetje, dat is vervelend Lalame! Ik duim voor je morgen.

Bij ons was bij de 20 weken echo het hoofdje wat kleiner, wat me al gelijk aan het schrikken maakte (zika enz), maar die mevrouw zei dat ze het moest melden, maar dat het niet perse iets hoeft te zijn. Ik duim echt bij jullie gewoon voor een kleine kleine meid!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog zo'n verhaal! Kind liep hier vanaf het begin een week achter in groei. Vanuit ICSI als embryo gekregen, dus we wisten precies wanneer hij ontstaan was. Volgens de eerste gynaecoloog kon het echt niet. Daarna heeft hij steeds in groei achter gelopen. Hij heeft rond de p3 en p5 lijn gezeten, dus onder de lichtste 5% van de babies. Zo rond de 24 weken kreeg ik een ervaren gynaecoloog die heel droog opmerkte; tja, als ik een moeder met deze bouw (lees; korte benen en klein hoofd) binnen zie lopen verbaast het me niks. Bij de geboorte kwam hij wat te vroeg en was 2760 gram. Nier zwaar, maar prima dus. Meestal komt het echt wel goed met die kleintjes! Ik duim voor jou dat het precies hetzelfde verloopt en de ergste stress je bespaard blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 slechte echo’s gehad.

Met 20 weken dachten ze iets te zien wat niet pluis was. Niks aan de hand bij de echo in academisch ziekenhuis gelukkig.

Daarna moest ik n extra groei echo omdat ik er met 25 weken nog niet echt zwanger uitzag en verloskundige mijn buik veel te klein vond. Met de groeiecho niks aan de hand, echoscopiste zei meteen “hebben ze jou alleen op basis van je buik doorgestuurd? Wat een onzin, je bent lang dus dat zit meer in de lengte”.

Met n week of 36 bleef de verloskundige volhouden dat t geen al te groot kindje zou zijn want nog steeds n kleine buik. 3200-3300 gram dacht ze. Meneer was ruim 4100 :facepalm:

Hopelijk valt t allemaal mee, probeer niet teveel te stressen, al is dat natuurlijk moeilijk :hug:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle lieve, en fijne reacties. En natuurlijk bedankt voor de gedeelde ervaringen. Doet me echt goed om te lezen dat het bij iedereen hiet gewoon goed is gekomen!

Het is gewoon onwijs schrikken.. We hopen dat alles gewoon goed zit. Wij zijn bijde niet ontzettend lang. Maar ook niet opvallend klein. Wel kleinere familieleden dus wat dat betreft zou dat zeker kunnen.

Bedankt voor alle succes wensen en knuffels :hug:
He bah schrikken hoor.
Hier een beetje een zelfde situatie gehad. De 20 weken echo was goed. Hij was toen niet groot, viel in het gemiddelde richting de kleine kant.
Volgens mij met 25 weken een pret echo. Daar zag ze dat hij aan de kleine kant was. Doorverwezen naar de gynaecoloog, zij heeft gekeken en inderdaad aan de kleine kant, maar niet zorgelijk. Mijn vriend en ik zijn beide ook niet heel groot en we waren ook met de geboorte niet zo groot.
Onze zoon is met 40,4 geboren. 48 cm en 3050 gram. Nog steeds een kleintje, maar past prima bij hoe wij zijn.
Hopelijk bij jullie ook iets soortgelijks.
Hier achteraf ook wel wat spijt van die echo. Heb me toen ook zorgen gemaakt om iets wat achteraf niet veel voorstelde

Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelend nieuws!
Mijn jongste bleek bij de groeiecho met 32 weken “te klein” (onder de kleinste 10%). Doorverwezen naar de gyn, die kwam iets groter uit, 2 weken later weer groeiecho bij de gyn en toen was hij goed op zijn eigen lijntje gegroeid (P20 volgens mij), CTG en dopplerecho waren goed. Met 36 weken weer groeiecho gehad bij de vk en weer onder de P10. En meting kwam gelijk uit aan de meting van de gyn twee weken terug. Dus weer naar de gyn, die kwam met haar meting wel op groei uit, maar tussen P5 en P10. Met name het buikje lag achter.
Vanaf die tijd bij de gyn gebleven, 2x pw middels dopplerecho de bloeddoorstroming gemeten en 1x per 2 weken de groei (kan niet vaker ivm de meetafwijkingen). Dat bleef goed, uiteindelijk met 40.5 ingeleid omdat bekend is dat de placenta vanaf 41 weken minder functioneert (en de verwachting was al dat de groei achter liep door minder functionerende placenta).
Zoontje was 48cm en met 3.220gram nét dysmatuur (onder de P10) voor de zwangerschapsduur. Hij zat echter met dag 4 alweer op zijn geboortegewicht en groeide buiten mijn buik duidelijk beter dan daarbinnen.
Sterkte in deze onzekere tijd! Hopelijk is het gewoon een klein kindje!
Waarom is een baby van 3200 gram dysmatuur? Dat is toch een heel normaal geboortegewicht?
Alle reacties Link kopieren
Hè verdraaid, ik schrik ervan Lalameme! Wat een vervelend nieuws. Geen ervaring met groeiachterstand, wel met GUO's en informatie die je enorm laat schrikken. Je kunt niet anders dan het over je heen laten komen. Ik hoop van ganser harte dat er een loos-alarm-factor in zit. Gelukkig kun je morgen terecht en hopelijk is er dan meteen meer duidelijkheid over jullie meisje.
Hou je taai samen :hug:
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-08-2018 22:56
Waarom is een baby van 3200 gram dysmatuur? Dat is toch een heel normaal geboortegewicht?
Ik snap het ook niet, drie dochters hier met lager geboortegewicht dan 3200 gram.
Laatste dochter zelfs maar 2820 gram en ook niet dysmatuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven