Zwanger en baarmoederverzakking

19-08-2018 11:53 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar wat meer recente info/ervaringen over baarmoederverzakking tijdens een zwangerschap.

Op dit moment ben ik bijna 11 weken zwanger van ons tweede kindje, en heb ik al een dochter rondlopen van 3. Destijds bij de eerste zwangerschap geen bekkenbodemklachten, maar wel een heftige bevalling waarbij de verpleegkundige op mijn buik heeft moeten duwen om onze dochter een zetje te geven om geboren te worden (en ingeknipt en de hele mikmak).
Hierna geen incontinentie problemen gelukkig, alleen rondom menstruatie een wat zwaar gevoel aan mn onderkant..
In december 2017 heb ik een miskraam gehad (intacte vruchtzak met grootte van 8 weken), en ik heb het idee dat deze minibevalling de klachten iets heeft verergerd.. De huisarts zei in mei dat er geen verzakking was, dus ik heb er verder weinig aandacht meer aan besteed..

Nu loop ik met nog geen 11 weken zwangerschap al rond met bekkenbodemklachten en ik ben op zoek naar soortgelijke verhalen of meiden in hetzelfde schuitje.. A.s. dinsdag heb ik de termijnecho dus dan kijkt de verloskundige in hoeverre het echt een baarmoederverzakking is.. Ik ben zelf aan het voelen gegaan en ik voel dus wel echt een bal in mijn vagina.

Door de miskraam is december ben ik nu nog eens extra bezorgd over het verloop van deze zwangerschap buiten de zorgen die ik al had of het allemaal wel goed gaat daarbinnen.

Jullie ervaringen of tips zijn erg welkom!
Geen tips maar lees mee. Ik heb bij de tweede een blaas- en baarmoederverzakking opgelopen maar zou graag nog een kindje willen. Ben hier dus ook benieuwd naar
Alle reacties Link kopieren
Als de huisarts zegt dat er geen verzakking is, is een eventuele verzakking in elk geval niet ernstig. Het zal voor de goede afloop van de zwangerschap geen gevolgen hebben. De klachten zoals een zwaar gevoel, veel,plassen en dergelijke worden na de eerste paar maanden meestal minder, omdat je baarmoeder uit het kleine bekken omhoog komt en op je darmbeenderen gaat rusten. Zwangershap en bevalling kan een verzakking wel weer erger maken, ook als de baby niet extreem groot is en een keizersnee is daar meestal geen oplossing voor.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Je kam een afspraak maken bij een geregistreerde bekkenfysiotherapeut die je bekkenbodem kan beoordelen en je oefeningen en tips kan geven!
Alle reacties Link kopieren
Als je je zorgen maakt misschien gewoon gelijk zelf contact opnemen met een vroeggeboorte poli?

Ik heb zelf geen ervaring met een verzakte baarmoeder maar wel met vroeggeboorte ivm een zwakke baarmoederhals. En heb met m'n tweede geen risico genomen en heb er gewoon zelf gelijk voor gezorgd dat er extra op werd gelet ...
Volgens mij hoeft een verzakte baarmoeder geen vroeggeboorte te betekenen hoor. Meer dat je er last van kunt krijgen. De verzakking klinkt in het geval van TO niet zo ernstig, de huisarts kon hem al niet eens vinden. Een goede bekkenfysio lijkt me een goed plan, die geeft gericht oefeningen tijdens de zwangerschap en kan ook een verzakking constateren
Alle reacties Link kopieren
De huisarts kon hem toen niet vinden, maar toen was ik ook nog niet zwanger.. Verloskundige heeft al aangegeven dat verweking van het bekken bij een tweede zwangerschap al sneller merkbaar is..

En ik weet al dat een keizersnede niet per se een oplossing is, maar dat was ook niet mijn vraag ;)

En zorgen over een vroeggeboorte heb ik ook niet direct, ik ben gewoon benieuwd naar verhalen van gelijkgestemden, en het verloop van de zwangerschap..

Dinsdag kijkt de verloskundige in hoeverre er echt sprake is van een verzakking, dus dan hoor ik vanzelf meer..

Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Deedee1989 schreef:
19-08-2018 11:53
Ik ben op zoek naar wat meer recente info/ervaringen over baarmoederverzakking tijdens een zwangerschap.

Op dit moment ben ik bijna 11 weken zwanger van ons tweede kindje, en heb ik al een dochter rondlopen van 3. Destijds bij de eerste zwangerschap geen bekkenbodemklachten, maar wel een heftige bevalling waarbij de verpleegkundige op mijn buik heeft moeten duwen om onze dochter een zetje te geven om geboren te worden (en ingeknipt en de hele mikmak).
Hierna geen incontinentie problemen gelukkig, alleen rondom menstruatie een wat zwaar gevoel aan mn onderkant..
In december 2017 heb ik een miskraam gehad (intacte vruchtzak met grootte van 8 weken), en ik heb het idee dat deze minibevalling de klachten iets heeft verergerd.. De huisarts zei in mei dat er geen verzakking was, dus ik heb er verder weinig aandacht meer aan besteed..

Nu loop ik met nog geen 11 weken zwangerschap al rond met bekkenbodemklachten en ik ben op zoek naar soortgelijke verhalen of meiden in hetzelfde schuitje.. A.s. dinsdag heb ik de termijnecho dus dan kijkt de verloskundige in hoeverre het echt een baarmoederverzakking is.. Ik ben zelf aan het voelen gegaan en ik voel dus wel echt een bal in mijn vagina.

Door de miskraam is december ben ik nu nog eens extra bezorgd over het verloop van deze zwangerschap buiten de zorgen die ik al had of het allemaal wel goed gaat daarbinnen.

Jullie ervaringen of tips zijn erg welkom!

Beste deedee,

Ik zou je des tijd graag geholpen hebben helaas heb ik de ervaring nog niet. Wel ben ik op zoek naar moeders die het aan hebben gedurfd een zwangerschap ondanks verzakkingsklachten. Ik zou heel graag willen weten hoe jouw zwangerschap is verlopen en vooral het herstel erna. Ik merk dat de wens voor een 2e aanwezig is maar lichamelijk wil ik niet slechter worden dan ik nu ben. Dat is het niet waard ik mis gewoon weg ervaringen van mensen om mij heen om de keuze te kunnen maken. Want op dit moment zou ik er alles voor over hebben om te weten wat de juiste keuze is. Hopelijk kan je mij een klein beetje helpen.


Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven