Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 7)

02-10-2018 20:15 3042 berichten
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.

:redrose: De stand van zaken
Wachten op start Bolletje81, kasteelbewoner, Sense
Prikken & slikken windmolen, stipjepipje, Puk, Lauwie
Wachten op cryo-tp Sofie, Vienna
In de wachtweken


Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus

:redrose: Bezig met behandelingen
Naam
(leeftijd(v/m)
Wens sinds MMM sinds Oorzaak Behan-deling Status #cryo's Locatie
Dazzle_
(35/37)
2013 Mei 2015 Laag AMH IVF5 1 cryo -
-Sense-
(36/41)
2015 halve baarmoeder, 1 werkende eileider, IVF1+2+3 mislukt, geen cryo's ICSI4 wacht op start UZ Gent, OLVG/UMC
windmolen
(34/40)
2015 juni 2016 endometriose, 6x IUI, ICSI1: 3xTP, ICSI2: 1xTP, ICSI3: 1xTP (bbz) ICSI4 prikken
Puk32
(35/39)
2015 feb 2017 Slechte zaadkwaliteit - 7x IUI - 3x mk - IVF 1 Gecanceld - ICSI 1 geen tp, ICSI 2 mislukt (5xTP) ICSI 3 Prikken & Slikken Dusseldorf
Vienna25
(33/32)
eind 2014 begin 2016 Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders, icsi2.1 mislukt ICSI 2 wachten op cryo-tp #nog 2cryo's Belgie
MamaMaria81
(38/41)
dichte eileider, PCOS, meerdere miskramen ICSI 3 2 cryo's
Jokke
(37/37)
2016 2017 geen oorzaak gevonden, 6x iui; ivf1 1x tp mislukt, ivf2 2cryo's mislukt, ivf 3.1 mislukt IVF3 wachten op cryo-tp #1 cryo
Lauwie101
(29/30)
2015 2017 zeer slecht zaad, onr cyclus, icsi1 en icsi2 mislukt (2x tp) ICSI3 Gent geen tp ICSI4 wachten op start icsi4 Spanje
HD84
(33/34)
april 2017 jan 2018 geen oorzaak bekend, 7xIUI, 1mk (8wk), dochter (jan '17) uit eerder mmm ICSI1
DaisyLiz
(29/29)
dec 2014 jan 2016 PCOS, 2015 ma 7 wk, 2017 N* 19 wk, via OI en IUI nu IVF1 (6 cryo's), TP 3 biochemisch IVF1 #nog 2 cryo's OLVG/UMC
Kasteelbewoner
(?/?)
2015 ? slechte zaadkwaliteit (spatader); icsi1 en 2 (geen cryo's) mislukt ICSI 3 -
bolletje81
(37/37)
2016 2017 dichte eileiders, lichte endometriose, ICSI1 (1xtp) mislukt ICSI 3 wachten op start ICSI3
sofie87
(?/?)
endometriose, dochter uit IVF1 IVF2
Stipjepipje
(30/35)
2018 apr 2019 lage AMH (0,30)/hoge FSH. Alleen eiceldonatie mogelijk ECD-IVF1 bezig met ecd-ivf 1 (eind sept tp)
Redcurls
(?/?)
2016 2019 onbekende oorzaak, 6x IUI IVF1 bezig met IVF1 (1e tp) AMC
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom
ZWANGER! :yes: - De zwangeren schrijven hier gezellig verder!
(Zwanger groepje 2016-2019)
.
:redrose: Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)

:heart: Hartje gezien!
*Yaradreamz (36/45), xx maart 2020, hersteloperatie man, mesa/tese, icsi 1.3 & 1.4 mk, icsi 2 mislukt, zwanger in ICSI3
*Labgeek1990 (28/32), xx jan 2020, zeer slecht zaad, icsi1: 10xtp, 3x mk, zwanger in ICSI2 + PGS
*Smurf112 (32/33), xx jan 2020, PCOS en verminderde zaadkwaliteit, zwanger in ICSI3, 2e tp
*Biekkie (40), 31 aug 2019, weinig zaadcellen, ivf 2 (6e tp)
*Wonder-1990, 5 aug 2019, dochter (2017) uit ICSI1, ICSI2, 1 cryo

:duckie: Bevallen
Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4), syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2), piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).


Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 6
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2020 11:06
Reden: ww verwijderrd ivm misbruik account
35.86% gewijzigd
Graag gedaan, ik ken dit soort stress momenten maar al te goed. Vooral dat nummer bellen, ze hebben me al vaak heel erg geholpen en zijn super vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
Lauwie: Wat goed dat bij je man de zaad analyse zoveel beter was en er bij jou toch eindelijk een diagnose is gesteld. Soms helpt het inderdaad dat er een ander paar ogen naar een dossier kijken. Ik hoop dat het zijn vruchten afwerpt en dit jullie succesvolle ronde gaat worden!

Jokke: Hebben ze je progesteron levels wel eens gecheckt na transfer? In Engeland is dat niet heel ongebruikelijk en wordt zo nodig het progesteron opgehoogd door bijvoorbeeld naast de cyclogest of utro ook nog eens injecties voor te schrijven en het embryo zo de allerbeste kans mbt innesteling te geven.

Sense: Een scratch hoort niet perse bij een poging. Volgens de theorie is het zo dat door de bloedtoevoer het embryo een betere kans heeft om zich in te nestelen, maar het heeft echt een empirisch karakter en is zeker niet bewezen. Dat gezegd hebbende: ik heb het bij alle drie de terugplaatsingen bij de privé kliniek gedaan omdat het iig niet schaadt en omdat het relatief goedkoop (£350 per keer) was en ik voor dat beetje geld niet wilde dat het embryo een minder goede kans had. Hetzelfde geldt voor embryo glue overigens dat ik ook altijd heb toegepast. Ik weet dat er in Nederland een aantal studies lopen vwb de scratch dus ik zou niet verwachten dat een basis verzekering tot vergoeding van de extra's overgaat.

Doces: Ik had jouw berichtje al voorbij zien komen. Wat balen zeg - ook al was het embryo gefragmenteerd, gevoelsmatig is iedere kans er eentje. Zeker als je niet op de natuurlijke manier zwanger wordt. Een kleine pleister op de wond is dat als een embryo niet goed ontdooid, het embryo het ook niet in de baarmoeder zou hebben gered en je dus niet nog anderhalf tot twee weken in spanning hoeft te zitten. Maar k** blijft het en ik wil het ook niet mooier maken dan dat het is...

Mw.Stippel: Hoe is het op dit moment met je? Ik neem aan dat je menstruatie inmiddels ten einde is?

Duuf: Ik denk deze dagen veel aan je en ik hoop dat je een goed en eerlijk gesprek zult hebben overmorgen. Het liefst zou ik (en vele anderen met mij) zien dat je 'gewoon' opnieuw moeder wordt en er ook ruimte is voor positief baby nieuws. Natuurlijk niet ter vervanging van B, want jullie zijn haar voor altijd kwijt, maar wel ruimte voor wat meer hoop en vreugde op dat gebied.
Ik gun het je zo en heb toen ik zelf nog zo worstelde altijd ontzettend veel aan jou gehad en ben er voorts van overtuigd dat jij een goede, zorgzame, moeder/pleegmoeder zult zijn. Heel veel succes donderdag. Ik ben benieuwd wat Dr S. van jullie situatie vindt. Knuffel.

Zot: Jij gaat ook weer bijna van start! Spannend!

Dazzle: Hoe gaat het met jou meis? Jij loopt nu toch in Gent?

Hier heeft mijn vader helaas slecht nieuws gekregen: zijn slijm blijkt te blijven plakken boven de luchtpijp en hij klinkt ook vol in zijn longen. Kortom, het weefsel werkt niet meer en het advies is dat hij beter af zal zijn met een zgn. laryngectomie en bij deze operatie raakt hij zijn strottenhoofd definitief kwijt. De verbetering is wel dat de sonde eruit kan en zijn conditie verbeterd kan worden, maar spreken wordt gewoon bijna onmogelijk en dat is iets waar hij mee moet 'leren' leven. Hij heeft het er, begrijpelijkerwijs, maar moeilijk mee en we zijn in November in Nederland.

Verder veel dank voor jullie lieve opmerkingen mbt fertility network UK. Ik ben uitgenodigd voor een gesprek en heb me opgegeven als media en support group volunteer. Ik heb zelf destijds wel gemerkt hoe belangrijk het is om een goed support netwerk te hebben. Ik denk wel eens dat ik gillend gek zou zijn geworden als Flip dit forum niet had opgericht destijds in 2015. Niet iedereen begrijpt dat de wens naar een kind zo sterk en bijna allesoverheersend kan zijn en dat wij (de dames hier) zo veel investeren in onze kansen om kinderen te krijgen, emotioneel, financieel, logistiek, seksueel, etc. dat wanneer een ronde uitmondt in een negatieve test of eindigt in een miskraam, dat ons dat harder raakt dan de meeste mensen die wel op de natuurlijke manier zwanger kunnen raken. En ik ben er van overtuigd dat alleen mensen die er door heen gaan of zijn gegaan begrijpen hoe vreselijk zwaar het op je kan drukken en ook dat het moeilijk is om zwangerschappen van anderen te vieren of de kinderen van anderen te zien, hopend dat jij ook ooit een moment hebt waarop je je eigen zwangerschap kan vieren.
In Engeland is IVF via de NHS bijna compleet uitgehold en wordt het gezien als een luxe behandeling. Natuurlijk gaat het om de allocatie van gemeenschapsgeld, maar naar mijn idee zou iedereen de kans moeten hebben om een gezin te stichten. Dus vandaar dat ik mij daar graag voor inzet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Baggal, ik wil jou een hele dikke knuffel geven. Wat vreselijk nieuws van je vader. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het is zo heftig om dit van dichtbij mee te maken. Echt heel veel sterkte gewenst!
Wat ben jij toch een krachtige lieve vrouw! Ook hoe jij je inzet voor de problematiek waar wij - vrouwen in de mmm - tegenaan lopen. Jij bent zo'n goede steun. Ik weet zeker dat jij veel mensen kunt helpen. Jouw steun helpt mij ook erg hoed!

Duuf heel veel succes morgen! Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring. Ik zit zelf nog op de wip.

Dames dank voor jullie ervaringen mbt buitenland. Ik lees aandachtig mee!
Ach, lieve Baggal, wat een stap voor je vader. Dat lijkt me heftig, voor hem en jullie als zijn naasten. Sterkte allemaal! Ik vind het mooi dat je je gaat inzetten voor Fertility Network. Pas ook op jezelf, want je hebt het volgens mij al druk genoeg.
Hallo lieve allemaal,

Ik ben even niet op het topic geweest. Nu even de tijd genomen om bij te lezen.
Ik ben inderdaad lang ongesteld geweest, heb zo'n 7-8 dagen gebloed. De laatste dagen waren gelukkig al een stuk minder pijnlijk.

Ik ga voor een terugplaatsing in natuurlijke cyclus. Het kan maar 1 keer zo omdat het een onderzoek is en niet het reguliere protocol. Dus als deze terugplaatsing niet uitmondt in een zwangerschap mag ik daarna alsnog aan de progynova en de utro (jeejjj). Ik hoor 5-11 of ik in de groep val die met ovulatietesten thuis de eisprong monitort of middels echocontrole. Ze laten je in ieder geval in de ochtend en de avond een ov test gebruiken om de kans op het missen van je eisprong zo klein mogelijk te maken.

Verder heb ik toch maar weer een lading van die dure vitaminen/voedingscomplexen besteld. Omdat er zo'n positief resultaat was in mijn laatste poging durf ik nu niet meer zonder.

Sense ik zag net wel een PB. Zal hem zo even lezen en beantwoorden.
Wat fijn dat Gent zo goed aanvoelt. Ik hoop enorm dat je hier een succesvolle behandeling hebt.

Zot wat spannend dat de poging nu weer bijna in volle gang is. Ik duim enorm voor jullie. Ik heb zoveel bewondering voor je strijdlust en moed.

Doces wat enorm verdrietig dat je cryo niet goed ontdooit is. Zo shit dat er nu weer een nieuwe ronde prikken nodig is. :hug:

Windmolen jij zit dan nu in feite weer in de wachtweken. Ik duim hoor.
Veel sterkte volgende week met het darmonderzoek.

Jokke bij een korte luteale fase heb ik ook al gehoord van het extra toedienen van utrogestan. Ik zou het zeker met je artsen bespreken.

Lauwie jij ook een goed gevoel bij Gent dus. Fijn dat het zaad van je man ook beter bleek. Dat geeft hoop.

Yara gaat het een beetje met je? En met jou Zizo? Jullie verhalen grijpen me erg aan. Zo naar om miskramen te moeten meemaken als je al in dit shittige zware traject zit.

Smurf ben je al ongesteld geworden? Heb je nog last van je punctie?
Inderdaad apart van het zo snel invriezen van de embryo's. Maar je bent overgestapt naar DD toch? Ik ga er vanuit dat ze daar heel goed weten waar ze mee bezig zijn. We moeten maar vertrouwen houden toch. Heb je al enig zicht op het vervolg of heb je ook een cyclus rust?

Duufje herkenbaar van de gedachte of je ooit de prijs moet gaan betalen voor al die toegediende hormonen. Ik vraag me dat ook soms af. Ik ben in het dagelijkse leven nogal bezig met gezonde/biologische voeding. En ik neem bewust zo weinig mogelijk medicijnen. En dan pomp ik voor de pogingen mijn lichaam helemaal vol met kunstmatige hormonen. Voelt ergens niet goed.
Maar dan weegt de kinderwens toch zwaarder. Zonder de hormonen is het uitgesloten dat er nog een kindje komt dus dan moet het maar.

Heel veel succes morgen in DD. Ik ben benieuwd naar de visie van de artsen. Ik ga er vanuit dat je een open en eerlijk gesprek hebt en ze jullie dossier goed bestudeerd hebben. Volgens mij wordt DD heel vaak als second opinion geconsulteerd en zijn ze daar zeer ervaren in.

Dazzle ik vroeg me ook af of je in Gent gestart bent. Je hebt er in ieder geval onderzoeken laten doen, begreep ik uit je laatste post. Heel veel succes met je eventuele volgende poging. Ik hoop zo dat het geluk een keer aan jullie zijde zal staan. :hug:

Vienna mij hielp het wel om een afweging samen met een psycholoog te maken toen ik zo enorm twijfelde over het aangaan van dit vruchtbaarheidstraject. Ik twijfelde zelf zo enorm en kwam daar maar niet uit.

Baggal wat enorm heftig van je vader. Het lijkt me heel moeilijk om te accepteren dat je spraakvermogen wegvalt. Zeker als je verder nog helder van geest bent. Verbale communicatie is een groot onderdeel van menselijk contact. Echt heel naar. Heel veel sterkte. :hug:
Alle reacties Link kopieren
@Baggal: wat verdrietig voor je vader... Het lijkt me afschuwelijk om niet te kunnen praten. Hoe oud is hij, als ik vragen mag? Heel veel sterkte gewenst met elkaar!

@MevrStippel: het lijkt me een goede keuze om te proberen de terugplaatsing in natuurlijke cyclus te doen. Ik heb alle cryo terugplaatsingen in kunstmatige cyclus gedaan (dus met - hoge! - dosering Progynova en Utrogestan). Het is wel te doen hoor, ik vind dat niet zo heel erg eigenlijk. Het zijn wel weer extra hormonen en die doen natuurlijk wat met je hoofd en met je lijf, maar over het geheel genomen vond ik het dus wel te doen. Ik ga voor je duimen!!

Ik wilde nog graag even om een beetje advies vragen... Zoals jullie misschien wel weten ben ik leerkracht in het speciaal onderwijs: behoorlijk pittig werk, weinig tot geen pauzes, voortdurend alert moeten zijn, erg stressvol en regelmatig fysiek (gedragsproblemen, agressie, kinderen moeten vastpakken, klappen / schoppen incasseren, kinderen moeten 'meeslepen' naar een bedaarruimte, enz.) Dit alles heeft ongetwijfeld ook geen positieve invloed op het zwanger worden, lijkt me.

Ik ben eigenlijk al langer een beetje 'klaar' met dit werk, al zeker twee jaar. Maar omdat wij met de ICSI bezig zijn, denk ik steeds: laat ik maar niet solliciteren, want je weet nooit of het nu wel gaat lukken om zwanger te worden. Als het wel lukt dan wil je niet zwanger gaan solliciteren, als het niet lukt dan blijf ik ook nog maar even hier want ik heb nu in ieder geval een werkgever die op de hoogte is en me de ruimte geeft om dit traject te doorlopen. En zo'n nieuwe werkgever ziet me aankomen, dat ik regelmatig naar het ziekenhuis moet en (hopelijk) een keer zwanger ga worden. En ja, ik weet het: jonge vrouwen kunnen nou eenmaal zwanger worden, werkgevers mogen je hier niet om weigeren, ze moeten je wettelijk gezien de ruimte geven voor vruchtbaarheidsbehandelingen, enzovoorts. Maar 'moeten' en 'mogen' levert nog niet altijd een gewenste situatie op.

Vanaf het begin van de vruchtbaarheidsbehandelingen had ik de gedachte (wens / hoop) dat ik eerst zwanger zou kunnen worden en dan na een verlofperiode weg zou kunnen gaan bij mijn huidige baan en iets anders zou kunnen gaan doeken. Na de vijfde mislukte terugplaatsing heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt dat ik ander werk wilde gaan zoeken. Ik wilde niet meer in bovenstaand cirkeltje (lukt het wel, dan blijf ik, lukt het niet, dan blijf ik toch ook maar) blijven 'hangen' in een baan waar ik het niet meer echt naar mijn zin had. Ik ben daarom aan het solliciteren gegaan (ik ben behalve leerkracht ook orthopedagoog, dus ik kan wel wat 'breder' kijken) en heb vorige week twee gesprekken gehad (wordt niks, van beide kanten) en vanochtend een gesprek. Het gesprek van vanochtend was erg leuk en dat zou misschien wel eens wat kunnen worden. Nog geen baan aangeboden gekregen hoor (ze gaan het intern bespreken), maar ze was wel erg positief en het was een fijn gesprek.

Stel dat dit wat wordt (of eventueel bij een andere functie in de toekomst)... Hoe eerlijk ga ik zijn over de vruchtbaarheidsbehandelingen? Wat vertel ik wel, wat vertel ik niet en bovendien: wanneer vertel ik dat? Heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten en hoe heb je het dan aangepakt? Of hoe zou je het aanpakken? Ik ben in ieder geval van plan om aan te geven dat ik bereid ben om eventueel 's avonds, in het weekend of op mijn vrije dag e.e.a. aan werk af te maken wat blijft liggen door ziekenhuisafspraken. Dat vind ik ook echt geen probleem, dat doe ik met mijn huidige werk ook.

Alvast bedankt! :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Doces: wat ontzettend balen. Ik herken wel wat je schrijft. Alsof je je al instelt op weer een tegenvaller, dat het niet (direct) binnenkomt. Toch veel sterkte ermee, want de emoties zitten toch ergens diep :hug:

Baggal: jeetje wat heftig van je vader. Lijkt me een moeilijke keuze.
Goed dat je je als vrijwilliger gaat inzetten. Ik denk dat je voor veel mensen een hoop kunt betekenen. Jouw berichten hier doen mij in ieder geval altijd goed.

Sense: wat goed dat jullie in Gent nu meer duidelijkheid hebben met de morfologie. Ik hoop dat de behandeling daar (meer hormonen en ICSI) beter bij jullie passen!

Duufje: heel veel succes morgen in DD! Ik hoop dat het een goed gesprek word.

Sorry dat ik niet op iedereen reageer, lees de berichten wel. Maar blijf het lastig vinden alles goed bij te houden.

Ik heb vrijdag gesprek. Hoop dat het lukt dan een goed plan te maken. En weer kracht te vinden om door te gaan. Nu voelt het alsof ik heb opgegeven, terwijl de wens er nog wel is.
Alle reacties Link kopieren
doces allereerst wat ontzettend vervelend dat je deze poging hebt moeten staken. Ik hoop dat je weer een beetje bij bent gekomen. Ik ben zelf in juli van werkgever gewisseld. Heb alleen een ontzettend toffe werkgever waar het niet zo erg is als ik bijvoorbeeld langer pauze houdt en dan een uur langer blijf. In de pauze rij ik dan snel naar EMC en heb dan afgelopen weken mijn echo's ivm miskraam gehad. Mijn werkgever weet niets van mijn traject alleen dat is mijn keuze. Ik zit in een sector met veel mannen en wil graag nog wel mijn baan op dit niveau willen doen. Ik zou gewoon je stap maken er zijn zoveel relaxte werkgevers.

@baggal jeetje wat een heftige keuze. Ik wens jullie en voornamelijk je vader het beste toe. Hoop dat jullie uit deze vreselijke keuze komen.

@mwstippel ik kan niet oordelen over de andere cyclussen maar de weinige hoeveelheid medicatie in natuurlijke cyclus spreekt mij zoiezo aan en ik ben er toch echt twee keer zwanger van geworden. Hoop dat je snel zwanger bent... Onze eerste prikken hebben we ongeveer tegelijk gezet en nu zijn we bijna een jaar verder...

Ik doe mijn reactie even in twee delen want is allemaal super lastig met telefoon...
Alle reacties Link kopieren
Baggal, wat verdrietig voor je vader. En zijn omgeving uiteraard. Lijkt me heel moeilijk te accepteren. Hoop dat hij (en jullie) zijn weg hierin vindt.

Doces, ik heb me toen we de medische molen ingingen voorgenomen om mijn leven daar niet totaal door te laten beïnvloeden en zeker geen dingen ervoor on hold te zetten. In theorie was dat wat gemakkelijker dan in de praktijk, maar in het algemeen is dat wel aardig gelukt. Ik heb tijdens ons traject ook stappen gemaakt in mijn carriere. Ik heb in sollicitatiegesprekken het vruchtbaarheidstraject nooit gemeld. Wel mijn direct leidinggevende op de hoogte gesteld zodra ik 'echt' aan het werk was. En ik ben 2 keer op een andere functie begonnen en dus ook 2 x in mijn eerste werkweek aangegeven dat ik in een vruchtbaarheidstraject zat en daardoor af en toe afwezig zou zijn. Is nooit een punt geweest. Ik meldde ook altijd dat het mijn werk niet zou beïnvloeden en dat dat in het verleden ook nooit het geval was. Mijn verantwoordelijksheisgevoel is groot en dat straalde ik blijkbaar ook uit.
Alle reacties Link kopieren
sense en lauwie heel veel succes in Gent en wat fijn dat de zaadkwaliteit is verbeterd Lauwie. Ik hoop dat deze stap voor jullie de goede keus is. Klinkt allemaal wel erg goed.

windmolen hoe is het met jou nu?

smurf ik vind het ook ontzettend positief wat er uit is gekomen bij je. We gaan de komende maanden gewoon met fingers crossed. We zijn nu wel heel veel verdriet, pogingen en stress verder. Nadat we de punctie in EMC op dezelfde dag naast elkaar hebben gelegen.....zo apart en zo toevallig.

@zizo en duuf bedankt voor het delen van jullie verhaal meiden. Ik heb er veel steun aan gehad om ook even te lezen hoe het bij anderen is vergaan. Er zit bij zoveel verschil tussen de eerste en tweede keer. Ook de halve nacht wakker liggen met krampen was mij de vorige keer niet gebeurd.

Sorry lieve dames als ik nu iemand oversla :redrose: ik moest dit bericht twee keer opnieuw opstarten omdat hij opeens weg was.

@hier ben maandag in mijn pauze weer naar ziekenhuis geweest en ik ben schoon. Had ik ook wel verwacht na de grote hoeveelheid stolsels die ik verloren ben. Het gekke is met hoeveelheid stolsels die ik verloor ik ook meer het verdriet een plekje heb gegeven.

Ik sta nu op hold en ga vrijdag, maandag of dinsdag horen wat het plan van aanpak zal zijn bij poging 2.
Waar de dokter wel echt van opkeek is dat mijn cyclus tijdens het bloeden alweer is begonnen en ze verwacht een vrij vlotte ongesteldheid. Afhankelijk van mesa of tese materiaal (ik wist niet meer wat we nog hadden) kan de volgende prik cyclus nog dit jaar of pas volgend jaar beginnen.

Bedankt allemaal voor alle steun de afgelopen weken meiden.
Ik heb echt even in de put gezeten en jullie lieve reacties waren mijn ondersteuning doordat jullie me begrijpen en soms helaas hetzelfde meemaken.
Alle reacties Link kopieren
Duufje: heel veel succes in Duitsland!

Sense: Ik vind die verzekeringsdingen ook echt heel irritant en onduidelijk. Hoop dat het snel goed komt bij jullie! Heb net ook onze papieren opgestuurd naar onze verzekering. Die heeft geen contract met Gent, dus moeten alles sowieso zelf voorschieten, maar hopelijk krijgen we nog wat terug van de verzekering..

Baggal: Jeetje, wat heftig. Moet hij snel geopereerd worden? Fijn dat je in november naar Nl gaat. Altijd fijn om in moeilijke tijden bij elkaar te kunnen zijn. Heel veel sterkte <3. En diep respect voor hoe je denkt over het fertility network. Je bent echt een topper! (En geeft ook via deze weg al zoveel steun aan ‘ons’..)

MevrouwStippel: Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Nu dus een maand rust en daarna op voor een terugplaatsing? Zou je voorkeur hebben voor een bepaalde groep? Snap wel dat je die vitaminen weer hebt besteld, baat het niet, dan schaadt het alleen je portemonnee.

Doces: Ik vind je super stoer. Heel erg groot gelijk dat je bent gaan solliciteren. Ik snap jouw overwegingen volledig, en heb daar zelf ook mee gezeten. Ben toch van baan gewisseld en ben daar zó blij mee. Fijn dat je vanochtend een goed gesprek hebt gehad. Ik hoop voor je dat dat gaat brengen wat je wilt. Ik ben sinds juli aan de slag bij mijn nieuwe baan en heb het afgelopen maand verteld. Ik ben meer dan mijn fertiliteitsbehandeling, dus vind ook dat ze me moeten aannemen voor wie ik ben en daar maakt die fertiliteitsbehandeling maar een heel klein deel van uit. Gelukkig reageerde mijn baas super lief en hoe het nu in de praktijk gaat werken, gaan we komende maand uitvinden. Maar als je er een goed gevoel bij hebt, denk ik dat dat het allerbelangrijkste is.

Vienna: Succes vrijdag. Hopelijk komt er een plan waar je je goed bij voelt.

Yara: Fijn dat alles schoon is. Ik hoop dat je weer de kracht en energie kan vinden om met een beetje moed en hoop door te kunnen. Bellen ze je met een nieuw plan? Of hebben jullie een afspraak?

Ik ben zo blij dat we naar Gent zijn geweest. Ik voel me zo lekker in m'n vel nu ik meer informatie heb en ik weer wat vertrouwen kan hebben in een dokter. Ik probeer enorm bij de dag te leven en nu gelukkig te zijn met wat er gebeurd. Het is zó makkelijk om me zorgen te maken voor de toekomst, maar dat veranderd het beloop toch niet. De papieren zijn opgestuurd naar de verzekering, daar hoop ik volgende week wat van te horen. Ik ben heel braaf bezig met m'n koolhydraat arme eten, waar ik, nu ik weet dat ik PCOS heb, alleen nog maar gemotiveerder voor kan zijn. Morgen ga ik op m'n werk proberen te regelen dat de echo's en het bloedprikken daar gedaan kunnen worden, dat vind ik doodeng, maar zou zóveel tijd schelen. Dus, voor nu blij en hoopvol!
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi weer allemaal!

@Duuf hopelijk zit je nu in de wachtkamer in DD! Succes voor zo!
@Sense en lauwie ik vond ze in gent ook allemaal zo aardig! Misschien ook door dat vlaamse accentje, klinkt allemaal toch wat zachter haha. Zonder gekkigheid, fijn dat jullie je er prettig bij voelen! Ik hoop echt dat het jullie goed zal vergaan in Gent. Wat jullie beschrijven klinkt in ieder geval heel logisch en doordacht allemaal.
@Sense scratching hoort niet bij een poging, dat weet ik 99% zeker. Ik wilde assisted hatching doen in DD en doordat ik dit in mijn behandelplan had zitten werd mijn behandeling in zijn geheel afgewezen door de NL verzekering. Dit komt doordat het nog een studie is in NL. Zelfde geldt volgens mij voor scratching. Nadat ik het eruit heb gehaald was het oke voor mijn verzekering.
@jokke het enige dat ik weet is dat progestron je luteale fase kan verlengen. Dit kun je in tabletvorm of vaginaal (utrogestan) krijgen. Iets om aan je arts te vragen?

@Baggal, sterkte met je vader. Lijkt me wel heftig als je jezelf niet meer goed kunt uiten. En ik ben heel trots op je wat je in Engeland aan het doen bent, volgens mij hebben ze met jouw een aanwinst te pakken, een echte verbinder. Zo jammer voor ons dat je niet in NL woont ;-)

@Doces, wat shit dat ie niet goed ontdooid is, je had er al een slecht gevoel over… Wat betreft je vragen over het wisselen van baan.. Voor mij is het heel herkenbaar wat je beschrijft. We zitten totaal niet in hetzelfde vakgebied of branche maar het gevoel erbij. Ik ben best wel lang blijven hangen bij mijn werk omdat ik bezig was met dit traject. Ik heb best veel momenten gekend dat dit me heel zwaar viel. Je haalt geen energie uit je werk en privé slurpt dit traject ook de nodige energie. Na een tijdje zo aangemodderd te hebben ben ik echt gaan geloven dat al die negatieve energie niet goed is. Om dit traject beter aan te kunnen heb ik een baan nodig waar ik plezier ervaar om het een beetje te middelen. 2 maanden geleden heb ik dan ook besloten daar weg te gaan om freelance door te gaan. Dat bevalt me eigenlijk heel goed. Ik werk nu 32 uur en heb tijdens mijn nieuwe opdrachten besloten (nog) niets te zeggen over mijn traject. De eerste maand speelt er toch niets, want heb besloten om 1 maand rust te nemen voor de cryo terugplaatsing en ik verwacht dat dit wel mee zal vallen qua tijd en afspraken. Ook al loopi k in het buitenland, ik kan in NL echo´s doen. Je kan het net als Duuf vertellen als je dit prettig vind, of wachten tot het relevant wordt, als je toch wat meer afwezig bent dan je denkt? Zelf vond ik het prettig om niet meteen alles te vertellen en gewoon even ´normaal´ mezelf te zijn zonder vruchtbaarheidsbehandelingen en alle emotie en gevoelens die erbij horen maar dat is voor iedereen anders. In beide gevallen denk ik dat het je nieuwe werkgever weinig uit zal maken als ze blij zijn met je!

Ik ben inmiddels ongesteld geworden. Supervreemd, ik ging zaterdag naar het toilet en ineens lag er een hele plas bloed! Zonder iets te merken gewoon, heb ik nog nooit gehad. De dagen erna wel veel meer gebloed dan normaal en had ik ook veel rugpijn. Nu gaat het wel goed. We nemen inderdaad nog een cyclus rust voor de terugplaatsing. Kwam beter uit en voelt beter om weer even een kleine pauze te nemen.

Ik heb nog 2 vraagjes voor jullie;

het einde van het jaar komt alweer dichterbij en zo ook de mogelijke overstap van verzekering. Ik wil –als het einde dit jaar nog niet gelukt is- overstappen naar U-M-C. Ik heb alleen al 3 pogingen achter de rug. Hoe zijn zij hierin, accepteren ze dit zomaar ja of nee? Ben je verplicht het te melden?

En de tweede: endometrium scratching. Heeft iemand hier weleens een objectief artikel over gelezen, ik ken de werking maar ik vraag me dus af wat het succes nou zou kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens! Gingerspice ik moest ineens aan je denken dus keek in de tabel. Ben je alweer bezig? hoop dat alles goed gaat met je.
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik ben een onregelmatig stille meelezer. Maar zit nu zelf met een vraag; wat is jullie ervaring met het succes van invriezen?

Even een korte toelichting op onze situatie; na eerst onverklaarbaar onvruchtbaar bestempeld te zijn, zijn ze met de eerste iui behandelingen erachter gekomen dat mijn man niet voldoende zaadcellen produceerde. Na overleg met de arts zijn wij dus gestart met ICSI, vorige week mijn eerste punctie en terugplaatsing hiervoor gehad. Alles zag er goed uit, alle eicellen die ze hadden kunnen vinden waren bruikbaar, en 8 daarvan waren er bevrucht (2/3). De verse terugplaatsing was echt een topper, nu hebben we helaas deze week te horen gekregen dat ze er geen in hebben kunnen invriezen. Een behoorlijke teleurstelling!

Wat is jullie ervaring, als je meerdere bevruchtingen had werden er dan embryo's ingevroren of hebben jullie ook de ervaring dat dit in de meeste gevallen niet lukte? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik lees nog regelmatig mee. Zal op een aantal van jullie reageren. Voor de rest heel veel liefs enz. Uiteraard

Baggal wat rot voor je vader. Sterkte

Alle mk en naslepen ervan zizo yara wat een ellende dikke knuffel extra voor jullie

Artikel over scratch: er staat een link naar het lopende onderzoek van de freya site bovenaan deze pagina. Bewezen is er nog niets er loopt een grote studie naar momenteel.

Umc accepteert ook als je al bezig bent. Ik had er vorig jaar al 2 opzitten en begon net aan 3e in nieuwe jaar. Denk dat na 3 pogingen ook mag. Maar anders ff contact met ze opnemen?

Fijn dat alle buitenlandavonturen hoop geven
Jammer wel dat sommigen van de dames hier zulke slechte ervaringen hebben in nl. Heb ik gelukkig niet.

Qua ontdooien/invriezen ik heb dat ook als enorme afvalrace ervaren. Het gebeurt dus helaas vaak dat er van alle mooie eicellen maar een deel bevrucht en soms zelfs niets in de vriezer. Ik.had bijvoorbeeld uit 4 pogingen maar 2 cryos.

Ik hoop zo dat er weer meer mensen gaan doorstromen. Het is me veel te rustig in vervolg topic.... en te veel ellende hier!

Duuf succes vandaag!

Hier gaat het voorspoedig zal het kort houden controles goed. Volgende week guo spannend.

Nogmaals heel veel liefs en sterkte voor jullie allemaal!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties n.a.v. mijn vraag over het wel / niet vertellen bij een nieuwe baan. Ik denk dat ik even afwacht of ze me überhaupt een contract gaan aanbieden en als dat zo is, dat ik zowel over de vruchtbaarheidsbehandelingen als over mijn leverziekte open kaart speel. Dat ik twee keer per jaar een dag naar het AMC moet voor controles voor mijn lever maar dat het verder stabiel is en onder controle met medicatie. En dat ik al langere tijd bezig ben met IVF/ICSI, dat het tot nu toe niet is gelukt maar dat we nog wel een kinderwens hebben en dat ik in de toekomst wel een derde poging wil gaan doen. Daarbij wil ik dan wel aangeven dat het mijn functioneren niet heeft beïnvloed en dat ik er zorg voor zal dragen dat mijn werk hoe dan ook gedaan wordt, dus dat ik bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend een verslag afmaak als ik doordeweeks tijd kwijt ben aan een ziekenhuisafspraak.

Ik hoop niet dat ze dit dan nu al vervelend vinden, dat ik hiermee kom en er niets over heb gezegd in het eerste gesprek... Dat zou wel heel erg jammer zijn, als ze daarop afknappen en het aanbod dan terugtrekken. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten of ik überhaupt een contract aangeboden krijg. Als ik dat dan meteen bespreek, dan kunnen ze me later ook niet verwijten dat ik iets achter heb gehouden of dat ik niet eerlijk ben geweest. Het is namelijk een bedrijf zonder CAO, daar ben ik vanuit het onderwijs totaal niet bekend mee. In het onderwijs is alles eigenlijk heel erg goed geregeld qua ziekte, verlof en dergelijke. Ik zal hier gewoon goede afspraken moeten maken, denk ik.

Vanochtend hebben we een evaluatiegesprek in het ziekenhuis gehad n.a.v. ICSI2. Een heel prettig gesprek, waarin we ook de mogelijkheden van het buitenland besproken hebben. Ik weet niet of ik dat ga doen. Ik heb veel vertrouwen in mijn eigen ziekenhuis en de mensen daar. Wel hebben we afgesproken dat we nog niet meteen doorgaan met ICSI3. In ieder geval de komende twee maanden (november / december) even pas op de plaats. Even rust in de hectische decembermaand en de feestdagen kunnen vieren zonder hormonen. Dit geeft mij de tijd om eventueel nieuw werk te vinden en uit te zoeken of er in het buitenland mogelijkheden zijn die ik wil benutten. Begin 2019 gaan we dan van start met de derde poging. Hoe, wat, waar enzovoorts gaan we dan de komende maanden bekijken.

Ik zal hier ongetwijfeld af en toe mee lezen en misschien ook wel reageren, maar ik weet van mezelf dat als mijn eigen traject even op 'pauze' staat, dat ik hier ook minder te melden heb. Ik wens jullie allemaal héél veel succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oh en.doces ik vergeet op je af sollicitsollicitatie vraag te reageren doen! Open kaart kan ook in 2e gesprek en bedenk of je ergens wil werken waar men geen begrip heeft voor je traject.... je kunt huidige collega's als referentie opgeven dat je je werk goed bent blijven doen. Mijn overstsp naar a ndere baan tijdens traject was iig een succes! Heel blij op nieuwe plek
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben me een baan aangeboden! :cheer: Ik heb een concept voorstel toegestuurd gekregen en mag daarover nadenken en morgen bellen om mijn vragen te bespreken. Morgen aan de telefoon e.e.a. toch maar vertellen?

(Sorry, dit is allemaal wel heel erg off topic, maar het is zo met de vruchtbaarheidsbehandelingen ‘verweven’ dat ik jullie graag om advies vraag!)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Doces,

Gefeliciteerd met het baanaanbod! Dat gaat snel zeg!
Ik heb onlangs dezelfde situatie meegemaakt en heb het niet verteld. Ik weet niet of ik het toch ga vertellen of niet. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij zit qua pogingen en houd nu ook even pauze. Ik wil eerst aan de nieuwe baan wennen en hoop rond april weer een punctie te plannen. Stel dat ik nog maar officiële 1 poging doe, dan vind ik dat het niet waard om te vertellen. Ik neem dan wel verlof op. En als ik er dan niet uitkom, kan ik het alsnog vertellen.
Mijn branche is vrij hard, ik heb ook slechte ervaringen met deze info vertellen aan een werkgever. Bedenk dus goed wat je wilt. Misschien dat jouw branche wat socialer is. Maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om het later te vertellen. Zeker als je nu een pauze neemt. Dan heb je niet direct een stempel gekregen en kun je eerst credits opbouwen.
Gelukkig zijn er hier ook mensen met goede ervaringen qua vertellen.
Doe wat goed voelt. Wat je ook kiest, het is goed.
Alle reacties Link kopieren
doces gefeliciteerd!! Ben superblij voor je!! Enne; helemaal niet off topic dit, denk dat dit soort dingen heel relevant zijn voor iedereen!

Kan me ook heel goed vinden in wat Zizo hierboven zegt. Als je toch eventjes een break hebt is er nu niets aan de hand. En als je een goede klik hebt met je leidinggevende kun je het altijd nog vertellen in een persoonlijk gesprek. Doe vooral wat goed voelt voor jou in deze situatie! En geniet ook even van dit goede nieuws!
Alle reacties Link kopieren
Doces wat fijn! Gefeliciteerd! Maar: ik vind ook dat je het nog niet moet/hoeft te vertellen.

Zelf heb ik na IVF 1 de knop omgezet (Ik hing al heel lang in dezelfde baan, en had een soort solli-angst ontwikkeld door hetzelfde soort gedachten die jij nu hebt), ik dacht ineens: nou, als ik dan geen baby krijg dan toch iig een leuke baan. En die heb ik nu, bij de leukste NGO ever. Ook vrij softe sector, maar heb toch niets verteld tijdens de solli, pas toen ik na 4 a 5 maanden weer met een poging begon. En ze zijn superbegripvol, en heb geen moment het gevoel gehad dat ze me kwalijk nemen dat ik het pas later vertelde.
En ook: ik zou niet willen beginnen als iemand met wie er 'iets is, de 1e maanden wil ik gewoon laten zien wat ik kan. Je bent hen echt niets verplicht, en als jij nu een goed gevoel hebt bij hen, kun je daar echt wel op vertrouwen.

Heb wel een beetje gegeven en genomen: ik schuif zo mogelijk met dagen (want ik werk er 4), en heb in totaal 1 vakantiedag opgenomen (ivm al die echo's hier, echo's daar).

Zot, ben je echt eeuwig dankbaar voor dat nummer. Is nog niet helemaal opgelost maar heb nu iig direct contact, dat scheelt al alles. Idd vriendelijke mensen die echt concrete info geven.

Missbl, welkom, komt helaas best vaak voor naar mijn idee. Toch kun je ook zonder (veel) cryo's zwanger worden, zie Miekje (nog altijd heel bij voor jou!).

Baggal wat een verdriet voor je vader en zijn familie. Lijkt me echt heel raar. Sterkte, wordt een zware tijd.
Doces, gefeliciteerd! Eens met de rest, helemaal met even rust nemen zou ik het pas vertellen wanneer je er weer voor staat. Kijk vooral ook hoe je gevoel is.
Ik ben in mei 2017 begonnen met een nieuwe baan en had dezelfde twijfels. Voor onze poging in augustus 2017 was het idee niks te vertellen, we gingen op vakantie. Tot er iets misging in de planning in Spanje en we opeens eerder weg moesten. Dat kon ik natuurlijk niet gooien op ‘ik ga gewoon een weekje eerder weg’, het was veel te druk daarvoor. Leidinggevende en HR geïnformeerd en rest van de collega’s gezegd dat ik wegens privé omstandigheden al een week eerder afwezig zou zijn. Toen natuurlijk F* en onze pogingen in juni en augustus alleen mijn leidinggevende geïnformeerd. Ik had een goede band met hem en hij had zelf ook in het traject gezeten met zijn vriendin. Inmiddels een nieuwe (interim)manager en hem heb ik verteld dat ik voor een medische behandeling een week naar het buitenland moet. Vertrouw op je gevoel; ik ben nooit zo van het verzwijgen geweest maar soms voelt dat prettiger.

Duufje, ik heb aan je gedacht vandaag en hoop dat jullie een prettig, open en eerlijk gesprek hadden in DD.

Sense, ik ben blij dat het nummer geholpen heeft. Ze kunnen geen wonderen verrichten maar praten met iemand met verstand van zaken is meestal minder frustrerend.
Doces, ik ben vorig jaar juni begonnen met een nieuwe baan. In m’n eerste week heb ik helaas moeten vertellen dat ik een miskraam heb opgewekt, maar dat deze niet was ‘gelukt’. Ze gaven aan dat als ik naar huis wilde ik dat moest aangeven. Uiteindelijk alleen vrijdag om 3 uur naar huis gegaan.
In de eerste week ook verteld dat ik in de medische molen zat en ik daardoor zo snel wist dat het niet goed was. De behandelingen heb ik zoveel als mogelijk op maandag gepland (mijn vaste vrije dag), maar ontkwam er uiteraard niet aan dat ik doordeweeks weleens afwezig was.
Ik heb toch een verlenging gekregen en afgelopen mei met 28 weken zwangerschap mijn vast contract getekend.

Als je rust houdt de komende maanden, dan zou ik ze zeker nog niks vertellen. En als je een dag afwezig bent ivm onderzoeken in ziekenhuis, kan je aangeven dat je voor onderzoeken een dag afwezig bent.
Medische molen zou ik uiteindelijk wel vertellen, het vereist namelijk ook enige flexibiliteit van de werkgever
Alle reacties Link kopieren
Doces: Van harte gefeliciteerd met je aanbod! Dat heb je toch maar even geflikt! En of je eerlijk moet zijn en zo ja in welk stadium is gewoon enorm lastig. In de UK is het gebruikelijk om bij indiensttreding of bij het aannemen van een opdracht te vermelden of je een handicap of chronische ziekte hebt. Als een dergelijk formulier in NL niet wordt gebruikt zou je het terloops kunnen melden voor/tijdens de daadwerkelijke indiensttreding, al mogen ze je eigenlijk op grond daarvan niet weigeren. Dat je dergelijke informatie niet deelt tijdens een eerste of tweede gesprek vind ik overigens zeer verdedigbaar - te meer omdat het privé aangelegenheden betreffen en de werkgever mag jou er ook niet naar vragen.

Zizo: Hoe gaat het met jou? Moet jij nu nog een menstruatie afwachten om te kijken of je daadwerkelijk schoon bent? Kom je de tijd een beetje door?

Vienna: heel veel succes met je gesprek morgen! En je hebt het overigens ook (nog) niet opgegeven en zelfs al zou je wel kiezen om geen verdere behandelingen te hebben dan is dat natuurlijk ook ok: je wordt immers wel opgeslokt door trajecten en al het gedoe rondom zwanger worden en zwanger blijven. En het is natuurlijk ook niet zo dat geen verdere behandeling, als het daar op uit zou draaien, een teken van zwakte is, integendeel. Ik vond destijds de pauze na mijn 2e VMK en laatste terugplaatsing heel prettig en doodeng om weer opnieuw te moeten beginnen met alle onzekerheid van dien. Dus wat je ook beslist, ik snap het. Ik snap het ook wanneer je wel besluit door te gaan, zeker omdat de wens er nog gewoon wel is en het soms met een derde poging wel lukt.

Zot: wat weet jij toch altijd veel, ook met wat je kan indienen. Heel fijn hier, ook dat je Sense op weg kon helpen! Het worden ook weer spannende weken/maanden voor jou.

Smurff: Goed dat je je lichaam even de tijd geeft om tot rust te komen. En hopelijk kunnen de mooie eskimo's dan volgende maand worden terug geplaatst.

Mssbl. Welkom hier. Je vroeg naar ervaringen dus bij deze. Ik had in ICSI 1 destijds: 17 eitjes waarvan 16 rijpe eitjes: 9 bevruchtingen en een dubbele embryo terugplaatsing van 2 keer een 3BB embryo. Ik was niet zwanger en had niets om in te vriezen.
In ICSI 2 had ik 15 eitjes, 8 bevruchtingen en een dubbele embryo terugplaatsing van 2 keer een 3 BB embryo. Resultaat: zwanger, maar werd een VMK. De overige 5 embryos werden ingevroren. Bij de 1e cryo TP werden 2 embryos ontdooid: 2 keer een 3 BB: wederom zwanger, maar werd een VMK. Vervolgens werden de laatste 3 embryos ontdooid in Januari 2017 (ik had 1 x een 4BB, 1 x 3CC en 1 x 2CC -de laatste is gedoneerd aan de wetenschap-) en dit heeft geresulteerd in een doorgaande zwangerschap. De laatste cryo's waren overigens 6-daagse blastocysts.
Elke ronde is anders zoals je uit mijn ervaring kan lezen en er zat bij mij een heel groot verschil tussen ICSI 1 en ICSI 2 qua cryo's. Nu werd ICSI 2 ook in een privé kliniek uitgevoerd en ICSI 1 in een NHS ziekenhuis (ik woon in de UK).
Mijn beste vriendin heeft in NL IVF gehad: werd in IVF 1 zwanger, geen cros en werd een vroege miskraam. IVF 2 werd een doorgaande zwangerschap (geen cryo's) en IVF 3 werd een miskraam bij 9 weken en daarvan heeft ze nog 1 cryo.

Wat fijn dat je wat beter in je vel zit, Lauwie, en dat je zo gemotiveerd bent en zoveel vertrouwen hebt in je arts. Ik had destijds ook wel een goed contact met mijn behandelaar (op een hiccup na) en dat vertrouwen hebben in hun kunde is enorm belangrijk.

Yara: Je bent in ieder geval schoon, wat gegeven de omstandigheden 'prettig' is. Ik schrijf prettig bewust even tussen haakjes, want je had natuurlijk veel liever gehad dat je gewoon nog zwanger was geweest. Hoe is het met je? En dan vooral met de pijn die een miskraam met zich mee brengt? Denk aan je.

En dan tenslotte Duufje: ook ik heb veel aan je gedacht vandaag en heb af en toe ook op werk gekeken of er al nieuws was. Ik hoop dat het een gesprek was waarmee je uit de voeten kan en wens je heel veel kracht toe bij het nemen van toch wel hele beladen beslissingen voor jullie toekomst.

Verder: wat een lieve woorden allemaal - zowel voor mijn vader als vwb mijn werk voor Fertility Network UK. Voor wat betreft mijn vader - en het is een beetje een off topic hier waarvoor excuus, geldt dat hij moet kiezen tussen twee kwaden. Over twee weken moet hij terug komen en ondertussen kan hij het nieuws hopelijk wat laten bezinken. Er is overigens geen haast bij Lauwie, maar zolang hij zich niet laat opereren zit hij vast aan sonde voeding...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Doces, mijn ervaring is dat er meer flexibiliteit en begrip is, als ze weten wat je waard bent. Als een werkgever eenmaal weet dat jij een goede werknemer bent, kan er veel. Op voorhand vertellen is altijd wel wat gevaarlijk natuurlijk. Maar het voordeel daarvan is wel weer dat werkgever meteen weet dat hij open en eerlijk persoon treft. Lastig kiezen, zeker als je werkgever nog niet kent.

Verder iedereen: bedankt voor de goede wensen. Ook vanaf hier even speciaal dankjewel aan Lilly. Mijn telefoon is gisteren overleden, dus ik kon niet reageren, maar heel lief.
Gesprek was op zich goed en prima, maar wel zijn nog niet veel wijzer.
Heb wel een hele fijne indruk overgehouden aan de kliniek, ze zijn een stuk grondiger dan in NL in elk geval.
Dr. S. vond ik erg vriendelijk en overduidelijk ontzettend deskundig, maar wel een beetje 'bijzonder', wat warrig en ik vond het jammer dat hij zich niet ingelezen had (had ons dossier ruim vantevoren opgestuurd).
Maar het gesprek was echt prima. Dr. S. was voornamelijk erg verbaasd dat er bij ons beiden nooit fatsoenlijk onderzoek is gedaan naar onze hormoonwaardes en dat zoveel afwijkende/geen bevruchtingen niet verder onderzocht zijn.
Bovendien legde hij uit dat op latere leeftijd, een eicel niet altijd meer begint te groeien op cyclusdag 1, maar vaak al eerder. En dat het daarom bij wat oudere (auw) vrouwen niet altijd verstandig is om een standaard protocol (beginnen met stimuleren op bijvoorbeeld dag 3 van de cyclus) te volgen. Daarnaast heb ik een autoimmuunziekte, die zich heeft gericht op mijn schildklier, maar vind hij het wel belangrijk om te checken of dat geen effect heeft (gehad) op meer organen.
Conclusie was eigenlijk dat hij nog wel mogelijkheden ziet, maar pas een plan van aanpak kan/wil maken als hij meer weet over onze (in eerste instantie vooral mijn) hormoonwaarden / bloeduitslagen. Ik zat gisteren toevallig op mijn eerste cyclusdag, dus ik kon meteen bloedprikken. We worden over anderhalve week gebeld met de uitslagen en voorstel voor een behandeling.
In elk geval een goed gevoel aan de kliniek overgehouden en aan het feit dat ze een stuk grondiger zijn dat wat wij tot nu toe gewend zijn. Vind het ook prettig dat ze veel ervaring hebben met wat oudere stellen. Nu dus weer afwachten tot er een voorstel is en dan beslissen of we dat willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven