Zwangerschapsdiabetes

16-10-2018 21:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me fijn om een topic te openen om gelijkgestemden te vinden, via google vond ik voornamelijk oude topics.

Afgelopen week is er zwangerschapsdiabetes vastgesteld bij me. Nuchter was de waarde 4.7, maar na het drankje 8.4 (te hoog dus). Ik kan helaas pas eind deze week terecht in het ziekenhuis bij de diabetesverpleegkundige, diëtist en gynaecoloog. Ben nu zelf alvast begonnen met een dieet, koolhydraten goed proberen te verspreiden en het prikken van dagcurves.

Helaas heb ik al een aantal uitschieters te pakken :(. Dit weekend op zaterdag 1.5u na de lunch 7.6, en zondag na het ontbijt 7.4. Toen ik een halfuur later meette was hij opeens 6 (2u na de maaltijd). Dus als ik na 2u had geprikt had ik 'goed' gezeten.

Vandaag veel stress gehad helaas, en ik denk dat daar m'n waardes meteen omhoog van zijn geschoten :(. Vanochtend begon prima, 1.5u na de lunch 7.3 (10 min later 6.6, dus ook weer prima). Maar nu na het avondeten een waarde van 8.0 te pakken na 1.5u. 10 minuten later nog een keer geprikt (in de hoop een lagere waarde te zien), toen was hij zelfs 8.3! Het voelt echt vreselijk :(. Weet dat zorgen maken alleen maar averechts werkt, dus probeer nu te rusten met een kop thee op de bank maar ik maak me echt zorgen dat de baby er last van heeft.

Ik ben nu 29 weken zwanger, vorige week een groeiecho gehad en toen zat hij/zij op p29, niet te groot dus..

Zijn hier meer vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben (gehad)? Hoe gaan jullie om met uitschieters?
Geen/ amper koolhydraten eten en je maaltijden verspreiden over meer kleine eetmomenten op de dag.

Ik neem aan dat je ook duidelijk eetadvies hebt gekregen? Anders zou ik even de huisarts bellen en vragen op de diabetes praktijkondersteunder je kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb nog geen dieetadvies gekregen, heb eind deze week pas een eerste afspraak. Maar ik eet inderdaad zo min mogelijk koolhydraten (sowieso geen snelle), en verspreid ze waar mogelijk. Werk zelf in een ziekenhuis dus heb wel tips aan een collega gevraagd die me goed op weg heeft geholpen. Helaas toch nog uitschieters dus :(.

Wat ook niet meehelpt is dat ik van mezelf ondergewicht heb, ik wil dus absoluut niet afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ziekenhuis wordt na de gtt een afkapwaarde van 8,5 gehanteerd. Deze is recent verhoogd blijkbaar. Maar dan zou je met 8,4 dus nog binnen de grenswaarde vallen. Op zich is je waarde in ieder geval niet heel erg verhoogd.

Mijn ervaring: pas op met vruchtendrankjes en melkdrankjes. En ook met fruit. Geen zoet beleg, en volkoren pasta in plaats van gewone pasta enzo.
loolaa78 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:29
3.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me om deze waardes niet direct zorgen maken. Op de lange termijn zijn ze misschien wat aan de hoge kant dus goed dat je alvast wat meer aan het letten bent op je intake.

Protocol met referentiewaarden

Link, laatste bladzijde is een voedingsvoorschrift uit protocol

Maar ik ben geen arts en mag geen medisch advies geven dus doe er mee wat je er mee wilt doen.
huisduif wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:25
1.32% gewijzigd
Ik heb het ook gehad. Even ‘dieet’ gevolgd, dat hielp niet; ik ging ook afvallen en had nog steeds uitschieters. Dus toen insuline gaan spuiten tot einde zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle snelle reacties, heel fijn!

@huisduif: ik ga de links meteen bekijken, bedankt.

@sallyspectra: wat voor uitschieters had jij met name? En hoe is het verdere beleid in je zwangerschap gelopen, ben je bv eerder ingeleid?
Ik zat soms boven de 10 en had met name vaak een hoge nuchtere waarde.
Ik ben ingeleid met 38 weken, dat is/was standaard als je insuline moet spuiten en daarnaast verwachtte men een grote baby (viel uiteindelijk mee).
Alle reacties Link kopieren
Mijn waarde bij mijn dochter was 7.8 bij de ogtt bij 30w.
Ik moest 2 uur na het eten prikken en waarde moest onder de 6.8 zitten. Je kan op bepaalde voedingsmiddelen heftiger reageren dan op andere. Na het eten van frietjes was mijn waarde lager dan het eten na brood.

Ik zelf maakte me over een te hoge waarde niet druk. Ik had ook een klein kind en geen grote hoeveelheid vruchtwater. Baby is geboren bij 41w woog 3310g bij 49cm

Over 4 weken mag ik weer de ogtt doen ik ben benieuwd
Bij mijn eerste zwangerschap hielp het dieet voldoende. Af en toe wel n uitschieter als ik bij m feestje toch teveel fris gedronken had, of een te groot broodje bij de lunch . Bij 37 weken leek ze niet te groot, dus mocht ik geboorte afwachten ( anders wordt je met 38 weken ingeleid) kind woog uiteindelijk bijna 5 kilo en heeft 48 uur insuline infuus gehad. Ook moesten we haar de eerste weken wakker makem om bij te voeden. Inmiddels een gezonde kleuter. Bij de tweede hielp dieet niet en ben ik vrij snel insuline gaan spuiten. Omdat kind in stuit lag, heb ik toen een keizersnede gehad bij 39 weken. Kind was toen 3700 gram en 50 cm. Heb trouwens wel gemerkt en later ook nagezocht dat de afwijking van de meting van vingerprik apparaatjes best groot is. Als ik soms 2x direct achter elkaar prikte zat er 0,5 verschil tussen. Over een paar tienden zou ik me niet te druk maken. (8 is wel hoog) bewegen helpt trouwens ook. Als ok te hoog was ging ik een trap op of een stukje stevig wandelen.
Hier ook gehad.
Advies was overigens niet zomaar zo mij mogelijk koolhydraten, je hebt ze in de zwangerschap ook nodig. Beperken ja, en toen dat niet afdoende was insuline spuiten. Heb je alvast een folder meegekregen? Daar stond bij mij een voorbeelddieet in. Erasmus MC heeft hem volgens mij ook online staan.

Afkapwaarde 1,5 uur na maaltijd was 7, nuchter 5,3 (niet bij de ogtt, maar bij de curves prikken). Ik spoot op een gegeven moment langwerkende insuline, en kortwerkende voor ontbijt en lunch. Vreemd genoeg bleef hij na diner meestal netjes.

Ik vond het meest frustrerende dat ik geen peil kon trekken op de waarde. Had ik een keer taartje op bleef ie netjes, at ik zoals altijd opeens te hoog.

Succes!
Ik heb nooit de diagnose zwangerschapssuiker gekregen maar heb waardes gehad van resp. 8.3, 9.6 en 10.5 niet nuchter. Mijn nuchtere waardes waren dan weer wel goed...wel een relatief groot kind gekregen en extra controles ivm een p95 tijdens de zwangerschap. Ik vind jouw waardes dus nog niet zo schokkend to? Wel goed om te blijven controleren lijkt me en idd op je eten te letten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ben benieuwd naar de afspraken van morgen, en ik hoop dat die me iets meer gerust kunnen stellen zodat ik er minder gestresst door raak.

@83angel: spannend dat je binnenkort weer voor een OGTT moet, hopelijk blijft de diabetes je deze keer bespaard!
Alle reacties Link kopieren
Pfff shit, m'n waardes waren de hele dag prima en nu na het eten prikte ik 9.1. Schrok er enorm van dus na 5 min nog een keer geprikt, toen was hij zelfs 9.4. Na een halfuur nogmaals geprikt en toen 10.3!! Ga nu niet meer prikken voor het slapen. Jullie enig idee hoe je ervoor kan zorgen dat je bloedsuiker omlaag gaat zonder insuline? Dacht zelf veel water en bewegen, maar heb het idee dat hij er alleen maar de lucht van in schiet.

Had ook helemaal niks bijzonders gegeten maar mijn idee.. een kop Harira (gevulde soep) en een stuk volkoren brood. Ben nu echt benieuwd wat de diëtist morgen zegt, misschien pak ik t wel helemaal verkeerd aan en heeft ze goede tips voor me. Voor nu voel ik me iig kut :(
Bruschetta_ schreef:
17-10-2018 20:02
Pfff shit, m'n waardes waren de hele dag prima en nu na het eten prikte ik 9.1. Schrok er enorm van dus na 5 min nog een keer geprikt, toen was hij zelfs 9.4. Na een halfuur nogmaals geprikt en toen 10.3!! Ga nu niet meer prikken voor het slapen. Jullie enig idee hoe je ervoor kan zorgen dat je bloedsuiker omlaag gaat zonder insuline? Dacht zelf veel water en bewegen, maar heb het idee dat hij er alleen maar de lucht van in schiet.

Had ook helemaal niks bijzonders gegeten maar mijn idee.. een kop Harira (gevulde soep) en een stuk volkoren brood. Ben nu echt benieuwd wat de diëtist morgen zegt, misschien pak ik t wel helemaal verkeerd aan en heeft ze goede tips voor me. Voor nu voel ik me iig kut :(
Kom op, beetje rustig blijven. Zo dramatisch is het allemaal echt niet. Wacht gewoon de diëtist morgen af.
Er kan van alles gebeuren: misschien krijg je het onder controle, misschien tot einde zwangerschap, misschien tijdelijk en misschien moet je meteen of op termijn toch aan de insuline.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, zo moet ik er ook in proberen te staan idd. Het voelt nu alleen echt alsof een goed einde van de zwangerschap er niet meer in zit ofzo :(. Gewoon een vreselijk gevoel dat de baby er elke keer last van ondervindt als ik een hoge waarde heb. Het voelt echt als een mislukking ofzo, je wil toch zo'n veilig mogelijk 'huis' voor de groei van je baby bieden.
Brood zorgde voor mij ook voor hoge suikers. Kon echt maar twee dunne sneetjes eten. Je kunt speltbrood proberen, dat scheelde bij mij wel. En de wereld vergaat niet als je insuline moet gaan spuiten. Ik vond het zelfs veel makkelijker, omdat ik daarvoor continu trek had, want alles wat vult gooit je suiker omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zou het ook niet erg vinden om insuline te moeten spuiten! Als de waardes maar goed blijven, dat is het allerbelangrijkste.

Het gekke is dat brood prima gaat tot nu toe, ontbijt met 2 volkoren boterhammen en lunch ook. Maar nu viel het avondeten schijnbaar totaal verkeerd, of ik heb iets anders geks gedaan. Blij als ze morgen eindelijk meekijken.
De baby heeft er geen last van hoor. Hij groeit alleen misschien te snel en het kan problemen geven tijdens en na de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
@ 83angel: Heb jij je ogtt inmiddels gehad, of nog niet?

Tot nu toe spuit ik nog geen insuline, maar heb helaas nog steeds af en toe uitschieters ondanks dat ik me minutieus aan m'n dieet hou :(. Vandaag de hele dag te hoog behalve nuchter: na ontbijt en lunch 7.5, na avondeten 7.0. Het gekke is dat ik elke dag ontbijt en lunch met exact hetzelfde en meestal onder de 6 of iets erboven zit daarmee. Echt frustrerend grrr. Maar goed, ik doe gewoon mijn best en meer kan ik niet doen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven