Drinken tijdens zwangerschap

09-11-2018 15:54 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost, dankjewel! :)

Drinken tijdens de zwangerschap

Totaal aantal stemmen: 184

Ja, waarom zou dat niet kunnen (1%)
Ja, kan gewoon, alleen drugs is gevaarlijk (1%)
Een beetje moet af en toe kunnen (6%)
Nee, elke druppel alcohol kan gevaarlijk zijn (92%)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:32
Reden: Privacy
96.78% gewijzigd
Geen alcohol, geen sigaretten. Gewoon niks.
Oh, ik ben geen zwangere vrouw... Ik was dat wel 4x. Telt dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 19:29
Reden: Privacy
86.84% gewijzigd
Nu ook niet meer zwanger, ook een aantal keer geweest.

Geen druppel gedronken natuurlijk, waarom ook?
Ik was me er zeker bewust van. Wat erg TO dat jij ermee geboren bent.
Alle reacties Link kopieren
Is een ingewikkeld onderwerp als je erover nadenkt. Als je alcohol wilt drinken dan doe je dat, maar je beschadigt mogelijk je eigen kind, een nieuw leven. Maar niemand mag of kan het je verbieden. Het is je eigen keuze. Is het dan ook kwalijk wanneer iemand er iets van zegt of je raar aankijkt wanneer je rookt/drinkt terwijl je zwanger bent? Nog gekker misschien dat mensen je niet boos aankijken wanneer je al vele jaren rookt en je eigen leven kapot maakt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zwanger geweest, maar het gaat niet meer gebeuren ;-)
Ik heb 1 slokje (eigenlijk alleen glas tegen mijn mond voor de foto, je kunt het maar amper een slokje noemen) champagne gedronken op mijn trouwdag verder niets.
Gewoon niet doen. Het is maar negen maanden (per keer :lol: )
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:38
Reden: Privacy
94.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
09-11-2018 16:03
Is een ingewikkeld onderwerp als je erover nadenkt. Als je alcohol wilt drinken dan doe je dat, maar je beschadigt mogelijk je eigen kind, een nieuw leven. Maar niemand mag of kan het je verbieden. Het is je eigen keuze. Is het dan ook kwalijk wanneer iemand er iets van zegt of je raar aankijkt wanneer je rookt/drinkt terwijl je zwanger bent? Nog gekker misschien dat mensen je niet boos aankijken wanneer je al vele jaren rookt en je eigen leven kapot maakt.
Maar dat gebeurt toch ook al? Alle zwangere vrouwen worden doodgegooid met informatie over de schadelijke gevolgen van roken en drinken tijdens de zwangerschap, voorts wijst al het (para)-medisch personeel dat je tijdens je zwangerschap spreekt erop. Als ik een doodenkele keer een zwangere vrouw met een sigaret of alcohol zie, dan sta ik daar wel gek van te kijken. Het is nog nooit zo dichtbij geweest dat ik me genoodzaakt voelde de zwangere erop aan te spreken, maar ik zou dat zeker doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 19:23
Reden: Privacy
95.71% gewijzigd
Eigenlijk is het niet ingewikkeld hoor: NIX18. Dus ook voor kinderen onder de 0 een heel slecht idee. Ook 1 glaasje.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
09-11-2018 16:15
Eigenlijk is het niet ingewikkeld hoor: NIX18. Dus ook voor kinderen onder de 0 een heel slecht idee. Ook 1 glaasje.
Klopt, maar meer ingewikkeld rondom het morele aspect.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
09-11-2018 16:11
Maar dat gebeurt toch ook al? Alle zwangere vrouwen worden doodgegooid met informatie over de schadelijke gevolgen van roken en drinken tijdens de zwangerschap, voorts wijst al het (para)-medisch personeel dat je tijdens je zwangerschap spreekt erop. Als ik een doodenkele keer een zwangere vrouw met een sigaret of alcohol zie, dan sta ik daar wel gek van te kijken. Het is nog nooit zo dichtbij geweest dat ik me genoodzaakt voelde de zwangere erop aan te spreken, maar ik zou dat zeker doen.
Nou inderdaad, je hoort echt 100 keer dat je niet mag roken en drinken tijdens je zwangerschap. En ik ben ook weleens aangesproken door iemand toen ik 30 weken zwanger met een wijnglas met gingerale erin op een borrel stond, "of ik dat nou wel zou doen". Dus ik kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig nog zwangere vrouwen zijn die niet weten dat het schadelijk kan zijn voor hun baby. Of ze willen het niet weten natuurlijk, die vrouwen zijn er ook, maar ze hebben die informatie echt wel van hun verloskundige gekregen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
09-11-2018 16:11
Maar dat gebeurt toch ook al? Alle zwangere vrouwen worden doodgegooid met informatie over de schadelijke gevolgen van roken en drinken tijdens de zwangerschap, voorts wijst al het (para)-medisch personeel dat je tijdens je zwangerschap spreekt erop. Als ik een doodenkele keer een zwangere vrouw met een sigaret of alcohol zie, dan sta ik daar wel gek van te kijken. Het is nog nooit zo dichtbij geweest dat ik me genoodzaakt voelde de zwangere erop aan te spreken, maar ik zou dat zeker doen.
Ben ik ook zeker met je eens, het is een groot taboe en echt niet geaccepteerd. Iemand aanspreken lijkt mij ook goed, maar ik kan mij voorstellen dat zij daar niet op zit te wachten. Zij weet toch wat de gevolgen zijn als zij doodgegooid wordt met informatie, dan maakt zij de keuze om het toch te doen. Je kunt niemand dwingen of dingen verbieden ook al zou dat wel het beste zijn in sommige gevallen.. Dat bedoel ik, blijft allemaal lastig ;)
Alle reacties Link kopieren
Lichtfluit schreef:
09-11-2018 16:13
Ja dat klopt. Er lopen ook een heleboel zwangere vrouwen tussen die niet kunnen stoppen (verslaving). Maar als je weet wat er allemaal achter zou kunnen weg komen dan krab je je misschien achter je oren en vraag je je af; zou dit niet verboden moeten worden? En wat van de vrouwen die het helemaal niet weten. Als je het mij vraagt zou de overheid er meer mee moeten doen. Meer bewustwordingscampagne en waarschuwen maar ook betere zorg voor mensen met FAS. Dat is op dit moment namelijk nog te beperkt. Zeker voor volwassenen met FAS, zoals ik.
Ik denk inderdaad ook dat bewustwording belangrijk is hierin. De meesten zullen het wel weten, maar het komt niet dichtbij genoeg om er om te geven misschien.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
09-11-2018 16:18
Nou inderdaad, je hoort echt 100 keer dat je niet mag roken en drinken tijdens je zwangerschap. En ik ben ook weleens aangesproken door iemand toen ik 30 weken zwanger met een wijnglas met gingerale erin op een borrel stond, "of ik dat nou wel zou doen". Dus ik kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig nog zwangere vrouwen zijn die niet weten dat het schadelijk kan zijn voor hun baby. Of ze willen het niet weten natuurlijk, die vrouwen zijn er ook, maar ze hebben die informatie echt wel van hun verloskundige gekregen.
Dat is toch een nare opmerking? Zou je dat nou wel doen. Ik walg van dat soort opmerkingen..
geen druppel genomen. Mijn kinderen waren en zijn zeer gewenst en was/ben mij er van bewust dat ik er alles aan gedaan heb voor een goede gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
vanaf wanneer geld het eigenlijk dan?

vanaf het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent...
of al vanaf het moment dat je kans hebt op zwangerschap na de daad tijdens je ovulatie
of moet je al uitkijken ermee nog voor je je eisprong hebt?

ik ben wel heel benieuwd naar wat de wetenschap erover te zeggen heeft
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
09-11-2018 16:24
Dat is toch een nare opmerking? Zou je dat nou wel doen. Ik walg van dat soort opmerkingen..
Waarom is dat een nare opmerking? Ik walg ervan als ik een hoogzwangere zie roken of drinken. Altijd denken dat soort vrouwen dat het geen kwaad kan voor hun kind. Zo dom.

Ooit eens op een feestje een vrouw met een dikke buik een sjekkie zien draaien. Blijkbaar keek ik haar zo vol ongeloof aan dat ze het pakje maar wegdeed. Echt, dat doe je niet. En ja, ik rookte ook voor de zwangerschap. Ben er een jaar van te voren mee gestopt. Drinken doe ik niet. Als je een kind wil moet je ook de verantwoordelijkheden nemen die erbij horen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Wat erg TO dat je hiermee geboren bent. Ik heb tijdens mijn zwangerschap niks gedronken en roken deed ik toch al niet. Heb ik geen seconde over na moeten denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de veronderstelling dat 99% van de zwangere vrouwen in Nederland wel weet dat roken en alcohol drinken een no go is tijdens de zwangerschap.
en dat daarvan ongeveer 90-95% dit dus ook niet doet

maar wellicht ben ik veel te naief en optimistisch daarover
turquasi schreef:
09-11-2018 16:24
vanaf wanneer geld het eigenlijk dan?

vanaf het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent...
of al vanaf het moment dat je kans hebt op zwangerschap na de daad tijdens je ovulatie
of moet je al uitkijken ermee nog voor je je eisprong hebt?

ik ben wel heel benieuwd naar wat de wetenschap erover te zeggen heeft

Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van één glas alcoholhoudende drank per dag al effecten kan hebben op de vruchtbaarheid van zowel mannen als vrouwen. Daarnaast lijkt ook het risico op miskramen verhoogd als er regelmatig alcohol wordt gedronken door man of vrouw. Omdat er geen duidelijke ondergrens te stellen is voor wat wel en wat niet veilig is, is het advies om in de periode dat jullie proberen zwanger te worden beiden niet te drinken.
In de eerste 4 weken van de zwangerschap (vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie) weet je over het algemeen nog niet dat je zwanger bent. Direct nadat je ongesteld bent geweest begint een nieuwe eicel te rijpen. De bevruchting vindt plaats ongeveer 14 dagen vóórdat je ongesteld moet worden. In de eerste weken van de zwangerschap worden alle belangrijke organen van de baby aangelegd. Dit is dus een heel belangrijke periode waarin de omstandigheden zo optimaal mogelijk moeten zijn. Alcohol kan een ongunstige invloed hebben op de ontwikkeling van al die organen.


Bron: https://puurverloskunde.nl/zwangerschap ... ngerschap/
Alle reacties Link kopieren
Echt hoor, dit is niet te missen als je zwanger bent. En mensen voelen zich ook niet te beroerd om je er op te wijzen als ze alleen maar denken dat je misschien wel iets drinkt. Ik ben (inmiddels heel zichtbaar) zwanger, en kreeg inderdaad ook commentaar op een bruiloft. Ik had van de ceremoniemeester netjes een champagneglas met bruisend appelsap gekregen voor de toast, maar dan nog zijn er mensen die even willen melden dat ik er geen slok uit moet nemen.

Ik heb geen slok gedronken tijdens de zwangerschap, en ben dat ook niet van plan. Heel naar voor jou dat jij er nu mee opgescheept zit, en dat had inderdaad voorkomen moeten worden. Maar wees ook een beetje voorzichtig. Zwangeren zijn in Nederland al heel voorzichtig, en kunnen soms echt in paniek raken als ze per ongeluk een hap binnen krijgen van iets waar misschien een heel klein beetje alcohol in zit, zoals bv een hapje tiramisu of rode wijnsaus. En hoewel ik het niet met opzet zou doen, kan een keer een heel klein beetje van zoiets nou ook weer geen kwaad, daar zit echt bijna niks in. Dus niks drinken: inderdaad. Grote paniek om twee moleculen alcohol: nou ook weer niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Is opgelost, dankjewel! :)
anoniem_361454 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 16:37
Reden: Privacy
96.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven