Zwanger en studie

06-12-2018 19:02 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die studeren tijdens zwangerschap of gestudeerd hebben? Of beter gevraagd, studeren met een baby?

Wij zijn 20 weken geleden blij verrast met de zwangerschap. Heeel blij natuurlijk maar ik studeer nog HBO verpleegkunde.
Dit doe ik wel duaal dus ik werk er naast in het ziekenhuis. Mijn partner werkt ook in een ziekenhuis maar studeerd niet meer. Beiden vast contract en mijn studie duurt tot juni 2020. Ik ben uitgeteld in mei 2019.

Nu ben ik nog aan het twijfelen of ik na de zwangerschap 26 of 24 uur ga werken naast een schooldag van 4 uur en studie.

Hoe deden jullie dit? Studeren met een baby thuis?
Goede kinderopvang regelen.
Ik lees even mee. Ik heb niet zoveel tijd meer om voor een tweede kind te gaan en ik studeer nog tot februari 2020. Ik zit dus te twijfelen, wanneer is het 'juiste' moment? Ik heb nu een superleuke stage van februari tot juli en die wil ik niet verspelen. Tegelijkertijd ben ik al 38 en kan ik niet veel langer meer wachten (wil dat ook niet vanwege leeftijdsverschil eerste kind). Ook gaat zwanger worden niet vanzelf bij mij, ik moet dat via een IUI-traject bereiken, en dat staat nu gepland voor eind januari.
Alle reacties Link kopieren
Ja, present!

Ik moet nog tot voorjaar 2020, dan ben ik klaar. Bevalt me echt prima. Het enige dat ik vervelend vind is dat ik geen inkomen heb en me daardoor wel eens kwetsbaar voel: als onze zoon ziek wordt, en dan bedoel ik écht ziek, en verzorging nodig heeft, dan moet ik stoppen met mijn studie, want mijn man is verantwoordelijk voor ons inkomen. Dan kan ik dus niet (snel) afstuderen. En wat als man doodgaat? We hebben wel een ORV, maar toch. Dat vind ik wel eens onprettig, dat ik niet financieel zelfstandig en afgestudeerd ben en wel de verantwoordelijkheid voor mijn zoon heb.

Verder bevalt het over het algemeen goed. Af en toe wat opgetrokken wenkbrauwen en ik moet wat beter plannen dan de gemiddelde student. Een week lanterfanten in de bieb met vrienden voor een tentamen zit er voor mij niet in. Maar dat mis ik ook niet eigenlijk.

Als alles meezit wil ik zwanger van nr. 2 afstuderen. We’ll see how it goes.

Succes!
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hier wel een wat andere situatie: baan van 32 uur en daarnaast bezig met een afstudeerscriptie. Goede opvang is al als tip gegeven, studeren met een klein kind thuis vind ik echt niet te doen.

Verder: duidelijke afspraken met je partner maken. Studie uren moet je behandelen als werkuren. Jouw totale studie+werk uren moet je vergelijken met zijn werk uren en wie het minste uren heeft zal dus meer in het huishouden moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik raakte zwanger toen ik ongeveer op de helft van mijn opleiding was (HBO). Ik ben toen 26 uur gaan werken en had daarnaast een dag college. Zodra baby sliep dook ik in de boeken (en nee, die sliep niet veel..). Doordat de opleiding gefaciliteerd werd door mijn werkgever had ik recht op best veel studieverlof. Dat heeft een hoop gescheeld. Partner ondersteunde ook veel waar kon. En verder was het doorbijten en bikkelen. Ik heb zes maanden vertraging opgelopen door de zwangerschap en bevalling.
Het is te doen, maar het vergt strakke planning en discipline. Sommige vakken heb ik zonder colleges afgerond. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk.
En handig als je soms de baby kan weg brengen naar een oppasadres.
Ik vond het wel te doen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelfs als 24 uur per week als verpleegkundige en doe daarna een masterstudie. Mijn eerst kindje kreeg ik aan het begin van mijn master, nu zwanger van de tweede en heb mijn master bijna afgerond. Alles is mogelijk, maar het vergt wel wat discipline.
Alle reacties Link kopieren
Discipline, goede opvang, partner die zijn deel op zich neemt, en soms wat opofferingen maken.

Maar goed uiteindelijk moet je dat met een baan ook.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven